Gå til innhold

Breivik sier nei til morsarv

Anbefalte innlegg

Leser at ABB har fraskrevet seg retten til arv etter sin mor http://www.dagbladet.no/2013/06/11/nyheter/innenriks/anders_behring_breivik/27638744/

For meg skurrer dette, i og med at han vel er dømt til å betale enorme erstatningsbeløp til staten og til de etterlatte. Uansett om arven blir småpenger i forhold til erstatningskravene, burde man etter min oppfatning ikke kunne frasi seg arv i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392760-breivik-sier-nei-til-morsarv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leser at ABB har fraskrevet seg retten til arv etter sin mor http://www.dagbladet.no/2013/06/11/nyheter/innenriks/anders_behring_breivik/27638744/

For meg skurrer dette, i og med at han vel er dømt til å betale enorme erstatningsbeløp til staten og til de etterlatte. Uansett om arven blir småpenger i forhold til erstatningskravene, burde man etter min oppfatning ikke kunne frasi seg arv i en slik situasjon.

Helt enig. Jeg ser at det antas at årsaken er at ABB ikke ønsker at pengene skal gå til "AP-staten", men det slo meg at han neppe heller er interessert i at de berørte skal få utbetalt erstatning. I hans morbide hode er jo disse APs disipler, og dermed "fienden".

ABB er dømt for den mest grusomme forbrytelse. Han er dog ikke fradømt andre rettigheter. Vi lever i en rettsstat. Her dømmes en etter gjeldende lover - ikke etter emosjoner i befolkningen.

Hvem har sagt noe annet?

Jeg påpekte at det var merkelig at en som var idømt økonomisk erstatning til stat og etterlatte kan frasi seg arverett for å "slippe" å betale. Dette mener jeg på helt generelt grunnlag, ikke fordi det dreier seg om ABB.

Helt enig. Jeg ser at det antas at årsaken er at ABB ikke ønsker at pengene skal gå til "AP-staten", men det slo meg at han neppe heller er interessert i at de berørte skal få utbetalt erstatning. I hans morbide hode er jo disse APs disipler, og dermed "fienden".

tja 'AP- staten kan jo være et argument'. Men i Norge får alle som er tilkjent voldsskadeerstatning pengene sine fra Staten, nettop for å sikre at om du er så uheldig å komme ut for en blakk galning så får du de pengene du har krav på, så tar staten jobben med å 'drive inn' fra gjerningsmannen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...