Gå til innhold

Kjøper mannen din sex?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva dette har med kristendom å gjøre aner jeg egentlig ikke ;) Hadde du syntes det var helt greit at moren din eller datteren din valgte prostitusjon som levevei? Hvis du mener dette er helt greit, så har vi bare ulike meninger om saken :)

Jeg syntes voksne folk må få velge slikt selv.

Anonymous poster hash: a0df1...acd

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

35

• Togli

23

• Sør

19

• Maglor

18

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ladytron

En mann som tenker det er greit å kjøpe sex tenker neppe over om han betaler for sex av et mensamedlem eller av en som selger sex fordi hun/han driter i om kroppen deres blir "brukt" fordi de uansett har vært utsatt for sexsuelle overgrep i oppveksten.(...)

Jeg har vanskelig for å forstå at et menneske med et normalt forhold til kroppen sin kan la seg kjøpe på den måten.

Jeg tror ikke at det trenger å ligge kynisme bak sexkjøp. Det kan vel også være et ønske om kroppskontakt og nærhet, behov for selskap og noen å prate med. En del menn er vel såpass lite attraktiv på sjekkemarkedet at de ikke har så mange andre valg, eller kanskje de sliter med selvtilliten og tror at det er den eneste måten de kan få seg noe på.

Det er synd hvis mange av de som velger den leveveien har vært utsatt for overgrep, at det nærmest er noe selvdestruktivt over karrierevalget. Veldig synd. Slike ting kan jo manifestere seg på andre måter også i voksenlivet (for eksempel mange og hyppig bytte av sexpartnere). De skulle fått hjelp til å bearbeide problemene sine.

Selv om jeg selv også synes det er vanskelig å forstå hvorfor noen ville la seg kjøpe på den måten så kan jeg vel tenke meg at det er en jobb som kan fungere for noen typer mennesker. Enten det er på grunn av spenningssøking, svært god inntekt eller at de trives med å yte service. Jeg tror at det største problemet egentlig er at prostitusjon blir så nedvurdert.

Vi selger jo tiden vår for penger vi også (kanskje ikke kroppen som sådan, men ofte går arbeidet på helsen løs - både fysisk og mentalt). Jeg liker (på en god dag) å tro at jeg er verdifull, at det jeg gjør har en verdi, men bak meg står et stort firma som ikke kunne brydd seg mindre. De vil bare at jeg gjør det jeg skal for at selskapet skal gå i pluss (jo mer, jo bedre). Hvis det ikke hadde vært meg hadde det vært noen annen, hvis jeg hadde blitt syk (selv om det var pga hardt arbeid) hadde jeg tidsnok måttet gå. I nedgangstider hadde jeg blitt oppsagt.

Er det egentlig så mye verre å forholde seg til en hallik og en horekunde enn å forholde seg f.eks. til et stort internasjonalt firma i privat sektor? 

Vel hvis du respekterer noen for hva de er og gjør så er det vel "greit"????

Hvis noen i min familie ville bli sexarbeider ser jeg ikke noe problem med det i seg selv.

Siden du ikke hadde hatt noen problemer med at din datter ble sexarbeider, så har vi bare veldig ulikt syn på dette. Jeg hadde syntes det var helt forferdelig om en av mine døtre valgte en slik levevei, og jeg føler ikke behov for å forklare meg mer i forhold til det. I mitt hodet er det helt logisk at de færreste foreldre ville ønsket en slik "karriere" for sitt barn ;)

Jeg tror ikke at det trenger å ligge kynisme bak sexkjøp. Det kan vel også være et ønske om kroppskontakt og nærhet, behov for selskap og noen å prate med. En del menn er vel såpass lite attraktiv på sjekkemarkedet at de ikke har så mange andre valg, eller kanskje de sliter med selvtilliten og tror at det er den eneste måten de kan få seg noe på.

Det er synd hvis mange av de som velger den leveveien har vært utsatt for overgrep, at det nærmest er noe selvdestruktivt over karrierevalget. Veldig synd. Slike ting kan jo manifestere seg på andre måter også i voksenlivet (for eksempel mange og hyppig bytte av sexpartnere). De skulle fått hjelp til å bearbeide problemene sine.

Selv om jeg selv også synes det er vanskelig å forstå hvorfor noen ville la seg kjøpe på den måten så kan jeg vel tenke meg at det er en jobb som kan fungere for noen typer mennesker. Enten det er på grunn av spenningssøking, svært god inntekt eller at de trives med å yte service. Jeg tror at det største problemet egentlig er at prostitusjon blir så nedvurdert.

Vi selger jo tiden vår for penger vi også (kanskje ikke kroppen som sådan, men ofte går arbeidet på helsen løs - både fysisk og mentalt). Jeg liker (på en god dag) å tro at jeg er verdifull, at det jeg gjør har en verdi, men bak meg står et stort firma som ikke kunne brydd seg mindre. De vil bare at jeg gjør det jeg skal for at selskapet skal gå i pluss (jo mer, jo bedre). Hvis det ikke hadde vært meg hadde det vært noen annen, hvis jeg hadde blitt syk (selv om det var pga hardt arbeid) hadde jeg tidsnok måttet gå. I nedgangstider hadde jeg blitt oppsagt.

Er det egentlig så mye verre å forholde seg til en hallik og en horekunde enn å forholde seg f.eks. til et stort internasjonalt firma i privat sektor? 

Jeg tviler ikke på at mange menn som velger å kjøpte sex er snille. I mitt hode er de mer "stakkarslige" og sliter med å få sex andre steder (selv om jeg skjønner at sexkunder er like ulike som folk flest). Det handler mer om at jeg har mest sansen for menn som har evnen til å reflektere over ting, og jeg vet iallefall at de av mine kompiser som virkelig KAN å reflektere heller aldri vlle kjøpt sex - nettopp fordi de ser helheten rundt det.

Det at jeg er imot prostitusjon har nok også noe med at jeg har tre døtre. Aldri i livet om jeg hadde greid å takle at de solgte kroppen sin til sexsultne menn.....

Hvis man kan si at å selge sex er en jobb på lik linje med andre salgsjobber, så må man også tenke at ens eget voksne barn gjerne kan selge sex. Først da er det ikke dobbeltmoralsk. Jeg har bare problemer med å forstå at noen foreldre i det hele tatt kunne syntes det var ok at datteren /sønnen deres jobba som prostituerte...

Siden du ikke hadde hatt noen problemer med at din datter ble sexarbeider, så har vi bare veldig ulikt syn på dette. Jeg hadde syntes det var helt forferdelig om en av mine døtre valgte en slik levevei, og jeg føler ikke behov for å forklare meg mer i forhold til det. I mitt hodet er det helt logisk at de færreste foreldre ville ønsket en slik "karriere" for sitt barn ;)

Ser desverre ikke noen logikk i resonemanget ditt, bare følelsesmessige utspill. Du respekterer sexarbeidere men det skal ikke være "greit", med andre ord skal det være skam forbundet med det av en eller annen grunn. Minner om Høybråten som "respekterer" homofile men er hellig overbevist om at de skal brenne i helvete.

Jeg syntes voksne folk må få velge slikt selv.

Anonymous poster hash: a0df1...acd

Ja, hadde det bare vært slik at alle prostituerte tok valget basert på at de bare hadde "lyst" til å selge kroppen sin og at man visste at de ikke ville få senvansker av det, så hadde det sikkert vært ok.

Sannheten er vel at det å selge sex sjelden er så uskyldig som det kan virke som.

Og mener du virkelig at det ikke hadde spilt noen rolle om din voksne datter solgte sex eller om hun jobba i andre salgsbransjer?

Annonse

Ser desverre ikke noen logikk i resonemanget ditt, bare følelsesmessige utspill. Du respekterer sexarbeidere men det skal ikke være "greit", med andre ord skal det være skam forbundet med det av en eller annen grunn. Minner om Høybråten som "respekterer" homofile men er hellig overbevist om at de skal brenne i helvete.

Jeg hater ikke sexarbeidere og ønsker ikke at de skal brenne i helvete. Jeg synes bare det er trist at de har valgt en slik levevei (hvis de har valgt det selv da..). En venninne solgte sex i flere år, basert på at hun syntes det var lettjente penger, samt at hun likte å ha sex. Etter endel år hoppa hun av bransjen og hun sliter idag med å ha normale forhold til menn. Det kom også senere ut at hun opplevde seksuelle overgrep i oppveksten, men dette var det ingen som visste den gangen hun holdt på. Hun så på kroppen sin som noe som kunne bli brukt og hun greide å skille kropp og følelser - helt til det sa stopp.

Igjen - hvis DU mener det er helt ok om din mor, søster eller datter begynner å selge sex, så er det selvsagt helt greit. Jeg tror bare ikke du kan svare helt ærlig på det spørsmålet....

Igjen - hvis DU mener det er helt ok om din mor, søster eller datter begynner å selge sex, så er det selvsagt helt greit. Jeg tror bare ikke du kan svare helt ærlig på det spørsmålet....

Det der er ganske arrogant for å si det mildt. Går ut fra at hverken jeg, andre DOLere eller sexarbeidere vet sitt eget beste fra ditt synssted?

Det der er ganske arrogant for å si det mildt. Går ut fra at hverken jeg, andre DOLere eller sexarbeidere vet sitt eget beste fra ditt synssted?

Det er ikke arrogant å anta at et yrke hvor man blir voldtatt, banket, mishandlet, osv. ikke bør anbefales til noen.

Det er ikke arrogant å anta at et yrke hvor man blir voldtatt, banket, mishandlet, osv. ikke bør anbefales til noen.

Det finnes oppgeående folk som velger dette, de har krav på å bli tatt på alvor. Holdninger som at dette er fy og må gjemmes til deres eget beste bort har aldri ført til noe bra i menneskehetens historie.

Endret av Maglor

Det finnes oppgeående folk som velger dette, de har krav på å bli tatt på alvor. Holdninger som at dette er fy og må gjemmes til deres eget beste bort har aldri ført til noe bra i menneskehetens historie.

Her er det ikke snakk om BDSM, men overgep, bank og voldtekt.

Voldtekt er, per definisjon, uønsket av offeret.

Annonse

Det skjer der også, og derfor stenges mange av dem i Amsterdam.

De prostituerte selv og deres interesseorganisasjon sier jo at forbud har gjordt ting verre og at en form for legalisering er veien å gå. Kanskje vi burde lytte til dem?

Endret av Maglor

De prostituerte selv og deres interesseorganisasjon sier jo at forbud har gjordt ting verre og at en form for legalisering er veien å gå. Kanskje vi burde lytte til dem?

I dette spørsmålet er det ikke bare de prostituerte som har "stemmerett", men også det samfunnet gjør for å forhindre fremtidig menneskehandel og misbruk av de som har vært utsatt for incest eller er rusmisbrukere.

I dette spørsmålet er det ikke bare de prostituerte som har "stemmerett", men også det samfunnet gjør for å forhindre fremtidig menneskehandel og misbruk av de som har vært utsatt for incest eller er rusmisbrukere.

Så vi skal ikke lytte til dem de faktisk gjelder? Merkelig argunentasjon.

De er ingen uavhengig part - det er som å spørre en bransjeorganisasjon for bryggerinæringen om alkoholmisbruk. Jeg lytter heller til leger og psykologer som forklarer hvordan prostitusjon påvirker prostituerte.

Ja, prostituerte er jo ikke folk slik som oss andre så hvorfor lytte til dem?

Så du tror ikke at leger og psykologer har mye av sin viten om hvordan prostitusjon påvirker prostituerte fra samtaler med disse? De ser nemlig mye av det deres pasienter nok ikke alltid vil erkjenne - at prostitusjon er nedbrytende og at det skaper problem for dem med å forholde seg til et normalt parforhold. Selvfølgelig i tillegg til alle de andre kjente problemene for prostituerte.

Så er det nokså påfallende at ingen av dem som forsvarer prostitusjon, selv ikke kan/vil se prostituerte som veldig sårbare mennesker og som ødelegger for selv selv og andre. Etter mitt skjønn har mye av selvrespekten gått tapt for prostituerte og empatien blitt svekket hos kunder om de da ikke ser rekkevidden av det de gjør.

Noen mennesker får jo noia og "spader" hvis livet deres i lommeboken blir forstyrret og de ikke kan kjøpe akkurat det de selv vil. Og der ligger "udyret begravet" - kravet om en livsstil uten særlig dyp omtanke for omgivelsene. For det er nemlig temmelig ugreit å påføre andre skade eller plage selv om det skjer med påstått samtykke.

Så du tror ikke at leger og psykologer har mye av sin viten om hvordan prostitusjon påvirker prostituerte fra samtaler med disse? De ser nemlig mye av det deres pasienter nok ikke alltid vil erkjenne - at prostitusjon er nedbrytende og at det skaper problem for dem med å forholde seg til et normalt parforhold. Selvfølgelig i tillegg til alle de andre kjente problemene for prostituerte.

Så er det nokså påfallende at ingen av dem som forsvarer prostitusjon, selv ikke kan/vil se prostituerte som veldig sårbare mennesker og som ødelegger for selv selv og andre. Etter mitt skjønn har mye av selvrespekten gått tapt for prostituerte og empatien blitt svekket hos kunder om de da ikke ser rekkevidden av det de gjør.

Noen mennesker får jo noia og "spader" hvis livet deres i lommeboken blir forstyrret og de ikke kan kjøpe akkurat det de selv vil. Og der ligger "udyret begravet" - kravet om en livsstil uten særlig dyp omtanke for omgivelsene. For det er nemlig temmelig ugreit å påføre andre skade eller plage selv om det skjer med påstått samtykke.

Eh, du kan ikke stille liketstegn mellom prostituerte og pasienter med psykiske lidelser. Denslags umyndiggjøring av folk man ikke liker er velkjent fra russland og romania der man stuet bort "fiender av staten" på sinnsykehus.

Man kommer ikke bort fra at kriminalisering fører til mer kriminalitet og større problemer for sexarbeidere. Å ikke ta dem på alvor fordi de "tjener penger" eller "ikke ser hva de gjør" er en strategi dømt til å feile.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...