Gå til innhold

Kollagen tilført via piller


Gjest LucySky

Anbefalte innlegg

Gjest LucySky

Jeg har for et år siden fått vite at jeg har overbøyelige ledd, og at man er født med det. Jeg har fått innleggsåler, og jeg har økt treningen på det treningsinstituttet jeg går på. Jeg har hatt smerter i mange år, og nå er det veldig ille, særlig i føttene og nakken. Men også "influensasmerter" og prikking osv - lenge gått under sekkebetegnelsen fibromyalgi. Nå ser jeg reklame for helsekost der man tilfører kollagen via pille eller pulver. Det er jo det jeg har for lite av, har jeg fått vite. Kan det stemme at kollagen så og si kan tilsettes utenfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen tro på at helsekostprodukter kan påvirke tilstanden.

Derimot kan det hende at du kunne fått hjelp via kompetent smertebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:-) Du stilte kanskje spørsmålet ditt til Stig Bruset og ikke andre brukere av doktoronline, men håper du ikke misliker at også andre kommenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kan helt sikkert vite at slikt er juks, kollagenet vil brytes ned i fordøyelsessystemet ditt til aminosyrer m.m

Kanskje om man tar visse kosttilskudd kan dette i noen grad virke, men man må da vite akkurat hva man mangler og det kan være et livsverk å finne ut av. Selv hadde jeg flaks, smerter jeg har hatt i ledd blir hjulpet med folsyre og kalsium, tar jeg dette har jeg ikke vondt.

Det samme jukset finner man i kremer har jeg sett, men kollagen absorberes ikke heller gjennom huden, som alle proteiner brytes de ned gjennom flere prosesser, noe opptas i form av aminosyrer, mesteparten av slike produkter går rett ut igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LucySky

Jeg har ingen tro på at helsekostprodukter kan påvirke tilstanden.

Derimot kan det hende at du kunne fått hjelp via kompetent smertebehandling.

Bare glad for alle svar. Jeg trodde vel kanskje det var slik dere sier. Jeg trener på et veldig kompetent treningssenter (BestHelse i Oslo) og der sier fysioterapeutene at det bare nytter å trene, trene og trene. Jeg trener med veldig lave vekter, sykler i 20 min osv. Det gjør ikke vondt når jeg trener, litt, men ikke sånn at jeg må stoppe, men når jeg stølner til etterpå, særlig andre dagen, holder jeg på å dævve! Men det gir seg jo etterhver, da. Til jeg må ut igjen. Trener jeg ikke, gjør det ikke så vondt, men da kommer jeg meg ikke i butikken eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare glad for alle svar. Jeg trodde vel kanskje det var slik dere sier. Jeg trener på et veldig kompetent treningssenter (BestHelse i Oslo) og der sier fysioterapeutene at det bare nytter å trene, trene og trene. Jeg trener med veldig lave vekter, sykler i 20 min osv. Det gjør ikke vondt når jeg trener, litt, men ikke sånn at jeg må stoppe, men når jeg stølner til etterpå, særlig andre dagen, holder jeg på å dævve! Men det gir seg jo etterhver, da. Til jeg må ut igjen. Trener jeg ikke, gjør det ikke så vondt, men da kommer jeg meg ikke i butikken eller noe.

Best Helse tipper jeg er et av de beste stedene for å få god treningsveiledning - jeg kjenner til flere av de som jobber på Best :-) De har også en usedvanlig flink fysikalsk medisiner (uten driftsavtale dessverre) som det kan være vel verdt å investere i en konsultasjon hos ved behov.

En annen ting som kan være en god løsning for å komme frem til optimale treningsformer ved kroniske lidelser, er et treningsopphold på Beitostølen helsesportsenter. Det er relativt vanskelig å få plass - men svært bra opplegg. Se www.bhss.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stig Bruset - Alt. medisin

Kollagen er en gruppe proteiner som inngår i oppbygning av sener, hud, bindevev. Det er noe som kroppen lager selv, men har blitt populært som helsekostprodukt. Kollagen kan smøres på huden, sprøytes inn eller tas som oiller, pulver eller flytende. Jeg har ikke funnet noen studier som viser at tilskudd kan hjelpe mot fibromyalgi eller hypermobile ledd. Det finnes mange typer kollagentilskudd som er laget fra marine kilder, kylling og høns eller krøtter. Opptaket av de ulike tilskuddene er sannsynligvis variabel. Trening derimot har en effekt ved begge disse tilstandene og det vil jeg anbefale at du fortsetter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...