Gå til innhold

Min erfaring med psykiatrien


ISW

Anbefalte innlegg

Jeg har i 4 års tid slitt med helseangst (for både fysiske og psykiske lidelser), men egentlig kun det siste året funnet grunn til å få tilstanden skikkelig behandlet. 

 

Nå har jeg heldigvis greid å holde meg i (høyt lønnet) jobb hele tiden, og av den grunn kan jeg benytte det private helsevesen til denne typen hjelp. Det begynte med at jeg fant en psykolog som jeg følte at jeg ikke helt hadde kjemi med. Endte med å bruke ca 10.000 kroner der uten å få så mye hjelp.

 

I stedet tok jeg en prat med min (fantastiske) fastlege, og han anbefalte meg en time hos en psykiater som holdt til i samme praksis. Til psykiater? Jeg? Er jeg så gal? Jeg skal innrømme at fordommene var høye, og jeg måtte gå et par runder med meg selv før jeg bestilte time. Det skulle imidlertid vise seg å være helt ubegrunnet.

 

Han var utrolig hyggelig og imøtekommende, og etter et par timer hadde han diagnosert meg med tvangspreget personlighet(sforstyrrelse) som "trigget" angst og tvangstanker hos meg når det var ting i livet mitt jeg ikke var fornøyd med. Og med tvangspreget personlighet er det stadig ting som bryter mot min "ideelle" verden. 

 

Min behandling er nå SSRI, oppfølging hos fastlege hver tredje uke, og oppfølging hos psykiater hver sjette uke. Jeg forstår vel at dette ikke er noe jeg bare kan bli "kvitt" ved hjelp av masse medisiner, men det gjelder nok å gjøre det beste ut av det. Utnytte sine personlige ressurser til det fulle og akseptere at man får litt angst nå og da.

 

I tillegg må man trene. Masse. En angstfull dag = ut å løpe! Det hjelper virkelig. 

 

Hva vil jeg si med dette? Jeg tror hovedpoenget mitt er at jeg i alle fall ikke ut fra mitt ståsted ser noe særlig å "klage over" med behandlingen jeg har fått fra psykiatrien. Jeg forstår at det finnes dårlige, så vel som gode, leger og behandlere. Men jeg kjøper ikke helt at en overlege/spesialist i psykiatri med mange års erfaring plutselig bestemmer seg for å være en drittsekk ovenfor akkurat deg.

 

Men på samme måte som at du velger dine venner ut fra hvem du kommer overens med, at du ikke kommer overens med enkelte behandlere, det har jeg selv opplevd. Men da må man si fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bella Dotte

Fint innlegg. Enig i at man må tørre å trå over noen terskler (både bokstavelig og metaforisk), man må kjenne på magefølelsen (stemmer dette, hjelper det?), og man må selv yte en innsats for å få det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...