Gå til innhold

Kunnskapsfri sone


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Hvis vi skal tenke penger og det å sko seg på andres sykdom er vel den medisinske legemiddelindustriens motiver noe som det kan settes et spørsmålstegn ved. Kunnskapen om inntjening i denne bansjen er stor. Der vil jeg si at den alternative behandlingen er amatører i forhold.

Den kinesiske medisinen er brukt i årtier. Kanskje vi skulle være litt mer ydmyke i våre slutninger ang. alternativ medisin.

Mange syke bruker alternativ medisin fordi de der får kontakt med en behandler som bruker tid og omsorg, noe som har en klar betydning ift. å bli frisk. De vet hva de får og bruker det i tillegg til legebehandling. Ren omsorg.

''Hvis vi skal tenke penger og det å sko seg på andres sykdom er vel den medisinske legemiddelindustriens motiver noe som det kan settes et spørsmålstegn ved. Kunnskapen om inntjening i denne bansjen er stor. Der vil jeg si at den alternative behandlingen er amatører i forhold.''

Legemiddelindustrien er i det minste ærlige på at de er ute etter å tjene penger. Deler av overskuddet går til aksjonærene. Men mye investeres i forskning og utvikling av nye og/eller bedre legemidler.

Selvsagt skal man ha et kritisk blikk til økonomiske motiver.

Men det gjelder da vitterligen også for alternativindustrien også, som ikke er et milligram mindre interessert i å få et grep om lommeboka til syke folk. I sin markedsføring har de i stor grad lyktes med å fremstille seg selv som offer for skolemedisinens avvisning. Hvilket er langt fra sannheten.

''Mange syke bruker alternativ medisin fordi de der får kontakt med en behandler som bruker tid og omsorg, noe som har en klar betydning ift. å bli frisk. De vet hva de får og bruker det i tillegg til legebehandling. Ren omsorg.''

Det er en myte at skolemedisinen ikke yter omsorg. Det finnes mange flotte og varme mennesker både blant leger og annet helsepersonell. Etter som skolemedisinen ikke kan selektere sine pasienter, men må favne alt, vil graden av omsorg som _kan_ ytes variere. Som i alle andre bransjer kan man støte på mindre trivelige representanter for yrket, også der.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Madelenemie

    18

  • PieLill

    10

  • Mirabell

    9

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie

Nei, du skrev overhodet ikke noe galt! :-)

Poenget var jo mer at slike studier allerede har blitt utført (dog ikke med NHD eller meg som subjekter), og de viser at det handler ikke om hvor man stikker nålene.

Med vennlig hilsen

Hei!

Fint :-)

Trodde ikke det, men plutselig før man vet ordet av det har man sagt noe som var "dårlig eller sårende".

Det er greit om mennesker sier det til meg med en gang, det slitsomme er når man får høre det feks 6 uker etter at man sa det.

Det er da vanskelig å huske og man lurer jo på, hvorfor menneske ikke sa noe før, men måtte være lei seg så mange uker?

Noen sier til meg at de ikke blir såret fordi de kjenner meg...??

Da tenker jeg "Fint, men sårer jeg da andre som ikke kjenner meg?" det vil jeg jo ikke! Min psykiater syns jeg er et mildt og hyggelig vesen :-) men hun er kanskje en robust dame som ikke så lett blir såret, hun er ikke representativ.

Jeg sa feks uten å tenke meg om til psykiateren på BUP at hun lignet på min egen psykiater som er 68 år. Jeg tenkte ikke på at det kunne bli oppfattet som en fornærmelse, når psykiateren på BUP er ca 50 år, men nå har jeg forklart saken at min psykiater ser ut som hun er 50 år, og det var en annen type likhet jeg tenkte på, ikke den ytre, mer ordene eller noe indre...

Jeg vet ikke om psykiateren ble lei seg, men min mann sa "du kan da ikke si noe sånt" da rettet jeg det opp ved neste møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat!

Skolemedisinen må kunne dokumentere hvilken sannsynlighet det er for at en medisin/behandling virker på en bestemt sykdom/pasientgruppe. Så kan man gjøre en kvalifisert kost-nyttevurdering mhp om behandlingen skal brukes på en pasient.

Alternativmedisinen kan slenge ut udokumenterte påstander som ikke behøver ha noen som helst rot i virkeligheten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

Skolemedisinen må kunne dokumentere hvilken sannsynlighet det er for at en medisin/behandling virker på en bestemt sykdom/pasientgruppe. Så kan man gjøre en kvalifisert kost-nyttevurdering mhp om behandlingen skal brukes på en pasient.

Alternativmedisinen kan slenge ut udokumenterte påstander som ikke behøver ha noen som helst rot i virkeligheten.

mvh

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de vil at andre skal tro på deres sannhet, det er bedre å la folk tro hva de velger selv. Folk er forskjellige og har forskjellige måter å søke hjelp på, de er så bastante. Det er noe som har satt seg fast oppi huet "Jeg har rett" mentalitet. Det provoserer meg litt, men bare litt. Jeg er fri fra et slikt slaveri som de representerer :-)

''Problemet er at de vil at andre skal tro på deres sannhet, det er bedre å la folk tro hva de velger selv.''

Folk kommer alltid til å tro akkurat det som passer dem. Men om jeg ønsker å komme meg fra Trondheim til Oslo er det noen veier som er kortere og bedre enn andre, samme hva jeg tror. Og noen veier som vil få meg lengre bort fra målet i stedet for nærmere.

Om du får en alvorlig sykdom kan det koste deg livet og satse på hjemmelaget tro i fremfor dokumentert kunnskap.

''Folk er forskjellige og har forskjellige måter å søke hjelp på, de er så bastante. Det er noe som har satt seg fast oppi huet "Jeg har rett" mentalitet. Det provoserer meg litt, men bare litt. Jeg er fri fra et slikt slaveri som de representerer :-)''

Noen er bastante ganske enkelt fordi de har rett. Andre kan bare være påståelige. Påståeligheten har gode vilkår innenfor alternativindustrien etter som det bare er å beskylde de som er uenig for å være bastante og trangsynte.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Problemet er at de vil at andre skal tro på deres sannhet, det er bedre å la folk tro hva de velger selv.''

Folk kommer alltid til å tro akkurat det som passer dem. Men om jeg ønsker å komme meg fra Trondheim til Oslo er det noen veier som er kortere og bedre enn andre, samme hva jeg tror. Og noen veier som vil få meg lengre bort fra målet i stedet for nærmere.

Om du får en alvorlig sykdom kan det koste deg livet og satse på hjemmelaget tro i fremfor dokumentert kunnskap.

''Folk er forskjellige og har forskjellige måter å søke hjelp på, de er så bastante. Det er noe som har satt seg fast oppi huet "Jeg har rett" mentalitet. Det provoserer meg litt, men bare litt. Jeg er fri fra et slikt slaveri som de representerer :-)''

Noen er bastante ganske enkelt fordi de har rett. Andre kan bare være påståelige. Påståeligheten har gode vilkår innenfor alternativindustrien etter som det bare er å beskylde de som er uenig for å være bastante og trangsynte.

mvh

Folk får tro hva de vil og si hva de vil, jeg bryr meg ikke :-)

Skal man dømme andre, bør man feie for sin egen dør først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk får tro hva de vil og si hva de vil, jeg bryr meg ikke :-)

Skal man dømme andre, bør man feie for sin egen dør først.

''Folk får tro hva de vil og si hva de vil, jeg bryr meg ikke :-)''

Om noen jeg var veldig glad i hadde trodd de kunne bli frisk av kreft med fotsoneterapi, hadde jeg brydd meg som bare pokker.

''Skal man dømme andre, bør man feie for sin egen dør først.''

Det handler ikke om dømme andre, men om at alt ikke er like sant og riktig. Med alt som skolemedisinen kan anklages for, er den likevel langt mer etterrettelig enn alternativindustrien noen gang kommer til å bli.

Et clue er at skolemedisinen endrer seg med ny kunnskap. Store deler av de alternative retningene bygger på sementerte læresetninger som nekter konfrontasjon med forskning og fakta.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får tro hva de vil og si hva de vil, jeg bryr meg ikke :-)

Skal man dømme andre, bør man feie for sin egen dør først.

''Folk får tro hva de vil og si hva de vil, jeg bryr meg ikke :-)''

Nettopp.

Ingen skal våge å komme med fakta til deg. Du har bestemt deg allerede.

''Skal man dømme andre, bør man feie for sin egen dør først. – Zippity''

Med tanke på alt du skrev i går og forgår til meg, så burde du starte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

''Ok. – Zippity''

Igjen, du bare ignorerer fakta, fordi du har et religiøst forhold til "det alternative", selv om alle fakta sier at du tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fint :-)

Trodde ikke det, men plutselig før man vet ordet av det har man sagt noe som var "dårlig eller sårende".

Det er greit om mennesker sier det til meg med en gang, det slitsomme er når man får høre det feks 6 uker etter at man sa det.

Det er da vanskelig å huske og man lurer jo på, hvorfor menneske ikke sa noe før, men måtte være lei seg så mange uker?

Noen sier til meg at de ikke blir såret fordi de kjenner meg...??

Da tenker jeg "Fint, men sårer jeg da andre som ikke kjenner meg?" det vil jeg jo ikke! Min psykiater syns jeg er et mildt og hyggelig vesen :-) men hun er kanskje en robust dame som ikke så lett blir såret, hun er ikke representativ.

Jeg sa feks uten å tenke meg om til psykiateren på BUP at hun lignet på min egen psykiater som er 68 år. Jeg tenkte ikke på at det kunne bli oppfattet som en fornærmelse, når psykiateren på BUP er ca 50 år, men nå har jeg forklart saken at min psykiater ser ut som hun er 50 år, og det var en annen type likhet jeg tenkte på, ikke den ytre, mer ordene eller noe indre...

Jeg vet ikke om psykiateren ble lei seg, men min mann sa "du kan da ikke si noe sånt" da rettet jeg det opp ved neste møte.

Douglas Adams sier det så godt:

'' To summarize the summary of the summary: people are a problem.''

Douglas Adams, The Restaurant at the End of the Universe

:-)

Man vil alltid såre noen; du kan ikke gå gjennom livet uten å såre noen; poenget er at man ikke skal såre noen med vilje.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Folk får tro hva de vil og si hva de vil, jeg bryr meg ikke :-)''

Om noen jeg var veldig glad i hadde trodd de kunne bli frisk av kreft med fotsoneterapi, hadde jeg brydd meg som bare pokker.

''Skal man dømme andre, bør man feie for sin egen dør først.''

Det handler ikke om dømme andre, men om at alt ikke er like sant og riktig. Med alt som skolemedisinen kan anklages for, er den likevel langt mer etterrettelig enn alternativindustrien noen gang kommer til å bli.

Et clue er at skolemedisinen endrer seg med ny kunnskap. Store deler av de alternative retningene bygger på sementerte læresetninger som nekter konfrontasjon med forskning og fakta.

mvh

Ok, i give up :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må finne ut hva som fungerer for seg og sitt, enten det er alternativt eller skolemedisin.

Bare se på alle som skriver her inne på psykiatri, de tar medisiner mot psykiske lidelser. Virker det alltid? Synes jeg leser mye om folk som ikke får hjelp, ikke rart de tyr til andre midler da.

''Folk må finne ut hva som fungerer for seg og sitt, enten det er alternativt eller skolemedisin.''

Om jeg f.eks. har brukket en fot eller har en bakteriell infeksjon eller diabetes, foretrekker jeg å få hjelp av noen som har solide kunnskaper om hva som fungerer best. Jeg kommer til å være frisk eller død før jeg finner ut av det på egenhånd.

''Bare se på alle som skriver her inne på psykiatri, de tar medisiner mot psykiske lidelser. Virker det alltid? Synes jeg leser mye om folk som ikke får hjelp, ikke rart de tyr til andre midler da.''

Skolemedisinen hevder ikke å kunne løse alle problemer. Jeg synes ikke det er rart at folk blir desperate og prøver nærmest hva som helst. Det sørgelige er at så mange er villig til å utnytte denne desperasjonen for å tjene seg rike på andres elendighet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Folk får tro hva de vil og si hva de vil, jeg bryr meg ikke :-)''

Nettopp.

Ingen skal våge å komme med fakta til deg. Du har bestemt deg allerede.

''Skal man dømme andre, bør man feie for sin egen dør først. – Zippity''

Med tanke på alt du skrev i går og forgår til meg, så burde du starte med det.

Blæææææ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Douglas Adams sier det så godt:

'' To summarize the summary of the summary: people are a problem.''

Douglas Adams, The Restaurant at the End of the Universe

:-)

Man vil alltid såre noen; du kan ikke gå gjennom livet uten å såre noen; poenget er at man ikke skal såre noen med vilje.

Med vennlig hilsen

Hei!

:-)

Det er et viktig poeng å minne seg selv om.

Jeg syns alltid det er det indre som teller og ikke det overfladiske og ytre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Ok. – Zippity''

Igjen, du bare ignorerer fakta, fordi du har et religiøst forhold til "det alternative", selv om alle fakta sier at du tar feil.

Jeg er ikke relgiøs, takk :-)

Spirituell, men samma det sør. Du har dine harde fakta, og jeg har min svevende tro. Venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Folk må finne ut hva som fungerer for seg og sitt, enten det er alternativt eller skolemedisin.''

Om jeg f.eks. har brukket en fot eller har en bakteriell infeksjon eller diabetes, foretrekker jeg å få hjelp av noen som har solide kunnskaper om hva som fungerer best. Jeg kommer til å være frisk eller død før jeg finner ut av det på egenhånd.

''Bare se på alle som skriver her inne på psykiatri, de tar medisiner mot psykiske lidelser. Virker det alltid? Synes jeg leser mye om folk som ikke får hjelp, ikke rart de tyr til andre midler da.''

Skolemedisinen hevder ikke å kunne løse alle problemer. Jeg synes ikke det er rart at folk blir desperate og prøver nærmest hva som helst. Det sørgelige er at så mange er villig til å utnytte denne desperasjonen for å tjene seg rike på andres elendighet.

mvh

Jeg bruker skolemedisinen jeg og, er ikke fanatiker. Bare sier at det handler om valg, og jeg vet det er mye useriøst innen alternativ medisin. Jeg forsvarer ikke ALT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke relgiøs, takk :-)

Spirituell, men samma det sør. Du har dine harde fakta, og jeg har min svevende tro. Venner?

''Jeg er ikke relgiøs, takk :-)

Spirituell, men samma det sør. Du har dine harde fakta, og jeg har min svevende tro.''

"Religiøs" her handler om å "tro", fremfor å forholde seg til fakta.

''Venner? – Zippity''

Jeg har da ingen problemer med å ha religiøse venner. Har mange av dem. Man trenger ikke være enige.

Legg dog merke til at jeg ikek har skrevet noe "slemt" til deg. Jeg er ikke uvenner med deg, men jeg er uenig med deg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Blæææææ :P – Zippity''

Det er vel det mest fornuftige du har skrevet i hele tråden! :-)

Det er bra jeg har noe fornuftig å komme med jeg og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker skolemedisinen jeg og, er ikke fanatiker. Bare sier at det handler om valg, og jeg vet det er mye useriøst innen alternativ medisin. Jeg forsvarer ikke ALT.

''Jeg bruker skolemedisinen jeg og, er ikke fanatiker. Bare sier at det handler om valg, og jeg vet det er mye useriøst innen alternativ medisin. Jeg forsvarer ikke ALT. – Zippity''

Så hvordan vet du hva du "forsvarer" (altså, hva som du mener virker), og hva som ikke gjør det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...