Gå til innhold

NHD: å glede seg til noe når en er nedfor..


Gjest

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Jeg tror ikke du er deprimert, men kanskje nedfor en dag eller to. Det er totalt ufarlig, men ubehagelig.''

Kan det være bare det jeg også er? Har jo gode dager innimellom, og bedre tider i løpet av dagen. Prøver jeg å medisinere bort noe som er normalt?

Det har jeg tenkt lenge, men det hjelper langt bedre om en kommer på det selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • XbellaX

    16

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    6

  • frosken

    6

  • berreundrar

    2

Dette rådet/tipset gjelder for oss som ikke er alvorlig psykisk syke. Det er vanligvis ikke mulig å glede seg til noe om en er alvorlig deprimert.

Jeg tror ikke du er deprimert, men kanskje nedfor en dag eller to. Det er totalt ufarlig, men ubehagelig.

Hvis du vil, kan du helt sikkert glede deg til det samme som du gleder deg til hver helg. Hyggelig samvær med barna? En fin tur ut i senvinteren?

Prøvde du å fortelle meg også det samme som frosken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg tenkt lenge, men det hjelper langt bedre om en kommer på det selv :-)

Det du prøver å fortelle bølger og meg er at vi prøver å unngå det som er ubehagelig - har jeg forstått dere rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølger

Det har jeg tenkt lenge, men det hjelper langt bedre om en kommer på det selv :-)

Da nytter det ikke å medisinere det bort. Kan egentlig bare slutte. Jeg synes det normale livet da er tungt. Jeg følte det ikke slik da barna var små. Husker det som en lykkelig tid. Men det er vel normalt at livet blir tyngre når du blir eldre. Har ikke håp om at det kan bli bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poncho

Kan en glede seg for mye? :-)

Har aldri hørt at det er skadelig nei :-). Jeg finner virkelig mening med livet for tiden. Har nok vært ganske "plagsom" inne på dette forumet også noen ganger når jeg ser meg tilbake. Takk for at du har holdt ut med meg! Det er et sted som det er greit å finne når man sliter. Nå kommer nok ikke jeg til å være her så mye lenger, nå når jeg har frisknet til. Takk for god hjelp ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nytter det ikke å medisinere det bort. Kan egentlig bare slutte. Jeg synes det normale livet da er tungt. Jeg følte det ikke slik da barna var små. Husker det som en lykkelig tid. Men det er vel normalt at livet blir tyngre når du blir eldre. Har ikke håp om at det kan bli bedre da.

Hvis jeg har forstått dette riktig så kan du få det bedre med en annen "medisin"; terapi.. og det er vel godt nytt ( men jeg er kanskje på bærtur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bølger

Hvis jeg har forstått dette riktig så kan du få det bedre med en annen "medisin"; terapi.. og det er vel godt nytt ( men jeg er kanskje på bærtur).

Hvis det er normalt å ha det slik så nytter det jo ikke å medisinere det bort. Da må jeg bare leve med å ha det slik. Vet ikke om jeg orker det.

Har jo spurt flere ganger her på dol hvordan det er normalt å ha det. Har ikke hatt inntrykk av at livet skal være slik jeg har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er normalt å ha det slik så nytter det jo ikke å medisinere det bort. Da må jeg bare leve med å ha det slik. Vet ikke om jeg orker det.

Har jo spurt flere ganger her på dol hvordan det er normalt å ha det. Har ikke hatt inntrykk av at livet skal være slik jeg har det.

Psykoterapi - ikke medisinere det bort (siden det ikke nytter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølger

Psykoterapi - ikke medisinere det bort (siden det ikke nytter).

Trenger ikke å fortsette med lithiumen da. Dette var tøft. Hadde begynt å håpe på å få det bedre og mer stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å fortsette med lithiumen da. Dette var tøft. Hadde begynt å håpe på å få det bedre og mer stabilt.

Jeg håper du får svar fra nhd på dette, jeg er også forvirret nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å fortsette med lithiumen da. Dette var tøft. Hadde begynt å håpe på å få det bedre og mer stabilt.

For ikke lenge siden ble du anbefalt intensiv psykoterapi.

Vi har samme dignose ( hvis jeg husker rett?), og selve kjernen i denne er at vi ikke fikser ubehag. Vi unngår det.

Slik jeg har forstått nhd's og froskens svar, så må vi lære oss å akseptere at vi har dårlige dager (dårlige dager = ubehag). Dårlige dager er vel noe de aller fleste også har. Dette kan ikke medisineres bort.

Frosken kjenner meg og mitt reaksjonsmønster godt og jeg ser at jeg noen ganger løper hit til dol når jeg har det vanskelig emosjonelt. Typisk. Men nå snakker jeg utfra meg selv, det er ikke sikkert det gjelder for deg selv om vi har samme diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Trenger ikke å fortsette med lithiumen da. Dette var tøft. Hadde begynt å håpe på å få det bedre og mer stabilt.

Prøv å forstå dette med sammensatte problem: Medisinen er nødvendig for en del av plagene. Andre deler av plagene kan trenge andre tiltak ( i tillegg til medisinen - ikke i stedet for).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølger

For ikke lenge siden ble du anbefalt intensiv psykoterapi.

Vi har samme dignose ( hvis jeg husker rett?), og selve kjernen i denne er at vi ikke fikser ubehag. Vi unngår det.

Slik jeg har forstått nhd's og froskens svar, så må vi lære oss å akseptere at vi har dårlige dager (dårlige dager = ubehag). Dårlige dager er vel noe de aller fleste også har. Dette kan ikke medisineres bort.

Frosken kjenner meg og mitt reaksjonsmønster godt og jeg ser at jeg noen ganger løper hit til dol når jeg har det vanskelig emosjonelt. Typisk. Men nå snakker jeg utfra meg selv, det er ikke sikkert det gjelder for deg selv om vi har samme diagnose.

Jeg er forvirretet. Det var NHD som anbefalte lithium. Han har aldri gitt inntrykk av at det bare er normale nedturer jeg har. Livet er for tøft. Jeg er sliten av å være ustabil selv om det er normalt å ha det slik.

Kaosfølelser nå. Veksler mellom å ville slutte med alle medisinene som sannsynligvis ikke har virkning likevel. Og til å gi lithiumen en sjanse for at kanskje jeg likevel kan få det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette rådet/tipset gjelder for oss som ikke er alvorlig psykisk syke. Det er vanligvis ikke mulig å glede seg til noe om en er alvorlig deprimert.

Jeg tror ikke du er deprimert, men kanskje nedfor en dag eller to. Det er totalt ufarlig, men ubehagelig.

Hvis du vil, kan du helt sikkert glede deg til det samme som du gleder deg til hver helg. Hyggelig samvær med barna? En fin tur ut i senvinteren?

Jeg er vel på bærtur så det er ikke mer å lure på.

Beklager at jeg har mast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forvirretet. Det var NHD som anbefalte lithium. Han har aldri gitt inntrykk av at det bare er normale nedturer jeg har. Livet er for tøft. Jeg er sliten av å være ustabil selv om det er normalt å ha det slik.

Kaosfølelser nå. Veksler mellom å ville slutte med alle medisinene som sannsynligvis ikke har virkning likevel. Og til å gi lithiumen en sjanse for at kanskje jeg likevel kan få det bedre.

Godt du fikk svar så du slipper å lure mer. Det er jeg glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølger

Prøv å forstå dette med sammensatte problem: Medisinen er nødvendig for en del av plagene. Andre deler av plagene kan trenge andre tiltak ( i tillegg til medisinen - ikke i stedet for).

Er det noe nytte i å behandle plager hvis det er normale plager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enig med deg i det. Men for meg så har dette faktisk funka.

På tv idag sa samboeren til Marit Bjørgen noe om at utøverne må tenke på at de er gode. Gjør man det lenge nok så tror man det også. Rådet til nhd har litt samme effekt - i hvertfall på meg. Det gjorde noe med innstillingen min, med humøret.

''

De fleste tiltak virker noen dager. Jeg tror ikke det er realistisk at du ikke skal få noen nedturer, men det er jo bare å fortsette med ting du mener hjelper - de dårlige dagene går jo over igjen også.

Jeg er bare usikker på hva dere mener. Vil så gjerne forstå det nen gir opp å bruke mer tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølger

Godt du fikk svar så du slipper å lure mer. Det er jeg glad for.

Jeg er likevel ennå forvirret. Hvordan kan en behandle noe som er normalt. Hvis jeg er frisk. Hvis det bare er jeg som ikke takler livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er likevel ennå forvirret. Hvordan kan en behandle noe som er normalt. Hvis jeg er frisk. Hvis det bare er jeg som ikke takler livet.

Jeg vet ikke om jeg forstår det selv, får ikke noe svar på det, så jeg er ikke den rette å spørre om det. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er likevel ennå forvirret. Hvordan kan en behandle noe som er normalt. Hvis jeg er frisk. Hvis det bare er jeg som ikke takler livet.

Ps. Beklager hvis jeg forvirret deg. Jeg tenkte ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...