Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Og det har han vært i snart et halvt år. Det er egentlig ikke det dette dreier seg om, men vi satt å så på TV sammen og da kom reklamen for Munkholm lettøl.

Det der kan du drikke, sa jeg til han. Nei, det kan han ikke, sa Sheila.

Så? Det er da alkoholfritt øl, så det er jo det samme som drikke med ølsmak.

Så hva mener dere, kan jeg ta han med på uteresturant og servere han lettøl?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392798-nick-jr-er-10-%C3%A5r-gammel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan du. Men hvorfor? Det er lov å servere barn alkoholfritt øl. Men du må regne med rare blikk dersom barnet drikker dette ute, i allefall om det blir servert i et anonymt ølglass. Om det var jeg som serverte ville jeg ha sørget for å holde bordet under oppsikt. Dersom andre på samme bord også bestilte alkoholholdig øl ville jeg ha sørget for å servere denne i en annen type glass, slik at jeg kunne vært sikker på at glassene ikke kunne forveksles. 

Endret av homuncula

Og det har han vært i snart et halvt år. Det er egentlig ikke det dette dreier seg om, men vi satt å så på TV sammen og da kom reklamen for Munkholm lettøl.

Jeg synes en gjerne kan bestille alkoholfritt øl til barn, om de ønsker. En ville jo ikke tenkt det var noe galt med å bestille f.eks. ingefærøl eller alkoholfri sider.

Men er det slik at nick jr ønsker? Om det er slik at et barn elsker smaken av munkholm, så er jo det en ting. Jeg ville som sagt servert, men ville undret. Jeg har jobbet lenge i utelivsbransjen, og problemstillingen har aldri kommet opp.

Endret av homuncula

Ja det kan du, men jeg er glad Mr. Kayia ikke gjorde det, til tross for at argumentet bak min holdning er relativt tynt.... ;)

Jeg ville nemlig mislikt det fordi jeg ikke ville likt at Jr skulle begynne å like smaken av øl, og av den grunn tidligere begynne å drikke alkoholholdig øl (som mange ungdommer ikke liker før de blir godt over 18).

Når jeg sier at dette er et tynt argument, så henger det sammen med at jeg selv alltid fikk et halvt glass vørterøl av min far og farfar når vi hadde vårt ukentlige slag med femkort i min barndom, og det uten at jeg selv likte smaken av øl bedre når jeg ble fjortis av den grunn....

Heier uansett på Sheila her ;)

Endret av Kayia

Annonse

Ja det kan du, men jeg er glad Mr. Kayia ikke gjorde det, til tross for at argumentet bak min holdning er relativt tynt.... ;)

Jeg ville nemlig mislikt det fordi jeg ikke ville likt at Jr skulle begynne å like smaken av øl, og av den grunn tidligere begynne å drikke alkoholholdig øl (som mange ungdommer ikke liker før de blir godt over 18).

Når jeg sier at dette er et tynt argument, så henger det sammen med at jeg selv alltid fikk et halvt glass vørterøl av min far og farfar når vi hadde vårt ukentlige slag med femkort i min barndom, og det uten at jeg selv likte smaken av øl bedre når jeg ble fjortis av den grunn....

Heier uansett på Sheila her ;)

Ja, gud forby at de liker øl bedre enn heimert når de blir 18! :P

Jeg tror ikke barn flest liker munkholm, altså, så kan jo hende det virker avskrekkende på fremtidlig øl-drikking?

Min ærlige mening om munkholm; det smaker ikke godt, bare litt bittert og skummete. Da foretrekker jeg vørterøl, det inneholder jo litt næring og, og smaker mye søtere og fyldigere, så tenker barn foretrekker det også. 

Madelenemie

Jeg er glad jeg ikke liker øl, for det smaker skikkeig vondt.

Hei!

Jeg serverte vørterøl i en barnebursdag, tror alle barna drakk masse, de likte det, mens foreldrene reagerte vist negativt, men jeg har hørt at vørteøl ikke smaker øl, jeg har ikke smakt øl ordentlig, har såvidt prøvd vørteøl og det liker jeg litt. Den gang jeg smakte øl, smakte det ekkelt, men trodde da du drikker øl? Drikker du øl selv om du ikke liker det? hvorfor det?

Jeg drikker vin, men det elsker jeg :-) 

Vørteøl  bruker jeg i vørtekake som jeg baker til jul og elsker men ikke kan tåle.

Men siden barna liker vørteøl så kjøpte jeg dette inn men det skulle jeg vist ikke gjort for det mislikte noen foreldre, jeg forstår det ikke, det er ikke noe alkohol i vørteøl og tror ikke heller smaker som øl, er mer styrkedrikk.

Bella Dotte

Vørterøl har en litt sær smak, jeg har drukket det som barn, men jeg likte det egentlig ikke. Ingefærøl, derimot, er godt, smaker som brus.

Ellers så var det jeg sa, ment som fleip. Jeg drikker øl mest fordi det er sosialt, men jeg misliker ikke smaken. Jeg har et litt anstrengt forhold til alkohol, jeg reagerer ikke sånn som de fleste, jeg blir bare tung og sløv. Det er jo bra for da er det ikke noe misbrukspotensiale, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg velger alkoholholdig drikke når jeg ikke har noen "glede" av det. Det må da være fordi jeg gjør det som er "forventet" av meg. Jeg kunne like gjerne latt være.

AnonymBruker

Hei!

Jeg serverte vørterøl i en barnebursdag, tror alle barna drakk masse, de likte det, mens foreldrene reagerte vist negativt, men jeg har hørt at vørteøl ikke smaker øl, jeg har ikke smakt øl ordentlig, har såvidt prøvd vørteøl og det liker jeg litt. Den gang jeg smakte øl, smakte det ekkelt, men trodde da du drikker øl? Drikker du øl selv om du ikke liker det? hvorfor det?

Vørteøl  bruker jeg i vørtekake som jeg baker til jul og elsker men ikke kan tåle.

Men siden barna liker vørteøl så kjøpte jeg dette inn men det skulle jeg vist ikke gjort for det mislikte noen foreldre, jeg forstår det ikke, det er ikke noe alkohol i vørteøl og tror ikke heller smaker som øl, er mer styrkedrikk.

I gamle dager var det en barnedrikk :)

http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%B8rter%C3%B8l

Anonymous poster hash: b9d29...467

Annonse

AnonymBruker

Hei!

Jeg ser ikke noe galt i at barn drikker vørterøl

Synd at du ikke tåler vørtekake. Har det med innholdet i vørterølet å gjøre, eller kan du bake en glutenfri utgave om det er dette du ikke tåler?

Madelenemie

Jeg ser ikke noe galt i at barn drikker vørterøl

Synd at du ikke tåler vørtekake. Har det med innholdet i vørterølet å gjøre, eller kan du bake en glutenfri utgave om det er dette du ikke tåler?

Hei!

Det er gluten i mel :-) jeg reagerer på

Så ja jeg kan bruke glutenfritt mel, det smaker bare alltid papir, alt man lager av det.

AnonymBruker

Hei!

Det er gluten i mel :-) jeg reagerer på

Så ja jeg kan bruke glutenfritt mel, det smaker bare alltid papir, alt man lager av det.

Her er link med mange forskjellige typer mel-erstatninger til baking

http://home.online.no/~candida/pages/mel.html

Madelenemie

Det er synd. Finnes det ikke noe annet mel du kan bruke?

Hei!

dessverre smaker alt glutenfritt mel, papir,

Men man kan forsøke seg mer med kjemikalier faktisk, feks kikerter, også kjøpe lecitin på apoteket.

Her kommer matkjemi inn, det er ikke kurs i slikt, men det er interessant, hvorfor blir feks pikekyss bedre hvis man tilsetter litt sitron og salt ? osv... det er kjemi

AnonymBruker

Hei!

dessverre smaker alt glutenfritt mel, papir,

Men man kan forsøke seg mer med kjemikalier faktisk, feks kikerter, også kjøpe lecitin på apoteket.

Her kommer matkjemi inn, det er ikke kurs i slikt, men det er interessant, hvorfor blir feks pikekyss bedre hvis man tilsetter litt sitron og salt ? osv... det er kjemi

Det er synd at det smaker papir.  Det er fint at du kan forsøke kikerter.

Hvorfor blir pikekyssene bedre med sitron og salt?

Madelenemie

Det er synd at det smaker papir.  Det er fint at du kan forsøke kikerter.

Hvorfor blir pikekyssene bedre med sitron og salt?

Hei!

Det er det jeg også lurer på? :-) Det er kjemi...

Eggehviter blir lettere stive når de ikke er for ferske, så her spiller nok PH inn, men som sagt selve mekanismene finner jeg ikke alltid ut av. Man kan tenke seg at sterke bindinger brytes, ved syrningen/aldringen, og at nye dannes ved visping, men helt og nøyaktig hva som skjer kan jeg ikke.

Men et matkjemi kurs kunne jeg tenkt meg, holdt av en kjemiker med interesse for mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...