Gå til innhold

Nysing renser luftveiene. Hva setter i gang nysing hos deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter å ha lest denne artikkelen, forstår jeg hvor viktig det er å nyse, og også hvorfor det er farlig å stoppe et nys.

Etter en 3 dagers pause i allergimedisin for pollenallergi, har jeg nyst mer enn ellers. Men jeg tenker at det er bare bra å nyse, for å rense luftveiene.

Om allergimedisin tar bort symptomer som nysing pga pollenallergi, er det egentlig så lurt å bruke allergimedisin fast, når kroppen kanskje helst skulle ha fått nyst og fått ut forskjellige partikler (inkl pollen) fra lunger og fresten av luftveiene?

Har du noen tanker om dette?

http://natgeo.no/vitenskap/kroppen-sinn/nysing-hvorfor-nyser-vi

Mvh Frøken Pollen :-)

Anonymous poster hash: 8e840...46f

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det skadelig for kroppen på noen måte å la være å ta allergimedisin mot pollenallergi?

Hva er evt mest skadelig;

1)å utsette kroppen for pollen ved pollenallergi uten å ta allergimedisin

2)å ta allergimedisin og få evt skadelige bivirkninger, og miste evnen til å nyse (som rensker luftveiene)?

(Jeg nyser bare når jeg ikke tar allergimedisin. Nysing er jo kroppens måte å rense luftveiene på, ettersom jeg har forstått. Brukes for mye allergimedisiner? Flere velger å ha katt samtidig som de har allergi og tar allergimedisiner. Det kan ikke være heldig).

Bella Dotte

Jeg sluttet tvert med allergimedisiner i vår, og har ikke opplevd plager - jeg har hatt sterk pollenallerigi i over tjue år og trengt masse medisiner fra januar til mai hvert år. Jeg hadde allerede skaffet kortison injeksjonsvæske med tanke på at jeg ville bli veldig dårlig, men det eneste jeg har kjent, er litt kløe i ører/øyne, som går vekk i løpet av et par minutter, evt så kan jeg klø meg, men ikke med Q-tips, jeg vet ikke hva det er i dem, men det gjør kløen bare verre. Jeg bruker heller ikke papirlommetørklær lenger, tror det må være noen stoffer i dem som virker irriterende - kanskje er det bare de løse papirfibrene.

AnonymBruker

Jeg sluttet tvert med allergimedisiner i vår, og har ikke opplevd plager - jeg har hatt sterk pollenallerigi i over tjue år og trengt masse medisiner fra januar til mai hvert år. Jeg hadde allerede skaffet kortison injeksjonsvæske med tanke på at jeg ville bli veldig dårlig, men det eneste jeg har kjent, er litt kløe i ører/øyne, som går vekk i løpet av et par minutter, evt så kan jeg klø meg, men ikke med Q-tips, jeg vet ikke hva det er i dem, men det gjør kløen bare verre. Jeg bruker heller ikke papirlommetørklær lenger, tror det må være noen stoffer i dem som virker irriterende - kanskje er det bare de løse papirfibrene.

Ble du plutselig kvitt den sterke pollenallergien etter 20 år, eller oppdaget du at den var borte etter at du bare bestemte deg for å slutte med allergimedisiner og dermed sluttet med allergimedisiner?

Skal kortison injeksjonsvæske tas med sprøyte i blodåre?

Bella Dotte

Ble du plutselig kvitt den sterke pollenallergien etter 20 år, eller oppdaget du at den var borte etter at du bare bestemte deg for å slutte med allergimedisiner og dermed sluttet med allergimedisiner?

Skal kortison injeksjonsvæske tas med sprøyte i blodåre?

Ja, det er et mysterium jeg nok aldri vil finne ut av! Jeg flyttet i løpet av forrige pollensesong, men bare noen hundre meter! Kan det være betydelig mindre bjørkepollen her da?? Jeg tror det er mindre husstøv her jeg bor nå. Det kan være at jeg har hatt mer plager av støvallergi enn av pollen (evt den totale belastningen har gjort at pollenallergien har slått ut tidligere og ikke nå).

Jeg bestemte meg liksom for bare å "holde ut" - teste hvordan det ville være uten medisiner, og det gikk fint.

Men... så har jeg også begynt med Oxytocin (nesespray), og den kan kanskje ha en effekt på respirasjonssystemet. Kanskje er det det at jeg generelt har det bedre (mer stabil livssituasjon) som er faktor X. Jeg pleier å si på skøy at allergien min er psykosomatisk.

Kortisonen (Kenacort) settes i muskel (enten sete- eller overarmsmuskel).

Annonse

AnonymBruker

Ja, det er et mysterium jeg nok aldri vil finne ut av! Jeg flyttet i løpet av forrige pollensesong, men bare noen hundre meter! Kan det være betydelig mindre bjørkepollen her da?? Jeg tror det er mindre husstøv her jeg bor nå. Det kan være at jeg har hatt mer plager av støvallergi enn av pollen (evt den totale belastningen har gjort at pollenallergien har slått ut tidligere og ikke nå).

Jeg bestemte meg liksom for bare å "holde ut" - teste hvordan det ville være uten medisiner, og det gikk fint.

Men... så har jeg også begynt med Oxytocin (nesespray), og den kan kanskje ha en effekt på respirasjonssystemet. Kanskje er det det at jeg generelt har det bedre (mer stabil livssituasjon) som er faktor X. Jeg pleier å si på skøy at allergien min er psykosomatisk.

Kortisonen (Kenacort) settes i muskel (enten sete- eller overarmsmuskel).

Takk for svar!

Har du brukt å reagert på støv (eller hatt allergiske symptomer på et eller annet) utenom pollensesongen i løpet av de 20 årene, med symptomer som  f.eks tett nese, nysing eller andre symptomer?

Har du tatt allergimedisiner kun i pollensesongen i løpet av de 20 årene?

Det er mulig at nesesprayen ved at den holder slimhinnene fuktige, beskytter mot pollen.

Nyser du mer nå enn før du sluttet med allergimedisiner?

Nysing renser jo luftveiene og jeg mener at det er viktig.

Det kan jo være mindre pollen i luften der du bor nå.

Er det huset du flyttet fra, nærmere en elv eller et vann el.l. enn det huset du bor i nå?

Noen reagerer også på fuktig luft (men det gir vel helst andre luftveisplager enn allergisymptomer).

Ettersom du nevner at du har flyttet; kan det ha vært noe i det huset som du flyttet fra som du reagerte på? Mange har plager av at de bor i hus som har sopp eller mugg. Det er ikke bestandig at et sopp- eller muggproblem i et hus er synlig.

Kom allergien etter at du flyttet til det huset som du flyttet fra nå?

Jeg kjenner en som ble mye bedre i luftveiene (plager med slim i hals og tett nese og bihuleinfeksjoner) da han flyttet fra et hus med sopp og til et hus uten dette problemet.

Bella Dotte

Gode spørsmål og innspill!

Jeg har hatt sporadiske allergiplager også utenom pollensesongen, som jeg har tatt medisiner for. Jeg hadde katt fram til desember 2009, og ble overrasket over at pollensesongen 2010 var så mye lettere enn foregående år, men en ansatt på apoteket forklarte meg altså om "totalbelastningen".

Nysing ser jeg også på som et sunnhetstegn, så jeg regner ikke det som allergisymptomer! Det som har plaget meg, har vært kløe, mest på steder der jeg ikke har kommet til (i ganen og under huden på rygg og bryst, i bronkiene, som jeg innbilte meg).

Det kan definitivt tenkes at fukting av neseslimhinnene er bra, kanskje ved at det skyller ut fremmedlegemer?

Jeg synes jeg nyser mindre nå enn før. Ja, jeg pleide å nyse minst en serie på tre eller flere nys hver dag; nå går det mange dager mellom hver gang jeg nyser.

Det huset jeg flyttet fra, var mer utsatt for svevestøvog eksos, antar jeg, for det ligger omtrent i krysset mellom en viktig vei og en viktig gate i Oslo. Nå bor jeg i en enveiskjørt gate et godt stykke fra noen gjennomfartstrafikk. Om noe bor jeg nærmere elv nå, men jeg tror ikke det har noen betydning (fremdeles langt unna). Jeg reagerer voldsomt på rå luft, sånn som fuktige kjellere og å gå ute på kjølige vårkvelder, da får jeg den samme kløen i luftveiene.

Jeg har ikke oppfattet at det har vært sopp/mugg i den gamle leiligheten, men som du sier så kan det være skjult. Jeg hadde det på samme måte der jeg bodde før det, også.

AnonymBruker

Gode spørsmål og innspill!

Jeg har hatt sporadiske allergiplager også utenom pollensesongen, som jeg har tatt medisiner for. Jeg hadde katt fram til desember 2009, og ble overrasket over at pollensesongen 2010 var så mye lettere enn foregående år, men en ansatt på apoteket forklarte meg altså om "totalbelastningen".

Nysing ser jeg også på som et sunnhetstegn, så jeg regner ikke det som allergisymptomer! Det som har plaget meg, har vært kløe, mest på steder der jeg ikke har kommet til (i ganen og under huden på rygg og bryst, i bronkiene, som jeg innbilte meg).

Det kan definitivt tenkes at fukting av neseslimhinnene er bra, kanskje ved at det skyller ut fremmedlegemer?

Jeg synes jeg nyser mindre nå enn før. Ja, jeg pleide å nyse minst en serie på tre eller flere nys hver dag; nå går det mange dager mellom hver gang jeg nyser.

Det huset jeg flyttet fra, var mer utsatt for svevestøvog eksos, antar jeg, for det ligger omtrent i krysset mellom en viktig vei og en viktig gate i Oslo. Nå bor jeg i en enveiskjørt gate et godt stykke fra noen gjennomfartstrafikk. Om noe bor jeg nærmere elv nå, men jeg tror ikke det har noen betydning (fremdeles langt unna). Jeg reagerer voldsomt på rå luft, sånn som fuktige kjellere og å gå ute på kjølige vårkvelder, da får jeg den samme kløen i luftveiene.

Jeg har ikke oppfattet at det har vært sopp/mugg i den gamle leiligheten, men som du sier så kan det være skjult. Jeg hadde det på samme måte der jeg bodde før det, også.

Takk for trivelige tilbakemeldinger! :)

Takk for info om totalbelastning. Det er kanskje også mange som har erfart dette, uten å være klar over at de reagerer på flere ting, eller at å være utsatt for en ting forårsaker at en annen allergi blir verre (hvis det er det som skjer).

Fukting av slimhinnene tror jeg virker pga at det er når slimhinnene er fuktige (og lager slim) at de greier å beskytte mot støv og andre partikler. Slimhinnene fanger opp partikler slik at partiklene ikke skal havne lengre inn i luftveissystemet.

Det samme med bronkitt. Det slimet som kroppen dermed  lager i luftrørsåpningen (og bronkiene(?) er for å beskytte lungene. Slik er det jeg har forstått det.

Jeg leste også en forskningsundersøkelse fra en by i utlandet med sterk luftforurensning (støv og andre partikler fra trafikk og fabrikker) en gang, om at de som røykte og hadde pga av røykingen ekstra slimdannelse i luftveiene (i luftrørsåpningen), dermed var mer beskyttet mot luftforurensning og fikk ikke like store skader pga luftforurensningen som de som ikke røkte(!)

Fukting av neseslimhinnene kan også være viktig (for de som har tørre neseslimhinner) for at renselsesfunksjonen nysing skal fungere. Det sto i en av artiklene jeg leste om nysing (mulig det sto i den artiklen jeg linket til  lengre opp).

Det er viktig å bruke den type nesespray som ikke ødelegger neseslimhinnene.

Svevestøvet hadde nok innvirkning.

Jeg fikk bronkitt da jeg flyttet til et hus nær et vann, men det kan like gjerne ha vært sopp i huset som gjorde meg syk. Jeg ble mye bedre da jeg flyttet til et tørrere sted.

Allergi er jeg bare litt plaget av; mot forskjellig type pollen, hund og noen ting i tillegg.

Jeg reagerer også på fuktig luft (men det er hos meg bronkitten). Jeg får da mer slim i luftveiene og må hoste.

Det er veldig fint at du er bedre og at du slipper å bruke allergimedisin! :)

AnonymBruker

Kan dere se bort fra følgende avsnitt (merket i kursiv her) i forrige innlegg, da jeg ikke finner dette dokumentert, og det kan hende at jeg husker feil:

"Jeg leste også en forskningsundersøkelse fra en by i utlandet med sterk luftforurensning (støv og andre partikler fra trafikk og fabrikker) en gang, om at de som røykte og hadde pga av røykingen ekstra slimdannelse i luftveiene (i luftrørsåpningen), dermed var mer beskyttet mot luftforurensning og fikk ikke like store skader pga luftforurensningen som de som ikke røkte(!)"

Her er fra en informativ artikkel om luftveiene:

"De vanligste allergifremkallende stoffer som har betydning for astma, er: Dyr

Katt, hund, hest, marsvin, kanin og mus er blant de dyr som oftest forårsaker allergireaksjoner, men også andre dyr kan forårsake reaksjoner.

Midd

barneastma-07.gifHusstøvmidd er et lite insekt som finnes i husstøv. I Norge forekommer den særlig i kyststrøk fordi den trenger høy fuktighet for å trives. Reduserer man fuktigheten til under 40%, dør midden. Det er særlig i sengetøyet at konsentrasjonen av husstøvmidd er stor. Lav temperatur, under 20 kuldegrader, dreper midden.

Pollen

Særlig fra bjørk, timotei og burot.

Muggsopp

Muggsopper finnes særlig i fuktige kjellere, blomsterpotter, baderom og luftfukteranlegg. Utendørs er det forekomst av muggsopp i komposthauger og bed.

Luftveisirriterende stoffer

Alle barn med astma har overfølsomme luftveier og vil kunne reagere på luftveisirriterende stoffer. Også de som er lungefriske, hoster når de oppholder seg i støvfylte rom. Barn med astma tåler svært lite forurensing i luften.

Eksempler på luftveisirriterende faktorer er: Klimaforhold

som tåke, rå luft og kulde. Gasser som bileksos, matos, bålrøk, tobakksrøk og industriforurensning.

Sterke lukter

som deodoranter, kosmetikk, maling og visse blomster.

Støv som

trestøv, husstøv, kornstøv, osv.

Terskelbegrepet

Luftveiene har en medfødt motstand eller terskel som beskytter oss mot de forskjellige astmafremkallende stoffer. Når friske personer oppholder seg i et støvfylt rom, kan luftforurensningen overstige terskelen, og det utløser hoste og slimdannelse i lungene, men de får ikke pustebesvær.

Denne terskelen er alltid lavere hos personer med astma. De reagerer derfor på små mengder støv eller røk, og blir tette. Terskelens høyde varierer fra pasient til pasient. Noen kan ha høy terskel overfor allergifremkallende stoffer. Andre har lav terskel overfor kulde, anstrengelse og støv. Når terskelverdien overstiges hos en astmatiker, utløser det hoste, slimdannelse i lungene og astmaanfall hvor luftrørsgrenene trekker seg sammen.

Terskelen kan også variere hos én og samme pasient, fra tid til annen. Den brytes ned av forkjølelse, tobakksrøk og når man daglig utsettes for industriforurensning fra gasser som svoveldioksyd, nitrøse gasser og eksos. Etter kraftige anfall utløst av allergi, f. eks. pollen, vil terskelen også brytes ned. Det kan ta uker før den bygges opp igjen. Det kan være årsaken til at noen opplever å være mer eller mindre tette hele sommeren igjennom.

Luftveisterskelen kan bygges opp ved medisiner og fysisk aktivitet."

http://www.fanamedisinske.no/oere-nese-hals/barneastma/

AnonymBruker

Reduserer man fuktigheten til under 40%, dør husstøvmidden.

Da må det jo være lurt å bruke  luftavfukter i noen av rommene i et hus, dersom man reagerer på husstøvmidd, eller rett  og slett ikke har lyst til å ha den "leieboeren" i huset!  :)

Bella Dotte

Jeg glemte å si at jeg av og til får en intens trang til å nyse, uten å få det til, og da fukter jeg en q-tip med lunkent vann og trykker mot neseslimhinnen, der hvor den er irritert, det utløser masse deilige nys! En god del tynt snørr også, men det får man bare ta :P

AnonymBruker

Jeg glemte å si at jeg av og til får en intens trang til å nyse, uten å få det til, og da fukter jeg en q-tip med lunkent vann og trykker mot neseslimhinnen, der hvor den er irritert, det utløser masse deilige nys! En god del tynt snørr også, men det får man bare ta :P

Hei!

Takk for tips! blomst_opp.gif

Jeg skal følge ditt råd, og i tillegg være flink til å bruke saltvannsnesespray, slik at jeg får nyse oftere :-)

Jeg har savnet å få til å nyse de gangene det stopper opp.

Jeg er sikker på at det er veldig, veldig bra å nyse for å få renset luftveiene :D

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...