Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det skal vel ganske mye til å umyndiggjøre en person på den måten... og kan man fysisk stoppe en person som har bestemt seg for å dra...

Men ingen av oss vet jo hva som har skjedd, så det blir jo bare spekulasjoner...

Mulig jeg formulerte meg feil. Og jeg mente ikke å spekulere i denne saken. Jeg tenkte på saker i fremtiden, hvis noen av oss skulle ha bruk for å vite om en lege kan bestemme at en slektning av oss ikke kan reise.

Anonymous poster hash: 6cfee...290

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

15

• frosken

6

• Bella Dotte

6

• laban

5

Mulig jeg formulerte meg feil. Og jeg mente ikke å spekulere i denne saken. Jeg tenkte på saker i fremtiden, hvis noen av oss skulle ha bruk for å vite om en lege kan bestemme at en slektning av oss ikke kan reise.

Anonymous poster hash: 6cfee...290

Det var ikke deg jeg tenkte på når jeg skrev dette med spekulasjoner, det var tråden i sin helhet...

Det har hele tiden virket litt rart på meg at familien agerte som de gjorde,  Melde henne savnet etter så kort tid, og beklage seg over at politiet ikke gjorde nok - raskt nok,  Jeg tenkte at vi har jo med et voksent menneske å gjøre som har rett til å leve sitt eget liv uten å stå til rette for foreldre eller andre.  Men jeg tror nå at det mye som ikke har kommet fram, og at det var en grunn til deres reaksjon og raske bekymring.

Det skal vel ganske mye til å umyndiggjøre en person på den måten... og kan man fysisk stoppe en person som har bestemt seg for å dra...

Men ingen av oss vet jo hva som har skjedd, så det blir jo bare spekulasjoner...

Vel, noen snakker om psykisk sykdom.... kan de ha blitt bekymret pga dette.... at de f.eks. var redd hun hadde tatt sitt eget liv. Vi vet jo ikke hva de snakket om sist de så hverandre, og mulig derfor ble bekymret.

Annonse

Man trenger ikke være synsk for å skjønne at det er enkelte omstendigheter her som vi ikke kjenner og heller ikke har noe med: Hun er sykemeldt, oppfører seg ikke som hun pleier (i hvert fall ikke slik de fleste flyvertinner på ferie ville gjort, og hun viser mindre evne til å løse problemene etter hvert som de blir mer alvorlige), og familien virker langt mer bekymret for hennes situasjon enn hun selv gjør.

Tror alle parter bør være veldig glade for at hun er i god behold, og hun trenger antakelig hjelp, ikke bank.

Enig

Nei. Hun jobber som flyvertinne, og det er en jobb som innebærer både fysisk og psykisk evaluering før man kan starte.

At familien benytter riksmedia for å etterlyse en 26 år gammel kvinne som ikke har ringt hjem på 24 timer er helt på trynet! At de i tillegg kritiserte politiet er enda verre!

Hvilken reaksjon vil neste familie som savner noen få? Ulv! Ulv!

Om hun var gæern i utgangspunktet, så burde de ha stoppet henne før hun dro.

Dette familien burde få alle kostnadene ifm denne saken tredd ned over hodet.

Nei. Hun jobber som flyvertinne, og det er en jobb som innebærer både fysisk og psykisk evaluering før man kan starte.

(...)

Om hun var gæern i utgangspunktet, så burde de ha stoppet henne før hun dro.

Psykisk tilstand er ingen konstant.  Det er ikke gitt at familien til en sykemeldt person på 26 år vet nøyaktig hvor dårlig hun er og hvor god kontroll hun har på f.eks. økonomien.

Jeg har forståelse for at man tar i bruk alle midler når man blir redd.  I akkurat dette tilfellet var det vel ikke bare at hun ikke ringte hjem, men andre omstendigheter i tillegg, f.eks. tegn som tydet på kraftig forverret psykdom.  Jeg har ikke sett at de har gått ut med noen kritikk (har ikke lest alt), men det ser jeg ingen opplagt grunn til at de skulle gjøre. 

Generelt synes jeg ikke det er urimelig om de som forårsaker redningsaksjoner må bidra, enten det gjelder "forsvinning" eller stunts som basehopp og tvilsomme ekspedisjoner.    

Dette var ingen forsvinning. Punktum!

Familien burde først har reist ned for å finne henne, ikke først sette hele Norge på hodet for å finne ei voksen dame som ikke gidder å reise/ringe hjem.

Toppen av det hele er at de etterpå nekter å si noe som helst, men skal fordøye det hele selv.

Det neste blir sikkert at de selger hele ikkehistorien til Le og Rør for 100000 kr.

Det som er trist med hele historien er at politiet blir enda tregere til å ville etterlyse voksne personer som blir "borte" i utlandet.

Vi ser jo hvordan det gikk med denne "etterlysningen", det var ingen som var kommet bort.

Hvis dere ser på facebook så drev broren og etterlyste henne og hadde startet et fond som skulle hjelpe de å dekke utgiftene de hadde med å lete etter henne.

Annonse

Hvis dere ser på facebook så drev broren og etterlyste henne og hadde startet et fond som skulle hjelpe de å dekke utgiftene de hadde med å lete etter henne.

Ja, familien var engstelig for henne, det kom veldig tydelig frem.

Men jenta greidde å ta vare på seg selv.

Det som er trist med hele historien er at politiet blir enda tregere til å ville etterlyse voksne personer som blir "borte" i utlandet.

Vi ser jo hvordan det gikk med denne "etterlysningen", det var ingen som var kommet bort.

Det må da tvert i mot være bedre at det viser at det kan være håp i forsvinningssaker. 

Det må da tvert i mot være bedre at det viser at det kan være håp i forsvinningssaker. 

Hun har ikke vært forsvunnet, hun levde i beste velgående.

Hun valgte en noe utradisjonell form for overlevelsesteknikk og det innebar at hun ikke hadde kontakt med familien sin.

Jeg har ikke lest noe særlig i avisene etter at hun ble funnet, men jeg har fått inntrykk av at hun ikke har vært helt i stand til å gjøre rede for seg? I såfall antar jeg at hun er psykotisk eller tilsvarende, og da skjønner jeg at familien har vært opptatt av å få tak i henne. Hvorvidt det har vært fornuftig å gå så kraftig ut i mediene som de gjorde, synes jeg det er vanskelig å mene noe om. Men dersom de har vært redde for at hun ikke var i stand til å ivareta seg selv, evt. var selvmordstruet, så skjønner jeg på sett og vis at de har brukt alle tilgjengelig midler.

Hun har ikke vært forsvunnet, hun levde i beste velgående.

Hun valgte en noe utradisjonell form for overlevelsesteknikk og det innebar at hun ikke hadde kontakt med familien sin.

Hun levde vel ikke i "beste velgående"? Var hun ikke helt blakk, forvirra og sov på gaten? Hvis hun var syk, så skjønner jeg at familien fryktelig gjerne ville ha henne hjem snarest mulig.

Dette var ingen forsvinning. Punktum!

Familien burde først har reist ned for å finne henne, ikke først sette hele Norge på hodet for å finne ei voksen dame som ikke gidder å reise/ringe hjem.

Toppen av det hele er at de etterpå nekter å si noe som helst, men skal fordøye det hele selv.

Det neste blir sikkert at de selger hele ikkehistorien til Le og Rør for 100000 kr.

Mener du dette også om hun skulle være psykotisk? Hvordan kan du være sikker på at hun ikke "gadd" ringe hjem og at det ikke handler om at hun var for syk og forvirret til å handle rasjonelt?

Jeg synes en annen bruker i denne tråden har fortalt en tankevekkende historie om hvor vanskelig det kan være å bli alvorlig psykisk syk i utlandet.

Denne saken har gått innpå meg for den minner meg om meg selv da jeg ble akutt psykotisk i utlandet og såvidt greide komme meg på flyet mens jeg hallusinerte og hadde vrangforestillinger. Jeg trodde bla jeg skulle ta et annet fly for jeg trodde en onkel og tante var på flyplassen (De var i tromsø) fordi jeg hadde sett dem utenfor balkongen i leilighet jeg leide i utlandet. Jeg greide knapt ta en taxi da jeg ikke greide velge hvilken jeg skulle ta, da jeg trodde alt var et spill. Det som reddet meg var at jeg hadde penger til å komme meg hjem, noe Monica ikke hadde.... Jeg tenker med grøss og gru på hva som kunne skjedd om jeg ikke hadde penger og var hallusinert og full av vrangforestillinger! Derfor er jeg så glad for at Monica ble funnet i live!

Det er bra at du forteller om din opplevelse. Jeg tror mange ikke helt klarer å sette seg inn i hvordan virkeligheten kan oppleves dersom man blir alvorlig psyk på den måten du beskriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...