Gå til innhold

Skolen har jo taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skolen har ikke beklaget noen ting, da hadde det stilt seg annerledes. Hadde de tatt selvkrtikk, ville vi lettere latt det passere. Nå lurer vi på om vi bør ta det opp i et brev. Informasjon om vårt barns diagnose skal ikke flyte fritt.

Anonymous poster hash: defcc...3f1

Politianmeldelse må være det eneste riktige. Her bør noen fengsles.

Fortsetter under...

påskelilje

Skjønner ikke at dere vil bråke om dette. Helsesøster kan jo gjøre veldig mye positivt i en klassesituasjon med det sosiale, sammen med lærere og sosiallærer. Jeg hadde ikke reagert negativt på om flere som hadde med mine barns hverdag hadde blitt involvert dersom mine barn hadde spesielle utfordringer i skoehverdagen, enten det var faglig eller sosialt.

AnonymBruker

Hvis skolen hadde spurt oss om å trekke inn helsesøster, på en ordentlig måte, så hadde vi nok reagert annerledes. Men ved å ikke følge sine egne regler om taushetsplikt, og ikke spørre oss om det er ok, har de ikke akkurat bidratt til noen god start i forhold til helsesøster.

heisynscorpion

Når jeg leser dette innlegget, tenker jeg at ADHD ikke er jentas største problem.

Synes at du av respekt for TS, burde utdype hva du mener. Svaret ditt, er ikke en psykiater verdig. Er du for feig til å si sannheten?

Du vet jo ikke hele sannheten ut fra det lille som ble skrevet. Er du blitt "synsk" på dine gamle dager?

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår problemet.... Det er i skolens interesse å hjelpe barnet så godt som mulig, og hvis skolen anser at barnet vil få den beste hjelpen dersom helsesøster er involvert, så forstår jeg ikke hvorfor dere som foreldre ikke setter pris på dette - til det beste for deres barn?

Min erfaring er at åpenhet omkring diagnoser er det aller beste. I dagens samfunn blir man som regel møtt med stor forståelse dersom man er åpen om sine problemer. Som lærer i skolen i nesten tyve år, har jeg gang på gang sett at elever som har fått lov til å være åpen om sine "diagnoser", også har fått en langt lettere hverdag enn elever som har blitt oppfordret til å hemmeligholde slike ting.

Min erfaring er at åpenhet omkring diagnoser er det aller beste. I dagens samfunn blir man som regel møtt med stor forståelse dersom man er åpen om sine problemer. Som lærer i skolen i nesten tyve år, har jeg gang på gang sett at elever som har fått lov til å være åpen om sine "diagnoser", også har fått en langt lettere hverdag enn elever som har blitt oppfordret til å hemmeligholde slike ting.

Enig. Særlig i barneskolen har jeg inntrykk av at ungene lærer at "man har ikke lov til å erte noen for det de ikke kan noe for", og at mange beskytter sine klassekamerater om de blir utsatt for negative reaksjoner som har sammenheng med en eller annen kjent spesifikk vanske.

Annonse

Enig. Særlig i barneskolen har jeg inntrykk av at ungene lærer at "man har ikke lov til å erte noen for det de ikke kan noe for", og at mange beskytter sine klassekamerater om de blir utsatt for negative reaksjoner som har sammenheng med en eller annen kjent spesifikk vanske.

Det er akkurat denne erfaringen jeg har! Til og med barn som sliter med tarmproblematikk eller urinveisproblemer og må bruke bleier, blir beskytta av klassekameratene når de har vært åpen om sin diagnose (som de ikke kan noe for) - Det er helt utrolig å se hvor stor forskjell det utgjør når klassekameratene får en god forklaring og man er åpen om det, mot at det hemmeligholdes og klassen skjønner at det er _noe_ som ikke stemmer....      Ikke sikkert det er slik overalt, men jeg har ennå ikke sett at det motsatte har skjedd - og det etter 19 år i skoleverket :)

Det er akkurat denne erfaringen jeg har! Til og med barn som sliter med tarmproblematikk eller urinveisproblemer og må bruke bleier, blir beskytta av klassekameratene når de har vært åpen om sin diagnose (som de ikke kan noe for) - Det er helt utrolig å se hvor stor forskjell det utgjør når klassekameratene får en god forklaring og man er åpen om det, mot at det hemmeligholdes og klassen skjønner at det er _noe_ som ikke stemmer....      Ikke sikkert det er slik overalt, men jeg har ennå ikke sett at det motsatte har skjedd - og det etter 19 år i skoleverket :)

En av tanteungene mine hadde en klassekamerat som måtte bruke bleier. Hun og klassekameratene gikk alltid rett til rektor hvis de hadde hørt noen si "bleiebarn" til ham. De fortsatte å beskytte ham mot plaging også på ungdomsskolen, selv om de ikke gikk i klasse lenger eller tilhørte samme vennekrets. Tilsvarende gjaldt en gutt som gikk i et annet tantebarns klasse. Klassekameratene her sa han hadde en "uro-sykdom", og at han ikke kunne noe for at han var urolig. De skilte veldig mellom gutten med uro-sykdommen og en annen som de mente bare var slem (en annen unge som tydelig hadde en form for atferdsvanske, og hvor det ikke var blitt gitt noen form for forklaring til klassen).

Såfremt ikke eleven sliter med noe som overhodet ikke kommer til uttrykk i forhold til fellesskapet, så har jeg tro på åpenhet.

En av tanteungene mine hadde en klassekamerat som måtte bruke bleier. Hun og klassekameratene gikk alltid rett til rektor hvis de hadde hørt noen si "bleiebarn" til ham. De fortsatte å beskytte ham mot plaging også på ungdomsskolen, selv om de ikke gikk i klasse lenger eller tilhørte samme vennekrets. Tilsvarende gjaldt en gutt som gikk i et annet tantebarns klasse. Klassekameratene her sa han hadde en "uro-sykdom", og at han ikke kunne noe for at han var urolig. De skilte veldig mellom gutten med uro-sykdommen og en annen som de mente bare var slem (en annen unge som tydelig hadde en form for atferdsvanske, og hvor det ikke var blitt gitt noen form for forklaring til klassen).

Såfremt ikke eleven sliter med noe som overhodet ikke kommer til uttrykk i forhold til fellesskapet, så har jeg tro på åpenhet.

Solskinnshistorier :)  Dagens barn og unge er som regel langt greiere enn veldig mange tror :)

Endret av Togli
AnonymBruker

Jeg syns at mange av de svarene jeg har fått er helt på siden av det jeg skrev om i starten. Problemet er jo ikke om hvorvidt helsesøster kan bidra positivt eller ikke, eller hvorvidt det er bra med åpenhet eller ikke. Problemet er å ikke opptre på en ryddig måte dersom helsesøster skal inn i bildet, men faktisk bryte taushetsplikten, istedenfor å spørre foreldrene først. Det er faktisk regler som skal følges, og ryddige (eller uryddige) måter å gjøre ting på.

Jeg syns at mange av de svarene jeg har fått er helt på siden av det jeg skrev om i starten. Problemet er jo ikke om hvorvidt helsesøster kan bidra positivt eller ikke, eller hvorvidt det er bra med åpenhet eller ikke. Problemet er å ikke opptre på en ryddig måte dersom helsesøster skal inn i bildet, men faktisk bryte taushetsplikten, istedenfor å spørre foreldrene først. Det er faktisk regler som skal følges, og ryddige (eller uryddige) måter å gjøre ting på.

Etterhvert har vi vel diskutert flere temaer i denne tråden, men en viss sammenheng mellom dem er det jo også, selv om noen av oss har beveget oss bort fra hovedtemaet. Hvor sterkt man reagerer i forhold til skolen på evt. formelt brudd på taushetsplikt, tenker jeg også har sammenheng med hvordan man tenker om åpenhet i forhold til problemene.

Jeg syns at mange av de svarene jeg har fått er helt på siden av det jeg skrev om i starten. Problemet er jo ikke om hvorvidt helsesøster kan bidra positivt eller ikke, eller hvorvidt det er bra med åpenhet eller ikke. Problemet er å ikke opptre på en ryddig måte dersom helsesøster skal inn i bildet, men faktisk bryte taushetsplikten, istedenfor å spørre foreldrene først. Det er faktisk regler som skal følges, og ryddige (eller uryddige) måter å gjøre ting på. Anonymous poster hash: defcc...3f1

Det siste som ble skrevet her er etter mitt syn helt i samsvar med utgangspunktet. Åpenhet er er et helt sentralt begrep. Å være åpen om barnas diagnoser fordrer også å være åpen for at profesjonelle rundt barnet skal samarbeide på tvers til beste for barnet. Når prinsippet om taushetsplikt i denne saken slik du beskriver den, er viktigere enn at instansene rundt barnet drar nytte av hverandre blir fokuset etter mitt syn helt feil.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...