Gå til innhold

Er det så lurt å endre foreldelsesfristen i Therese-saken?

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Thereses-mor-ber-Faremo-handle-raskt-7223868.html#xtor=RSS-3

Hvis jeg hadde vært moren i en slik forsvinningssak, tror jeg at jeg ikke ville ha ønsket noen lovendring. Foreldelsesloven gjør at når fristen snart går ut, kan folk stå fram uten å bli straffet. Da går de riktignok fri - men man får i alle fall et svar på gåten om hva som har skjedd. Forlenges foreldelsesfristen, får man kanskje ikke svar på mange år ennå.

Jeg ville først og fremst ønsket svar for min egen del, ønsket å vite, framfor å straffe. Selv om man helst ønsker begge deler selvsagt. 

Hva tenker dere?

Jeg håper inderlig at de nå snart får svar på forsvinningsgåten, som mange av oss fortsatt husker og ble rystet av.

Fortsetter under...

Gjest Annve

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Thereses-mor-ber-Faremo-handle-raskt-7223868.html#xtor=RSS-3

Hvis jeg hadde vært moren i en slik forsvinningssak, tror jeg at jeg ikke ville ha ønsket noen lovendring. Foreldelsesloven gjør at når fristen snart går ut, kan folk stå fram uten å bli straffet. Da går de riktignok fri - men man får i alle fall et svar på gåten om hva som har skjedd. Forlenges foreldelsesfristen, får man kanskje ikke svar på mange år ennå.

Jeg ville først og fremst ønsket svar for min egen del, ønsket å vite, framfor å straffe. Selv om man helst ønsker begge deler selvsagt. 

Hva tenker dere?

Jeg håper inderlig at de nå snart får svar på forsvinningsgåten, som mange av oss fortsatt husker og ble rystet av.

Jeg synes helt klart at loven skal endres. Det bør ikke være noe som heter foreldelse i en slik sak, og vedkommende som har utført udåden skal straffes til siste åndedrag. Jeg har ingen som helst tro på at noen kommer til å tilstå selv om de slipper fri. Kjenner til svært få tilfeller der gjerningsmennene/kvinnene har tilstått selv om de altså slipper straffeskyld.

AnonymBruker

Tviler på at så mange flere vil stå frem, selv om saken foreldes. Hvorfor skulle de det? Riktignok slipper de fengselsstraff, men risikerer reaksjoner ute i samfunnet allikevel. De kan miste venner, familie, økonomi, jobb, status etc. etc. på å stå frem med dette. Ettersom det er gått så lang tid, er uansett sjansen for at vedkommende blir identifisert som gjerningsmann og straffet, sannsynligvis veldig liten. 

Anonymous poster hash: 9ed02...475

Annonse

Tror ikke at noen står frem selv om de ikke blir straffet, det er ikke bare fengsel som hindrer dem i det, derfor tror jeg ikke at endring i lovverket hindrer verken det ene eller det andre.

Vi kan jo håpe på at vi får svar en gang, men det skal mye til.

Madelenemie

Hva tenker dere?

Hei!

Det er viktig av prinsipp, den som har gjort noe galt skal sone sin straff.

Foreldelsesfrist er vås når mennesker er krenket, skadet, voldtatt, misbrukt.

Dette er viktig samfunns-prinsipp og en pilar å et humant samfunn.

En annen pilar som de enda ikke vet om er at vold mot barn, uansett, skal straffes 10 ganger vold og krenkelse av voksne. Det vil i praksis si livstid-straff uten prøvetid for en hver som øver vold og krenkelse mot et barn. Jeg ønsker fengsler der ingen slipper ut, dette for gruppene som øver vold mot barn. Fordi vi som samfunn må beskytte den oppvoksende generasjon.

Jeg er enig i at det ikke er lurt å endre foreldelsesfristen. Tross alt er det viktigste for de pårørende å få vite hva som har skjedd, og dø med fred i hjertet angående det. Den som har holdt på en hemmelighet i 25 år og vært redd for å bli tatt, har muligens hatt en slags form for straff uansett. 

Gjest Annve

Jeg er enig i at det ikke er lurt å endre foreldelsesfristen. Tross alt er det viktigste for de pårørende å få vite hva som har skjedd, og dø med fred i hjertet angående det. Den som har holdt på en hemmelighet i 25 år og vært redd for å bli tatt, har muligens hatt en slags form for straff uansett. 

Hva får deg til å tro at vedkommende står frem og forteller om udåden? Mange saker har foreldet, jeg kjenner ikke et tilfelle der gjerningsmannen har tilstått selv han slipper straffeskyld.

AnonymBruker

Hva får deg til å tro at vedkommende står frem og forteller om udåden? Mange saker har foreldet, jeg kjenner ikke et tilfelle der gjerningsmannen har tilstått selv han slipper straffeskyld.

Tja, det finnes da tilfeller på dette.

Det siste jeg kommer på i farten, er vedkommende som drepte moren til Georg Apenes.

Der stod han frem, etter at foreldelsesfristen var utløpt.

Det "rare" i denne saken, var at Apenes da ikke ønsket å vite hvem som knivdrepte moren.

Anonymous poster hash: d3083...07e

Gjest Annve

Tja, det finnes da tilfeller på dette.

Det siste jeg kommer på i farten, er vedkommende som drepte moren til Georg Apenes.

Der stod han frem, etter at foreldelsesfristen var utløpt.

Det "rare" i denne saken, var at Apenes da ikke ønsket å vite hvem som knivdrepte moren.

Anonymous poster hash: d3083...07e

Ok, ja det finnes sikkert tilfeller hvor det har skjedd. Men jeg tror sannsynligheten er veldig liten for at det skjer. 

Jeg tror det er fint om foreldelsefristen for slike saker og annen grov kriminalitet fjernes helt.

Det kan kanskje finnes eksempler på folk som ble bortført i barndommen og slapp fri etter mange år, men at gjerningsmannen rakk å forsvinne. Dukker så gjerningsmannen opp mange år senere, er det naturlig med rettslig oppgjør.

For mange tar det tiår før de klarer å snakke om de seksuelle overgrepene de har vært utsatt for. Da kan foreldelsesfristen være utløpt.

Eneste mulige argument for foreldelsefrist, er at minner om kriminelle hendelser kan forstyrres/fordreies og dermed ikke blir så pålitelige. Finnes vitneavhør kort tid etter en ugjerning, behøver dette ikke å være så viktig.

Justisministerens begrunnelse for foreldelsefrist synes jeg er svært uheldig:

"Bakgrunnen for dagens regler er en tanke om at behovet for å straffe avtar med tiden. Offeret kan ha slått seg til ro med saken. Hensynet til lovbryteren tilsier også at adgangen til å stille vedkommende til ansvar, på et tidspunkt bør falle bort."

Foreldelsefrist kan også tolkes som et hån mot ofre som ikke var i stand til å forsvare sine interesser rettslig den gangen ugjerningene ble begått.

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror det er fint om foreldelsefristen for slike saker og annen grov kriminalitet fjernes helt.

Det kan kanskje finnes eksempler på folk som ble bortført i barndommen og slapp fri etter mange år, men at gjerningsmannen rakk å forsvinne. Dukker så gjerningsmannen opp mange år senere, er det naturlig med rettslig oppgjør.

For mange tar det tiår før de klarer å snakke om de seksuelle overgrepene de har vært utsatt for. Da kan foreldelsesfristen være utløpt.

Eneste mulige argument for foreldelsefrist, er at minner om kriminelle hendelser kan forstyrres/fordreies og dermed ikke blir så pålitelige. Finnes vitneavhør kort tid etter en ugjerning, behøver dette ikke å være så viktig.

Justisministerens begrunnelse for foreldelsefrist synes jeg er svært uheldig:

"Bakgrunnen for dagens regler er en tanke om at behovet for å straffe avtar med tiden. Offeret kan ha slått seg til ro med saken. Hensynet til lovbryteren tilsier også at adgangen til å stille vedkommende til ansvar, på et tidspunkt bør falle bort."

Foreldelsefrist kan også tolkes som et hån mot ofre som ikke var i stand til å forsvare sine interesser rettslig den gangen ugjerningene ble begått.

Jeg er enig med deg. Finnes det noen måte vi kan være med å påvirke til at det blir slik at gjerningsmannen kan anmeldes og bli straffet uansett hvor lang tid det har gått siden hendelsen fant sted, i saker med mishandling og seksuelle overgrep?

Anonymous poster hash: 5262d...fed

AnonymBruker

Selvfølgelig er det lurt å fjerne foreldelsesfristen. Det er lite som tilsier at gjerningspersoner innrømmer skyld etter at en sak har nådd foreldelsesfristen?

Anonymous poster hash: 080eb...6c2

Enig.

Et skritt nærmere lovendring om foreldelsesfristen

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10117199

AnonymBruker

Det var veldig synd.

Vet du når de blir ferdig med å gå gjennom høringsuttalelsene, og om det er sjanse for at de rekker å bli ferdige før 3. juli?

"- Det skal ikke foretas en utredning, men en grundig gjennomgang av høringsuttalelsene. Vi skal gå gjennom rundt 50 uttalelser, og proposisjonen til Stortinget skal på vanlig måte inneholde en grundig drøfting av alle sider ved lovforslaget, skriver Faremo."

heisynscorpion

Hva tenker dere?

For mord burde det ikke være noen frist. Ingen mordere bør føle seg trygge pga foreldelsesfristen.

Det var veldig synd.

Vet du når de blir ferdig med å gå gjennom høringsuttalelsene, og om det er sjanse for at de rekker å bli ferdige før 3. juli?

"- Det skal ikke foretas en utredning, men en grundig gjennomgang av høringsuttalelsene. Vi skal gå gjennom rundt 50 uttalelser, og proposisjonen til Stortinget skal på vanlig måte inneholde en grundig drøfting av alle sider ved lovforslaget, skriver Faremo."

Har sett antydninger på at 3.juli kan bli overskredet hvis de skal behandle saken så grundig. Det de kunne gjort, var å vedta en midlertidig lov som utsatte foreldelsefrist noe uten at det ødelegger for etterforskning i Terese-saken. Så kan de ta høringsutalelser og høringer så mye de vil. Kommer de til at de ikke vil fjerne foreldelsefristen likevel, kan de bare fjerne den midlertidige loven. Men det skjer altså ikke her.

En pussighet er jo at forslag fra Frp så godt som aldri blir vedtatt, selv om de fleste er enige. Det gjelder visst å kunne presentere noe som egne ideer og ikke noe de har fra opposisjonen. Man kan jo mistenke at dette har mer med personlige motsetninger mellom topp-politikere å gjøre, enn noe annet. Eller alternativt at de er redde for at hvis de først fjerner en foreldelsefrist, kan flere andre ryke senere.

Uansett rimer rimer det ikke å forlange ommfattende saksbehandling som de vet vil medføre at 3.juli passeres. For da har de allerede bestemt resultatet på forhånd, men vil ikke si det. Da er de bare ute etter et påskudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...