Gå til innhold

Om å legge ut detaljer og å bli gjenkjent

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har sett at dette tema har vært oppe til diskusjon mange ganger på dette forum

Mange velger å skrive svært mye om seg selv og/eller sin familie, inkl sykdom, med sitt faste nick på Doktoronline.

Bare det å skrive at man har jobbet i 14 år på en Jokerbutikk (selv om det er mange Joker-butikker), og at man ble uføretrydet for 5 år siden, kan være med på at andre forstår hvem du er (og får vite ting om deg som du har skrevet på forumet her som ikke det var meningen at noen skulle få vite om deg og dine), hvis du i tillegg har lagt igjen informasjon om andre detaljer som f.eks sivilstand, antall barn m.m.

Anonymous poster hash: 5f999...428

Fortsetter under...

Bare det å skrive at man har jobbet i 14 år på en Jokerbutikk (selv om det er mange Joker-butikker), og at man ble uføretrydet for 5 år siden, kan være med på at andre forstår hvem du er (og får vite ting om deg som du har skrevet på forumet her som ikke det var meningen at noen skulle få vite om deg og dine), hvis du i tillegg har lagt igjen informasjon om andre detaljer som f.eks sivilstand, antall barn m.m.

Det kommer helt an på hva du mener med "m.m.", og på hvor mye man forteller folk rundt seg i det virkelige liv.

Verken du eller noen annen kan identifisere en bestemt person som har jobbet 14 år på Joker, ble uføretrygdet for fem år siden og er gift og har to barn.  Man kan kanskje finne en mulig kandidat, men ikke noe mer enn det.  Men det blir jo litt annerledes dersom man har f.eks. 6 barn og har plapret til nesten alle Joker-kundene sine om hvorfor man skulle slutte og presisert at man har jobbet der i 14 år.      

Oppgir man både årsaken til uførheten, detaljer om bosted eller skolekrets, kjønn og alder og / eller spesielle "kjennetegn" på barna (f.eks. sjelden hobby, helseforhold, privatskole eller detaljer rundt familieforhold som antall mine, dine og våre), blir det noe helt annet.  Særlig hvis man samtidig deler alle detaljer av livet sitt med hvemsomhelst på Facebook.

Det aller viktigste er faktisk å la være å legge ut henvisninger til offentlig informasjon eller hendelser som er så spesielle at de blir omtalt i media.  Eksempelvis "hurra, jeg vant X mill i Lotto", "hulk, sønnen min på 22 år tapte rettsaken" eller "nå skal vi selge huset vårt i Bergen, tenk at vi fikk over 4 millioner i takst".  Det øker sannsynligheten sterkt for at de som virkelig orker å lete, klarer å finne ut hvem det handler om.

Men det vil jo stort sett aldri være "naboen" eller noen man kjenner fra før, selv om man skulle klare å avsløre det.  Jeg vet navnet på noen ganske få DOL-brukere, men hva kan det brukes til når jeg ikke kjenner dem allikevel?  Hvis jeg er 98% sikker på at nicket "blåbær" egentlig er Miriam Johansen fra Tromsø og jeg kan lese meg til at sønnen hennes har eksem og at hun iblant er sur på eksen sin - hva så, liksom?  Det blir litt mer interessant hvis hun bor tvers over gata eller har barn i min sønns klasse, men sannsynligheten for det er uhyre liten. 

For ordens skyld: Jeg forstår poenget med å unngå for mange detaljer.  Men jeg synes ikke folk skal bli helt paranoide heller.  Det blir litt kjedelig hvis ingen skriver noe som helst her.         

AnonymBruker

Det kommer helt an på hva du mener med "m.m.", og på hvor mye man forteller folk rundt seg i det virkelige liv.

Verken du eller noen annen kan identifisere en bestemt person som har jobbet 14 år på Joker, ble uføretrygdet for fem år siden og er gift og har to barn.  Man kan kanskje finne en mulig kandidat, men ikke noe mer enn det.  Men det blir jo litt annerledes dersom man har f.eks. 6 barn og har plapret til nesten alle Joker-kundene sine om hvorfor man skulle slutte og presisert at man har jobbet der i 14 år.      

Oppgir man både årsaken til uførheten, detaljer om bosted eller skolekrets, kjønn og alder og / eller spesielle "kjennetegn" på barna (f.eks. sjelden hobby, helseforhold, privatskole eller detaljer rundt familieforhold som antall mine, dine og våre), blir det noe helt annet.  Særlig hvis man samtidig deler alle detaljer av livet sitt med hvemsomhelst på Facebook.

Det aller viktigste er faktisk å la være å legge ut henvisninger til offentlig informasjon eller hendelser som er så spesielle at de blir omtalt i media.  Eksempelvis "hurra, jeg vant X mill i Lotto", "hulk, sønnen min på 22 år tapte rettsaken" eller "nå skal vi selge huset vårt i Bergen, tenk at vi fikk over 4 millioner i takst".  Det øker sannsynligheten sterkt for at de som virkelig orker å lete, klarer å finne ut hvem det handler om.

Men det vil jo stort sett aldri være "naboen" eller noen man kjenner fra før, selv om man skulle klare å avsløre det.  Jeg vet navnet på noen ganske få DOL-brukere, men hva kan det brukes til når jeg ikke kjenner dem allikevel?  Hvis jeg er 98% sikker på at nicket "blåbær" egentlig er Miriam Johansen fra Tromsø og jeg kan lese meg til at sønnen hennes har eksem og at hun iblant er sur på eksen sin - hva så, liksom?  Det blir litt mer interessant hvis hun bor tvers over gata eller har barn i min sønns klasse, men sannsynligheten for det er uhyre liten. 

For ordens skyld: Jeg forstår poenget med å unngå for mange detaljer.  Men jeg synes ikke folk skal bli helt paranoide heller.  Det blir litt kjedelig hvis ingen skriver noe som helst her.         

I dette eksempelet med hun som hadde jobbet på Joker, mente jeg ikke at alle skulle ha forutsetning til å kunne vite hvem hun var ut ifra å lese hennes innlegg i forumet.

Jeg tenkte på de som kjenner henne godt (f.eks. venner, familie, tidligere kollegaer), at det kunne være lett for dem å kjenne henne igjen, dersom hun legger ut iformasjon om spesielle detaljer.

Selv om det er mange Jokerbutikker og mange som har vært ansatt der, er det ikke så sannsynlig at det er så veldig mange som har vært ansatt der som har jobbet der i 14 år og blitt uføretrygdet for 5 år siden og som i tillegg f.eks er like gammel som henne (hvis hun legger ut informasjon om det) og andre fakta i tillegg også er like.

Nøtteskall

Jeg er ikke så redd for å bli gjenkjent. Jeg gir litt blaffen, prøver å være anonym når det er noe sensitivt men det hender jo at jeg glemmer det :-). Kjæresten har  gjenkjent meg for lenge sida, men jeg også han haha!. Greit nok å være ærlig, det bringer vel oss nærmere hverandre eller ? :-)

Annonse

I dette eksempelet med hun som hadde jobbet på Joker, mente jeg ikke at alle skulle ha forutsetning til å kunne vite hvem hun var ut ifra å lese hennes innlegg i forumet.

Jeg tenkte på de som kjenner henne godt (f.eks. venner, familie, tidligere kollegaer), at det kunne være lett for dem å kjenne henne igjen, dersom hun legger ut iformasjon om spesielle detaljer.

Selv om det er mange Jokerbutikker og mange som har vært ansatt der, er det ikke så sannsynlig at det er så veldig mange som har vært ansatt der som har jobbet der i 14 år og blitt uføretrygdet for 5 år siden og som i tillegg f.eks er like gammel som henne (hvis hun legger ut informasjon om det) og andre fakta i tillegg også er like.

Ja, men det var jo det jeg også skrev, ikke sant?  At det ikke er arbeidsstedet som er avslørende, men eventuelle andre spesielle detaljer.  Jo flere "sjeldne" detaljer man legger ut, desto lettere er det å bli gjenkjent.  Spesielt hvis man deler de samme spesielle detaljene med hvemsomhelst på Facebook eller en blogg. 

DOL har ikke fryktelig mange brukere som leser her over lengre perioder.  Det er ikke sånn at mange av oss vil ha naboer, kolleger eller bekjente her. 

Det er helt på jordet å tro at man liksom vet hvem noen er, selv om de skriver om (eks)mann, barn, jobb og helt alminnelige helseplager og man "kjenner det igjen".  Sånne helt alminnelige fakta vil alltid stemme for en hel rekke personer.       

AnonymBruker

1)Ja, men det var jo det jeg også skrev, ikke sant?  At det ikke er arbeidsstedet som er avslørende, men eventuelle andre spesielle detaljer.  Jo flere "sjeldne" detaljer man legger ut, desto lettere er det å bli gjenkjent.  Spesielt hvis man deler de samme spesielle detaljene med hvemsomhelst på Facebook eller en blogg. 

2)DOL har ikke fryktelig mange brukere som leser her over lengre perioder.  Det er ikke sånn at mange av oss vil ha naboer, kolleger eller bekjente her. 

3)Det er helt på jordet å tro at man liksom vet hvem noen er, selv om de skriver om (eks)mann, barn, jobb og helt alminnelige helseplager og man "kjenner det igjen".  Sånne helt alminnelige fakta vil alltid stemme for en hel rekke personer.       

1)Ja, vi er enige i det.

2)Antallet vet jeg ikke. Om ikke mange av oss har naboer, kolleger eller bekjente her, er det noen som har fortalt om at de har det, og kanskje noen som ikke vet at de har det.

3)Enig. Men det kan være små ting som man forteller som kan virke som bagateller, som noen kan kjenne igjen.

Mange har fortalt at de ikke bruker det samme nicket som de bruker til åpent forum og annet , som det de bruker når de skriver om sykdom. Det synes jeg at er fornuftig.

GodHatesUsAll

Skjønner ikke helt problemet. Folk bretter ut livene sine ned til minste matpakke på Facebook, så hvorfor anses det som farlig hvis noen skulle finne ut av personen som skrev et innlegg her inne sannsynligvis er hun som sitter i kassa på den lokale Joker'n?

AnonymBruker

Skjønner ikke helt problemet. Folk bretter ut livene sine ned til minste matpakke på Facebook, så hvorfor anses det som farlig hvis noen skulle finne ut av personen som skrev et innlegg her inne sannsynligvis er hun som sitter i kassa på den lokale Joker'n?

Jeg har ikke sagt at det er farlig. Det var ikke snakk om et stk innlegg, men om noen har skrevet ting om seg selv og evt sin familie som h*n ikke ønsker at andre skal vite om han/henne og/eller familien,  i den tro at ingen kan forstå hvem h*n er.

Noen er ikke komfortabel med  at andre vet ting om seg selv eller sin familie som man ikke ønsker at andre skal vite.

AnonymBruker

Jeg har gjenkjent noen her inne, og jeg har ikke engang gjort noen store anstrengelser for å prøve å finne det ut. Det er bare veldig tydelig.

Anonymous poster hash: 29356...dbf

Takk for svar. Det er viktig at folk tenker seg om før de poster, slik at de slipper å angre seg senere.

Her er en diskusjon fra "gamle dager" om samme tema...

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/163915-om-%C3%A5-v%C3%A6re-anonym-eller-ikke/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...