Gå til innhold

Tannkjøttbetennelse


Gjest Nemlig Hemlig

Anbefalte innlegg

Ok :-) Rart at han bare mistet en tann, og at alle de andre sitter godt fast? Det pleier å ramme mer enn en tann:-)

Foresten, hva tenker du om økt risiko for hjertesykdom og gikt i ledd pga periodontitt? Har du fått noe info om det? Eller økt risiko for andre ting.. han har ervervet seg hypotyreose også senere år... Jeg grubler på sammenhenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    38

  • Sør

    36

  • EnolaGay

    5

  • Dorthe

    3

Mest aktive i denne tråden

Bare en foreløpig. ;0P Han ble operert for et par år siden og da greide de å stoppe betennelsen relativt greit. De vil ikke bytte flere tenner så lenge de sitter så der fast, men de gjør det om han vil. For kosmetisk ser det helt.. helvete ut rett og slett. Jeg hadde byttet ALT for tyve år siden hadde det vært meg.

Men, pragmatisk som han er følger han tannlegeekspertens doktoranbefaling, og da gjør man ikke noe så lenge det fungerer.

Ok :-) Jeg hadde også byttet de tennene som var stygge og litt løse. Det medfører så mye smerte og ubehag i perioder hvor betennelsen er aktiv. Han får jo dekket mye av behandlingen, men det koster jo noen kroner allikevel.

Når det gjelder sammenheng mellom periodontitt og andre sykdommer, så er det jo en kjent "bivrikning". Min tannlege sa at det ikke var bra å gå med slike betennelser, og at det til og med ga utslag på senkningen. Men sammenheng med hypotyreose har jeg aldri hørt om. Det er i hvert fall viktig å bli kvitt all form for betennelse. Hans eget daglige renhold er jo det aller viktigste. Jeg er i hvert fall kvitt dette, og erstatter de 7 tennene som måtte trekkes. Det har vært en lang prosess, men nå nærmer jeg med sluttresultatet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
serenity777

Jeg har for øvrig blitt kvitt tannkjøttsbetennelsen etter en måned med corsodyl og intens flossing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for øvrig blitt kvitt tannkjøttsbetennelsen etter en måned med corsodyl og intens flossing.

 

Gratulerer! :) Så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg var hos tannlegen i dag, og hadde faktisk ikke hull :-))))

 

Men noe måtte det jo være, og denne gangen var det svak kronisk tannkjøttbetennelse. Jeg blør lett rundt den ene fortanna, og han så flere steder at det var antydning til betennelse. Dette kommer visst av bakteriefloraen min i munnen og hvordan kroppens immunsforsvar er. Jeg har ekstremt lett for å få hull, og tannlegen mener altså at dette henger sammen med spyttsammensetningen og bakteriefloraen min.

 

Jeg skulle i hvertfall skylle daglig med Livostine. Har gjort det før, men det har sklidd veldig ut nå de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...