Gå til innhold

Kunnskapsfri sone


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Douglas Adams sier det så godt:

'' To summarize the summary of the summary: people are a problem.''

Douglas Adams, The Restaurant at the End of the Universe

:-)

Man vil alltid såre noen; du kan ikke gå gjennom livet uten å såre noen; poenget er at man ikke skal såre noen med vilje.

Med vennlig hilsen

Hei!

Det var forresten en så interessant tittel at jeg tror jeg drar til biblioteket nå.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Madelenemie

    18

  • PieLill

    10

  • Mirabell

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest Zippity

''Jeg er ikke relgiøs, takk :-)

Spirituell, men samma det sør. Du har dine harde fakta, og jeg har min svevende tro.''

"Religiøs" her handler om å "tro", fremfor å forholde seg til fakta.

''Venner? – Zippity''

Jeg har da ingen problemer med å ha religiøse venner. Har mange av dem. Man trenger ikke være enige.

Legg dog merke til at jeg ikek har skrevet noe "slemt" til deg. Jeg er ikke uvenner med deg, men jeg er uenig med deg.

Med vennlig hilsen

Okay :-)

Men det er forskjell på relgiøs og spirituell, kristendommen er redd for spiritismen. Det er Satans verk, see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Jeg bruker skolemedisinen jeg og, er ikke fanatiker. Bare sier at det handler om valg, og jeg vet det er mye useriøst innen alternativ medisin. Jeg forsvarer ikke ALT. – Zippity''

Så hvordan vet du hva du "forsvarer" (altså, hva som du mener virker), og hva som ikke gjør det?

Med vennlig hilsen

Det som har virket for meg personlig forsvarer jeg, det vet jeg at fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og svindel er heldigvis forbudt, så får vi håpe at de verste svindlerne blir stoppet...''

Nei det er fullt lovlig å være tlf spåkone, det burde vært forbudt. Hvem som helst kan skaffe seg en slik "jobb", det er svindel av verste sort :-(

''Nei det er fullt lovlig å være tlf spåkone, det burde vært forbudt. Hvem som helst kan skaffe seg en slik "jobb", det er svindel av verste sort :-(''

Det er også noe med viljen til å la seg lure. Eller motviljen mot å være kritisk. Hvordan skal man forby all virksomhet som har med spådom å gjøre?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det var forresten en så interessant tittel at jeg tror jeg drar til biblioteket nå.

:-)

Hei,

Douglas Adams har skrevet "The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy", som er fantastiske bøker.

I tillegg har han skrevet bøkene om "Dirk Gently Holistic Detective Agency", hvor (blant annet) guden Tor går amok på Heathrow Flyplass.

Alle bøkene hans anefales på det varmeste.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har virket for meg personlig forsvarer jeg, det vet jeg at fungerer :)

''Det som har virket for meg personlig forsvarer jeg, det vet jeg at fungerer :) – Zippity''

Men det er der problemet ligger: du har ingen kontrollgruppe.

1) Du vet ikke om du hadde blitt frisk uansett.

2) Du vet ikke om det er placebo som gjør deg frisk, eller at behandlingen egentlig virker.

Dette er årsaken til at man gjør store undersøkelser, med hundrevis av mennesker. For å luke ut så mange tilfeldigheter som mulig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zippity

''Nei det er fullt lovlig å være tlf spåkone, det burde vært forbudt. Hvem som helst kan skaffe seg en slik "jobb", det er svindel av verste sort :-(''

Det er også noe med viljen til å la seg lure. Eller motviljen mot å være kritisk. Hvordan skal man forby all virksomhet som har med spådom å gjøre?

mvh

Jeg vet ikke, men det burde vært en lov mot sånt. Det er ofte desperate og psykisk syke folk som ringer spå tlf, de bruker mange tusen på tull og tøys. Har selv ringt, og det er så useriøst som det kan bli. Spåkonene kan INGENTING og vet INGENTING, burde vært nedlagt hele greia. Det burde vært ulovlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay :-)

Men det er forskjell på relgiøs og spirituell, kristendommen er redd for spiritismen. Det er Satans verk, see?

''Men det er forskjell på relgiøs og spirituell, kristendommen er redd for spiritismen. Det er Satans verk, see? – Zippity''

Alle religioner mener at alle andre religioner tar feil! Det ligger i sakens natur.

Og ingen av dem har noen bevis eller dokumentasjon for at de har rett.

Vitenskapen er ikke en egen religion. Den har ingen "dogma" eller "bibel". Det handler om å finne hvordan verden fungerer, og hele poenget er at man skal være nøytral.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Det som har virket for meg personlig forsvarer jeg, det vet jeg at fungerer :) – Zippity''

Men det er der problemet ligger: du har ingen kontrollgruppe.

1) Du vet ikke om du hadde blitt frisk uansett.

2) Du vet ikke om det er placebo som gjør deg frisk, eller at behandlingen egentlig virker.

Dette er årsaken til at man gjør store undersøkelser, med hundrevis av mennesker. For å luke ut så mange tilfeldigheter som mulig.

Med vennlig hilsen

Jo jeg vet, jeg hadde vært dø om jeg ikke fikk denne hjelpen. Mer vil jeg ikke skrive om det, det blir for personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg vet, jeg hadde vært dø om jeg ikke fikk denne hjelpen. Mer vil jeg ikke skrive om det, det blir for personlig.

''Jo jeg vet, jeg hadde vært dø om jeg ikke fikk denne hjelpen. Mer vil jeg ikke skrive om det, det blir for personlig. – Zippity

''

Igjen, hvis dette er noe som skal hjelpe, så må det beviselig virker for flere enn deg.

Og tenk på alle de som tror på det du ikke tror på? Mange tror på spåkoner.

Hvordan vite om de har rett, eller du har rett. Dere kan ikke ha rett begge to.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Men det er forskjell på relgiøs og spirituell, kristendommen er redd for spiritismen. Det er Satans verk, see? – Zippity''

Alle religioner mener at alle andre religioner tar feil! Det ligger i sakens natur.

Og ingen av dem har noen bevis eller dokumentasjon for at de har rett.

Vitenskapen er ikke en egen religion. Den har ingen "dogma" eller "bibel". Det handler om å finne hvordan verden fungerer, og hele poenget er at man skal være nøytral.

Med vennlig hilsen

Jeg tilhører ingen relgion og sier ikke andre tar feil, jeg er for helhetstenkning. Jeg tror på altet og at alt henger sammen, ingenting er rett og ingenting er feil. Alt bare er, jeg tror på esoterisk vitenskap/teosofi.

Alle har sin vei, og det er rett for den det gjelder, en annen har en an vei. Alle veier fører til det samme målet, see you there :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Jo jeg vet, jeg hadde vært dø om jeg ikke fikk denne hjelpen. Mer vil jeg ikke skrive om det, det blir for personlig. – Zippity

''

Igjen, hvis dette er noe som skal hjelpe, så må det beviselig virker for flere enn deg.

Og tenk på alle de som tror på det du ikke tror på? Mange tror på spåkoner.

Hvordan vite om de har rett, eller du har rett. Dere kan ikke ha rett begge to.

Med vennlig hilsen

Det finnes mange sannheter, jeg må forholde meg til min sannhet siden det er mitt liv jeg skal leve. Andres sannheter er ikke feil heller, la folk tro det de vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men det burde vært en lov mot sånt. Det er ofte desperate og psykisk syke folk som ringer spå tlf, de bruker mange tusen på tull og tøys. Har selv ringt, og det er så useriøst som det kan bli. Spåkonene kan INGENTING og vet INGENTING, burde vært nedlagt hele greia. Det burde vært ulovlig!

''Spåkonene kan INGENTING og vet INGENTING, burde vært nedlagt hele greia. Det burde vært ulovlig!''

Er helt enig i at de verken kan eller vet. Skal man forby det, må man samtidig forby all annen virksomhet der tilbyderne verken kan eller vet det de hevder seg å være i stand til.

Da vil store deler av alternativmedisinen ryke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke, men det burde vært en lov mot sånt. Det er ofte desperate og psykisk syke folk som ringer spå tlf, de bruker mange tusen på tull og tøys. Har selv ringt, og det er så useriøst som det kan bli. Spåkonene kan INGENTING og vet INGENTING, burde vært nedlagt hele greia. Det burde vært ulovlig!

''Jeg vet ikke, men det burde vært en lov mot sånt. Det er ofte desperate og psykisk syke folk som ringer spå tlf, de bruker mange tusen på tull og tøys. Har selv ringt, og det er så useriøst som det kan bli. Spåkonene kan INGENTING og vet INGENTING, burde vært nedlagt hele greia. Det burde vært ulovlig! – Zippity''

Det er jo det samme som folk sier om all udokumentert behandling. Spåkoner er ikke forskjellig fra annen alternativ behandling.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange sannheter, jeg må forholde meg til min sannhet siden det er mitt liv jeg skal leve. Andres sannheter er ikke feil heller, la folk tro det de vil :)

''Det finnes mange sannheter, jeg må forholde meg til min sannhet siden det er mitt liv jeg skal leve. Andres sannheter er ikke feil heller, la folk tro det de vil :) – Zippity''

Sannhet (for hva angår om en behandling virker eller ei) er ikke valgfritt, men noe man kan teste for.

Skal folk også få tro på spåkoner, og betale dem?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Spåkonene kan INGENTING og vet INGENTING, burde vært nedlagt hele greia. Det burde vært ulovlig!''

Er helt enig i at de verken kan eller vet. Skal man forby det, må man samtidig forby all annen virksomhet der tilbyderne verken kan eller vet det de hevder seg å være i stand til.

Da vil store deler av alternativmedisinen ryke.

mvh

De tlf burde iallefall ryke :-(

Kan ikke forstå hvordan det er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei,

Douglas Adams har skrevet "The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy", som er fantastiske bøker.

I tillegg har han skrevet bøkene om "Dirk Gently Holistic Detective Agency", hvor (blant annet) guden Tor går amok på Heathrow Flyplass.

Alle bøkene hans anefales på det varmeste.

Med vennlig hilsen

Hei!

Hvis guden Tor går amok på H. Flyplass :-) :-)

Da er helgen super, takk, :-) har du lest disse bøkene du :-)

Jeg leser dessverre for lite bøker, har lest Ringenes Herre 3 ganger, men står ofte litt fast i bøker og leser dem heller om igjen og om igjen når jeg finner en bok jeg liker.

Hobbittten har jeg sett 3 ganger og flere blir det sikkert jeg er så opphengt i den, Elsker å høre igjen og igjen hva gandalv sier, og min mann sier "kan vi ikke se videre nå", jeg blir så lykkelig inni meg at jeg spoler tilbake og oppleveler det på nytt og på nytt, sånn er det å være enkel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Jeg vet ikke, men det burde vært en lov mot sånt. Det er ofte desperate og psykisk syke folk som ringer spå tlf, de bruker mange tusen på tull og tøys. Har selv ringt, og det er så useriøst som det kan bli. Spåkonene kan INGENTING og vet INGENTING, burde vært nedlagt hele greia. Det burde vært ulovlig! – Zippity''

Det er jo det samme som folk sier om all udokumentert behandling. Spåkoner er ikke forskjellig fra annen alternativ behandling.

Med vennlig hilsen

''Spåkoner er ikke forskjellig fra annen alternativ behandling.''

Åjo, tro meg det er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Det finnes mange sannheter, jeg må forholde meg til min sannhet siden det er mitt liv jeg skal leve. Andres sannheter er ikke feil heller, la folk tro det de vil :) – Zippity''

Sannhet (for hva angår om en behandling virker eller ei) er ikke valgfritt, men noe man kan teste for.

Skal folk også få tro på spåkoner, og betale dem?

Med vennlig hilsen

''Skal folk også få tro på spåkoner, og betale dem?''

Hvis de velger det må de få tro på det ja, men det er et sørgelig kapittel. De utnytter folk på det groveste, får vondt av å tenke på det :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja sikkert.

Jeg fikk nytt avslag i går.

Men siden jeg kan ringe telefoner ringte jeg bare til sykehuset og forklarte saken og fikk snakke med rette vedkommende og vi hadde det man kaller en lang og hyggelig samtale.

De hadde sendt saken til Fylkesmannen, men sa jeg kunne skrive et brev jeg også, så jeg har gjort det. :-)

Nå er saken slik at jeg har delt det i 2 prosjekter:

1) Et kortidsprosjekt :Dette går ut på å skaffe den pedagogiske tilretteleggingen, den er snart klar, og PPT er ikke bare en fin samarbeidspartner som støtter oss og har god kompetanse på jenter med asperger syndrom, men de gir nå mitt barn tilrettelegging som om hun har autisme. Jeg har skrevet brev med forklaringer og hatt en rekke møter samt gått igjennom gamle rapporter med PPT. Der har vi truffet en hyggelig nevropsykolog som ser alvoret og vil hjelpe oss, men siden jobber i PPT kan ikke stille diagnose-.

2) Er langtidsprosjekt: Dette ligger lenger frem i tid, og arbeide jeg gjør her er å finne kvalifisert hjelp, det er et omfattende arbeide som ligger foran meg, men jeg har nå dedikert min tid til dette. Jeg er i gang, men det er ikke noe stress ved det, da vi godt kan vente og vil vente til vi finner den kompetansen som i dag er der, men ofte mangler på de fleste barnepsykiatriske avdelinger i Norge. Jeg har derfor god tid på dette, men jobber systematisk og går av den grunn detaljert nå gjennom gamle utredninger og rapporter. Det har vært vanskelig for meg å forstå terminologien, dette fikk jeg hjelp til av en barnevernspedagog som slik satte meg på sporet av det jeg nå skriver på, samt leter etter.

Det hjelper på vår alles fortvilelse, det å ha to prosjekter som har med samme sak å gjøre, men der den ene delen er innenfor rekkevidde, samt del 2 er et komplisert men ikke umulig puslespill å legge (om du forstår) Jeg trenger å arbeide hardt nå og målrettet med denne saken slik at vi ikke setter oss ned og fortviler. Mitt barn var spent i går på svaret og jeg åpnet det og sa "avslag" så sa barnet mitt "å nei, det går ikke" da sa jeg "Jo det gjør det, det tar bare lenger tid". Mitt barn lurer på hvorfor jeg alltid er positiv mitt i motgangen, ja det er jeg nå ikke alltid... men fint barn tror det, jeg jobber ofte hardt med å løse problemene, inni meg hjelper det på fortvilelsen og følelsene av å være sliten. Det håper jeg barna tar lærdom av og følger da det gjør livet lettere.

Jeg har et spørsmål jeg lurer på:

I bilen satt min yngste og gråt, jeg snudde meg og spurte "hvorfor gråter du?" så svarte "Jeg vet ikke" da sa jeg "javel, tenk da ut hvorfor du gråter og er lei deg og si det så til meg", så kjørte jeg til skolen. Er dette greit eller er man en kald mor når man ikke setter seg i baksete og trøster?

''I bilen satt min yngste og gråt, jeg snudde meg og spurte "hvorfor gråter du?" så svarte "Jeg vet ikke" da sa jeg "javel, tenk da ut hvorfor du gråter og er lei deg og si det så til meg", så kjørte jeg til skolen. Er dette greit eller er man en kald mor når man ikke setter seg i baksete og trøster?''

"Jeg vet ikke," kan i denne sammenhengen bety at man ikke orker å forklare eller at det gjør for vondt å snakke om. Ofte kan det være bedre å spørre om hvordan i stedet for hvorfor.

"Jeg ser du er lei deg. Ønsker du å snakke om det?" Hvis ja, lytt uten (for mange) spørsmål. Noen ganger er det viktigere å få si ting uforstyrret enn at den som hører forstår (logikken i) alt.

Hvis nei, kan du sette deg å trøste litt. Si at du er glad i. Si at om h*n ønsker å snakke om det senere, hører du gjerne. Er det noe dere skal gjøre, som å kjøre til skolen, kan du etter hvert spørre om h*n er klar for å kjøre.

Iblant er det bedre å få lov å være lei seg og føle ting uten å behøve å definere det med ord.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...