Gå til innhold

Vær voksen-plakaten

Anbefalte innlegg

Det er godt mulig, men jeg tror det handler vel så mye om hva som selger aviser. De hadde ikke skrevet så mye om dette her hvis ikke folk var svært interessert i å lese det. Jeg ser på det stoffet som rent underholdningsstoff. Gjør ikke de fleste det?

Dessverre så er det slik et det ligitimiserer en kynisk "alternativ" uregulert milliardindustri.

Hvis ikke Dagbladet, VG og TV3 hadde publisert dette (og det velger de), så ville industrien ikke kunnet bedratt så mange mennesker.

Hadde avisene vært kritiske, ville ingen ha giddet å lytte til Snåsamannen.

Så avisene er med på dette, fordi det finnes folk som kjøper det.

Fortsetter under...

I disse sakene er det nok en hårfin balansegang mellom det som oppfattes som mobbing og det som er kritisk journalistikk, for det er fryktelig vrient å stille kritiske spørsmål uten å antyde at a) personen lyver, eller b ) personen er splitter pine gal. 

I tilfellet prinsessen har det vært spesielt sært å se på at andre som tror på mennesker som løper rundt på vannet (f.eks. ymse religiøse autoriteter) samt mennesker som selv påstår at de kan helbrede (som f.eks. Snåsamannen himself), selv har antydet at prinsessen har løyet. Fyren fra Snåsa påsto blant annet hardnakket at "det å snakke med døde går ikke an".

Altså antyder selveste gubben at prinsessen a) lyver eller b ) er gal. 

Men underholdning på høyt nivå har det jo vært når disse særingene har gått løs på hverandre. :)

Synes for øvrig prinsessen har kommet helt greit ut av det, kanskje fordi hun ikke har kommentert kritikken. Snåsagubben går derimot ut og furter så fort en eller annen skulle være frekk nok til å antyde at han ikke står i direkte ledetog med Gud.

Jeg er bare så full av empati at når jeg ser folk harselere med enkeltpersoner, så føler jeg for å beskytte dem uansett hvor gale de må virke :P  Er enig i at prinsessen takler dette på en bra måte :) Snåsamannen har jeg ikke fulgt så godt med på :P

GodHatesUsAll

Jeg er selvsagt enig i at de ikke skal mobbe dem, men de burde stille dem kritiske spørsmål, og gå påstandene deres etter i sømmene. Det er kanskje vanskelig i prinsessens tilfelle da det sannsynligvis vil være vanskelig å bevise hvorvidt disse englene hennes står bak der og passer på hele tiden, mens det i Snåsagubbens tilfelle vil være en langt enklere sak å forklare (eller motbevise) hans såkalte varme hender som leger syke.

Vi hadde for et par år siden en helseminister som fikk hjelp av Snåsamannen, og selv om vi kan le av dette er det ganske alvorlig.

Jeg er selvsagt enig i at de ikke skal mobbe dem, men de burde stille dem kritiske spørsmål, og gå påstandene deres etter i sømmene. Det er kanskje vanskelig i prinsessens tilfelle da det sannsynligvis vil være vanskelig å bevise hvorvidt disse englene hennes står bak der og passer på hele tiden, mens det i Snåsagubbens tilfelle vil være en langt enklere sak å forklare (eller motbevise) hans såkalte varme hender som leger syke.

Vi hadde for et par år siden en helseminister som fikk hjelp av Snåsamannen, og selv om vi kan le av dette er det ganske alvorlig.

Det er jo det som er problemet når det gjelder alternativ medisin - at man ikke har greid å framskaffe klare vitenskapelige bevis... og da er det også vanskelig for en journalist å ta tak i det. De bør kanskje veie ordene sine bedre. Vise at de ikke tar alt for en god fisk osv... Jeg har en kusine som ble helt frisk etter fjernhealing som hun ikke visste om selv, så jeg har jo sett det med egne øyne - men vanskelig å bevise det for de som ikke var der da det skjedde.... bla. pga dette så har jeg ikke annet valg enn å tro at enkelte har evner utenom det vanlige...

Men du kan ikke vite at hun ble frisk av fjernhealingen. De fleste sykdommer blir man tross alt friske av. 

Nå må det forresten skilles mellom alternativ medisin og behandlere som påstår at de er i besittelse av overnaturlige krefter. 

I så fall utrolig tilfeldig at hun våkna 100 % frisk dagen etter fjernhealingen hun ikke ante noe om - etter å ha vært ganske alvorlig syk i ca 7 år ;) Jeg har ikke annet valg enn å tro på det da :) 

Er enig i at det bør skilles... og det er helt klart mange lurendreiere i denne bransjen....

Annonse

I så fall utrolig tilfeldig at hun våkna 100 % frisk dagen etter fjernhealingen hun ikke ante noe om - etter å ha vært ganske alvorlig syk i ca 7 år ;) Jeg har ikke annet valg enn å tro på det da :)

Er enig i at det bør skilles... og det er helt klart mange lurendreiere i denne bransjen....

For alle andre typer behandling, selv de som er foreslått av eksperter med 30 års erfaring innen famakologi, så er det ingen som vil foreslå å behandle mennesker uten å ha testet produktet/behandlingen først. Selv ikke den minste lille smertestillende tabletten kommer på markedet før ordentlige tester er utført - både for å se om den virker, og for å sjekke at den ikke er farlig.

Hvorfor skal "alternativ medisin" være fritatt for dette?

Og når testene viser at det ikke er noen effekt utover det man forventer av placebo, hvorfor skal man ikke kunne akseptere at behandlingen ikke fungerer?

GodHatesUsAll

Ja, det er selvsagt utrolig, og kanskje var det et mirakel. Ikke vet jeg. Men dersom healeren hadde gått til avisa og påstått at hun hadde overnaturlige krefter, mener jeg likefullt at det er journalistens ansvar å ettergå hennes påstander. 

Sånn sett er ikke dette en debatt om hvorvidt det finnes mennesker som kan helbrede, men om pressens møte med disse.

Og mangelen på dette i pressen mener jeg mannen som skrev hovedinnlegget argumenter veldig godt for.

Endret av GodHatesUsAll

Ja, det er selvsagt utrolig, og kanskje var det et mirakel. Ikke vet jeg. Men dersom healeren hadde gått til avisa og påstått at hun hadde overnaturlige krefter, mener jeg likefullt at det er journalistens ansvar å ettergå hennes påstander. 

Sånn sett er ikke dette en debatt om hvorvidt det finnes mennesker som kan helbrede, men om pressens møte med disse.

Og mangelen på dette i pressen mener jeg mannen som skrev hovedinnlegget argumenter veldig godt for.

Jeg ser helt klart argumentene, men dette har vel også noe med hvilken avis det er snakk om.... ta f.eks. VG og Dagbladet som mer og mer ligner Se og Hør...... De lager sensasjonspregede nyheter, og alle med vettet i behold vet at de ikke kan tro på alt de leser (jada, jeg vet det er mange uten vett i behold :P). Hvis Sunnmørsposten hadde skrevet helt ukritisk om slike ting, så hadde jeg nok følt det ble litt feil, ja...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...