Gå til innhold

Nytt lite blomsterbed. Forslag til blomster?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skal lage et lite blomsterbed. Ca 1, 5 m lenge.

Hvilke blomster bruker man?

Jeg kunne også tenke meg å ha hvite steiner som dekker jorda. Men de er dyre..

Evt forslag tas i mot med stor takk :)

Vakre hvite steiner kan du også finne gratis på stranda f.eks. :)

Jeg er ingen gartner, men jeg er svak for liljer (flerårige) og stemorsblomster.

Hvilket klima er det der du bor? Vil stauder overleve på vinteren?

Er bedet plassert slik at det får helsol, eller er det delvis i skyggen? Det må man vite, før man velger planter slik at man vet hvilke som kan trives der.

Noen planter krever spesiell jord, og noen planter går ikke sammen pga at noen planter forgifter jorden på en måte slik at andre planter ikke trives der.

Jeg er som sagt ingen gartner, men kanskje andre kan hjelpe deg bedre om du svarer på disse spørsmålene :)

Hvilke blomster er du selv glad i?

Lykke til med bedet!

Anonymous poster hash: ec7be...d0c

AnonymBruker

Skal bedet være inntil en husvegg eller et gjærde eller stakitt, slik at det er mulig å binde opp blomstene (bl.a klatreroser)?

Solsikker er morsomme å ha! :D Velg de som kan bli 4,5 meter +

Du må finne noe du selv liker.  Men har du mye snegler i hagen så må du ikke velge blomster som sneglene liker.  Det er kjedelig å bruke mye penger og tid på blomster som blir oppspist.  

Du ga meg forresten en påminnelse om at det er tid for planting nå.  Får ta meg en tur innom hagesenteret og se om jeg ikke kan få litt inspirasjon.  

Annonse

AnonymBruker

Bedet er inntil en vegg med helsol. Kalde vintre. Liljer er fint :)

Jeg leste litt om gammeldagse stauder og fant ut at disse staudene kan trives godt i bedet ditt:

1)Keiserkrone (Fritillaria)

Gule eller røde ”kongekrone-blomster”, opptil en meter høye. Plantes på et lunt, solrikt sted, og vinterdekkes i værharde strøk av landet.

2) Iris

Fra: http://www.bogront.no/temasider/stauder/item/408-de-gamle-staudene-fra-oldemors-hage

"Staudene er som regel nøysomme planter. De fleste stauder tåler kalde vintre, men det er likevel viktig å velge sorter som er hardføre i klimaet der du bor. Velg stauder som avløser hverandre når det gjelder blomstring".

Fra http://www.bogront.no/temasider/planting-og-stell/item/287-det-er-tid-for-planlegging-staudehagen

Jeg liker stauder veldig godt, og det er jo flott når de kommer igjen (mange, om ikke alle stauder er flerårige).

Lykke til! :)

AnonymBruker

Bedet er inntil en vegg med helsol. Kalde vintre. Liljer er fint :)

Du må finne noe du selv liker.  Men har du mye snegler i hagen så må du ikke velge blomster som sneglene liker.  Det er kjedelig å bruke mye penger og tid på blomster som blir oppspist.  

Du ga meg forresten en påminnelse om at det er tid for planting nå.  Får ta meg en tur innom hagesenteret og se om jeg ikke kan få litt inspirasjon.  

Kan du gi eksempler på hvilke blomster som sneglene liker/ikke liker?

Man kan også lage et opphøyd bed i f.eks metall for å slippe at snegler kommer og spiser plantene.

Se eksempel her

http://jeanetteshage.com/2013/02/22/opphoyde-bed/

Kan du gi eksempler på hvilke blomster som sneglene liker/ikke liker?

Man kan også lage et opphøyd bed i f.eks metall for å slippe at snegler kommer og spiser plantene.

Se eksempel her

http://jeanetteshage.com/2013/02/22/opphoyde-bed/

Begonia får stå i fred.  Ringblomster har også fått stått i fred.  Tagetes er rene trekkmiddelet for sneglene, så de bør du iallefall ikke ha der det er snegler.  På terrassen min kommer det ikke snegler, så der plantene jeg i krukker det jeg ikke kan ha i bedet. Jeg spør på hagesenteret når jeg handler blomster om de pleier å få stå i fred for sneglene.

Det hørtes ikke dumt ut med opphøyde bed i metall.  Jeg har noen opphøyde bed med støpte småsteiner som kant, og der har også blomstene fått stå i fred.

AnonymBruker

Begonia får stå i fred.  Ringblomster har også fått stått i fred.  Tagetes er rene trekkmiddelet for sneglene, så de bør du iallefall ikke ha der det er snegler.  På terrassen min kommer det ikke snegler, så der plantene jeg i krukker det jeg ikke kan ha i bedet. Jeg spør på hagesenteret når jeg handler blomster om de pleier å få stå i fred for sneglene.

Det hørtes ikke dumt ut med opphøyde bed i metall.  Jeg har noen opphøyde bed med støpte småsteiner som kant, og der har også blomstene fått stå i fred.

Tusen takk for tips angående blomster og snegler! :)

AnonymBruker

Tusen takk skal dere ha for hjelpen :) :)

De fleste stauder trives i full sol :) så da har du mange stauder å velge blandt. Jeg synes denne siden om hvilke stauder som trives i sol, og hvilke som trives i skygge, var oversiktelig og fin. Og så mye fint man kan få til hvis man planlegger godt og har stauder som avløser hverandre med blomstring til forskjellige tider! :)

http://www.bogront.no/temasider/stauder/item/413-slik-komponerer-du-staudehagen

Annonse

De fleste stauder trives i full sol :) så da har du mange stauder å velge blandt. Jeg synes denne siden om hvilke stauder som trives i sol, og hvilke som trives i skygge, var oversiktelig og fin. Og så mye fint man kan få til hvis man planlegger godt og har stauder som avløser hverandre med blomstring til forskjellige tider! :)http://www.bogront.no/temasider/stauder/item/413-slik-komponerer-du-staudehagen  Anonymous poster hash: ec7be...d0c

Kjempefin :) :) :)

Tusen takk :)

Madelenemie

Hei!

Stauder syns jeg av erfaring er vanskelig å få til inntil en vegg.

Jeg ville valgt hardføre roser :-) Jeg elsker roser, feks Santana, de er hardføre, og kommer hvert år :-)

Har du helsol :-) bør du velge roser :-)

AnonymBruker

Hei!

Stauder syns jeg av erfaring er vanskelig å få til inntil en vegg.

Jeg ville valgt hardføre roser :-) Jeg elsker roser, feks Santana, de er hardføre, og kommer hvert år :-)

Har du helsol :-) bør du velge roser :-)

Åh, roser er bare nydelige :)

Men hvordan får du bladlusene til å holde seg unna?

Har du marihøner i bedet?

Noen fruktdyrkere bruker marihøner i steden for gift mot innsekter :)

Madelenemie

Åh, roser er bare nydelige :)

Men hvordan får du bladlusene til å holde seg unna?

Har du marihøner i bedet?

Noen fruktdyrkere bruker marihøner i steden for gift mot innsekter :)

Hei!

Jeg har marihøner :-) de har bambuspinner der de overvintrer :-)

Mot bladlus...da mine marihøner flyr avgårde, til naboen m. fl. bruker jeg ofte og effektivt grønnsåpe, blander ut og sprøyter på, alle lus forsvinner.

Jeg også elsker og elsker roser, og helsol elsker de og kommer år etter år etter år.

Jeg dekker de til med bar om høsten :-) og striesekker, og vanner rikelig om våren.

AnonymBruker

Hei!

Jeg har marihøner :-) de har bambuspinner der de overvintrer :-)

Mot bladlus...da mine marihøner flyr avgårde, til naboen m. fl. bruker jeg ofte og effektivt grønnsåpe, blander ut og sprøyter på, alle lus forsvinner.

Jeg også elsker og elsker roser, og helsol elsker de og kommer år etter år etter år.

Jeg dekker de til med bar om høsten :-) og striesekker, og vanner rikelig om våren.

Så fint :)

Takk for gode tips om stell av roser!

Får man faktisk kjøpt marihøner til bruk mot insekter i hagen, eller må man finne dem selv og ta de med til hagen sin?

Overvintrer marihønene  innendørs eller utendørs i bambuspinnene?

Madelenemie

Så fint :)

Takk for gode tips om stell av roser!

Får man faktisk kjøpt marihøner til bruk mot insekter i hagen, eller må man finne dem selv og ta de med til hagen sin?

Overvintrer marihønene  innendørs eller utendørs i bambuspinnene?

Hei!

De overvintrer ute i hagen :-)

Bare legg eller stikk bambuspinner ned i jorden, noen legger også ut luer... jeg har aldri gjort dette, men det er jo søtt :-)

De kan kjøpes på nettet, jeg har samlet dem selv, de er noen skikkelig rovdyr :-)

AnonymBruker

Hei!

De overvintrer ute i hagen :-)

Bare legg eller stikk bambuspinner ned i jorden, noen legger også ut luer... jeg har aldri gjort dette, men det er jo søtt :-)

De kan kjøpes på nettet, jeg har samlet dem selv, de er noen skikkelig rovdyr :-)

Takk!

Luer oppå bambuspinnene?

Hvordan får du marihønene til å holde seg i området når du først har flyttet dem fra et sted og til hagen din?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...