Gå til innhold

Facebook, favorisering av elever


Gjest burde ikke vært lov

Anbefalte innlegg

Dessuten er det naivt å tro at Facebook forteller sannheten om ethvert sosialt miljø.

Ungdommen bør kunne få tulle litt med hverandre (ikke hetse, skjelle ut, trakassere eller baksnakke, men TULLE) på nett uten at læreren deres gjør det til en kjempesak dagen etter.

Enkelte lærere blåser alt som skrives på nett, opp til det ugjenkjennelige. En tullekommentar mellom venner (innenfor alminnelige regler for nettvett og folkeskikk og som både avsender og mottaker bare ler av) blir ikke en terrortrussel selv om den skrives på en nettside.

Jeg har vært vitne til en slik tullemelding, riktignok på sms, som kom fullstendig ut av proporsjoner.

Alle i klassen sendte en tullemelding til hverandre, inkludert til en av jentene som følte seg utestengt. Denne jentas foreldre tok spøken på alvor og gikk til rektor.

De andre i klassen prøvde forgjeves å si at de ved å sendte denne tullemeldingen _inkluderte_ , ikke ekskluderte jenta.

resultatet var stor oppvask og enda dårligere klassemiljø enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    10

  • mariaflyfly

    3

  • Rhea Silvia

    1

  • Angustia

    1

Mest aktive i denne tråden

Fb kan gi mistanke om mobbing som ellers ikke ville blitt oppdaget. Om læreren er i tvil så kan læreren ta en prat med den en er redd blir mobbet eller følge litt ekstra med. Motsatt kan fb være det som styrker mistanken om de ser en elev som de kanskje tror bli mobbet eller utestengt. På denne måten kan mobbing avsløres oftere og flere kan få hjelp i tide før de blir ødelagt for livet.

Hvis lærerne skal være FB-politi, burde du være glad for at ikke alle inkluderer barnet ditt på overvåkningslista si.

Synes du rektor burde være venn med alle lærerne også, slik at h*n kan ta affære dersom noen er oppe for sent om kvelden eller drikker mer enn ett glass vin dagen før skoledag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vitne til en slik tullemelding, riktignok på sms, som kom fullstendig ut av proporsjoner.

Alle i klassen sendte en tullemelding til hverandre, inkludert til en av jentene som følte seg utestengt. Denne jentas foreldre tok spøken på alvor og gikk til rektor.

De andre i klassen prøvde forgjeves å si at de ved å sendte denne tullemeldingen _inkluderte_ , ikke ekskluderte jenta.

resultatet var stor oppvask og enda dårligere klassemiljø enn før.

Nøyaktig hva jeg mente. Jeg har vært borti noe liknende på MSN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Jeg har da ikke skrevet at jeg er motstander av nettvett?

Poenget mitt er at en lærer som ser noen tullereplikker elever imellom på Facebook, ikke vet noe mer om hvem som holdes utenfor eller er potensielle mobbere eller gråter seg i søvn, enn om h*n hadde overhørt de samme tullereplikkene muntlig i gangen på vei ut til friminuttet.

Bedre med en prat for mye enn en for lite. Jeg tror de fleste lærere greier å prate på en slik måte at det ikke blir noe unødig oppstyr av det. Lærere er ofte eksperter på hvordan de skal snakke med sine elever på en måte som ender godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Hvis lærerne skal være FB-politi, burde du være glad for at ikke alle inkluderer barnet ditt på overvåkningslista si.

Synes du rektor burde være venn med alle lærerne også, slik at h*n kan ta affære dersom noen er oppe for sent om kvelden eller drikker mer enn ett glass vin dagen før skoledag?

Jeg har stor tillit til både lærere og rektorer og jeg tror de fleste forstår hva som foregår når de bare får mulighet og tid til å følge med. De som følger med på fb gjør en kjempegod ekstra jobb som vi foreldre bør være takknemlige for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med en prat for mye enn en for lite. Jeg tror de fleste lærere greier å prate på en slik måte at det ikke blir noe unødig oppstyr av det. Lærere er ofte eksperter på hvordan de skal snakke med sine elever på en måte som ender godt.

''Bedre med en prat for mye enn en for lite.''

Det stemmer ofte, men jeg synes lærere i utgangspunktet (det finnes unntak) skal finne saker som fortjener en prat, i det virkelige liv. Gjerne i det virkelige liv som leves på skolen og underveis til og fra dit.

Jeg minner om at det finnes mange sorter lærere, akkurat som innenfor alle andre yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stor tillit til både lærere og rektorer og jeg tror de fleste forstår hva som foregår når de bare får mulighet og tid til å følge med. De som følger med på fb gjør en kjempegod ekstra jobb som vi foreldre bør være takknemlige for.

Men du reagerer jo på at ikke læreren klarer å inkludere absolutt alle elevene sine i denne "ekstrajobben"?

Jeg har heller ingen generell mistillit til lærere, men jeg kan styre min begeistring for at de leker nettpoliti i sin dyrebare fritid. De har sikkert noe rettearbeid eller noen rapporter de bør bruke den på ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

''Bedre med en prat for mye enn en for lite.''

Det stemmer ofte, men jeg synes lærere i utgangspunktet (det finnes unntak) skal finne saker som fortjener en prat, i det virkelige liv. Gjerne i det virkelige liv som leves på skolen og underveis til og fra dit.

Jeg minner om at det finnes mange sorter lærere, akkurat som innenfor alle andre yrkesgrupper.

Det er svært begrenset hvor mye en lærer kan greie å følge med på i det virkelige liv fordi de har alt for mange elever i hver klasse og veldig mye å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Men du reagerer jo på at ikke læreren klarer å inkludere absolutt alle elevene sine i denne "ekstrajobben"?

Jeg har heller ingen generell mistillit til lærere, men jeg kan styre min begeistring for at de leker nettpoliti i sin dyrebare fritid. De har sikkert noe rettearbeid eller noen rapporter de bør bruke den på ;-D

Jeg synes læreren skal godkjenne alle elevene som sender venneforespørsler eller så bør de ikke godkjenne noen. Om ikke blir det en favorisering og det skal ikke skje i skolen.

En lærer kan godt gjøre det klart at han'/hun godkjenner alle som spør og om noen ikke har fått bekreftet så må de ta det opp for da er det en svikt eller en teknisk feil som er årsaken.

Jeg tror at lærere som er fb venn retter like mye som andre eller kanskje heller mer siden de er så samvittighetsfulle som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Jeg synes læreren skal godkjenne alle elevene som sender venneforespørsler eller så bør de ikke godkjenne noen. Om ikke blir det en favorisering og det skal ikke skje i skolen.

En lærer kan godt gjøre det klart at han'/hun godkjenner alle som spør og om noen ikke har fått bekreftet så må de ta det opp for da er det en svikt eller en teknisk feil som er årsaken.

Jeg tror at lærere som er fb venn retter like mye som andre eller kanskje heller mer siden de er så samvittighetsfulle som de er.

Jeg mener de skal godkjenne alle elever over 13 år. Mener ikke de skal godkjenne elever som ikke er gamle nok til å være på fb, for da vil de signalisere at de godtar at elevene bryter en regel. De bør derfor ikke godkjenne noen før de er 13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Det er svært begrenset hvor mye en lærer kan greie å følge med på i det virkelige liv fordi de har alt for mange elever i hver klasse og veldig mye å gjøre.

Skal en lærer måtte følge med på hva elevene gjør i fritiden? Er ikke det foreldrenes jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook kan også være en fin måte for læreren å følge med på om elevene blir utestengt på. Om noen elever aldri får "liker" eller "kommentarer" så vil læreren være mer obs på utestengelse f.eks.

''Facebook kan også være en fin måte for læreren å følge med på om elevene blir utestengt på'' Jeg syns lærerne har mer enn nok oppgaver som ikke er knyttet til undervisning, og ser helst at de ikke skal pålegges flere må jeg si :) Syns forøvrig det er heimens oppgave å følge med på folkeskikk og atferd på nettet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

''Facebook kan også være en fin måte for læreren å følge med på om elevene blir utestengt på'' Jeg syns lærerne har mer enn nok oppgaver som ikke er knyttet til undervisning, og ser helst at de ikke skal pålegges flere må jeg si :) Syns forøvrig det er heimens oppgave å følge med på folkeskikk og atferd på nettet jeg :)

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest burde ikke vært lov

Skal en lærer måtte følge med på hva elevene gjør i fritiden? Er ikke det foreldrenes jobb?

Ingen som skal føle seg forpliktet til det men om jeg synes ikke de skal godkjenne noen elever som venn mens andre ikke. Da kan fort den som ikke blir godkjent føle at læreren liker bedre den de godkjente eller at læreren ikke liker den eleven som ikke ble godkjent. Det kan føles både urettferdig og sårende. En lærer må være rettferdig.

Men nå ble det en annen diskusjon i tråden som kanskje forvirrer. Jeg setter stor pris på lærere som godkjenner alle elevene. Det er betryggende at læreren passer på barna våre. Jeg tror også elevene synes det er godt å ha en lærer som passer litt ekstra på og som bryr seg om de. De kan ikke få for mange voksenpersoner som er glad i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Det er svært begrenset hvor mye en lærer kan greie å følge med på i det virkelige liv fordi de har alt for mange elever i hver klasse og veldig mye å gjøre.

Og derfor skal læreren bruke fritiden sin på facebook for å følge med på elevene der også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

''Facebook kan også være en fin måte for læreren å følge med på om elevene blir utestengt på'' Jeg syns lærerne har mer enn nok oppgaver som ikke er knyttet til undervisning, og ser helst at de ikke skal pålegges flere må jeg si :) Syns forøvrig det er heimens oppgave å følge med på folkeskikk og atferd på nettet jeg :)

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

''Facebook kan også være en fin måte for læreren å følge med på om elevene blir utestengt på'' Jeg syns lærerne har mer enn nok oppgaver som ikke er knyttet til undervisning, og ser helst at de ikke skal pålegges flere må jeg si :) Syns forøvrig det er heimens oppgave å følge med på folkeskikk og atferd på nettet jeg :)

Det er ingen som forventer at de skal bruke fritida si på det. Tvert om så har jeg prøvd å forklare at jeg ikke forventer det men at jeg er vsært takknemlig for de som tar denne ekstra jobben på fritid. Om jeg tok det for gitt så ville jeg heller ikke fullrost og takket de som tok på seg denne ekstrajobben. De fortjener en ekstra rose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som forventer at de skal bruke fritida si på det. Tvert om så har jeg prøvd å forklare at jeg ikke forventer det men at jeg er vsært takknemlig for de som tar denne ekstra jobben på fritid. Om jeg tok det for gitt så ville jeg heller ikke fullrost og takket de som tok på seg denne ekstrajobben. De fortjener en ekstra rose.

Da er vi nok uenige her. Jeg tror at det er sunt å opprettholde grensen mellom læreres og elevers privatsfærer, og syns ikke lærere skal invitere elever til sin private vegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Da er vi nok uenige her. Jeg tror at det er sunt å opprettholde grensen mellom læreres og elevers privatsfærer, og syns ikke lærere skal invitere elever til sin private vegg :)

Syns du mobbing og utestengelse er en privat sal mellom elevene? For det skjer, kanskje spesielt der de vet at voksne eller lærere ikke følger med. Og barnet kan ikke hjelpe for at de har foreldre som ikke bryr seg så mye om de. Vet de at læreren kan se det så tenker de seg om en gang ekstra og lar heller være å mobbe. Og skjer mobbing/utestengelse blant elevene så kan læreren avsløre det via fb. og noe som de kanskje aldri ville oppdaget i en stressende skolehverdag. Mobbing er et stort problem i norsk skole. Mange tar livet sitt hvert år p.ga mobbing.

Det at en lærer passer litt ekstra på kan redde et barn fra psykiske problemer og selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du mobbing og utestengelse er en privat sal mellom elevene? For det skjer, kanskje spesielt der de vet at voksne eller lærere ikke følger med. Og barnet kan ikke hjelpe for at de har foreldre som ikke bryr seg så mye om de. Vet de at læreren kan se det så tenker de seg om en gang ekstra og lar heller være å mobbe. Og skjer mobbing/utestengelse blant elevene så kan læreren avsløre det via fb. og noe som de kanskje aldri ville oppdaget i en stressende skolehverdag. Mobbing er et stort problem i norsk skole. Mange tar livet sitt hvert år p.ga mobbing.

Det at en lærer passer litt ekstra på kan redde et barn fra psykiske problemer og selvmord.

Nei, selvfølgelig syns jeg ikke at mobbing er en privat sak, men det betyr ikke at løsningen er å legge opp til at lærere skal ha alle sine elever som venner slik at de kan følge med også på fritiden. For meg blir det helt feil svar på en ny utfordring, og jeg mener - som sagt - at heimen må følge med og veilede sine håpefulle i nettskikk- og bruk.

Jeg syns faktisk at det er litt mye "passe på" i dag jeg, og jeg syns unger bør få kunne prøve seg mer selv. Foreldre er virkelig med overalt, og skal både hjelpe, følge med og pushe, og jeg tror vi gjør dem en bjørnetjeneste. Jeg har selv stått på sidelinja mens jr trente jeg altså, og kjente meg godt igjen i denne lille hverdagsbetraktingen :)http://blogg.bt.no/preik/2013/02/17/dumskapens-kapplop/#.USJkW-h0w7B

Vi må lære oss at alle ikke alltid blir med, at ikke alle får like mange likes på fb, at ikke inviteres på alles bursdager osv. Livet er ikke millimeterrettferdig. Å forvente at en lærer skal inkludere alle elever i sitt privatliv er for meg feil (men det betyr ikke at jeg syns det er klokt av læreren å legge til et knippe, for det syns jeg altså ikke). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...