Gå til innhold

Kunnskapsfri sone


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest togli

''Jeg er heldigvis voksen og kan tenke selv - og tok valget om å prøve akupunktur (ingen tvang det på meg). Pga akupunkturen slapp jeg å svime av av smerter hver gang jeg ammet det første døgnet på sykehuset. Hvordan du kan mislike det faktum at jeg da ble smertefri, sier mer om deg enn om meg... – togli

''

Hvor skriver jeg at jeg misliker det faktumet at du ble smertefri?

Hvis du bestiller en biff fordi du er sulten, og noen serverer deg rottefrikassé, så blir du fremdeles mett.

Du blir også lurt.

Med vennlig hilsen

Vet du... det er mye jeg har lyst å si til deg nå, men jeg lar det være.....Tror det er det beste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Madelenemie

    18

  • PieLill

    10

  • Mirabell

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

''Fatter ikke at jeg gadd å diskutere med deg egentlig ;) – togli

''

Nei, ikke hvis du bare skal skrive slikt, fremfor å svare! ;-)

Du påpekte det jo selv, togli. Du skrev at det som fungerer blir fjernet.

Det er korrekt. Det havner på et apotek.

Og hva blir da igjen hos "de alternative"? Det som ikke virker, naturlig nok.

Med vennlig hilsen

Hvorfor skal jeg svare en som uansett aldri tar inn det andre skriver? Bortkasta tid og energi... Dessuten tapper det meg for energi og det trenger jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøse alternative behandlere nekter å behandle dersom en pasient dropper legemedisin til fordel for alternativ behandling.

Hvor blir det av din hang til å behandle mennesker som individer, og ikke som "grupper"? Nå setter du alle alternative behandlere i en bås der du stempler dem alle som løgnaktige "mordere".

Selv om en healer faktisk ikke har healende evner, så trenger ikke det bety at han/hun er klar over at de ikke har disse evnene. Poenget er om man bevisst lyver eller ikke.

''Seriøse alternative behandlere nekter å behandle dersom en pasient dropper legemedisin til fordel for alternativ behandling.

Hvor blir det av din hang til å behandle mennesker som individer, og ikke som "grupper"? Nå setter du alle alternative behandlere i en bås der du stempler dem alle som løgnaktige "mordere".

Selv om en healer faktisk ikke har healende evner, så trenger ikke det bety at han/hun er klar over at de ikke har disse evnene. Poenget er om man bevisst lyver eller ikke. – togli''

Måten man skiller mellom seriøse og ikke-seriøse behandlere er jo nettopp vitenskapelig metode, og at de kan dokumentere at pasientene blir friske (utover det som skjer med placebo).

Behandleren er den profesjonelle part her - han/hun plikter å finne ut av om noe virker (dokumentasjon), og skal ikke bare tro.

En lege kan ikke gi antibiotika mot kreft, fordi vedkommende "tror" det. Det må være dokumentert. Det er jo det hele legevitenskapen er basert på.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du... det er mye jeg har lyst å si til deg nå, men jeg lar det være.....Tror det er det beste..

''Vet du... det er mye jeg har lyst å si til deg nå, men jeg lar det være.....Tror det er det beste.. – togli''

Jeg synes faktisk det er flott du ble smertefri.

Jeg synes ikke at måten det ble gjort på er OK, fordi den er ikke basert på sannferdighet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som ler sist ler best sier jeg bare, en gang i fremtiden vil du måpe! Nok en gang, god natt!

''Den som ler sist ler best sier jeg bare, en gang i fremtiden vil du måpe! Nok en gang, god natt! – Zippity''

Heldigvis så er vitenskapen totalt overlegen her, så flere og flere lever lengre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg svare en som uansett aldri tar inn det andre skriver? Bortkasta tid og energi... Dessuten tapper det meg for energi og det trenger jeg ikke.

''Hvorfor skal jeg svare en som uansett aldri tar inn det andre skriver? Bortkasta tid og energi... Dessuten tapper det meg for energi og det trenger jeg ikke. – togli

''

Jeg leser hva du skriver, og jeg kommer med seriøs og høflige motargumenter.

Jeg presenterer årsakene til hvorfor jeg er uenig med deg, og begrunner dette.

Det er helt OK at man er uenige. Det er en forutsetnig for at noe går fremover.

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

''Hei!

Jo det er det.

Man vet at akupunktur virker på smerter derfor brukes det ved landets sykehus: smerteklinikker og fødeavdelinger. – Madelenemie

''

Nei, det vet man faktisk ikke.

Man vet at det hjelper å stikke nåler i, men for at det skal være akkupunktur som gjør forskjellen, så må jo nålene stikkes på bestemte steder.

Meg bekjent viser undersøkelser at det er helt irrelevant hvor nålene stikkes, for å få smertelinding. Det handler altså ikke om noen "akkupunktur-vitenskap" (som definerer HVOR nålene må stå), men bare det å stikke nåler et eller annet sted.

Med vennlig hilsen

Hei!

Det er feil, til og med fastleger går kurs i hvor stikke.

Samt jordmødre m.fl.

Man stikker altså ikke bare hvor som helst.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Et godt innlegg, Madelenemie :)

Jeg hadde selv meget god hjelp av akupunktur for etterrier etter mine to siste fødsler. Slapp å ta smertestillende hvis jeg fikk akupunktur hver annen time (hadde overaktiv livmor, så sjeldent plaget av etterrier etter alle tre fødslene).

Hei!

Hyggelig du syns.

Sannsynligvis hadde jeg vært like fordomsfull som Sør og NHD :-) om jeg ikke hadde født barn og til min forundring!?

Fått flyttet grusomme ryggsmerter til mageregionen.

Det skjedde hver fødsel.

Det ble en aha opplevelse, etter dette, er jeg ikke mye mer positiv til andre alternative retninger, men mer ydmyk for denne gamle kinesiske behandlingsformen. Jeg leste da litt om smertebehandling og fant at selv fastleger tar kurs i akupunktur osv..

Men så syns jeg det er synd at man ikke ser forskjell på akupunktur og å "spå i kornsirkler" el.l.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er feil, til og med fastleger går kurs i hvor stikke.

Samt jordmødre m.fl.

Man stikker altså ikke bare hvor som helst.

:-)

"Man stikker altså ikke hvor som helst".

Vel, det ser ut som man faktisk kan gjøre det:

http://tjomlid.com/2012/09/12/dodsstotet-for-akupunktur/

Og det som ironisk nok virker bedre enn både 'ordentlig' og 'tilfeldig' akkumpunktur var behnadling uten å gjøre noe som helst. Altså, "behnadling" som består i av å ligge på en benk og få beskjed om at du får behandling.

Kanskje det blir den nye ? 'Få full akkupunktureffekt, bare UTEN nåler. Dokumentert effekt. Kun 550,- per behandling, vi anbefaler 2 ganger i uka i 6 mnd for å bli kvitt de fleste mageonter, no refunds."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er feil, til og med fastleger går kurs i hvor stikke.

Samt jordmødre m.fl.

Man stikker altså ikke bare hvor som helst.

:-)

''Hei!

Det er feil, til og med fastleger går kurs i hvor stikke.

Samt jordmødre m.fl.

Man stikker altså ikke bare hvor som helst.

:-) – Madelenemie''

Nei, man stikker ikke hvor som helst.

Men undersøkelser viser at EFFEKTEN (altså, smertelindingen) er like stor uavhengig av hvor man stikker, etter det jeg vet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Hei!

Det er feil, til og med fastleger går kurs i hvor stikke.

Samt jordmødre m.fl.

Man stikker altså ikke bare hvor som helst.

:-) – Madelenemie''

Nei, man stikker ikke hvor som helst.

Men undersøkelser viser at EFFEKTEN (altså, smertelindingen) er like stor uavhengig av hvor man stikker, etter det jeg vet.

Med vennlig hilsen

Hei!

http://tidsskriftet.no/article/653179/

http://tidsskriftet.no/article/1772295

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/2369725.html

http://munin.uit.no/handle/10037/2449

Det er veldig veldig mange randomiserte studier som er utført på akupunktur, best resultater finner man på engelske sider,

Det er bare å søke, og prøve å være litt åpen for at kontrollerte studier kan ha et poeng :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

http://tidsskriftet.no/article/653179/

http://tidsskriftet.no/article/1772295

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/2369725.html

http://munin.uit.no/handle/10037/2449

Det er veldig veldig mange randomiserte studier som er utført på akupunktur, best resultater finner man på engelske sider,

Det er bare å søke, og prøve å være litt åpen for at kontrollerte studier kan ha et poeng :-)

''Det er veldig veldig mange randomiserte studier som er utført på akupunktur, best resultater finner man på engelske sider,

Det er bare å søke, og prøve å være litt åpen for at kontrollerte studier kan ha et poeng :-) – Madelenemie''

Diskusjonen går ikke på hvorvidt smerten blir lindret, men hvorvidt det er slik at man må sette nålene på de stedene som "akupunktur-lærdommen" sier, eller om du bare kan sette nålene "hvor som helst".

Hvis det er slik at man like gjerne kan sette nålene "hvor som helst" som på "akupunktur-stedene", så er det jo ikke akupunktur-kunnskapen som er viktig, men bare det å stikke folk med nåler.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hei!

Hyggelig du syns.

Sannsynligvis hadde jeg vært like fordomsfull som Sør og NHD :-) om jeg ikke hadde født barn og til min forundring!?

Fått flyttet grusomme ryggsmerter til mageregionen.

Det skjedde hver fødsel.

Det ble en aha opplevelse, etter dette, er jeg ikke mye mer positiv til andre alternative retninger, men mer ydmyk for denne gamle kinesiske behandlingsformen. Jeg leste da litt om smertebehandling og fant at selv fastleger tar kurs i akupunktur osv..

Men så syns jeg det er synd at man ikke ser forskjell på akupunktur og å "spå i kornsirkler" el.l.

:-)

Ja, det er viktig å ikke sette all alternativ medisin i samme sekk ;)

En jeg kjenner var på jorden rundt-reise for mange år siden. Da hun var i Kina ble hun fryktelig syk med høy feber, diare, spying osv. Reisefølget hennes fikk henne inn i en taxi og fikk kjørt henne til sykehuset. Det var så vidt hun greide å gå inn på legekontoret... Legen satte en akupunkturnål i ene hånda hennes. Nåla gikk lenger inn enn de nålene man bruker her til lands... Og i løpet av få minutter var hun helt frisk igjen. Det var visst en helt utrolig merkelig opplevelse for både henne og reisefølget :)

Man har jo også bestemte steder på kroppen man kan trykke på hvis man f.eks. er kvalm e.l. Det er faktisk ikke så merkelig at dette funker synes jeg.... Kroppen består jo av nervebaner osv, og treffer man de rette nervene med nåler, så virker det logisk at man kan fjerne diverse smerter/ubehag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

''Det er veldig veldig mange randomiserte studier som er utført på akupunktur, best resultater finner man på engelske sider,

Det er bare å søke, og prøve å være litt åpen for at kontrollerte studier kan ha et poeng :-) – Madelenemie''

Diskusjonen går ikke på hvorvidt smerten blir lindret, men hvorvidt det er slik at man må sette nålene på de stedene som "akupunktur-lærdommen" sier, eller om du bare kan sette nålene "hvor som helst".

Hvis det er slik at man like gjerne kan sette nålene "hvor som helst" som på "akupunktur-stedene", så er det jo ikke akupunktur-kunnskapen som er viktig, men bare det å stikke folk med nåler.

Med vennlig hilsen

Hei!

Da får vi håpe NHD og du lager en randomisert studie og stikker hverandre. :-) Det beste var hvis dere kunne født barn også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ja, det er viktig å ikke sette all alternativ medisin i samme sekk ;)

En jeg kjenner var på jorden rundt-reise for mange år siden. Da hun var i Kina ble hun fryktelig syk med høy feber, diare, spying osv. Reisefølget hennes fikk henne inn i en taxi og fikk kjørt henne til sykehuset. Det var så vidt hun greide å gå inn på legekontoret... Legen satte en akupunkturnål i ene hånda hennes. Nåla gikk lenger inn enn de nålene man bruker her til lands... Og i løpet av få minutter var hun helt frisk igjen. Det var visst en helt utrolig merkelig opplevelse for både henne og reisefølget :)

Man har jo også bestemte steder på kroppen man kan trykke på hvis man f.eks. er kvalm e.l. Det er faktisk ikke så merkelig at dette funker synes jeg.... Kroppen består jo av nervebaner osv, og treffer man de rette nervene med nåler, så virker det logisk at man kan fjerne diverse smerter/ubehag osv.

Hei!

Ja det er ikke så ulogisk, men nokså langt igjen til man har funnet ut virkningsmekanismene, men med enda litt mer kvantefysikk :-)

som for ikke lenge siden slet med å bli aksepterte :-)

så får vi se :-)

Jeg trenger et råd, kan du gi meg det? Det er hva jeg skal skrive og ikke skrive til Fylkesmannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hei!

Ja det er ikke så ulogisk, men nokså langt igjen til man har funnet ut virkningsmekanismene, men med enda litt mer kvantefysikk :-)

som for ikke lenge siden slet med å bli aksepterte :-)

så får vi se :-)

Jeg trenger et råd, kan du gi meg det? Det er hva jeg skal skrive og ikke skrive til Fylkesmannen?

Fylkesmannen? Noe som har gått meg hus forbi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Fylkesmannen? Noe som har gått meg hus forbi?

Hei!

Ja sikkert.

Jeg fikk nytt avslag i går.

Men siden jeg kan ringe telefoner ringte jeg bare til sykehuset og forklarte saken og fikk snakke med rette vedkommende og vi hadde det man kaller en lang og hyggelig samtale.

De hadde sendt saken til Fylkesmannen, men sa jeg kunne skrive et brev jeg også, så jeg har gjort det. :-)

Nå er saken slik at jeg har delt det i 2 prosjekter:

1) Et kortidsprosjekt :Dette går ut på å skaffe den pedagogiske tilretteleggingen, den er snart klar, og PPT er ikke bare en fin samarbeidspartner som støtter oss og har god kompetanse på jenter med asperger syndrom, men de gir nå mitt barn tilrettelegging som om hun har autisme. Jeg har skrevet brev med forklaringer og hatt en rekke møter samt gått igjennom gamle rapporter med PPT. Der har vi truffet en hyggelig nevropsykolog som ser alvoret og vil hjelpe oss, men siden jobber i PPT kan ikke stille diagnose-.

2) Er langtidsprosjekt: Dette ligger lenger frem i tid, og arbeide jeg gjør her er å finne kvalifisert hjelp, det er et omfattende arbeide som ligger foran meg, men jeg har nå dedikert min tid til dette. Jeg er i gang, men det er ikke noe stress ved det, da vi godt kan vente og vil vente til vi finner den kompetansen som i dag er der, men ofte mangler på de fleste barnepsykiatriske avdelinger i Norge. Jeg har derfor god tid på dette, men jobber systematisk og går av den grunn detaljert nå gjennom gamle utredninger og rapporter. Det har vært vanskelig for meg å forstå terminologien, dette fikk jeg hjelp til av en barnevernspedagog som slik satte meg på sporet av det jeg nå skriver på, samt leter etter.

Det hjelper på vår alles fortvilelse, det å ha to prosjekter som har med samme sak å gjøre, men der den ene delen er innenfor rekkevidde, samt del 2 er et komplisert men ikke umulig puslespill å legge (om du forstår) Jeg trenger å arbeide hardt nå og målrettet med denne saken slik at vi ikke setter oss ned og fortviler. Mitt barn var spent i går på svaret og jeg åpnet det og sa "avslag" så sa barnet mitt "å nei, det går ikke" da sa jeg "Jo det gjør det, det tar bare lenger tid". Mitt barn lurer på hvorfor jeg alltid er positiv mitt i motgangen, ja det er jeg nå ikke alltid... men fint barn tror det, jeg jobber ofte hardt med å løse problemene, inni meg hjelper det på fortvilelsen og følelsene av å være sliten. Det håper jeg barna tar lærdom av og følger da det gjør livet lettere.

Jeg har et spørsmål jeg lurer på:

I bilen satt min yngste og gråt, jeg snudde meg og spurte "hvorfor gråter du?" så svarte "Jeg vet ikke" da sa jeg "javel, tenk da ut hvorfor du gråter og er lei deg og si det så til meg", så kjørte jeg til skolen. Er dette greit eller er man en kald mor når man ikke setter seg i baksete og trøster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Det er veldig veldig mange randomiserte studier som er utført på akupunktur, best resultater finner man på engelske sider,

Det er bare å søke, og prøve å være litt åpen for at kontrollerte studier kan ha et poeng :-) – Madelenemie''

Diskusjonen går ikke på hvorvidt smerten blir lindret, men hvorvidt det er slik at man må sette nålene på de stedene som "akupunktur-lærdommen" sier, eller om du bare kan sette nålene "hvor som helst".

Hvis det er slik at man like gjerne kan sette nålene "hvor som helst" som på "akupunktur-stedene", så er det jo ikke akupunktur-kunnskapen som er viktig, men bare det å stikke folk med nåler.

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg tullet i går og håper jeg ikke skrev noe galt?

Det var bare ment som tull og jeg husket sette på smilefjes. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tullet i går og håper jeg ikke skrev noe galt?

Det var bare ment som tull og jeg husket sette på smilefjes. :-)

Nei, du skrev overhodet ikke noe galt! :-)

Poenget var jo mer at slike studier allerede har blitt utført (dog ikke med NHD eller meg som subjekter), og de viser at det handler ikke om hvor man stikker nålene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...