Gå til innhold

NHD: å glede seg til noe når en er nedfor..


Gjest

Anbefalte innlegg

Du skrev i en egen tråd at den første tanken når en våkner skal være hva en gleder seg til idag.

Hvis man er så deppa og nedfor at en ikke greier å finne noe å glede seg til - hva gjør en da? Hadde du tenkt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • XbellaX

    16

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    6

  • frosken

    6

  • berreundrar

    2

Gjest krisspi

Da jobber du med deg selv til du kommer så langt at du finner gleder. Å tvinge seg selv i aktivitet kan være en måte å komme i gang på. Det tr3@d En må gjøre en innsats selv også. Hvis du har en dyp/alvorlig depresjon stiller saken seg annerledes. Da bør du få hjelp utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krippsi

Da jobber du med deg selv til du kommer så langt at du finner gleder. Å tvinge seg selv i aktivitet kan være en måte å komme i gang på. Det tr3@d En må gjøre en innsats selv også. Hvis du har en dyp/alvorlig depresjon stiller saken seg annerledes. Da bør du få hjelp utenfra.

Kom borti tastaturet her... Det skulle stå at det trenger ikke være de store tingene du setter i gang med. Klarer du å finne glede i noe eller i at du i det hele tatt gjør noe, kan du også finne interesse i livet. Ingenting er som litt fysisk aktivitet utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom borti tastaturet her... Det skulle stå at det trenger ikke være de store tingene du setter i gang med. Klarer du å finne glede i noe eller i at du i det hele tatt gjør noe, kan du også finne interesse i livet. Ingenting er som litt fysisk aktivitet utendørs.

Jeg jobbet hardt på jobben i går da det var som verst, jeg fikk gjort masse i tillegg til at det var hektisk.

Jeg jeg sa til meg selv i dag tidlig at jeg måtte finne noe positivt. Jeg tvang meg selv, selv om jeg er langt nede. Det hadfe jeg ikke klart før å tenke en gang. Men jeg greier ikke å finne noe.

Jeg fulgte rådet til nhd i den tråden og har gjort det hver dag. Det gjorde faktisk noe med meg - det hjalp. Men nå greier jeg ikke å finne noe lysbetont. Jeg prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

Jeg jobbet hardt på jobben i går da det var som verst, jeg fikk gjort masse i tillegg til at det var hektisk.

Jeg jeg sa til meg selv i dag tidlig at jeg måtte finne noe positivt. Jeg tvang meg selv, selv om jeg er langt nede. Det hadfe jeg ikke klart før å tenke en gang. Men jeg greier ikke å finne noe.

Jeg fulgte rådet til nhd i den tråden og har gjort det hver dag. Det gjorde faktisk noe med meg - det hjalp. Men nå greier jeg ikke å finne noe lysbetont. Jeg prøver.

Ingenting du gleder deg til å se på tv heller?

Eller se film?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krisspi

Jeg jobbet hardt på jobben i går da det var som verst, jeg fikk gjort masse i tillegg til at det var hektisk.

Jeg jeg sa til meg selv i dag tidlig at jeg måtte finne noe positivt. Jeg tvang meg selv, selv om jeg er langt nede. Det hadfe jeg ikke klart før å tenke en gang. Men jeg greier ikke å finne noe.

Jeg fulgte rådet til nhd i den tråden og har gjort det hver dag. Det gjorde faktisk noe med meg - det hjalp. Men nå greier jeg ikke å finne noe lysbetont. Jeg prøver.

Jeg mente at det er viktig å finne litt aktivitet som skaper trivsel på fritiden, hjemme hos deg selv. Er du sliten etter jobb er det lov å være det, men kan du gjøre noe i helgene, litt aktivitet enkelte dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du skrev i en egen tråd at den første tanken når en våkner skal være hva en gleder seg til idag.

Hvis man er så deppa og nedfor at en ikke greier å finne noe å glede seg til - hva gjør en da? Hadde du tenkt på det?''

Jeg har ikke lest det opprinnelige innlegget og har heller ikke vært "klinisk" deprimert, og svarer på grunnlag av det.

Det er sjelden jeg våkner og tenker "i dag gleder jeg meg til.....", men det er også sjelden jeg våkner og tenker "i dag gruer jeg meg til....".

Så de dagene jeg ikke gruer meg til noe (som er de fleste) er gode dager, de dagene jeg våkner med å glede meg til noe, er en bonus / lykke.

Strøtanker fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da leter du enda hardere.

Jeg drev og skrev til deg "ja men..... osv".

Men du hjalp meg faktisk litt inn på et annet spor med svaret ditt - det fikk meg til å tenke på at jeg må ta meg sammen. Så jeg har bestemt meg. Jeg skal klare dette også. Jeg skal gjøre som du sier og lete enda hardere. Så får vi se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du skrev i en egen tråd at den første tanken når en våkner skal være hva en gleder seg til idag.

Hvis man er så deppa og nedfor at en ikke greier å finne noe å glede seg til - hva gjør en da? Hadde du tenkt på det?''

For meg er det en urealistisk forventning at den første tanken hver dag skal være hva en gleder seg til, og jeg synes også det er en urealistisk forventning til livet om man ikke forventer dager dominert av mindre gode følelser.

Jeg anser det som mer konstruktivt å akseptere at dager kan være dominert av mer eller mindre glede, mer eller mindre vonde følelser, mer eller mindre smerte og mer eller mindre lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Du skrev i en egen tråd at den første tanken når en våkner skal være hva en gleder seg til idag.

Hvis man er så deppa og nedfor at en ikke greier å finne noe å glede seg til - hva gjør en da? Hadde du tenkt på det?''

For meg er det en urealistisk forventning at den første tanken hver dag skal være hva en gleder seg til, og jeg synes også det er en urealistisk forventning til livet om man ikke forventer dager dominert av mindre gode følelser.

Jeg anser det som mer konstruktivt å akseptere at dager kan være dominert av mer eller mindre glede, mer eller mindre vonde følelser, mer eller mindre smerte og mer eller mindre lyst.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette rådet/tipset gjelder for oss som ikke er alvorlig psykisk syke. Det er vanligvis ikke mulig å glede seg til noe om en er alvorlig deprimert.

Jeg tror ikke du er deprimert, men kanskje nedfor en dag eller to. Det er totalt ufarlig, men ubehagelig.

Hvis du vil, kan du helt sikkert glede deg til det samme som du gleder deg til hver helg. Hyggelig samvær med barna? En fin tur ut i senvinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg jobbet hardt på jobben i går da det var som verst, jeg fikk gjort masse i tillegg til at det var hektisk.

Jeg jeg sa til meg selv i dag tidlig at jeg måtte finne noe positivt. Jeg tvang meg selv, selv om jeg er langt nede. Det hadfe jeg ikke klart før å tenke en gang. Men jeg greier ikke å finne noe.

Jeg fulgte rådet til nhd i den tråden og har gjort det hver dag. Det gjorde faktisk noe med meg - det hjalp. Men nå greier jeg ikke å finne noe lysbetont. Jeg prøver.

''Jeg jobbet hardt på jobben i går da det var som verst, jeg fikk gjort masse i tillegg til at det var hektisk.

''

Gir ikke det i det minste en god følelse etterpå?

Jeg tenker at om en ikke klarer å glede seg til noe positivt, kan man glede seg til man er ferdig med ubehag. Da tenker jeg ikke først og fremst jobb, selv om det også kan være dét. Jeg tenker at man f.eks. kan glede seg til man er oppe av sengen/ute av det kalde soverommet - til man er ferdig å dusje - ferdig med den kjedelige hårtørringen - ferdig med å trene/gå tur (om man ikke liker det spesielt) - etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poncho

Dette rådet/tipset gjelder for oss som ikke er alvorlig psykisk syke. Det er vanligvis ikke mulig å glede seg til noe om en er alvorlig deprimert.

Jeg tror ikke du er deprimert, men kanskje nedfor en dag eller to. Det er totalt ufarlig, men ubehagelig.

Hvis du vil, kan du helt sikkert glede deg til det samme som du gleder deg til hver helg. Hyggelig samvær med barna? En fin tur ut i senvinteren?

Jeg lurer på om jeg gleder meg altfor mye. Ser glede i det meste for tiden. Man setter nok større pris på dette når man har vært mye deprimert. Livet kan faktisk være bra :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du skrev i en egen tråd at den første tanken når en våkner skal være hva en gleder seg til idag.

Hvis man er så deppa og nedfor at en ikke greier å finne noe å glede seg til - hva gjør en da? Hadde du tenkt på det?''

For meg er det en urealistisk forventning at den første tanken hver dag skal være hva en gleder seg til, og jeg synes også det er en urealistisk forventning til livet om man ikke forventer dager dominert av mindre gode følelser.

Jeg anser det som mer konstruktivt å akseptere at dager kan være dominert av mer eller mindre glede, mer eller mindre vonde følelser, mer eller mindre smerte og mer eller mindre lyst.

Enig med deg i det. Men for meg så har dette faktisk funka.

På tv idag sa samboeren til Marit Bjørgen noe om at utøverne må tenke på at de er gode. Gjør man det lenge nok så tror man det også. Rådet til nhd har litt samme effekt - i hvertfall på meg. Det gjorde noe med innstillingen min, med humøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i det. Men for meg så har dette faktisk funka.

På tv idag sa samboeren til Marit Bjørgen noe om at utøverne må tenke på at de er gode. Gjør man det lenge nok så tror man det også. Rådet til nhd har litt samme effekt - i hvertfall på meg. Det gjorde noe med innstillingen min, med humøret.

''Enig med deg i det. Men for meg så har dette faktisk funka.

På tv idag sa samboeren til Marit Bjørgen noe om at utøverne må tenke på at de er gode. Gjør man det lenge nok så tror man det også. Rådet til nhd har litt samme effekt - i hvertfall på meg. Det gjorde noe med innstillingen min, med humøret.

''

De fleste tiltak virker noen dager. Jeg tror ikke det er realistisk at du ikke skal få noen nedturer, men det er jo bare å fortsette med ting du mener hjelper - de dårlige dagene går jo over igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg lurer på om jeg gleder meg altfor mye. Ser glede i det meste for tiden. Man setter nok større pris på dette når man har vært mye deprimert. Livet kan faktisk være bra :-).

Kan en glede seg for mye? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enig med deg i det. Men for meg så har dette faktisk funka.

På tv idag sa samboeren til Marit Bjørgen noe om at utøverne må tenke på at de er gode. Gjør man det lenge nok så tror man det også. Rådet til nhd har litt samme effekt - i hvertfall på meg. Det gjorde noe med innstillingen min, med humøret.

''

De fleste tiltak virker noen dager. Jeg tror ikke det er realistisk at du ikke skal få noen nedturer, men det er jo bare å fortsette med ting du mener hjelper - de dårlige dagene går jo over igjen også.

Prøver du og nhd å fortelle meg det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølger

Dette rådet/tipset gjelder for oss som ikke er alvorlig psykisk syke. Det er vanligvis ikke mulig å glede seg til noe om en er alvorlig deprimert.

Jeg tror ikke du er deprimert, men kanskje nedfor en dag eller to. Det er totalt ufarlig, men ubehagelig.

Hvis du vil, kan du helt sikkert glede deg til det samme som du gleder deg til hver helg. Hyggelig samvær med barna? En fin tur ut i senvinteren?

''Jeg tror ikke du er deprimert, men kanskje nedfor en dag eller to. Det er totalt ufarlig, men ubehagelig.''

Kan det være bare det jeg også er? Har jo gode dager innimellom, og bedre tider i løpet av dagen. Prøver jeg å medisinere bort noe som er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette rådet/tipset gjelder for oss som ikke er alvorlig psykisk syke. Det er vanligvis ikke mulig å glede seg til noe om en er alvorlig deprimert.

Jeg tror ikke du er deprimert, men kanskje nedfor en dag eller to. Det er totalt ufarlig, men ubehagelig.

Hvis du vil, kan du helt sikkert glede deg til det samme som du gleder deg til hver helg. Hyggelig samvær med barna? En fin tur ut i senvinteren?

Jeg er ikke deprimert nei.

Men jeg er nok en som så gjerne vil unngå ubehag - jeg vil ikke ha noen dårlige dager, jeg vil ha bare gode....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...