Gå til innhold

Underyter på skolen


avidi

Anbefalte innlegg

Junior er halveis i 9. klasse og kom hjem med terminkarrakterne denne uken. De var forsåvidt greie, stort 4, og 5 i noen fag. Men han kan så mye bedre hvis han bare gidder. På alle utviklingssamtaler får vi høre at det er ikke er fagfortåelsen det er noe i veien med, men han gidder rett og slett ikke anstrenge seg for å gjøre det noe bedre.

Vi har snakket med ham gang på gang, men han sier bare ja og ha, og fortsetter videre i samme spor.

Han forstyrrer også en del i timen, prater og tuller hvis det er fag han ikke liker. Når vi spør hvorfor han holder på sånn er svaret som regel at læreren er helt håpløs eller for streng og da kobler han ut.

Hvordan skal vi få ham til å forstå at han han må jobbe mer for å bedre karakterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • avidi

    9

  • frosken

    8

  • mariaflyfly

    8

  • Sør

    6

Mest aktive i denne tråden

''Hvordan skal vi få ham til å forstå at han han må jobbe mer for å bedre karakterer?''

Han må i så fall ønske seg bedre karakterer selv. Er det en spesiell skole eller linje han har lyst til å komme inn på, og har denne i så fall et høyt karakterkrav for å komme inn?

Hvis han ikke selv ikke ønsker seg (eller føler han trenger) bedre karakterer, så tror jeg ikke bedre karakterer i seg selv er en motivasjon for ham...

Jeg tror heller ikke pengepremier er noen god langsiktig strategi for ham, det er mer et kortsiktig "skippertaksvirkemiddel".

Hva sier han selv?

Å motivere ungdomskoleelever til å jobbe bedre er en vanlig problemstilling, og det finnes ingen "easy fix" er jeg redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel et snitt på mellom 4 og 5 ganske bra, hvis han klarer å holde det gjennom 10. klasse?

Det viktigste formålet med karakterene fra ungdomsskolen er at de avgjør hvor man kan komme inn på vgs. Så den beste motivasjonen er vel hvis han har en drøm om å komme inn et populært sted. Det er lett å finne informasjon om opptakskrav fra tidligere år, og de som kommer til høsten, gir en enda bedre idé om hvor mange poeng han trenger.

Gutter trenger ofte noe konkret og målbart som de kan "konkurrere mot" på kort sikt. Det nytter ikke med voksengnål om at neste ukes matteprøve kan få konsekvenser for resten av livet etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan skal vi få ham til å forstå at han han må jobbe mer for å bedre karakterer?''

Han må i så fall ønske seg bedre karakterer selv. Er det en spesiell skole eller linje han har lyst til å komme inn på, og har denne i så fall et høyt karakterkrav for å komme inn?

Hvis han ikke selv ikke ønsker seg (eller føler han trenger) bedre karakterer, så tror jeg ikke bedre karakterer i seg selv er en motivasjon for ham...

Jeg tror heller ikke pengepremier er noen god langsiktig strategi for ham, det er mer et kortsiktig "skippertaksvirkemiddel".

Hva sier han selv?

Å motivere ungdomskoleelever til å jobbe bedre er en vanlig problemstilling, og det finnes ingen "easy fix" er jeg redd...

Han har foreløpig ingen klar formening om hvilken vg-skole han vil inn på, men skolene rundt i disktiket her har ganske høye karakterkrav. Han er en drømmer, det ene øyeblikket skal han bli designer av moteklær, det neste øyeblikket skal han bli advokat. Drømmen hans akkurat nå er å bli så rik at han kan ta seg fri stor deler av året for å gå på jakt:)

Håper han modnes litt nå fram til sommeren og at han selv skjønner at han må jobbe for å komme inn på en god skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har foreløpig ingen klar formening om hvilken vg-skole han vil inn på, men skolene rundt i disktiket her har ganske høye karakterkrav. Han er en drømmer, det ene øyeblikket skal han bli designer av moteklær, det neste øyeblikket skal han bli advokat. Drømmen hans akkurat nå er å bli så rik at han kan ta seg fri stor deler av året for å gå på jakt:)

Håper han modnes litt nå fram til sommeren og at han selv skjønner at han må jobbe for å komme inn på en god skole.

I følge min svigermor (ungdomsskolelærer i 30 år) tar det ofte litt tid før gutta på ungdomsskolen skjønner tegninga, de øker innsatsen i løpet av 9.-10- klasse sier hun. Første halvannet året er de gjerne litt slakke visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min svigermor (ungdomsskolelærer i 30 år) tar det ofte litt tid før gutta på ungdomsskolen skjønner tegninga, de øker innsatsen i løpet av 9.-10- klasse sier hun. Første halvannet året er de gjerne litt slakke visst.

Ok, da er det fortsatt håp om at han skal "våkne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da er det fortsatt håp om at han skal "våkne"

på den annen side har jeg et par søstre som ikke våkna før etter at de hadde strøket på forberedende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på den annen side har jeg et par søstre som ikke våkna før etter at de hadde strøket på forberedende...

''på den annen side har jeg et par søstre som ikke våkna før etter at de hadde strøket på forberedende...''

Ikke det at det er noe galt i det.

:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''på den annen side har jeg et par søstre som ikke våkna før etter at de hadde strøket på forberedende...''

Ikke det at det er noe galt i det.

:/

hm?

er du søstra mi?

neida, de har klart seg fint de, men kunne nok lært seg studieteknikk og gjort en innsats litt tidligere isteden fløt de på "sjarmen" helt til det plutselig ikke funka mer :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Hadde du funnet "oppskriften" på hvordan motivere underytere kunne du nok blitt millionær. Lillemor her har i alle år flytt på at ting sklir inn, og har ligget på 4 og 5 i de fleste fag. Hun fikk også nedsatt orden til sommeren pga hun aldri gjør/får med seg lekser. Ser nå til jul i 10 at nivået har gått noe need. Men NÅ har hun funnet ut hva hun vil "bli", og det er det et gjennomsnittelig høyt nivå. Så Lillemor har endelig våkna, og har tatt seg selv i nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du funnet "oppskriften" på hvordan motivere underytere kunne du nok blitt millionær. Lillemor her har i alle år flytt på at ting sklir inn, og har ligget på 4 og 5 i de fleste fag. Hun fikk også nedsatt orden til sommeren pga hun aldri gjør/får med seg lekser. Ser nå til jul i 10 at nivået har gått noe need. Men NÅ har hun funnet ut hva hun vil "bli", og det er det et gjennomsnittelig høyt nivå. Så Lillemor har endelig våkna, og har tatt seg selv i nakken.

Så bra, det er det jeg håper med junior her også. Her hjemme er han stort sett en grei gutt, men når han er på skolen skal han tøffe seg så veldig og spiller mye på å være kul og bråke i timen. På hvar utviklingssamtale får vi høre: "du kan så mye mer hvis du bare vil, du må jobbe litt mer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har laber motivasjon i niende. Karakterenes nyhetsverdi har ebbet ut og tiendeklassealvoret er langt unna.

Den beste måten å få h*n til å prestere på er selvsagt om h*n selv finner et mål å jobbe mot/for.

Alternativet er pisk og/eller glurot med sin noe tvilsomme suksessrate.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere setter dere ned sammen og snakker om valg av videregående skole? Finn ut hvor han har aller mest lyst å komme inn, og sjekk hva som er karakterkrav for å få plass der. Eldstejenta mi går nå i 10.klasse. Hun har vært heldig siden hun lett får gode karakterer uten å jobbe så hardt for det, men hun kunne hatt seksere i så og si alle fag hvis hun virkelig gikk inn for det..

Hun drømmer nå om å komme inn på Studiespesialisering med internasjonalisering, og har funnet ut hva som er karakterkravet. Det har gjort at hun har skjerpa seg de siste månedene, og nå sender hun melding hjem hver eneste gang hun får tilbake prøver på skolen - bare for å fortelle hvilken karakter hun har fått ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''på den annen side har jeg et par søstre som ikke våkna før etter at de hadde strøket på forberedende...''

Ikke det at det er noe galt i det.

:/

Hmmmm....

Trøsten er at noen virkelig slår til når de først har våknet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel et snitt på mellom 4 og 5 ganske bra, hvis han klarer å holde det gjennom 10. klasse?

Det viktigste formålet med karakterene fra ungdomsskolen er at de avgjør hvor man kan komme inn på vgs. Så den beste motivasjonen er vel hvis han har en drøm om å komme inn et populært sted. Det er lett å finne informasjon om opptakskrav fra tidligere år, og de som kommer til høsten, gir en enda bedre idé om hvor mange poeng han trenger.

Gutter trenger ofte noe konkret og målbart som de kan "konkurrere mot" på kort sikt. Det nytter ikke med voksengnål om at neste ukes matteprøve kan få konsekvenser for resten av livet etc.

'' Det nytter ikke med voksengnål om at neste ukes matteprøve kan få konsekvenser for resten av livet etc.''

Jeg kjenner en som primært utvikler lange argumentasjonsrekker for hvorfor det de lærer i 10. klasse har absolutt ingen relevans for fremtiden :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Det nytter ikke med voksengnål om at neste ukes matteprøve kan få konsekvenser for resten av livet etc.''

Jeg kjenner en som primært utvikler lange argumentasjonsrekker for hvorfor det de lærer i 10. klasse har absolutt ingen relevans for fremtiden :-(

Det er helt ufattelig hvor gode tiendeklassinger er til å argumentere så overbevisende at de selv tror de har rett ;)

Datteren min i 10., er verdensmester i argumentasjonsteknikker....Her en dag sa jeg til henne at man bør la være å argumentere når man selv ser at man tar feil, og hun svarer kontant: "Jammen jeg MÅ bare argumentere! Ren refleks!" (heldigvis har hun en god porsjon selvironi, noe som hjelper godt på ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Har dessverre ingen gode råd - bare mye sympati. Det er kjipt å se at gode evner ikke utnyttes.

Ja, det kan jeg skrive under på.

Jeg ser også det hos min pode, men kan intet gjøre. tro meg, jeg har forsøkt - men ingenting når inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ufattelig hvor gode tiendeklassinger er til å argumentere så overbevisende at de selv tror de har rett ;)

Datteren min i 10., er verdensmester i argumentasjonsteknikker....Her en dag sa jeg til henne at man bør la være å argumentere når man selv ser at man tar feil, og hun svarer kontant: "Jammen jeg MÅ bare argumentere! Ren refleks!" (heldigvis har hun en god porsjon selvironi, noe som hjelper godt på ;))

''Det er helt ufattelig hvor gode tiendeklassinger er til å argumentere så overbevisende at de selv tror de har rett ;)''

Jeg organiserer av og til litt leksetvang for denne tiendeklassingen. Jeg blir helt surrete i hodet av hvordan han forsøker å få meg ut på glattisen og begrunne nødvendigheten av å lære nynorsk, tysk, matte, rle osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...