Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mas hjelper ikke, trusler hjelper ikke, penger hjelper ikke, lokking hjelper ikke... Og de færreste er modne nok til å se en sammenheng mellom det de gjør i dag og det de vil gjøre om 10 år

Gulrot kan hjelpe : Vi drar til England dersom du gjør en innsats osv.

Noen elever kan motiveres ved at de ser hvor lite som ofte skal til. Hjelp til å få struktur. Lekser gjøres ikke på rommet, pcen skal av i arbeidsperioden. Gjøre en innsats i noen fag, øke på etterhvert.

Kunnskap må ha en egenverdi for at den indre motivasjonen skal komme. Dvs at det å lære er bra i seg selv. Fokus på det som er bra!

I steden for å spørre om fremtiden, spør om NÅ: Hvordan synes du det er på skolen NÅ? Hva kan du gjøre for at det skal endre seg.

Og til sist: Det er egentlig mer alvorlig at han forstyrrer andre, og jeg ville faktisk ha gjort noe med det først. En side er at eleven ødelegger for seg selv, noe annet er å ødelegge for andre.

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • avidi

    9

  • frosken

    8

  • mariaflyfly

    8

  • Sør

    6

Mest aktive i denne tråden

Mas hjelper ikke, trusler hjelper ikke, penger hjelper ikke, lokking hjelper ikke... Og de færreste er modne nok til å se en sammenheng mellom det de gjør i dag og det de vil gjøre om 10 år

Gulrot kan hjelpe : Vi drar til England dersom du gjør en innsats osv.

Noen elever kan motiveres ved at de ser hvor lite som ofte skal til. Hjelp til å få struktur. Lekser gjøres ikke på rommet, pcen skal av i arbeidsperioden. Gjøre en innsats i noen fag, øke på etterhvert.

Kunnskap må ha en egenverdi for at den indre motivasjonen skal komme. Dvs at det å lære er bra i seg selv. Fokus på det som er bra!

I steden for å spørre om fremtiden, spør om NÅ: Hvordan synes du det er på skolen NÅ? Hva kan du gjøre for at det skal endre seg.

Og til sist: Det er egentlig mer alvorlig at han forstyrrer andre, og jeg ville faktisk ha gjort noe med det først. En side er at eleven ødelegger for seg selv, noe annet er å ødelegge for andre.

''Og til sist: Det er egentlig mer alvorlig at han forstyrrer andre, og jeg ville faktisk ha gjort noe med det først. En side er at eleven ødelegger for seg selv, noe annet er å ødelegge for andre.''

Enig.

Mas hjelper ikke, trusler hjelper ikke, penger hjelper ikke, lokking hjelper ikke... Og de færreste er modne nok til å se en sammenheng mellom det de gjør i dag og det de vil gjøre om 10 år

Gulrot kan hjelpe : Vi drar til England dersom du gjør en innsats osv.

Noen elever kan motiveres ved at de ser hvor lite som ofte skal til. Hjelp til å få struktur. Lekser gjøres ikke på rommet, pcen skal av i arbeidsperioden. Gjøre en innsats i noen fag, øke på etterhvert.

Kunnskap må ha en egenverdi for at den indre motivasjonen skal komme. Dvs at det å lære er bra i seg selv. Fokus på det som er bra!

I steden for å spørre om fremtiden, spør om NÅ: Hvordan synes du det er på skolen NÅ? Hva kan du gjøre for at det skal endre seg.

Og til sist: Det er egentlig mer alvorlig at han forstyrrer andre, og jeg ville faktisk ha gjort noe med det først. En side er at eleven ødelegger for seg selv, noe annet er å ødelegge for andre.

Takk for gode innspill. Dette var noe å tenke over.

Når det gjelder å forstyrre andre i timen har det vært et tema i alle de årene han har gått på skolen. Han sporer av når det noe som ikke intesserer. Vi har snakket om dette gang på gang og han lover å skjerpe seg, men etter noen uker er det glemt og da blir det anmerkninger igjen. Vet egentlig ikke hvordan vi skal få has på dette.

Mas hjelper ikke, trusler hjelper ikke, penger hjelper ikke, lokking hjelper ikke... Og de færreste er modne nok til å se en sammenheng mellom det de gjør i dag og det de vil gjøre om 10 år

Gulrot kan hjelpe : Vi drar til England dersom du gjør en innsats osv.

Noen elever kan motiveres ved at de ser hvor lite som ofte skal til. Hjelp til å få struktur. Lekser gjøres ikke på rommet, pcen skal av i arbeidsperioden. Gjøre en innsats i noen fag, øke på etterhvert.

Kunnskap må ha en egenverdi for at den indre motivasjonen skal komme. Dvs at det å lære er bra i seg selv. Fokus på det som er bra!

I steden for å spørre om fremtiden, spør om NÅ: Hvordan synes du det er på skolen NÅ? Hva kan du gjøre for at det skal endre seg.

Og til sist: Det er egentlig mer alvorlig at han forstyrrer andre, og jeg ville faktisk ha gjort noe med det først. En side er at eleven ødelegger for seg selv, noe annet er å ødelegge for andre.

Godt skrevet!

Med vennlig hilsen

Takk for gode innspill. Dette var noe å tenke over.

Når det gjelder å forstyrre andre i timen har det vært et tema i alle de årene han har gått på skolen. Han sporer av når det noe som ikke intesserer. Vi har snakket om dette gang på gang og han lover å skjerpe seg, men etter noen uker er det glemt og da blir det anmerkninger igjen. Vet egentlig ikke hvordan vi skal få has på dette.

Et tiltak for å få han til å skjerpe seg i klassen er at dere ved neste anmerkning blir med han på skolen, sitter i klassen og sørger for at han oppfører seg og viser respekt for lærer og de som ønsker å lære noe. Jeg har mer enn en gang fortvilt over foreldre som bare lar ungene fortsette å ødelegge for andre. Jeg forstår inderlig godt at det er upraktisk for dere å stille opp, men da tar kanskje dere også oppfølgingen av uskikken mer seriøst på hjemmebane.

Puh. Et privat hjertesukk også det der. Men hvor er foreldrene til de enkeltelever som stjeler tiden til andre elever?

Et tiltak for å få han til å skjerpe seg i klassen er at dere ved neste anmerkning blir med han på skolen, sitter i klassen og sørger for at han oppfører seg og viser respekt for lærer og de som ønsker å lære noe. Jeg har mer enn en gang fortvilt over foreldre som bare lar ungene fortsette å ødelegge for andre. Jeg forstår inderlig godt at det er upraktisk for dere å stille opp, men da tar kanskje dere også oppfølgingen av uskikken mer seriøst på hjemmebane.

Puh. Et privat hjertesukk også det der. Men hvor er foreldrene til de enkeltelever som stjeler tiden til andre elever?

Jeg synes den løsningen skurrer litt - tror du alle lærere ville bifalt den? Signaliserer ikke den at lærerne ikke klarer å holde disiplin med sine metoder, slik at foreldrene må overta?

Den bidrar i hvert fall ikke til å bedre klimaet mellom tenåring og foreldre. Jeg ville ikke foreslått noe slikt for en lærer hvis barnet ikke var et virkelig alvorlig problem.

Ang. "hvor foreldrene til bråkmakerne er", så er vel svaret litt av hvert. Det finnes sikkert foreldre som ikke bryr seg eller som mener at skolen får værsågod å være underholdende nok til at poden roer seg - men i svært mange tilfeller tror jeg foreldrene er fullstendig enige i lærernes ønske om arbeidsro.

Annonse

Takk for gode innspill. Dette var noe å tenke over.

Når det gjelder å forstyrre andre i timen har det vært et tema i alle de årene han har gått på skolen. Han sporer av når det noe som ikke intesserer. Vi har snakket om dette gang på gang og han lover å skjerpe seg, men etter noen uker er det glemt og da blir det anmerkninger igjen. Vet egentlig ikke hvordan vi skal få has på dette.

Dere er i alle fall "på" som foreldre :-)

Det som skal gjøres, må gjøres i samarbeid mellom foreldre, skole og elev.

Igjen tror jeg det kan være lurt å spørre om NÅ, og hva som kan endres. Eleven må ansvarliggjøres, inngå avtaler, komme med løsninger osv.

Litt tankespinn for meg: han kjeder seg, Mangler utfordringer? Men er det noe hensikt å gi faglige utfordringer når har ikke utnytter det potensialet han har? Det skjer ikke noe hokus pokus selv om oppgavene blir vanskeligere. Kan det likevel være noe som kan lokke, som kan motivere han til å være rolig og gjøre noe konstruktivt? Kan det legges inn ekstra fysisk aktivitet? Kan han lese en bok? ( Jeg var en klassisk underyter med litt for mye energi. jeg fikk bøker, satt bakerst i klasserommet og var tapt for verden! Jeg ble aldri noe særlig god på studieteknikk, men jeg ble en superrask leser og har vunnet mye på det siden).

Det finnes ikke en løsning som passer alle, dessverre. Nøkkelen ligger i eleven selv. Av og til må det noen utenfra for å finne den, en annen lærer, en annen foreldre, en medelev, en lege. Og det er ikke så viktig. Det finnes en knapp hos de fleste, dessverre finner man den av og til litt for sent

Lykke til! Fokuser på det som er bra! Start der. Alltid!

Jeg synes den løsningen skurrer litt - tror du alle lærere ville bifalt den? Signaliserer ikke den at lærerne ikke klarer å holde disiplin med sine metoder, slik at foreldrene må overta?

Den bidrar i hvert fall ikke til å bedre klimaet mellom tenåring og foreldre. Jeg ville ikke foreslått noe slikt for en lærer hvis barnet ikke var et virkelig alvorlig problem.

Ang. "hvor foreldrene til bråkmakerne er", så er vel svaret litt av hvert. Det finnes sikkert foreldre som ikke bryr seg eller som mener at skolen får værsågod å være underholdende nok til at poden roer seg - men i svært mange tilfeller tror jeg foreldrene er fullstendig enige i lærernes ønske om arbeidsro.

Enig med deg, men fokuset må bort fra lærernes ønske om arbeidsro. Det er medelevenes ønske og rettigheter som er viktigst. Det er nok lettere å få gehør for at man forstyrrer andre elever ( og særlig om man hjelper de elevene til å gi uttrykk for at de ønsker arbeidsro) enn at dette er noe lærerne ønsker. Dersom en elev ønsker å henge i taklampa, så gjerne for meg. Men det er forstyrrende for de andre eleven, jeg som lærer klarer meg :-)

Et tiltak for å få han til å skjerpe seg i klassen er at dere ved neste anmerkning blir med han på skolen, sitter i klassen og sørger for at han oppfører seg og viser respekt for lærer og de som ønsker å lære noe. Jeg har mer enn en gang fortvilt over foreldre som bare lar ungene fortsette å ødelegge for andre. Jeg forstår inderlig godt at det er upraktisk for dere å stille opp, men da tar kanskje dere også oppfølgingen av uskikken mer seriøst på hjemmebane.

Puh. Et privat hjertesukk også det der. Men hvor er foreldrene til de enkeltelever som stjeler tiden til andre elever?

''Et tiltak for å få han til å skjerpe seg i klassen er at dere ved neste anmerkning blir med han på skolen, sitter i klassen og sørger for at han oppfører seg og viser respekt for lærer og de som ønsker å lære noe. Jeg har mer enn en gang fortvilt over foreldre som bare lar ungene fortsette å ødelegge for andre. Jeg forstår inderlig godt at det er upraktisk for dere å stille opp, men da tar kanskje dere også oppfølgingen av uskikken mer seriøst på hjemmebane.

''

Jeg mener at det er helt feil å behandle en femtenåring med lav skolemotivasjon på denne måten. Ydmykelse medfører uhyre sjelden økt motivasjon.

Et tiltak for å få han til å skjerpe seg i klassen er at dere ved neste anmerkning blir med han på skolen, sitter i klassen og sørger for at han oppfører seg og viser respekt for lærer og de som ønsker å lære noe. Jeg har mer enn en gang fortvilt over foreldre som bare lar ungene fortsette å ødelegge for andre. Jeg forstår inderlig godt at det er upraktisk for dere å stille opp, men da tar kanskje dere også oppfølgingen av uskikken mer seriøst på hjemmebane.

Puh. Et privat hjertesukk også det der. Men hvor er foreldrene til de enkeltelever som stjeler tiden til andre elever?

''Et tiltak for å få han til å skjerpe seg i klassen er at dere ved neste anmerkning blir med han på skolen, sitter i klassen og sørger for at han oppfører seg og viser respekt for lærer og de som ønsker å lære noe.''

En 150% sikker måte å ødelegge forholdet til ungen din for mange, mange år på? Min hadde ikke snakket til meg på mange år hadde jeg funnet på noe slikt, det er helt sikkert!

Et tiltak for å få han til å skjerpe seg i klassen er at dere ved neste anmerkning blir med han på skolen, sitter i klassen og sørger for at han oppfører seg og viser respekt for lærer og de som ønsker å lære noe. Jeg har mer enn en gang fortvilt over foreldre som bare lar ungene fortsette å ødelegge for andre. Jeg forstår inderlig godt at det er upraktisk for dere å stille opp, men da tar kanskje dere også oppfølgingen av uskikken mer seriøst på hjemmebane.

Puh. Et privat hjertesukk også det der. Men hvor er foreldrene til de enkeltelever som stjeler tiden til andre elever?

Foreldre må gjerne komme og være til stede på skolen. Men aldri, aldri som straff!

Enig med deg, men fokuset må bort fra lærernes ønske om arbeidsro. Det er medelevenes ønske og rettigheter som er viktigst. Det er nok lettere å få gehør for at man forstyrrer andre elever ( og særlig om man hjelper de elevene til å gi uttrykk for at de ønsker arbeidsro) enn at dette er noe lærerne ønsker. Dersom en elev ønsker å henge i taklampa, så gjerne for meg. Men det er forstyrrende for de andre eleven, jeg som lærer klarer meg :-)

Jada, jeg er ikke det minste uenig i den presiseringen ;-)

Jeg mente heller ikke at man skulle fokusere på læreren overfor avidis sønn eller urolige elever generelt, det var bare en kommentar til det spørsmålet om "hvor er foreldrene".

Dere er i alle fall "på" som foreldre :-)

Det som skal gjøres, må gjøres i samarbeid mellom foreldre, skole og elev.

Igjen tror jeg det kan være lurt å spørre om NÅ, og hva som kan endres. Eleven må ansvarliggjøres, inngå avtaler, komme med løsninger osv.

Litt tankespinn for meg: han kjeder seg, Mangler utfordringer? Men er det noe hensikt å gi faglige utfordringer når har ikke utnytter det potensialet han har? Det skjer ikke noe hokus pokus selv om oppgavene blir vanskeligere. Kan det likevel være noe som kan lokke, som kan motivere han til å være rolig og gjøre noe konstruktivt? Kan det legges inn ekstra fysisk aktivitet? Kan han lese en bok? ( Jeg var en klassisk underyter med litt for mye energi. jeg fikk bøker, satt bakerst i klasserommet og var tapt for verden! Jeg ble aldri noe særlig god på studieteknikk, men jeg ble en superrask leser og har vunnet mye på det siden).

Det finnes ikke en løsning som passer alle, dessverre. Nøkkelen ligger i eleven selv. Av og til må det noen utenfra for å finne den, en annen lærer, en annen foreldre, en medelev, en lege. Og det er ikke så viktig. Det finnes en knapp hos de fleste, dessverre finner man den av og til litt for sent

Lykke til! Fokuser på det som er bra! Start der. Alltid!

Takk for mangemgode tips.

Annonse

Jeg hadde innført "lønn" i form av penger for "karakterøkninger".

Å innføre lønn for å oppføre seg pent er ikke noe alternativ her i huset. Vi forventer at han skjønner det av seg selv. Når han likevel forstyrrer er det mye et oppmerksomhetsbehov fra medelver og at han kjeder seg i timen.

Å innføre lønn for å oppføre seg pent er ikke noe alternativ her i huset. Vi forventer at han skjønner det av seg selv. Når han likevel forstyrrer er det mye et oppmerksomhetsbehov fra medelver og at han kjeder seg i timen.

Vel, å jobbe for bedre karakterer kan fjerne kjedsomhet og øke interessen for fag og med det også fjerne uro i timer. Jeg fikk inntrykk av at dere også ønsket bedring av karakterer.

''Et tiltak for å få han til å skjerpe seg i klassen er at dere ved neste anmerkning blir med han på skolen, sitter i klassen og sørger for at han oppfører seg og viser respekt for lærer og de som ønsker å lære noe. Jeg har mer enn en gang fortvilt over foreldre som bare lar ungene fortsette å ødelegge for andre. Jeg forstår inderlig godt at det er upraktisk for dere å stille opp, men da tar kanskje dere også oppfølgingen av uskikken mer seriøst på hjemmebane.

''

Jeg mener at det er helt feil å behandle en femtenåring med lav skolemotivasjon på denne måten. Ydmykelse medfører uhyre sjelden økt motivasjon.

''Jeg mener at det er helt feil å behandle en femtenåring med lav skolemotivasjon på denne måten. Ydmykelse medfører uhyre sjelden økt motivasjon.''

Jeg er helt, dønn enig. Og jeg ville ikke tillatt den løsningen i klasserommet mitt.

Et tiltak for å få han til å skjerpe seg i klassen er at dere ved neste anmerkning blir med han på skolen, sitter i klassen og sørger for at han oppfører seg og viser respekt for lærer og de som ønsker å lære noe. Jeg har mer enn en gang fortvilt over foreldre som bare lar ungene fortsette å ødelegge for andre. Jeg forstår inderlig godt at det er upraktisk for dere å stille opp, men da tar kanskje dere også oppfølgingen av uskikken mer seriøst på hjemmebane.

Puh. Et privat hjertesukk også det der. Men hvor er foreldrene til de enkeltelever som stjeler tiden til andre elever?

''Men hvor er foreldrene til de enkeltelever som stjeler tiden til andre elever?''

*rekker opp hånda*

Ja, jeg har et barn som ofte stjeler andres tid i klasserommet. Vi jobber masse med det på hjemmebane. Men nei, jeg sitter ikke i klasserommet for å forhindre det, jeg stoler på at læreren sørger for klasseledelsen i sitt rom, og så tar vi oppfølgingen på hjemmebane.

Jeg har for øvrig også et barn som altfor sjelden stjeler andres tid - inkludert lærerens. Vi følger opp der også.

''Men hvor er foreldrene til de enkeltelever som stjeler tiden til andre elever?''

*rekker opp hånda*

Ja, jeg har et barn som ofte stjeler andres tid i klasserommet. Vi jobber masse med det på hjemmebane. Men nei, jeg sitter ikke i klasserommet for å forhindre det, jeg stoler på at læreren sørger for klasseledelsen i sitt rom, og så tar vi oppfølgingen på hjemmebane.

Jeg har for øvrig også et barn som altfor sjelden stjeler andres tid - inkludert lærerens. Vi følger opp der også.

''Ja, jeg har et barn som ofte stjeler andres tid i klasserommet. Vi jobber masse med det på hjemmebane. Men nei, jeg sitter ikke i klasserommet for å forhindre det, jeg stoler på at læreren sørger for klasseledelsen i sitt rom, og så tar vi oppfølgingen på hjemmebane.

Jeg har for øvrig også et barn som altfor sjelden stjeler andres tid - inkludert lærerens. Vi følger opp der også.''

Jeg er så forundret over hvor ofte man finner kommentarer i debatter av typen "hvorfor sørger du ikke bare for at ungdommen din blir slik du vil at vedkommende skal være", samt hvilken tiltro som ofte gis uttrykk for i forhold til svært autoritære løsninger. Det får meg til å tro at mange både må ha glemt egen ungdomstid, og i tillegg kanskje ikke har fulgt utviklingen til altfor mange unge mennesker. De har jo dessverre også _egen_ vilje som ikke nødvendigvis er identisk med min vilje...

''Ja, jeg har et barn som ofte stjeler andres tid i klasserommet. Vi jobber masse med det på hjemmebane. Men nei, jeg sitter ikke i klasserommet for å forhindre det, jeg stoler på at læreren sørger for klasseledelsen i sitt rom, og så tar vi oppfølgingen på hjemmebane.

Jeg har for øvrig også et barn som altfor sjelden stjeler andres tid - inkludert lærerens. Vi følger opp der også.''

Jeg er så forundret over hvor ofte man finner kommentarer i debatter av typen "hvorfor sørger du ikke bare for at ungdommen din blir slik du vil at vedkommende skal være", samt hvilken tiltro som ofte gis uttrykk for i forhold til svært autoritære løsninger. Det får meg til å tro at mange både må ha glemt egen ungdomstid, og i tillegg kanskje ikke har fulgt utviklingen til altfor mange unge mennesker. De har jo dessverre også _egen_ vilje som ikke nødvendigvis er identisk med min vilje...

''Det får meg til å tro at mange både må ha glemt egen ungdomstid, og i tillegg kanskje ikke har fulgt utviklingen til altfor mange unge mennesker.''

Enig. Hadde trodd det ville bli litt annerledes nå som ikke alle her har bare småbarn lenger. Men det kommer fremdeles en god del svar av typen "dere burde ikke ha det problemet" når det gjelder eldre barn og ungdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...