Jump to content
Sign in to follow this  
Lillemus

Planken - hvor lenge?

Recommended Posts

Lillemus

Jeg hater egentlig planken, det er en pyton øvelse, men den tar godt i magemusklene da. Spørsmålet er - er det om å gjøre å klare å stå så lenge som mulig, f.eks. 3x120 sek? Eller er det bedre med f.eks. 6x60 sek? Jeg klarer 120 sek på en (veldig) god dag, men det hadde jo vært veldig greit om det var like effektivt å ta flere kortere planker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Lillemus

Det finnes varianter som tar hardere ved at du strammer flere muskler mens du tar planken. På den måten trenger du ikke holde så lenge. Se f.eks. her:

http://fitnessbloggen.no/5-gode-grunner-til-a-trene-planke/

*legger til bokmerke* Jeg har også begynt med to andre varianter av planken:

- begynner som vanlig på underarmene, går så opp på hendene, ned på underarmene, opp på hendene osv i 20 sek

- står som vanlig på treningsmatte, flytter så ett og ett bein på utsiden på hver sin side av matten og så sammen igjen i 20 sek

Mye artigere enn bare å stå i planken. :o)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Swig

*legger til bokmerke* Jeg har også begynt med to andre varianter av planken:

- begynner som vanlig på underarmene, går så opp på hendene, ned på underarmene, opp på hendene osv i 20 sek

- står som vanlig på treningsmatte, flytter så ett og ett bein på utsiden på hver sin side av matten og så sammen igjen i 20 sek

Mye artigere enn bare å stå i planken. :o)

Min treningsveileder på senteret der jeg trener, sa at om man gjør planken riktig, så klarer man ikke å stå så veldig lenge.Om man klarer over 1 minutt så er man VEEEEEEEEElDIG godt trent.Da man gjør planken skal man aktivisere magen og bekkenet, og da er det ikke lett å stå i ett minutt.Hun mente at selv toppidrettsutøvere vil ha problemer med det.Jeg har fått program med 3-4 x 10-15 sek. Og det kjenner jeg godt da jeg aktiviserer musklene slik hun sa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lillemus

Min treningsveileder på senteret der jeg trener, sa at om man gjør planken riktig, så klarer man ikke å stå så veldig lenge.Om man klarer over 1 minutt så er man VEEEEEEEEElDIG godt trent.Da man gjør planken skal man aktivisere magen og bekkenet, og da er det ikke lett å stå i ett minutt.Hun mente at selv toppidrettsutøvere vil ha problemer med det.Jeg har fått program med 3-4 x 10-15 sek. Og det kjenner jeg godt da jeg aktiviserer musklene slik hun sa.

Hun har helt rett vet du - jeg har tatt tak i selve utførelsen og har ikke gjort det riktig tidligere så nå klarer jeg ikke så veldig lenge nei. :o)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...