Gå til innhold

Ringer dere skolen ved sykdom?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• Rhea Silvia

3

• mariaflyfly

2

• EnolaGay

2

Gjest Nickløsheletida

Ved mange skoler benyttes fronter eller lignende, og der føres også fravær kontinuerlig. Det vil si at man som foreldre kort tid etter at en time er begynt, vil kunne se om eleven har unnlatt å møte til timen ved å logge seg på fronter.

Jeg vet at sønnen min på videregående bruker fronter til å si i fra om fravær, men ikke datra på barneskolen.

Bruker ikke skolen fronter? Jeg trodde alle osloskolene gjorde det. Uansett så er dette bra i en del tilfeller ;.)

''Bruker ikke skolen fronter? Jeg trodde alle osloskolene gjorde det''

Jo, de bruker Fronter, men lærerne behersker det ikke. Det er bare én ting som er verre enn ikke å ha et system - og det er å ha et system ingen behersker.

Jeg vet at sønnen min på videregående bruker fronter til å si i fra om fravær, men ikke datra på barneskolen.

''Jeg vet at sønnen min på videregående bruker fronter til å si i fra om fravær, men ikke datra på barneskolen.''

På de skolene jeg kjenner til, så er det ikke slik at elever/foresatte innrapporterer fravær via fronter, men at derimot lærerne i hver enkelt time noterer fravær. For foreldre som av ulike grunner ønsker å vite av avkommet faktisk oppholder seg på skolen, så kan det være et sjakktrekk å logge seg på fronter sånn ca ti minutter etter at skoledagen har startet...*s* Men din midterste er vel nå så stor at han har rett til å styre dette selv, foreldre får ikke påloggingspassord til fronter etter at ungdommene er fylt 18, tror jeg?

''Bruker ikke skolen fronter? Jeg trodde alle osloskolene gjorde det''

Jo, de bruker Fronter, men lærerne behersker det ikke. Det er bare én ting som er verre enn ikke å ha et system - og det er å ha et system ingen behersker.

'' Det er bare én ting som er verre enn ikke å ha et system - og det er å ha et system ingen behersker.

''

Det er jeg enig i! De skolene jeg forholder meg til, har skjønt hvordan de skal registrere fravær - men er helt ute av stand til å legge ut relevant informasjon på de stedene på fronter det hører hjemme :-(

Jrs skole brukte fronter, men "bruker" betød "oppdaterer et par ganger i uken" - max... ;-)

''Jrs skole brukte fronter, men "bruker" betød "oppdaterer et par ganger i uken" - max... ;-)''

Jeg bruker noen timer pr måned på tildels nytteløs jakt på fronter etter dokumenter man har all mulig grunn til å forvente at ligger der :-(

Men ikke for det, jeg skal i disse dager i gang med å lære meg et nytt dataverktøy (mendeley), og vil kanskje være adskillig mer ydmyk i forhold til læreres manglende evne til å håndtere fronter, etter å ha prøvd meg noen uker på mendeley....

Annonse

På ungdomskolen (10 klasse) sender jeg melding dagen etter. Varer det mer enn et par dager ringer jeg og gir beskjed om grunnen til fraværet, og hvor langvarig det antagelig kommer til å bli. Er det en spesiell dag de er borte, viktig prøve e.l., ringe jeg.Sende mail til lærerne nytter ikke, da får jeg aldri svar, tror ikke de leser mailen sin. På vgs der jeg jobber skal elevene selv sende sms til kontaktlærer hvis de blir borte. Noen gjør det, andre ikke.

Gjest Nickløsheletida

''Jeg vet at sønnen min på videregående bruker fronter til å si i fra om fravær, men ikke datra på barneskolen.''

På de skolene jeg kjenner til, så er det ikke slik at elever/foresatte innrapporterer fravær via fronter, men at derimot lærerne i hver enkelt time noterer fravær. For foreldre som av ulike grunner ønsker å vite av avkommet faktisk oppholder seg på skolen, så kan det være et sjakktrekk å logge seg på fronter sånn ca ti minutter etter at skoledagen har startet...*s* Men din midterste er vel nå så stor at han har rett til å styre dette selv, foreldre får ikke påloggingspassord til fronter etter at ungdommene er fylt 18, tror jeg?

''Men din midterste er vel nå så stor at han har rett til å styre dette selv, foreldre får ikke påloggingspassord til fronter etter at ungdommene er fylt 18, tror jeg?''

Nei, vi får ikke det, men jeg kejnner en mor som har krevd det av sinn sønn likevel og hun følger nøye med.

Jeg var inne på tanken om å kreve det av han, men nå er det ikke nødvendig lenger :-)

Bruker ikke skolen fronter? Jeg trodde alle osloskolene gjorde det. Uansett så er dette bra i en del tilfeller ;.)

Hos oss blir ikke fravær nødvendigvis ført før ved skoledagens slutt. Er ikke alle som tar med seg pc ned i klasserommene dersom man ikke trenger den til undervisninga.

Annonse

''Jrs skole brukte fronter, men "bruker" betød "oppdaterer et par ganger i uken" - max... ;-)''

Jeg bruker noen timer pr måned på tildels nytteløs jakt på fronter etter dokumenter man har all mulig grunn til å forvente at ligger der :-(

Men ikke for det, jeg skal i disse dager i gang med å lære meg et nytt dataverktøy (mendeley), og vil kanskje være adskillig mer ydmyk i forhold til læreres manglende evne til å håndtere fronter, etter å ha prøvd meg noen uker på mendeley....

Hehe, jeg bruker it's learning, og må sannelig si at skolens kommunikasjonssystemer ikke akkurat har mye til felles med Facebook eller andre kommunikasjonssystemer folk faktisk ikke må, men vil ha. Det er noe historisk over grensesnittet til fronter og it's learning...

På vår skole ringer skolen til foreldrene til 1., 2. og 3. klasseelevene dersom de ikke kommer på skolen til avtalt tid. For de eldre elevene er det ingen rutine, men FAU skal faktisk ha oppe dette som sak nå i høst fordi bl.a. vår klasse på 6. trinn ønsket dette.

Det går an å få individuelle avtaler for de barna en er spesielt engstelig for, eller som har større risiko for å rote seg borti noe på skoleveien.

Vi fikk brev fra skolen om dette i går:

Ny regel også for de største klassetrinnene (4.-7. trinn) er at foreldre skal ringe administrasjonen og si i fra dersom barnet er sykt.

Dersom barnet ikke dukker opp i klasserommet og det ikke er kommet noen beskjed om fravær til administrasjonen, skal lærer eller kontorpersonale (litt usikker på hvem som har ansvar her) ringe foreldrene og høre om årsak til fravær.

Denne regeln har vi hatt for 1.-3. trinn, men den er nå utvidet til hele skolen.

Er litt usikker på hvordan regel er for ungdomsskolen, men da 13-åringen var syk en dag i høst, sendt jeg mail til kontaktlærer klokka 8 og sa i fra.

Hehe, jeg bruker it's learning, og må sannelig si at skolens kommunikasjonssystemer ikke akkurat har mye til felles med Facebook eller andre kommunikasjonssystemer folk faktisk ikke må, men vil ha. Det er noe historisk over grensesnittet til fronter og it's learning...

Tell me about it :-)

Og Skolearena,som landets fylker har pålagt vgs å bruke, er ti ganger verre!!!!!

Nå bruker vi snart like lang tid på fraværsføring som vi bruker på forberedelser, sukk!

På ungdomskolen (10 klasse) sender jeg melding dagen etter. Varer det mer enn et par dager ringer jeg og gir beskjed om grunnen til fraværet, og hvor langvarig det antagelig kommer til å bli. Er det en spesiell dag de er borte, viktig prøve e.l., ringe jeg.Sende mail til lærerne nytter ikke, da får jeg aldri svar, tror ikke de leser mailen sin. På vgs der jeg jobber skal elevene selv sende sms til kontaktlærer hvis de blir borte. Noen gjør det, andre ikke.

Vi forventer at elevene sender SMS når de er borte. Samme regel som i arbeidslivet. Funker utmerket. og det er det samme om det er eleven selv eller foreldrene som gir melding. Alle mine elever gjør det, og skulle de glemme det, får de en SMS fra meg :-) Jeg svarer også på SMSen så snart jeg kan, gjerne med en god bedring hilsen!

I etterkant skal de ha melding ( fra foreldre når de er under 18 år), for å få godkjent fraværet, Planlagt fravær skal meldes.

Å melde fravær har ikke bare med "tenk om ungen forsvinner", men også med opplæring til arbeidslivet, hensynet til andre ( er halve klassen borte, er det greit å være forberedt. Kanskje må man gjøre noe annet den timen?). I vgs har det mye og si for frafall også.

Jeg har sagt til mine elever at de ikke trenger å oppgi noen grunn, men det gjør de likevel ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...