Gå til innhold

Kunnskapsfri sone


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest Zippity

''Så flott at du danser soldans, det skulle jeg likt å sett....

Ja, innimellom hjelper det å få hjelp fra psykiatrien og leger og, men betyr det at det virker hver gang?

Når alt kommer til alt er det et mylder av "hjelp" å få, hva som hjelper og ikke hjelper er hipp som happ. Folk må finne sin vei, og en vei som er rett for en trenger ikke være rett for en annen. Vi er ikke en flokk med sauer, men individuelle mennesker. – Zippity''

Dette er helt meningsløst.

Medisin/behandling fungerer ikke fordi man har lyst det skal fungere, eller tror det skal fungere. Det fungerer hvis det fungerer, og da kan man teste og sjekke hvor mange pasienter som blir friske, sammenlignet med de som fikk placebo.

Energityv! Det kalles slike som deg. God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Madelenemie

    18

  • PieLill

    10

  • Mirabell

    9

Mest aktive i denne tråden

Det var altså ikke det som var poenget mitt....

''Det var altså ikke det som var poenget mitt.... – togli''

Det er så, men det var det jeg svarte Zippity på, fordi det var det som var poenget hennes.

=====

Når man legitimerer alternativ medisin, så legitimerer man medisin og behandling som ikke er dokumentert. Verken at det virker, eller at det er trygt.

Og så kan du spørre: "Ser du ikke at det er en forskjell på healing og behandling av HIV ved å ha sex med en jomfru?"

Selvsagt ser JEG det, og du ser det, men årsaken til at vi ser det er jo nettopp at vi bruker vitenskap til å argumentere oss frem til det.

Forkaster man vitenskap, så stoler man på sjamannen.

Og sier man at man bruker vitenskap, så sier Vitenskapen det samme om både healing og "sex med jomfru": Funker ikke.

Når man støtter opp om noe alternativ medisin (og forkaser vitenskapen), så legitimerer man annen alternativ medisin.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun lurer INGEN og er EKTE! Du er som en rakett sør, som har komt fullstendig ut av kontroll.

''Nei, hun lurer INGEN og er EKTE! Du er som en rakett sør, som har komt fullstendig ut av kontroll. – Zippity''

Du kan ikke dokumentere noe som helst om henne.

Hun lurer deg, ved å gi seg ut for å ha evner hun ikke har.

Jeg kunne gjort det samme, hvis jeg hadde hatt lav moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det var altså ikke det som var poenget mitt.... – togli''

Det er så, men det var det jeg svarte Zippity på, fordi det var det som var poenget hennes.

=====

Når man legitimerer alternativ medisin, så legitimerer man medisin og behandling som ikke er dokumentert. Verken at det virker, eller at det er trygt.

Og så kan du spørre: "Ser du ikke at det er en forskjell på healing og behandling av HIV ved å ha sex med en jomfru?"

Selvsagt ser JEG det, og du ser det, men årsaken til at vi ser det er jo nettopp at vi bruker vitenskap til å argumentere oss frem til det.

Forkaster man vitenskap, så stoler man på sjamannen.

Og sier man at man bruker vitenskap, så sier Vitenskapen det samme om både healing og "sex med jomfru": Funker ikke.

Når man støtter opp om noe alternativ medisin (og forkaser vitenskapen), så legitimerer man annen alternativ medisin.

Med vennlig hilsen

Det går an å tro på alternativ medisin uten å forkaste vitenskapen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg var å få smertelindring :)

''Det viktigste for meg var å få smertelindring :) – togli

''

Joda, men det berettiger faktisk ikke bedrageri.

Hvis du hadde smerter, og legen ga deg en sukkertablett, så er det juks. Akkurat det samme med akkupunktur.

Man må kunne stole på leger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å tro på alternativ medisin uten å forkaste vitenskapen....

''Det går an å tro på alternativ medisin uten å forkaste vitenskapen.... – togli''

Nei.

Alternativ medisin er jo nettopp det som er igjen etter at man har testet.

Som du husker i tråden fra et par dager siden: det som virker blir fjernet fra "alternativ" verdenen, blir testet ordentlig, og blir solgt på apotek.

Det som er i "alternativ-butikken" er det som ikke virker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zippity

''Nei, hun lurer INGEN og er EKTE! Du er som en rakett sør, som har komt fullstendig ut av kontroll. – Zippity''

Du kan ikke dokumentere noe som helst om henne.

Hun lurer deg, ved å gi seg ut for å ha evner hun ikke har.

Jeg kunne gjort det samme, hvis jeg hadde hatt lav moral.

''Jeg kunne gjort det samme, hvis jeg hadde hatt lav moral.''

Hahaha, dagens! Din energi er destruktiv sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meg! Du kan slite ut alle og enhver. Du burde virkelig lese noen bøker, om folk som virkelig kan det de driver med. De lurer ikke folk, tror du virkelig de bevisst lurer folk?

De må da i det minste tro de har evnene selv? Da lurer de seg selv også.

''

De må da i det minste tro de har evnene selv? Da lurer de seg selv også. – Zippity

''

Ja, selvsagt.

De blir ofte virkelig overrasket når de blir testet, og de fremkommer at de ikke har noen evner.

Helt klart!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kunne gjort det samme, hvis jeg hadde hatt lav moral.''

Hahaha, dagens! Din energi er destruktiv sør.

''Hahaha, dagens! Din energi er destruktiv sør. – Zippity''

Nuvel, du vil ha det til at ærlighet er destruktivt?

Jeg synes bedrageri er destruktivt. Og å lure lettlurte personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det viktigste for meg var å få smertelindring :) – togli

''

Joda, men det berettiger faktisk ikke bedrageri.

Hvis du hadde smerter, og legen ga deg en sukkertablett, så er det juks. Akkurat det samme med akkupunktur.

Man må kunne stole på leger.

Med vennlig hilsen

Jeg er heldigvis voksen og kan tenke selv - og tok valget om å prøve akupunktur (ingen tvang det på meg). Pga akupunkturen slapp jeg å svime av av smerter hver gang jeg ammet det første døgnet på sykehuset. Hvordan du kan mislike det faktum at jeg da ble smertefri, sier mer om deg enn om meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det går an å tro på alternativ medisin uten å forkaste vitenskapen.... – togli''

Nei.

Alternativ medisin er jo nettopp det som er igjen etter at man har testet.

Som du husker i tråden fra et par dager siden: det som virker blir fjernet fra "alternativ" verdenen, blir testet ordentlig, og blir solgt på apotek.

Det som er i "alternativ-butikken" er det som ikke virker.

Med vennlig hilsen

Fatter ikke at jeg gadd å diskutere med deg egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Hahaha, dagens! Din energi er destruktiv sør. – Zippity''

Nuvel, du vil ha det til at ærlighet er destruktivt?

Jeg synes bedrageri er destruktivt. Og å lure lettlurte personer.

Ærlighet varer lengst, jeg liker ærlighet. Bastant er du, sta er du....men sannheten eier du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du oppfører deg ekkelt....... Beklager...

''Nå synes jeg du oppfører deg ekkelt....... Beklager... – togli''

Vet du, togli - stefaren til en av mine venninner har akkurat blakket familien, og dødd av kreft, fordi han ble overbevist av at en "alternativ healer" kunne hjelpe ham.

Så nå sitter familien igjen uten penger. Uten ham. Og enda en alternativ svindler har tjent en formue.

I Sør Afrika har jeg ikke tall på hvor mange HIV-positive barn finnes. Antall voldtekter av "jomfruer" er skyhøyt. Og det er dessverre samme logikk som brukes her, selv om det er for andre metoder.

Det er ikke bare "ekkelt" - det er så horribelt at jeg har ikke ord.

Og det krever mye! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er heldigvis voksen og kan tenke selv - og tok valget om å prøve akupunktur (ingen tvang det på meg). Pga akupunkturen slapp jeg å svime av av smerter hver gang jeg ammet det første døgnet på sykehuset. Hvordan du kan mislike det faktum at jeg da ble smertefri, sier mer om deg enn om meg...

''Jeg er heldigvis voksen og kan tenke selv - og tok valget om å prøve akupunktur (ingen tvang det på meg). Pga akupunkturen slapp jeg å svime av av smerter hver gang jeg ammet det første døgnet på sykehuset. Hvordan du kan mislike det faktum at jeg da ble smertefri, sier mer om deg enn om meg... – togli

''

Hvor skriver jeg at jeg misliker det faktumet at du ble smertefri?

Hvis du bestiller en biff fordi du er sulten, og noen serverer deg rottefrikassé, så blir du fremdeles mett.

Du blir også lurt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at jeg gadd å diskutere med deg egentlig ;)

''Fatter ikke at jeg gadd å diskutere med deg egentlig ;) – togli

''

Nei, ikke hvis du bare skal skrive slikt, fremfor å svare! ;-)

Du påpekte det jo selv, togli. Du skrev at det som fungerer blir fjernet.

Det er korrekt. Det havner på et apotek.

Og hva blir da igjen hos "de alternative"? Det som ikke virker, naturlig nok.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlighet varer lengst, jeg liker ærlighet. Bastant er du, sta er du....men sannheten eier du ikke.

''Ærlighet varer lengst, jeg liker ærlighet. Bastant er du, sta er du....men sannheten eier du ikke. – Zippity

''

Heldigvis har man metoder for å finne sannheten (for eksempel, om en tablett gjør deg frisk).

Den innvolverer dobbelblind-testing, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Nå synes jeg du oppfører deg ekkelt....... Beklager... – togli''

Vet du, togli - stefaren til en av mine venninner har akkurat blakket familien, og dødd av kreft, fordi han ble overbevist av at en "alternativ healer" kunne hjelpe ham.

Så nå sitter familien igjen uten penger. Uten ham. Og enda en alternativ svindler har tjent en formue.

I Sør Afrika har jeg ikke tall på hvor mange HIV-positive barn finnes. Antall voldtekter av "jomfruer" er skyhøyt. Og det er dessverre samme logikk som brukes her, selv om det er for andre metoder.

Det er ikke bare "ekkelt" - det er så horribelt at jeg har ikke ord.

Og det krever mye! ;-)

Med vennlig hilsen

Seriøse alternative behandlere nekter å behandle dersom en pasient dropper legemedisin til fordel for alternativ behandling.

Hvor blir det av din hang til å behandle mennesker som individer, og ikke som "grupper"? Nå setter du alle alternative behandlere i en bås der du stempler dem alle som løgnaktige "mordere".

Selv om en healer faktisk ikke har healende evner, så trenger ikke det bety at han/hun er klar over at de ikke har disse evnene. Poenget er om man bevisst lyver eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energityv! Det kalles slike som deg. God natt!

''Energityv! Det kalles slike som deg. God natt! – Zippity''

Joda, du kan kalle meg både det ene og det andre, men det endrer jo overhodet intet på at "alternativ behandlig" er svindel av lettlurte personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Ærlighet varer lengst, jeg liker ærlighet. Bastant er du, sta er du....men sannheten eier du ikke. – Zippity

''

Heldigvis har man metoder for å finne sannheten (for eksempel, om en tablett gjør deg frisk).

Den innvolverer dobbelblind-testing, osv.

Den som ler sist ler best sier jeg bare, en gang i fremtiden vil du måpe! Nok en gang, god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapen kan ikke bevise alt som virker, du kan føle vinden men ikke se den. Det er ikke alle som er slaver for vitenskapen, det må respekteres. Det finnes flere sannheter en kun EN. På tide å innse det kanskje?

Tror du de bruker vitenskapen som mal i Afrika?

''Vitenskapen kan ikke bevise alt som virker, du kan føle vinden men ikke se den. Det er ikke alle som er slaver for vitenskapen, det må respekteres. Det finnes flere sannheter en kun EN. På tide å innse det kanskje?''

Vindkraft er temmelig analyserbart, det samme er andre energier som kan oppleves uforståelig for mange av oss, meg inkludert.

''Tror du de bruker vitenskapen som mal i Afrika?''

Hva meiner du? At kontinentet Afrika er vitenskaps- og historieløst, evt ikke støtter vitenskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...