Gå til innhold

Skolen har jo taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk vite at skolen har sagt til helsesøster på skolen, at vår datter (1.klasse) har ADHD. Vi som voreldre har ikke signer tillatelsen til kommunikasjon mellom dem. Fordi jeg syns at det er foreldrene som skal ha kontakten med helsesøster hvis det er nødvendig, og at skolen får gå via foreldrene. Dessuten syns jeg det allerede er så mange i bildet rundt datteren vår, at jeg ikke har sett det store behovet for å involvere helsesøster i tillegg. Uansettt, det er jo vi som bestemmer det ikke sant? Hvordan bør vi reagere på dette?

Anonymous poster hash: defcc...3f1
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392736-skolen-har-jo-taushetsplikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei, skjønner at du reagerer. Vi har selv et barn (selv om ADHD ikke er satt som noe endelig 'stempel' er det helt opplagt noe med han som er anderledes, perspektiv på hendelser, totalt ute av stand til å sitte rolig og følge et undervisningsoppløegg etc- som digresjon håper vi noen snart sier det er adhd så vi kan prøve ritalin).

Det som er dumt er at foreldre og lærere er stigmatiserende, uansett hvor 'proffe' de er. Og helsesøsters 'taushetserklæring' ser jeg selv ikke alltid er til å stole på, i små steder der mange er venner av lærere, rektor, foreldre etc etc.

Jeg ville tatt det opp med 'skolen' (rektor/kontaktlærer ?) som har snakket med helsesøster, og informert at det ikke er greit at de sier til noen om tilstanden til datteren din. Hva man formidler til hvem er og skal være en 'need to know basis', helsesøster har ingenting med din datters ADHD å gjøre, da hun hverken skal behnadle eller på annen måte forholde seg til barnets diagnose.

Det er forbehold 'eksperter' utenfor ordinært helsesøsterprogram.

Anonymous poster hash: f564a...f0f

Jeg fikk vite at skolen har sagt til helsesøster på skolen, at vår datter (1.klasse) har ADHD. Vi som voreldre har ikke signer tillatelsen til kommunikasjon mellom dem. Fordi jeg syns at det er foreldrene som skal ha kontakten med helsesøster hvis det er nødvendig, og at skolen får gå via foreldrene. Dessuten syns jeg det allerede er så mange i bildet rundt datteren vår, at jeg ikke har sett det store behovet for å involvere helsesøster i tillegg. Uansettt, det er jo vi som bestemmer det ikke sant? Hvordan bør vi reagere på dette?

Jeg kan ikke de juridiske reglene rundt dette, men har lyst til å kommentere på ditt spørsmål om hvordan dere bør reagere på dette. Etter min oppfatning bør dere gi lærerne anledning til å diskutere med skolehelsetjenesten det de måtte ønske. Et barn med ADHD kan påvirke klassemiljøet, og lærerne bruker av og til helsesøster som diskusjonspartner i forhold til hva som kan gjøres for å ha et optimalt klassemiljø.

Både lærere og helsesøster/PPT/BUP bør ha barnets beste som mål, og da bør de kunne diskutere barnet og dets utfordringer seg i mellom, både av hensyn til barnet selv og til klassemiljøet. Dette fordrer åpenhet, og jeg kan ikke forstå grunnlaget for et ønske fra foreldrene om at helsesøster ikke skal få vite om eventuelle diagnoser. Helsesøster kan være en utmerket ressurs og jeg kjenner til flere eksempler på barn med utfordringer ved skolen som føler de har helsesøster som en av få "på sitt parti". Helsesøster er dessuten bindeleddet mellom hjelpeapparatet og skolen.l

Adgang til å begrense helsesøsters kunnskap eller deltakelse kjenner jeg ikke til. Jeg lurer altså på motivet for å kreve taushetsplikt av skolen; jeg vil tro barnets beste blir bedre ivaretatt ved åpenhet.

Endret av Xtra

Annonse

AnonymBruker

Kan du forklare deg nærmere?

Anonymous poster hash: 9ad84...b89

Tipper (dette blir bare gjetting) at han mener at foreldrene er det største problemet som lager mye styr over lite.

Jeg tipper videre, sett at min første gjetting er riktig, at Nils Dahl selv ikke har barn med ADHD eller tilsvarende vansker, og har brukt ÅR på å diskutere, krangle, trygle, snakke med BUP og andre som NHD som overhode ikke ser et problem for at små barn går i år etter år og prosess så laaaang og treeeg, med velmenene, men totalt ignorante og kunnskapsløse 'spesialpedagoger' 'helsesøstre' og sist men ikke minst 'andre foreldre og hva de sier til barna sine'.

Jeg husker selv hva jeg hadde med helsesøster å gjøre i 9 år på barneskolen:  BCG, Pirque og fulgte en kompis som hadde fått en trøkk og hadde neseblod. Helsesøster har ingeting med tilrettelegging av skolehverdagen å gjøre, og jeg støtter trådstarter fult ut i sin rett til selv velge hvem som skal ha hva av info.  Gangner det barnet JA/NEI-> hvis nei, ikke si noe.

Noen av oss blir litt paranoide etter å ha drevet med dette her 3-4 år på daglig basis, så du får ha oss unnskyldt, Nils, hvis vi ønsker å beholde en viss kontroll selv. All ære til støtteapperatet rundt oss, men det er ganske langt unna 'full kontroll' på andre siden av bordet.

Anonymous poster hash: f564a...f0f

Både lærere og helsesøster/PPT/BUP bør ha barnets beste som mål, og da bør de kunne diskutere barnet og dets utfordringer seg i mellom, både av hensyn til barnet selv og til klassemiljøet. Dette fordrer åpenhet, og jeg kan ikke forstå grunnlaget for et ønske fra foreldrene om at helsesøster ikke skal få vite om eventuelle diagnoser. Helsesøster kan være en utmerket ressurs og jeg kjenner til flere eksempler på barn med utfordringer ved skolen som føler de har helsesøster som en av få "på sitt parti". Helsesøster er dessuten bindeleddet mellom hjelpeapparatet og skolen.l

Adgang til å begrense helsesøsters kunnskap eller deltakelse kjenner jeg ikke til. Jeg lurer altså på motivet for å kreve taushetsplikt av skolen; jeg vil tro barnets beste blir bedre ivaretatt ved åpenhet.

bare en liten korreksjon til mitt eget innlegg - for sent å redigere. Jeg tenkte faktisk på sosiallærer da jeg her skrev helsesøster (re. bindeledd mellom hjelpeapparat og skole). Uansett ville ikke svaret mitt vært veldig annerledes.

Uansett er det klart helsesøstere og sosiallærere er like forskjellige som folk flest, og det er klart alle ikke er like flinke og/eller engasjerte.

Madelenemie

Hei!

Jeg skjønner godt at lærere henvender seg til helsesøster.

Vi har erfaring med at i løpet av de første årene på skolen, blir den urolige gutten eller jenta i første klasse diagnostisert med adhd, gjerne fordi de er urolige og en utfordring i klassen.

Det er bra når barnehage og skole ser og oppdager og tar affære, det savner jeg, om enn av andre grunner også, de stille barna blir ikke sett, men er avhengig av at vi foreldre varsler, knapt da blir man helt trodd, før diagnosen foreligger, for de bare sitter der.

Plutselig blir den urolige jenta eller gutten både hyggelig og rolig, etter en stund får man vite at vedkommende har adhd og får medisinsk behandling. Jeg hadde senest denne helgen en hyggelig samtale med et barn med adhd, nå så rolig, høflig og har fornuftige foreldre som tidlig tatt i mot hjelp.

Jeg syns du heller bør være glad for at noen ser barnet ditt og vil bidra til at får hjelp.

Hvorfor gå inn i et samarbeid med skole og andre instanser med vrangsida ut? Synes veldig mange har et negativt syn på det være seg lærere, ppt, helsesøster osv. De er faktisk ikke der for å motarbeide foreldrene,  men faktisk hjelpe barnet. Noen ganger kan de ha et noe annet syn på barnet ditt - ja, men hverken det foreldrene eller det de ser behøver nødvendigvis ikke være feil, det er bare ulike synsvinkler, barnet fungerer ulikt i ulike settinger.

Utgangspunktet er jo tross alt å hjelpe barnet til å fungere best mulig, det være seg sosialt eller faglig, hva er galt med å søke råd og veiledning om et barn skaper støy og uro, og ikke klarer å konsentrere seg? Både barnet og de andre trenger hjelp til å få en god skolehverdag, uansett om det er den ene eller andre bokstaven som er grunnen. 

Hva er vitsen med å ha helsesøster på skolene dersom hennes eneste oppgave er å sette vaksiner? 

Dette er ikke ment til trådstarter spesielt, dette er noe jeg generelt har observert, både her og RL. 

AnonymBruker

Takk for svar, og (fra noen av dere) støtte. NHD ignorerer jeg, slik jeg oftest gjør overfor folk som liker å kverulere, provosere, eller opptre nedlatende, slik han (og enkelte andre på fourmet her) ofte gjør. 

I dette tilfelle er det snakk om et barn som allerede er godt utredet og ivaretatt av andre instanser. Vi foreldrene er oppegående og fornuftige og jobber selv i helsevesenet. Derfor tok vi alt lenge før skolestart initiativ til utredning og hjelp. Det er etter vår (foreldrenes) oppfatning ikke behov for enda flere (inkl) helsesøster i bildet. Uansett er det vi som bestemmer det,ikke skolen.

Informasjonen om vårt barna diagnose ble gitt til helsesøster i en situasjon som slett ikke tilsa at de trengte å opplyse barnets navn, da spørsmålet gjaldt noe de like gjerne kunne sikutert på generell basis.

Vi føler at skolen har opptådt på en måte som ikke vekker tillit.

Takk for svar, og (fra noen av dere) støtte. NHD ignorerer jeg, slik jeg oftest gjør overfor folk som liker å kverulere, provosere, eller opptre nedlatende, slik han (og enkelte andre på fourmet her) ofte gjør. 

I dette tilfelle er det snakk om et barn som allerede er godt utredet og ivaretatt av andre instanser. Vi foreldrene er oppegående og fornuftige og jobber selv i helsevesenet. Derfor tok vi alt lenge før skolestart initiativ til utredning og hjelp. Det er etter vår (foreldrenes) oppfatning ikke behov for enda flere (inkl) helsesøster i bildet. Uansett er det vi som bestemmer det,ikke skolen.

Informasjonen om vårt barna diagnose ble gitt til helsesøster i en situasjon som slett ikke tilsa at de trengte å opplyse barnets navn, da spørsmålet gjaldt noe de like gjerne kunne sikutert på generell basis.

Vi føler at skolen har opptådt på en måte som ikke vekker tillit.

Det er mye mulig at de plikter å innhente samtykke fra dere før de snakker med helsesøster. Når jeg i mitt svar nevnte at lærerne kunne ha behov for å drøfte ting med helsesøster, så tenkte jeg ikke at vedkommende skulle intervenere i forhold til ditt barn. Jeg tenkte at i drøftinger om klassemiljøet generelt sett, så vil det også være på sin plass å diskutere situasjoner som gjerne  oppstår i forhold til elever som har spesielle vansker.

Har du inntrykk av at skolen beklager at de ikke innhentet samtykke fra dere først?

Det er mye mulig at de plikter å innhente samtykke fra dere før de snakker med helsesøster. Når jeg i mitt svar nevnte at lærerne kunne ha behov for å drøfte ting med helsesøster, så tenkte jeg ikke at vedkommende skulle intervenere i forhold til ditt barn. Jeg tenkte at i drøftinger om klassemiljøet generelt sett, så vil det også være på sin plass å diskutere situasjoner som gjerne  oppstår i forhold til elever som har spesielle vansker.

Har du inntrykk av at skolen beklager at de ikke innhentet samtykke fra dere først?

Hvordan er reglene ang. helsesøster og skole/barnehage, kan de diskutere en navngitt elev uten foreldrenes samtykke eller må de søke tillatelse først? 

Annonse

AnonymBruker

Skolen har ikke beklaget noen ting, da hadde det stilt seg annerledes. Hadde de tatt selvkrtikk, ville vi lettere latt det passere. Nå lurer vi på om vi bør ta det opp i et brev. Informasjon om vårt barns diagnose skal ikke flyte fritt.

AnonymBruker

Hvordan er reglene ang. helsesøster og skole/barnehage, kan de diskutere en navngitt elev uten foreldrenes samtykke eller må de søke tillatelse først? 

Jeg mener at reglene er klare på at de må ha foreldrenes samtykke først. Men jeg tror det syndes mye med dette. Taushetsplikten i skolen er vedlig uthulet. Det er en av grunnene til at vi ønsker å reagere og si fra om dette. Men, hvis foreldre sier fra om slikt (som faktisk er en rettighet), blir de veldig lett stemplet som vanskelige (bare se på NHD ovenfor...). Det er synd at systemet er slik. Lovene om taushetsplikt er jo der for en grunn.

AnonymBruker

Dette kan være brudd på taushetsløftet. De har ikke rett til å dele noe videre til perosner som ikke har noe med saken å gjøre uten deres samtykke. Heller ikke andre lærere eller ansatte skal de si noe til om det ikke er nødvendig for barnet. Dette er loven ganske så klar og tydelig på men det syndes veldig mye på hver eneste dag. Man kan spørre seg hva man har en slik lov til. Selv stoler jeg ikke på skolen i det hele tatt og sier ikke mer enn nødvendig. Har hørt så mye snakk fra lærere i skolegaården og hvor de snakker negativt om andre elever til meg som mor. Vet om flere som har opplevd dette flere ganger. Det har gitt meg null tillit.

Anonymous poster hash: f3c3d...8c8

Skolen har ikke beklaget noen ting, da hadde det stilt seg annerledes. Hadde de tatt selvkrtikk, ville vi lettere latt det passere. Nå lurer vi på om vi bør ta det opp i et brev. Informasjon om vårt barns diagnose skal ikke flyte fritt.

Kanskje en god løsning vil være å sende et slikt brev, men uten å fremme noen krass kritikk og heller bare tydelig påpeke at dere ikke ønsker at informasjon skal deles uten at dere har gitt eksplisitt samtykke.

Dette kan være brudd på taushetsløftet. De har ikke rett til å dele noe videre til perosner som ikke har noe med saken å gjøre uten deres samtykke. Heller ikke andre lærere eller ansatte skal de si noe til om det ikke er nødvendig for barnet. Dette er loven ganske så klar og tydelig på men det syndes veldig mye på hver eneste dag. Man kan spørre seg hva man har en slik lov til. Selv stoler jeg ikke på skolen i det hele tatt og sier ikke mer enn nødvendig. Har hørt så mye snakk fra lærere i skolegaården og hvor de snakker negativt om andre elever til meg som mor. Vet om flere som har opplevd dette flere ganger. Det har gitt meg null tillit.

Anonymous poster hash: f3c3d...8c8

På barnehagen der jeg har barna mine syndes det litt med taushetsplikten, f.eks å ta opp ting med helsesøster uten foreldrene samtykke... Men også at de diskuterer andre barn med andres foreldre, f.eks. opplevde jeg det på et foreldremøte, da snakket de om at datteren min var så flink til å ta seg av de barna med spesielle behov, f.eks. den og den som hadde epilepsi og var sent utviklet... Jeg syns selvsagt det er bra at datteren min er så omsorgsfull, men stiller jo litt spørsmålstegn til at de legger ut om sånne ting om andres barn.... For disse barna har ikke synlige funksjonshemninger sånn sett, men jeg merker jo at f.eks. hun ene har dårlig motorikk og en er litt "vill".... 

På barnehagen der jeg har barna mine syndes det litt med taushetsplikten, f.eks å ta opp ting med helsesøster uten foreldrene samtykke... Men også at de diskuterer andre barn med andres foreldre, f.eks. opplevde jeg det på et foreldremøte, da snakket de om at datteren min var så flink til å ta seg av de barna med spesielle behov, f.eks. den og den som hadde epilepsi og var sent utviklet... Jeg syns selvsagt det er bra at datteren min er så omsorgsfull, men stiller jo litt spørsmålstegn til at de legger ut om sånne ting om andres barn.... For disse barna har ikke synlige funksjonshemninger sånn sett, men jeg merker jo at f.eks. hun ene har dårlig motorikk og en er litt "vill".... 

Men enkelte foreldre ønsker jo at de ansatte skal være åpne i forhold til andre foreldre om deres barns vansker. Erfaringsmessig vil andre foreldre være mer tolerante om de vet at et barn f.eks. har en sykdom som gjør at de kan ha noe avvikende atferd.

Da min niese begynte på skolen, så var det allerede før skolestart et eget møte med alle foreldrene viet til informasjon om to av klassens elever og deres diagnoser med påfølgende spesielle behov. Der ble også alle foreldre oppfordret til å stille spørsmål relatert til dette når de måtte ønske. Et slikt opplegg forutsetter selvfølgelig at foreldrene til de aktuelle barna ønsker det, men dersom de gjør det så vil det ikke være brudd på taushetsplikt at ting sies.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...