Gå til innhold

Hva hadde du gjort når nabo fortsetter å ha hunden løs i oppgangen og utenfor huset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan vet du at det er en reell fare for å bli bitt av denne hunden? Og hva gjør at du tolker den som aggressiv selv om den bjeffer og kommer mot deg? Det finnes mange årsaker til at hunder bjeffer, noen bjeffer f.eks. når de blir ivrige.

Takk for alt du gjør for å hjelpe meg! :)

Jeg vet at det er mange årsaker til at hunder bjeffer.

Jeg har lest om hva folk som selv har hund har erfart om hva som kan skje når en hund merker at et menneske er redd. Jeg leste at hunden ser det på kroppspråket, så selv om den ikke kan lukte at man er redd (f.eks pga avstand eller vindretning), så ser den det på kroppspråket. Hunder kan angripe pga at de merker at et menneske er redd.

Dette leste jeg også om hunders oppførsel:

"Dyr  oppfatter instinktivt (og rettmessig) andre dyr som potensielt farlige når de (de andre dyrene/menneskene) er redde - fordi redsel får svært mange til å angripe, og da er det best å prøve å få overhånd selv så raskt som mulig.  Dyr har med rette respekt for redsel."

"Redde og usikre hunder reagerer ofte sterkere på redde mennesker enn de gjør på trygge mennesker.

Mens trygge hunder ofte er flinke til å få redde mennesker til å bli mindre redde.

Fryktaggresjon hos hunder utløses fordi de er redde. Og kan fort trigges om redde mennesker oppfører seg rart. Men da er det jo ikke menneskets redsel egentlig som forårsaker det.

Enkelte hunder liker å skremme folk for gøy, og tester ut folk på reaksjonene de gir. Ofte ignorerer de folk som lar seg skremme. Enkelte kan nok oppfatte dette som reell "aggresjon" fra hunden. Men det er det ikke. Det er bare en slags "lek"."

Det kan hende at naboens hund er redd og usikker, og at det er derfor den oppfører seg som den gjør.

Jeg synes at det er rart at naboen min gang på gang slipper hunden sin mot meg.

Anonymous poster hash: a0fbf...bc1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Redsel er ikke rasjonell eller kan forklares logisk bestandig.

Folk kan fortelle meg at edderkopper ikke er farlige så mye de vil. Jeg vet det de sier ikke stemmer.  :( Selv om jeg selvfølgelig aldri har blitt angrepet av en, så er jeg redd dem likevel og bare venter på den første ninja-edderkoppen som er ute etter meg... 

Takk for ditt svar. Det er synd at du er plages med at du er redd for edderkopper. Angst for edderkopper er forståelig og naturlig. Hadde du bodd i et land der det er giftige edderkopper vil det at du har angst for edderkopper kunne redde deg unna slik at du slipper å bli bitt.

Akkurat edderkoppangst leste jeg at er noe som ligger nedarvet  i oss alle, som overlevelsesinstinkt.

I noen tilfeller er angst bra.

Årsaken til angst for hunder trenger ikke å ha med hunder å gjøre heller, leste jeg her:

http://www.fobier.net/cynofobi Cynofobi

Cynofobi (cynophobia) er angst for hunder, eller hunder med rabies.

Lidende som har utviklet cynofobi har en komplisert og konsistent frykt for hunder. Det bakenforliggende til angsten for hunder er i de fleste tilfeller vanskelig å avdekke, men det kan dreie seg om stress-relaterte livserfaringer som har påvirket amygdala i hjernen. Fobi for hunder kan kureres av psykiater med eksponeringstrening.

Cynofobi kalles også hundeskrekk og hundefrykt, men det er ordet cynofobi som er det alminnelige uttrykket på denne fobien.

Redsel er ikke rasjonell eller kan forklares logisk bestandig.

Folk kan fortelle meg at edderkopper ikke er farlige så mye de vil. Jeg vet det de sier ikke stemmer.  :( Selv om jeg selvfølgelig aldri har blitt angrepet av en, så er jeg redd dem likevel og bare venter på den første ninja-edderkoppen som er ute etter meg... 

Selvfølgelig er det mer enn rasjonalitet som påvirker oss:-) Poenget mitt i denne tråden har hovedsakelig vært at det neppe er konstruktivt å fortelle seg selv at det man er redd for virkelig _er_ farlig, at det _er_ sannsynlig at hunden kommer til å bite osv. Jeg tror det er mer konstruktivt å identifisere slik angst som irrasjonell og bruke energien sin på å roe ned seg selv i stedet for det motsatte.

Når det gjelder edderkoppangst, så gir det å bo i et eldgammelt trehus _store_ muligheter for eksponeringsterapi. Jeg liker dårlig små dyr som kryper eller flyr, men har innsett at det enkleste er å overse dem. Bortsett fra edderkoppene som lager nett, så går de andre dyrene sine vei igjen før eller senere... (Eller støvsugeren tar dem dersom de er trege.)

Naboen vet at jeg er redd for løse hunder. Jeg har snakket med henne om det.

Hva ville du ha gjort når naboen ikke slutter med å ha hunden løs?

Du tar det opp skriftlig med styret i borettslaget/sameiet. Det er båndtvang og det gjelder også på hele eiendommen. Skriv at du er redd hunder og at du har tatt det opp med eieren, uten at det har hjulpet. Naboer har ikke lov å opptre på måter som er til plage for andre.

AnonymBruker

Du tar det opp skriftlig med styret i borettslaget/sameiet. Det er båndtvang og det gjelder også på hele eiendommen. Skriv at du er redd hunder og at du har tatt det opp med eieren, uten at det har hjulpet. Naboer har ikke lov å opptre på måter som er til plage for andre.

Takk for rådet.

Tror du at det vil hjelpe med et brev til styret om dette, når jeg har snakket med styreleder om dette, men han sa at det ikke var noe han kan gjøre med dette.

Annonse

Selvfølgelig er det mer enn rasjonalitet som påvirker oss:-) Poenget mitt i denne tråden har hovedsakelig vært at det neppe er konstruktivt å fortelle seg selv at det man er redd for virkelig _er_ farlig, at det _er_ sannsynlig at hunden kommer til å bite osv. Jeg tror det er mer konstruktivt å identifisere slik angst som irrasjonell og bruke energien sin på å roe ned seg selv i stedet for det motsatte.

Når det gjelder edderkoppangst, så gir det å bo i et eldgammelt trehus _store_ muligheter for eksponeringsterapi. Jeg liker dårlig små dyr som kryper eller flyr, men har innsett at det enkleste er å overse dem. Bortsett fra edderkoppene som lager nett, så går de andre dyrene sine vei igjen før eller senere... (Eller støvsugeren tar dem dersom de er trege.)

Du har jo rett i at det neppe er videre konstruktivt å tenke  på at hunden skal bite eller at hunden er farlig. La tvilen komme hunden til gode. Selv elsker jeg hunder, selv de som er kjempestore. :) Men hundeeiere er dessverre av og til hensynsløse og tar lite hensyn til at andre ikke er like begeistret som de selv.

Etter å ha bodd i hus fra hhv 1890 og ca 1910 de siste 25 årene har ikke edderkoppangsten min blitt noe bedre. Men når jeg er alene hjemme, så er det ikke verre enn at jeg innser at jeg må ta dem selv. Og støvsuger eller omtrent en halv rull kjøkkenpapir har reddet meg mang en gang. Men hjertebank får jeg virkelig i sånne prosesser. Er bare verre å tenke på at den er der et sted utenfor mitt synsfelt enn å ta den og bli kvitt den. :D

AnonymBruker

La tvilen komme hunden til gode.

En mann ble tilsynelatende uprovosert bitt av en hund i skrittet på Oppsal i Oslo.

Hendelsen er langt fra enestående, for hvert år blir 5000 mennesker bitt av hund i Norge, ifølge Geir Marring i Oslo hundeskole. Han er en av dem som har holdt flest hundekurs i landet og synes slike hendelser er veldig trist.

Geir Marring sier "– Jeg er av den oppfatning at jeg aldri stoler på en hund, det er kanskje rart at jeg sier det som har hatt flest hundekurs i hele Norge, samtidig man ikke bli helt hysteriske, hunder stort sett bare er til stor glede."

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/5000-blir-bitt-av-hund-hvert-ar-1.8345342

Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok en gang gått å snakket med eieren, evt spurt om dere kunne fått til en ordning hvor hunden kunne få løpe fritt, men uten at du skal føle deg redd, feks, et inngjerda område, eller en hundegård, og at du mer eller mindre ønsker å hjelpe til å sette opp, slik at du vet det blir gjort.

Dersom det ikke hadde funket, hadde jeg gått til styreformannen der du bor og sagt i fra... Og da er det han/hennes ansvar at naboen din tar hånd om hunden. Dersom dette ikke skjer, får hun mest sannsynlig klager, og når det kommer til labo og lignende, så må de ut etter et viss antall klager... tror det er rundt 3 for de fleste, men dette kan du jo sjekke ut der du bor!

Ikke akkurat hyggelig det heller, men bedre at damen må flytte å finne seg en ny leilighet sammen med hunden sin, enn at hun må avlive hunden, og møte på deg resten av livet, som evt. fikk den avlivet fordi du stod å venta på at den skulle bite deg (som står skrevet lengre opp her). =S 

En mann ble tilsynelatende uprovosert bitt av en hund i skrittet på Oppsal i Oslo.

Hendelsen er langt fra enestående, for hvert år blir 5000 mennesker bitt av hund i Norge, ifølge Geir Marring i Oslo hundeskole. Han er en av dem som har holdt flest hundekurs i landet og synes slike hendelser er veldig trist.

Geir Marring sier "– Jeg er av den oppfatning at jeg aldri stoler på en hund, det er kanskje rart at jeg sier det som har hatt flest hundekurs i hele Norge, samtidig man ikke bli helt hysteriske, hunder stort sett bare er til stor glede."

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/5000-blir-bitt-av-hund-hvert-ar-1.8345342

Kanskje greit å legge merke til setningen om at man ikke må bli helt hysterisk. Du sitter jo og forer hundeangsten din i stedet for å håndtere den konstruktivt.

Jeg vil anta at du nå har møtt denne hunden en del ganger. Har den bitt deg? Hvor sannsynlig tror du det er at din nabo ville slippe den løs i oppgangen dersom hunden var aggressiv?

Etter min oppfatning er det mye større grunn til å være skeptisk og forsiktig når man møter en løs fremmed hund et eller annet sted, enn når man jevnlig møter den samme hunden.

Dette betyr ikke at jeg mener det er greit at naboen ikke gidder å ha den i bånd helt til de er innendørs, men synes du hauser en liten sak veldig opp.

AnonymBruker

Kanskje greit å legge merke til setningen om at man ikke må bli helt hysterisk. Du sitter jo og forer hundeangsten din i stedet for å håndtere den konstruktivt.

Jeg vil anta at du nå har møtt denne hunden en del ganger. Har den bitt deg? Hvor sannsynlig tror du det er at din nabo ville slippe den løs i oppgangen dersom hunden var aggressiv?

Etter min oppfatning er det mye større grunn til å være skeptisk og forsiktig når man møter en løs fremmed hund et eller annet sted, enn når man jevnlig møter den samme hunden.

Dette betyr ikke at jeg mener det er greit at naboen ikke gidder å ha den i bånd helt til de er innendørs, men synes du hauser en liten sak veldig opp.

Tusen takk Frosken og dere andre som har kommet med gode råd og prøver å hjelpe meg!

Det er snilt av dere.  :)  Jeg kontakter naboen, og jeg har håp om at hun vil ta hensyn.

Jeg håper også at jeg snart får komme i gang med terapi i forbindelse med redselen.

Før taklet jeg slike situasjoner med løse hunder når eieren var i nærheten, ganske bra.

AnonymBruker

Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok en gang gått å snakket med eieren, evt spurt om dere kunne fått til en ordning hvor hunden kunne få løpe fritt, men uten at du skal føle deg redd, feks, et inngjerda område, eller en hundegård, og at du mer eller mindre ønsker å hjelpe til å sette opp, slik at du vet det blir gjort.

Dersom det ikke hadde funket, hadde jeg gått til styreformannen der du bor og sagt i fra... Og da er det han/hennes ansvar at naboen din tar hånd om hunden. Dersom dette ikke skjer, får hun mest sannsynlig klager, og når det kommer til labo og lignende, så må de ut etter et viss antall klager... tror det er rundt 3 for de fleste, men dette kan du jo sjekke ut der du bor!

Ikke akkurat hyggelig det heller, men bedre at damen må flytte å finne seg en ny leilighet sammen med hunden sin, enn at hun må avlive hunden, og møte på deg resten av livet, som evt. fikk den avlivet fordi du stod å venta på at den skulle bite deg (som står skrevet lengre opp her). =S 

Takk for gode råd!

Ideen om hundegård er lur :)

Jeg er usikker på hva du mener med det du skriver her: "enn at hun må avlive hunden, og møte på deg resten av livet, som evt. fikk den avlivet fordi du stod å venta på at den skulle bite deg (som står skrevet lengre opp her)."   Mener du at du tror at jeg ønsker å bli bitt? Jeg er livredd for å bli bitt.

Når naboen etter en rekke henvendelser ikke følger reglene for hundehold, ville jeg nok funnet en løsning der hunden stille og rolig forsvant fra området for godt.

Det finnes folk som for en billig penge ordner slikt :-)

Annonse

Madelenemie

Hei!

Jeg har undersøkt litt nå og saken er slik at hvis din nabo ikke respekterer din frykt bør du anmelde forholdet. Hver gang hunden kommer i mot deg/ er løs. Det er viktig at du anmelder.

Jeg ville personlig informert min nabo om anmeldelsen da jeg ville øsnket å bevare en åpen diaolog tross uenighet om lover med henhold til båndtvang.

Hundeieren vil i de mnd av året hvor det er båndtvang bli ilagt en bot som er ganske stor, fra 3000 -6000 kr avhengig av hvor man bor. 

Her jeg bor har politiet hatt en raid ved et populært turområde, her fikk en person med sine 2 fuglehunder 8 eller 9000 kr i bot.

Jeg hadde min hund nå løs i fjellet, da han hørte hekkende myrsniper, så han på meg nå, og med stor lyst ville han løpe ut i myra, jeg ropte på han og raskt var han på plass ved leggen min og det helt til vi var over myra. Jeg er ikke fanatisk på båndtvang men jeg respekterer som hundeier andres frykt og naturen rundt meg som lovene er satt for å verne om.

Jeg mener at du bør ta det opp i et brev til borettslagets styre. Det virker som de kanskje ikke har satt seg nok inn i reglene rundt båndtvang. Dessuten kan man bruke paragrafen "til sjenanse for andre beboere".

Hvis du er redd for hunder, så må din nabo faktisk ta hensyn til dette. Om du skal gå i terapi for din frykt eller ikke, er helt irrelevant her. Det er helt vanlig at hundeeiere skal ha hunder i bånd, også på felles eiendom.

serenity777

Jeg gikk med avisen før, og møtte flere ganger digre beist av bikkjer som kom settende og bjeffende mot meg, og jeg ringte politet den ene gangen, og hva fikk jeg tilsvar av vårt impotente politi?:

Du bør spørre han pent og forsiktig om han ikke kan ta hunden i bånd, da han kan bli fornærmet.... blæh

Jadda, jeg fikk tilslutt så stor hundeangst att jeg måtte slutte i den jobben.

Det jeg hadde gjort var jeg deg, var og si ifra til styret for boligkomplekset, men det sørgelige er vel att slike folk stort sett kan ture frem, da jeg tviler på hun blir kastet ut for en løs hund...

Endret av serenity777
Madelenemie

Jeg gikk med avisen før, og møtte flere ganger digre beist av bikkjer som kom settende og bjeffende mot meg, og jeg ringte politet den ene gangen, og hva fikk jeg tilsvar av vårt impotente politi?:

Du bør spørre han pent og forsiktig om han ikke kan ta hunden i bånd, da han kan bli fornærmet.... blæh

Jadda, jeg fikk tilslutt så stor hundeangst att jeg måtte slutte i den jobben.

Det jeg hadde gjort var jeg deg, var og si ifra til styret for boligkomplekset, men det sørgelige er vel att slike folk stort sett kan ture frem, da jeg tviler på hun blir kastet ut for en løs hund...

Hei!

De siste årene er det blitt strengere, heldigvis.

Politiet gir bøter på flere steder, der familier er med sine barn og hundeiere ikke respekterer at andre kan være redde for hunder.

Jeg bruker hundesletta mye å båndtvangperioden, da min hund trenger å løpe fritt, jeg har han fritt ellers også, men viktig! Jeg innkaller han alltid når jeg ser andre komme på stien, og holder han helt til jeg vet om de vil hilse eller ikke, dette fordi man som hundeeier MÅ respektere at andre er redd for hunder. Jo styggere hundene er, jo reddere er de som ikke liker hunder. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...