Gå til innhold

Kom med forslag til sunn og billig mat!


tjohei1

Anbefalte innlegg

Hva er dine forslag til sunn og billig mat som også smaker godt?

 

Det jeg kan komme på er: salat med pasta og/eller kylling. Grønnsaker med magerdip, frukt med yoghurt naturell, grove brødskiver med magert pålegg, vann, te, grønn bris, supper (gjerne grønnsakssupper), og grøt (havregrøt).

 

Flere forslag?

 

Og hva spiser du etter trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Fisk er bra mat, kan stekes og ha liggende, jeg spiser ofte bare litt kald makrell med salat til.

 

Eller tandoorimarinert ørret, eller bøkling , jeg lager alltid ekstra så barna kan spise til kvelds eller på skolen osv...

 

Jeg har dette liggende med ulike skalldyr i kjøleskapet, jeg spiser dette med rå grønnsaker som regel.

Avacado, aggurk tomat, osv..

 

Eller kokte egg, sashimi, røkt ørret.

 

Oster og stangselleri og grapefrukt også til kvelds. det liker barne veldig godt.

 

Jeg er ikke glad i brødmat og pasta er jo mel, så vi velger proteinrik mat og mye grønnsaker og en del frukt. 

 

Lager også kjøttsuppe og grønnsaksupper, heldigvis er ingen av oss glad i pasta, så det blir mye salater med tilbehør av fisk, egg, eller hvit kjøtt eller skalldyr.

 

Jeg har alltid stående reker og krepsehaler m.m. også kjøper jeg likevel ferske reker ganske ofte til feks et mellommåltid eller kveldsmat, da spiser vi litt brød til, men ellers er det lite brødmat.

 

Jeg baker av og til knekkebrød bestående av mye frø, lite mel.

 

Jeg tror et kosthold på mye proteiner er lettere å leve sunt på, når min mann kuttet ut brødmat og potet, ble magen borte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk er bra mat, kan stekes og ha liggende, jeg spiser ofte bare litt kald makrell med salat til.

 

Eller tandoorimarinert ørret, eller bøkling , jeg lager alltid ekstra så barna kan spise til kvelds eller på skolen osv...

 

Jeg har dette liggende med ulike skalldyr i kjøleskapet, jeg spiser dette med rå grønnsaker som regel.

Avacado, aggurk tomat, osv..

 

Eller kokte egg, sashimi, røkt ørret.

 

Oster og stangselleri og grapefrukt også til kvelds. det liker barne veldig godt.

 

Jeg er ikke glad i brødmat og pasta er jo mel, så vi velger proteinrik mat og mye grønnsaker og en del frukt. 

 

Lager også kjøttsuppe og grønnsaksupper, heldigvis er ingen av oss glad i pasta, så det blir mye salater med tilbehør av fisk, egg, eller hvit kjøtt eller skalldyr.

 

Jeg har alltid stående reker og krepsehaler m.m. også kjøper jeg likevel ferske reker ganske ofte til feks et mellommåltid eller kveldsmat, da spiser vi litt brød til, men ellers er det lite brødmat.

 

 

 

Dette høres både godt og sunt ut, men særlig billig er det neppe :P. Fersk fisk og skalldyr er dyrt, og mye grønnsaker likeså. Ergelig så billig som det er med poteter, brød, ris og pasta, som de fleste av oss bør spise mindre av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

 

Fisk er bra mat, kan stekes og ha liggende, jeg spiser ofte bare litt kald makrell med salat til.

 

Eller tandoorimarinert ørret, eller bøkling , jeg lager alltid ekstra så barna kan spise til kvelds eller på skolen osv...

 

Jeg har dette liggende med ulike skalldyr i kjøleskapet, jeg spiser dette med rå grønnsaker som regel.

Avacado, aggurk tomat, osv..

 

Eller kokte egg, sashimi, røkt ørret.

 

Oster og stangselleri og grapefrukt også til kvelds. det liker barne veldig godt.

 

Jeg er ikke glad i brødmat og pasta er jo mel, så vi velger proteinrik mat og mye grønnsaker og en del frukt. 

 

Lager også kjøttsuppe og grønnsaksupper, heldigvis er ingen av oss glad i pasta, så det blir mye salater med tilbehør av fisk, egg, eller hvit kjøtt eller skalldyr.

 

Jeg har alltid stående reker og krepsehaler m.m. også kjøper jeg likevel ferske reker ganske ofte til feks et mellommåltid eller kveldsmat, da spiser vi litt brød til, men ellers er det lite brødmat.

 

Jeg baker av og til knekkebrød bestående av mye frø, lite mel.

 

Jeg tror et kosthold på mye proteiner er lettere å leve sunt på, når min mann kuttet ut brødmat og potet, ble magen borte :-)

 

Dette er vel ikke akkurat *billig* mat?

Anonymous poster hash: cdf0e...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette høres både godt og sunt ut, men særlig billig er det neppe :P. Fersk fisk og skalldyr er dyrt, 

 

Ja, ferske reker er svindyrt! Langt fra alle som har råd til dette som "mellommåltid og kveldsmat" til daglig...

Anonymous poster hash: e5df3...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres både godt og sunt ut, men særlig billig er det neppe :P. Fersk fisk og skalldyr er dyrt, og mye grønnsaker likeså. Ergelig så billig som det er med poteter, brød, ris og pasta, som de fleste av oss bør spise mindre av.

Hei!

 

Jeg pleier mer tenke på god mat og sunn mat og ikke hva som er billig.

 

Men jeg har funnet ut at når man spiser sunn mat får man ikke behov for usunn mat eks kaker osv..

 

Da sparer man jo en hel del, fordi man blir fornøyd og næringsinntaket til kroppen blir tilfredsstilt.

 

Jeg tror derfor ikke man nødvendigvis bruker så mye mer penger på mat, for vi kjøper feks mindre mat, da jeg ikke liker å ha et overfullt kjøleskap, men et ferskt kjøleskap, jeg kaster aldri mat, blir det noe for mye, går det til hønene.

 

Men generelt syns jeg godteri er for billig og bær og frukt for dyrt i forhold til hva som ville gavne folkehelsen. 

 

Kanskje var ikke rådene mine billige, men reker er da i vertfall ikke dyrt.

når jeg/ vi har pelt reker, koker jeg kraft av rekeskallene, denne fryser vi i små poser, hodene gir jeg til kattene. Da kan man si, mat til kattene og god kraft til supper og sauser.

Jeg tror jeg er ganske enig med Helstrøm, god mat trenger ikke være dyr.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Dette er vel ikke akkurat *billig* mat?

Anonymous poster hash: cdf0e...48d

 

Hei!

 

det er ikke dyrt heller!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, ferske reker er svindyrt! Langt fra alle som har råd til dette som "mellommåltid og kveldsmat" til daglig...

Anonymous poster hash: e5df3...6b5

 

Hei!

 

Kanskje er vi heldige som kan dette, men alle jeg kjenner kjøper den maten man vil ha.

 

Jeg tar utgangspunkt i en vanlig inntekt og ikke sosialstønad.

 

Dessuten vi røyker ikke og snuser ikke, så vi kaster ikke penger ut på ufornuftige ting.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

 

Jeg pleier mer tenke på god mat og sunn mat og ikke hva som er billig.

 

Men jeg har funnet ut at når man spiser sunn mat får man ikke behov for usunn mat eks kaker osv..

 

Da sparer man jo en hel del, fordi man blir fornøyd og næringsinntaket til kroppen blir tilfredsstilt.

 

Jeg tror derfor ikke man nødvendigvis bruker så mye mer penger på mat, for vi kjøper feks mindre mat, da jeg ikke liker å ha et overfullt kjøleskap, men et ferskt kjøleskap, jeg kaster aldri mat, blir det noe for mye, går det til hønene.

 

Men generelt syns jeg godteri er for billig og bær og frukt for dyrt i forhold til hva som ville gavne folkehelsen. 

 

Kanskje var ikke rådene mine billige, men reker er da i vertfall ikke dyrt.

 

Ferske reker til 179 kr kiloen er dyrt.

Anonymous poster hash: e5df3...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

 

Kanskje er vi heldige som kan dette, men alle jeg kjenner kjøper den maten man vil ha.

 

 

 

 

Mulig det er slik hos dere på vestkanten.

Anonymous poster hash: e5df3...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferske reker til 179 kr kiloen er dyrt.

Anonymous poster hash: e5df3...6b5

Men frosne reker får du til 40-50 kr/kg. De er gode, og MYE bedre enn f.eks. lakereker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er dine forslag til sunn og billig mat som også smaker godt?

 

Det jeg kan komme på er: salat med pasta og/eller kylling. Grønnsaker med magerdip, frukt med yoghurt naturell, grove brødskiver med magert pålegg, vann, te, grønn bris, supper (gjerne grønnsakssupper), og grøt (havregrøt).

 

Flere forslag?

 

Og hva spiser du etter trening?

Om å bytte ut usunt med sunt:

http://www.klikk.no/...ticle772513.ece

 

Fra usunn til sunn mat:

http://www.klikk.no/...ticle770126.ece

 

Lykke til! :)

 

Om mat etter trening har jeg svart på i en annen tråd i natt.http:

//forum.doktoronline.no/index.php?/topic/391840-hva-er-best-%C3%A5-spise-etter-trening/#entry3471728

 

Anonymous poster hash: b4027...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er dine forslag til sunn og billig mat som også smaker godt?

 

Det jeg kan komme på er: salat med pasta og/eller kylling. Grønnsaker med magerdip, frukt med yoghurt naturell, grove brødskiver med magert pålegg, vann, te, grønn bris, supper (gjerne grønnsakssupper), og grøt (havregrøt).

 

Flere forslag?

 

Og hva spiser du etter trening?

 

Grove rundstykker eller grovt brød med makrell i tomat og agurkskiver. Jeg bruker en hel boks makrell etter treningen.

:D Jeg elsker det! Og jeg får ved å spise det akkurat det jeg trenger av næring etter treningen :)

Anonymous poster hash: b4027...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva er dine forslag til sunn og billig mat som også smaker godt?

 

Det jeg kan komme på er: salat med pasta og/eller kylling. Grønnsaker med magerdip, frukt med yoghurt naturell, grove brødskiver med magert pålegg, vann, te, grønn bris, supper (gjerne grønnsakssupper), og grøt (havregrøt).

 

Flere forslag?

 

Og hva spiser du etter trening?

 

Sunn, god, billig mat som smaker godt:

Lungemos stekt i panne sammen med purreløkringer, med poteter ved siden av..Nam :D

Stekt rogn med sitron og potetmos.

Hjemmelaget fiskegrateng

Ostesmørbrød (av grovt brød) med hamburgerrygg eller kalkun/kyllingskinke, 1 skive tomat, lettost og oregano. Smør litt sennep på brødskiva om du liker det, under pålegget.

 

 

 

Anonymous poster hash: b4027...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

http://godtsuntrimelig.blogspot.no/search/label/Billig

Hybelvri på meksikansk gryte , se: http://godtsuntrimelig.blogspot.no/2009/11/hybelvri-pa-meksikansk-gryte.html

 

 
Dette trenger du:

Andreas har delt denne med oss. Prisene bak er fra Rema 1000. Dette sier han selv:

Er ikke så ille næringsinnhold heller. Relativt lite fett, mye proteiner og karbohydraterDenne mengden er hvertfall to middager for en studentgutt. Kanskje to middager og en lunsj. Og det hele koster 25,- det er billig!
  • 400g kjøttdeig (22,-)
  • 1 boks brune bønner i chili saus (10,-)
  • 1 boks hermetiske tomater (6,50,-)
  • 1 pose tacokrydder (7,50) <- kan jo byttes ut med hjemmelaget!
  • Ris 
Dette gjør du:
  • Kok ris
  • Stek kjøttdeig
  • Tilsett tacokrydder
  • Tilsett hermetikk
  • Spis!
Denne middagen kan selvsagt gjøres enda mer spennende ved å tilsette løk, chilli, en klatt rømme, en raspet gulrot, litt paprika eller det du måtte finne i kjøleskapet. Litt salat til er både godt og sunt Hvor billig eller dyr du gjør den til er helt opp til deg selv!
 

NB Prisene er kanskje fra 2009, så du må beregne at det blir noe dyrere enn dette.



Anonymous poster hash: b4027...cb5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...