Gå til innhold

Fantetog på St. Hans

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har erfaring med det? Har noen vage barndomsminner om at barna kledde seg ut og gikk til St. Hans bålet i tog... jeg fikk aldri bli med fordi foreldrene mine syntes det var noe stort tull. Mamma derimot sier at det var de voksne som kledde seg ut, ikke barna??? Hmmmmmmmmm Men nå ser jeg her i bygda at de skal ha fantetog og barna skal kle seg ut og ha med bråkete ting som kasseroller osv, noen som har vært med på sånt før? Hva skal barna kle seg ut som? Og kler de voksne seg ut? Står det skal være kiosksalg der, men bør vi ha med litt grillmat og engangsgrill selv? Har ingen å spørre da vi er ny på dette stedet og ikke kjenner så mange.

Anonymous poster hash: 9e105...c3f
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392960-fantetog-p%C3%A5-st-hans/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Svar haster :)

2 eksempler fra google er. Ser ut til at det er vanlig at også barn er med

http://www.orskogfrivillig.no/?artID=570&navB=1

https://nb-no.facebook.com/events/129280067105790/

Anonymous poster hash: 6a3b8...eed

AnonymBruker

Noen som har erfaring med det? Har noen vage barndomsminner om at barna kledde seg ut og gikk til St. Hans bålet i tog... jeg fikk aldri bli med fordi foreldrene mine syntes det var noe stort tull. Mamma derimot sier at det var de voksne som kledde seg ut, ikke barna??? Hmmmmmmmmm Men nå ser jeg her i bygda at de skal ha fantetog og barna skal kle seg ut og ha med bråkete ting som kasseroller osv, noen som har vært med på sånt før? Hva skal barna kle seg ut som? Og kler de voksne seg ut? Står det skal være kiosksalg der, men bør vi ha med litt grillmat og engangsgrill selv? Har ingen å spørre da vi er ny på dette stedet og ikke kjenner så mange.

Bilder fra fantetog er

https://www.google.no/search?q=fantetog&client=firefox-a&hs=o70&rls=org.mozilla:nb-NO:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=f6fGUavLLeX_4QSPrIHwDQ&ved=0CCoQsAQ&biw=1348&bih=617

AnonymBruker
Nok et eksempel på utkledning(har du en gammel blondegardin?)
"Dei siste åra har tradisjonen
med fantetog jonsokaftan blitt
tatt opp att i Volda. I fantetoget
møter vi både store og små som
har kledd seg ut, gjerne som
jonsokbrurepar. Vi er vel mange
vaksne jenter som hugsar tilbake
til barndomen korleis draumen
om å vera brur med kvitt slør
gjekk i oppfylling jonsokaftan.
Sløret var gjerne ei blondegardin
lånt frå bestemor sitt vindauge.
Bli med og kle deg ut som kva
du vil og gå i fantetog! Det blir
ein flott start på jonsokfeiringa"

AnonymBruker

Jeg ville tatt med egen mat.

Her er barna utkledt som bl.a. prinsesser, spiderman

http://www.stordal.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=2&AId=2635

Annonse

AnonymBruker

PS. Jeg ville benyttet anledningen til å spørre noen.

Det kan hende at dette er en årlig, fast tradisjon der du bor.

I alle fall er det god sjanse for at du får svar på dine spørsmål om du spør noen, og kanskje blir dere litt kjent også. (Nabo, kassebetjening på bensinstasjon, kiosk el.l.)

Noen steder var det salg av mat i forbindelse med fantetoget, så jeg.

Barna kan sikkert spørre barn de kjenner, om hvor toget skal gå og om de skal ha med mat/om de bruker å ha med mat på fantetoget.

Jeg ville pyntet meg selv helt vanlig med kjole/skjørt, og latt barna kledt seg ut om de ville det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...