Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen tips til hvordan man håndterer pengegaver i forbindelse med konfirmasjon?

Vi skal være på hotell, så det er lukket og det er nok ingen blant familie og venner som med vond vilje vil komme til å ta noe.

Men, det er mange barn tilstede, og vi vet at flere av disse er ganske klåfingrete.
De mener jo ikke noe vondt, men er nysgjerrige og vil kanskje leke med det..

Og, dette er jo litt touchy, for vil jo ikke beskylde noen, men om noe blir borte, så blir det jo til at man mistenker at et av småbarna kan ha tatt det..

Jeg lurer på om det er unaturlig å fjerne pengene og heller skrive på kortet hva som var inni..?

Eller om man takler situasjonen når den oppstår, om noe skulle vise seg å være borte..? (Blir i så fall ubehagelig - ikke minst for konfirmanten - som da sikkert vil si at det ikke er så farlig overfor gjestene og late som ingenting. Men heller vil gråte på kammerset..)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392110-pengegaver-konfirmasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skriver opp alle gaver etterhvert som konfirmanten åpner, det skal jo gjerne sendes takkekort etter en slik dag. Der noteres beløp, og pengene tas vare på samlet av den som skriver. Man kan gjerne notere på kortet også. Greit å ha gavene notert, man tror man husker hva som kom fra hvem der og da, men det er ikke like lett i ettertid. 

Madelenemie

Hei!

Slikt hadde jeg ikke ofret en tanke.

Mitt barn løp i går rundt med mange penger, ropte at hun var jo så god i hoderegning :-)

Jeg vet ikke hva fikk av hvem hva angår pengebeløp, men hun husker alle gaver.

Så sender man takkekort .. men man skriver jo ikke takk for de 500.kr jeg fikk i anledning... osv.

Men jeg syns en del er gniene, jo mer de har jo mindre gir de :-) det er komisk.

Noen mangemillionærer vi kjenner gir minst av alle, 200 kr :-)

Hadde det vært en uføretrygdet osv... men neida akkurat solgt en bygård for 20 millioner ca, det er komisk. De gir konsekvent 200 kr. Vi gir 1000. kr til deres barn, jeg tenker, jeg gir til barna og ikke foreldrene, det er jo barna jeg liker.

Uansett ble mitt barn kjempeglad for gave og fest og all hygge.

Hadde det vært en uføretrygdet osv... men neida akkurat solgt en bygård for 20 millioner ca, det er komisk. De gir konsekvent 200 kr. Vi gir 1000. kr til deres barn, jeg tenker, jeg gir til barna og ikke foreldrene, det er jo barna jeg liker.

Vi er ikke mangemillionærer, men har god råd. Vi kunne godt gitt 1000 eller 2000 i konfirmasjonsgave (er dessuten ikke ofte i konfirmasjon), men jeg har ikke noe ønske om å starte en pengegallopp eller sette andre i forlegenhet. Det er jo mange som ikke har rådt til å gi så mye, og som dessuten kanskje går i mange konfirmasjoner. Jeg ville derfor antakelig forhørt meg litt hva som var vanlig å gi, og lagt meg der. 

Annonse

Madelenemie

Vi er ikke mangemillionærer, men har god råd. Vi kunne godt gitt 1000 eller 2000 i konfirmasjonsgave (er dessuten ikke ofte i konfirmasjon), men jeg har ikke noe ønske om å starte en pengegallopp eller sette andre i forlegenhet. Det er jo mange som ikke har rådt til å gi så mye, og som dessuten kanskje går i mange konfirmasjoner. Jeg ville derfor antakelig forhørt meg litt hva som var vanlig å gi, og lagt meg der. 

Hei!

Ja men når de andre dvs de med vanlig lønnsinntekt gir mellom 500 og 2000- kr så blir det komisk at de med så mye penger gir 200.kr.

fordi de trengte en kake :-) kom damen i dag og fikk en kake av meg, sa hun kunne betale, men selvsagt selger jeg ikke kakene mine...?? Jeg ville vel fått 50 kr for den da :-)

Det morer meg, min mann ble sur da jeg hadde gitt henne en kake, men jeg orker bare ikke med det, ta en kake spis og vær glad, jeg er glad i barna hennes, men hun kan man få gratis "som det heter" hvis du forstår.

Poenget mitt er at de som ber meg bruke et halvt tørkepapir og føler indre ubehag hvis man bruker mer på deres hytte er så gjerrige at det er vanskelig å forstå at millionene er på deres kontoer, mens de som er lærere og mer vanlige lønnsmottagere er rause, og kommer ikke og spør om jeg ikke har en kake til overs, ja det er veldig morsomt....

Jeg hadde ikke tenkt disse tankene om ikke forskjellen var så stor 200 kr fra hr og fru millionær og 500, kr fra lærernabo :-) at familie gir enda mer er noe annet... de var i tillegg invitert hele familien og de spiste godt :-) 

Ja ja det gir meg både glede og tanker, så så ille er det ikke :-)

heisynscorpion

Noen tips til hvordan man håndterer pengegaver i forbindelse med konfirmasjon?

Vi skal være på hotell, så det er lukket og det er nok ingen blant familie og venner som med vond vilje vil komme til å ta noe.

Men, det er mange barn tilstede, og vi vet at flere av disse er ganske klåfingrete.

De mener jo ikke noe vondt, men er nysgjerrige og vil kanskje leke med det..

Og, dette er jo litt touchy, for vil jo ikke beskylde noen, men om noe blir borte, så blir det jo til at man mistenker at et av småbarna kan ha tatt det..

Vi skrev antall penger på hvert kort. Og vi var takknemlige uansett sum. Vi takket alle likt, bortsett fra de som hadde gitt gaver, da takket vi f.eks klokken, armbånd etc.

Takknemlighet, er noe vi alle bør lære, ikke minst til barna våre!

At mine barn (3), fikk gaver i det hele tatt, synes jeg var fantastisk. Tok ingenting for gitt, men ble gledelig overrasket!

Alle mine tre, hadde flott konfirmasjon, med familie og noen gode venner. Minner for livet, og ingen av dem klaget på gavene, de var overveldet;) Selv om summene ikke var like høye som mange andre...

Jeg lurer på om det er unaturlig å fjerne pengene og heller skrive på kortet hva som var inni..?

Eller om man takler situasjonen når den oppstår, om noe skulle vise seg å være borte..? (Blir i så fall ubehagelig - ikke minst for konfirmanten - som da sikkert vil si at det ikke er så farlig overfor gjestene og late som ingenting. Men heller vil gråte på kammerset..)

AnonymBruker

Hei!

Slikt hadde jeg ikke ofret en tanke.

Mitt barn løp i går rundt med mange penger, ropte at hun var jo så god i hoderegning :-)

Jeg vet ikke hva fikk av hvem hva angår pengebeløp, men hun husker alle gaver.

Så sender man takkekort .. men man skriver jo ikke takk for de 500.kr jeg fikk i anledning... osv.

Men jeg syns en del er gniene, jo mer de har jo mindre gir de :-) det er komisk.

Uansett ble mitt barn kjempeglad for gave og fest og all hygge.

Det er også min erfaring, at de med mest gir minst. Selv ga jeg og samboer 1500 til min nevø, og jeg angret litt på at jeg ikke ga mer. Men synes det var en grei sum? Han står meg nær og jeg har bare et par til. Jeg har ikke høy inntekt.

Anonymous poster hash: 28d1c...a45

Det er også min erfaring, at de med mest gir minst. Selv ga jeg og samboer 1500 til min nevø, og jeg angret litt på at jeg ikke ga mer. Men synes det var en grei sum? Han står meg nær og jeg har bare et par til. Jeg har ikke høy inntekt.

Konfirmanten her fikk fra 500 - 2000,- fra tanter/onkler og jeg synes det var helt greie summer fra alle kanter, 2000,- var kanskje i meste laget til og med! Alt er gitt med hjertet og det er det viktigste. :) Den gaven som rørte meg aller mest var kanskje en liten pengesum som (jeg tror) var gitt av et lite søskenbarns egen lommebok med et selvlaget kort til. :)

AnonymBruker

Konfirmanten her fikk fra 500 - 2000,- fra tanter/onkler og jeg synes det var helt greie summer fra alle kanter, 2000,- var kanskje i meste laget til og med! Alt er gitt med hjertet og det er det viktigste. :) Den gaven som rørte meg aller mest var kanskje en liten pengesum som (jeg tror) var gitt av et lite søskenbarns egen lommebok med et selvlaget kort til. :)

Nåå, så søtt av den lille :) Det er gitt fra hjertet iallefall:)

Det var fint å høre! Da har jeg nok gitt en bra sum, og han er nok veldig fornøyd, tipper jeg!

Annonse

Madelenemie

Hei!

Ja mitt ene barn ga 500 kr til sin bror i fjor.

Jeg viste hvor de 500 kr kom fra, og da ble jeg beveget.

Men disse mangemillionærene som gir 200.- kr :-) det er så rart... ja de føler ikke på det selv heller :-)

Når mine barn går i konfirmasjon til venner gir vi ca 300.- kr, har ikke vært så mange,. og litt mer hvis kjøper gave, men 200.kr det er jo barnebursdag.

Ellers bryr jeg meg ikke og jeg tenker ikke 500 eller 1000 eller 2000, sikkert spiller det en rollle at disse mangemillionærene, konen da, har så dårlig råd :-) så hun hentet en kake for 2 dager siden, for syntes at jeg hadde så mange :-) :-)

Når mine barn går i konfirmasjon til venner gir vi ca 300.- kr, har ikke vært så mange,. og litt mer hvis kjøper gave, men 200.kr det er jo barnebursdag.

Her hos oss er 100,- standard i barnebursdager, kan ikke huske en eneste barnebursdag hvor jeg har sett at gaver fra små venner har kostet mer enn det, heller litt under. Og jeg snakker nå om opp i ungdomsskolen.

sur kjerring

men 200.kr det er jo barnebursdag.

Det syntes jeg hørtes MYE ut. Vanlig "takst" er 50-100 kr.

http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article605914.ece

– En hundrings er nok

Hos lekebutikken Riktige Leker i Oslo har de ansatte merket seg at smertegrensen for en bursdagsgave til barnas venner ligger på rundt 100 kroner.

– Vår erfaring er at folk ikke kjøper for noe særlig mer enn 100 kroner. Mellom 50 og 100 kroner er veldig vanlig, forteller butikksjef Mette Pedersen i Riktige Leker.

Madelenemie

Det syntes jeg hørtes MYE ut. Vanlig "takst" er 50-100 kr.

http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article605914.ece

– En hundrings er nok

Hos lekebutikken Riktige Leker i Oslo har de ansatte merket seg at smertegrensen for en bursdagsgave til barnas venner ligger på rundt 100 kroner.

– Vår erfaring er at folk ikke kjøper for noe særlig mer enn 100 kroner. Mellom 50 og 100 kroner er veldig vanlig, forteller butikksjef Mette Pedersen i Riktige Leker.

Hei!

Jeg tror ikke jeg har funnet en ting på riktige leker for 50 kr :-)

Men teori og praksis er det et stort sprik mellom ofte.

Hvorfor kaller du deg selv sur kjerring forresten, er du vet?

Man skriver opp alle gaver etterhvert som konfirmanten åpner, det skal jo gjerne sendes takkekort etter en slik dag. Der noteres beløp, og pengene tas vare på samlet av den som skriver. Man kan gjerne notere på kortet også. Greit å ha gavene notert, man tror man husker hva som kom fra hvem der og da, men det er ikke like lett i ettertid. 

Ja, det var slik vi løste det. Skrev på beløpet på kortet. Dagen etterpå skrev konfirmanten en liste over alle hun hadde fått gave fra. Og i dag var de i banken, og humøret hos tenåringen er virkelig på topp om dagen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...