Gå til innhold

Kan man pålegges å være natteravn??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har flyttet til nytt sted og ny skole for barna. Jeg har nå fått mail der jeg blir pålagt å være natteravn en natt. Det er Foreldreutvalget som har delegert oppgavene. Noen av foreldrene har vært det før. Jeg syns det er rart at et foreldreutvalg bare kan bestemme slikt. Jeg trodde natteravn var en frivillig oppgave. Jeg har ikke bare sønnen min i femte klasse, men også to yngre barn, og jeg er alene med barna. Jeg reagerer på måten de bare bestemmer dette på, og forlanger at jeg selv må finne en vikar hvis jeg ikke kan. 

Hvordan organiseres dette hos dere?

Anonymous poster hash: 0ee7f...db6

Fortsetter under...

AnonymBruker

For ordens skyld: Jeg mener ikke at jeg ikke skal bidra med noen oppgaver, det skjønner jeg jo, men det må jo være frivillig hva man tar på seg, og akkurat dette med natteravner syns jeg bør være frivillig. Aleneforeldre kommer jo ikke hjemmefra på natterstid slik som de gjør når de er to foreldre.

- hilsen trådstarter

Jeg syns det er rart at et foreldreutvalg bare kan bestemme slikt. Jeg trodde natteravn var en frivillig oppgave. 

Jeg mener bestemt det er en frivillig oppgave, så foreldreutvalget kan neppe pålegge noen å gå natteravn. Enhver må kunne bidra til fellesskapet med noe som passer for dem og deres situasjon. For en enslig forelder på et nytt sted er neppe natteravn det eneste og beste man kan påta seg.

Du bør ifra om at du gjerne bidrar, men at akkurat denne type oppgave ikke går an for deg. Vær tydelig, bestemt og klar.

Jeg har ikke bare sønnen min i femte klasse, men også to yngre barn, og jeg er alene med barna. Jeg reagerer på måten de bare bestemmer dette på, og forlanger at jeg selv må finne en vikar hvis jeg ikke kan. 

Hvordan organiseres dette hos dere?

Vi har samme opplegg, men ikke i 5. klasse.  Det er foreldrene i 8. klasse, altså første året på ungdomsskolen, som pålegges natteravntjeneste i nærmiljøet.  På den måten får de innsikt i hvor ungdom samles, hvilke steder som er litt - eh - utsatt, osv.  Vi må gå to netter, enten natt til lørdag eller søndag (evt. en av hver) i løpet av 8. skoleår. 

Det er flere som går samtidig, og en i hver gruppe (tilfeldig utvalgt) skal ta ansvaret for at det faktisk gjennomføres og at vi gjør det vi skal hvis vi observerer noe (f.eks. kontakter lokalpolitivakta).  H*n noterer hvem som møter opp, men jeg tror ikke det skjer noe som helst med de som uteblir uten å ha byttet.  De andre gjennomfører jo, og det skal noe til at hele gruppa uteblir samme natt.

Jeg synes det var tidlig å ta det i 5. klasse.  En ungdom på 13-14 kan jo i verste fall passe evt. småsøsken fram til litt over midnatt - og det er litt lettere å motivere tenåringsforeldre, selv om mange ikke skjønner vitsen. 

Vi har samme opplegg, men ikke i 5. klasse.  Det er foreldrene i 8. klasse, altså første året på ungdomsskolen, som pålegges natteravntjeneste i nærmiljøet.  På den måten får de innsikt i hvor ungdom samles, hvilke steder som er litt - eh - utsatt, osv.  Vi må gå to netter, enten natt til lørdag eller søndag (evt. en av hver) i løpet av 8. skoleår. 

Jeg kan ikke skjønne at dere kan 'pålegges' dette eller at dere 'må' noe som helst. Her jeg bor er det også foreldre til 8. klasse som går ei vakt på våren og ei på høsten. Foreldrene oppfordres til å skrive seg på liste, men ingen MÅ.

Annonse

Jeg kan ikke skjønne at dere kan 'pålegges' dette eller at dere 'må' noe som helst. Her jeg bor er det også foreldre til 8. klasse som går ei vakt på våren og ei på høsten. Foreldrene oppfordres til å skrive seg på liste, men ingen MÅ.

Som jeg skrev - det skjer antakelig nøyaktig ingenting hvis man dropper ut.  Men siden dette gjelder en av landets største ungdomsskoler, setter FAU opp en liste for hele skoleåret.  Lista distribueres til alle foreldrene i 8. klasse.  På den måten er det enkelt å dekke opp alle helger og enkelt å få byttet natt. 

Hvis man overlot alt til tilfeldighetene og folks egne lyster, ville det antakelig bli et enormt antall ravner pr. helg i mai og juni, men omtrent null pr. helg hele høsten og vinteren. 

Jeg vet ikke hvor mange som lar være å stille opp, gruppa er såpass stor at ordningen fungerer.  Jeg har frivillige verv som er langt mer slitsomme enn de to spaserturene uansett, så jeg har ikke tenkt over alle spørsmålstegnene det er mulig å stille rundt systemet.  Men det er sikkert litt feil å si at vi "pålegges" eller "må".  Erfaringsvis er det likevel mange tenåringsforeldre som skjønner poenget, så dette har vel blitt en løsning som ikke krever altfor stort administrasjonsnivå og som fungerer greit i praksis. 

Det er vel ikke sånn at trådstarter ikke skjønner poenget med natteravner? Hun lurer på om det kan pålegges noen, og forklarer jo helt greit at det er vanskelig for henne å være borte på kveld/natt fordi hun er alene med barna.

Jeg har selv vært med og administrert slike lister, og det er ganske mye arbeid i å sette dem opp. Så overlater man alt ansvaret på de som står på lista angående f.eks bytting. Dermed er det en selvfølge at de som står der selv har sagt seg villige. Min er faring er at man har mer enn nok folk til oppgaven.

Det er vel ikke sånn at trådstarter ikke skjønner poenget med natteravner? Hun lurer på om det kan pålegges noen, og forklarer jo helt greit at det er vanskelig for henne å være borte på kveld/natt fordi hun er alene med barna.

Jeg har selv vært med og administrert slike lister, og det er ganske mye arbeid i å sette dem opp. Så overlater man alt ansvaret på de som står på lista angående f.eks bytting. Dermed er det en selvfølge at de som står der selv har sagt seg villige. Min er faring er at man har mer enn nok folk til oppgaven.

Var den til meg?  Jeg svarte på følgende spørsmål fra trådstarter: "Hvordan organiseres dette hos dere?"

Jeg påstår på ingen måte at verken trådstarter eller Mrs. Doolittle ikke skjønner poenget, jeg poengterte bare at jeg ikke vet hva som skjer hvis man ikke stiller opp, fordi de fleste faktisk gjør det, og fordi det er overkapasitet siden alle settes opp i utgangspunktet. 

Jeg sier absolutt ikke at dette er noe påbud som gir FAU rett til å forfølge noen.  Men det er ikke bare hos trådstarter at man blir satt opp uten å ha blitt spurt på forhånd, det skjer hos oss også. Men altså flere år senere, da det kanskje føles mer meningsfylt for foreldrene. 

Hos oss er det også slik at det settes opp lister av foreldre til undomsskole-elever.

De stedene der det er helt frivillig, tipper jeg er de stedene der det går en bitteliten gjeng rundt en gang i blant... Når jeg hørte hvor få som gikk rundt i en eller annen storby (husker ikke hvilken, var det Oslo, tro?) ble jeg litt sjokkert. I vår bittelille by (men der det er en del festing, særlig i sommerhalvåret) er det relativt godt belagt med ravner. Så, når man er uheldig, og folk ikke møter, så fungerer det sånn ca likevel.

Og, det er veldig nyttig å se hva som foregår ute nattestid litt før ens egne unger ligger i grøftekanten og spyr ;-) Men, 5. klasse var tidlig - tidlig ungdomsskole synes jeg er fornuftig.

De stedene der det er helt frivillig, tipper jeg er de stedene der det går en bitteliten gjeng rundt en gang i blant... Når jeg hørte hvor få som gikk rundt i en eller annen storby (husker ikke hvilken, var det Oslo, tro?) ble jeg litt sjokkert.

I Oslo er natteravnene i sentrum organisert helt separat i en frivillig ordning med mange som har årelang erfaring og som samarbeider tett med politiet.  Man kan ikke ha en gjeng delvis motvillige "førstegangsravner" i den jobben midt i sentrum.

Men i Oslos bydeler foregår det mange steder slik jeg beskrev.  Vi hører til en av landets største ungdomsskoler, og der bruker de altså 8. klasseforeldrene.   

Jeg kom visst litt skjevt ut her, siden så mange synes jeg formulerer meg feil.  Jeg mener bare at jeg har forståelse for at man må gjøre det litt strengere enn at "alle får velge selv" (da blir det 200 ravner i mai / juni og ingen resten av året), men at det selvfølgelig kan være vanskelig for noen å få det til, og da ordner det seg sikkert allikevel.

AnonymBruker

I Oslo er natteravnene i sentrum organisert helt separat i en frivillig ordning med mange som har årelang erfaring og som samarbeider tett med politiet.  Man kan ikke ha en gjeng delvis motvillige "førstegangsravner" i den jobben midt i sentrum.

Men i Oslos bydeler foregår det mange steder slik jeg beskrev.  Vi hører til en av landets største ungdomsskoler, og der bruker de altså 8. klasseforeldrene.   

Jeg kom visst litt skjevt ut her, siden så mange synes jeg formulerer meg feil.  Jeg mener bare at jeg har forståelse for at man må gjøre det litt strengere enn at "alle får velge selv" (da blir det 200 ravner i mai / juni og ingen resten av året), men at det selvfølgelig kan være vanskelig for noen å få det til, og da ordner det seg sikkert allikevel.

Bra innlegg.

Jeg synes at de av foreldrene som kan, burde stille opp som natteravner. De som ikke kan, kan si fra om det, og heller få tildelt andre oppgaver.

Det kan være ulike grunner til at noen ikke kan, bl.a at de er aleneforeldre og ikke har noen til å passe barna sine når natteravn-vaktene er, eller det kan f.eks være pga  angst.

Jeg er, selv om jeg er voksen, redd for å være ute om natten, selv om jeg har en annen voksen sammen med meg. Så for meg hadde det vært vanskelig å skulle være natteravnvakt sammen med en eller to andre.

Anonymous poster hash: 44db2...54a

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...