Gå til innhold

Nabo som søler beis på carporttaket vårt

Anbefalte innlegg

petter smart

Vi bor i et rekkehus der det ligger en carport mellom husene. Naboen på ene siden ville plutselige beise huset. Han gikk dermed opp på taket på vår carport uten å verken spørre eller gi beskjed. Dette fant vi ut når vi tilfeldigvis gikk ut med søppelet.

Problemet er at han kun brukte tynt gråpapir for å dekke til taket. Beisen rant rett gjennom denne. I tillegg var den ikke godt nok sikret og blåste til slutt bort. Da fullførte han beisingen uten tildekning.

Han opplyste ikke om tilgrisingen, dette oppdaget vi selv. Vi kontronterte han med dette, men han så ikke problemet. Og trakk bare på skuldrene.

Vi tok kontakt med leverandør av takbelegget (Isola) og taktekker. Ifølge begge to er det ikke mulig å vaske vekk beisen uten å ødelegge takbelegget, da det ikke tåler verken høytrykksspyling eller tøffe rensemidler.

Hva er mine rettigheter ift å kreve at naboen enten retter opp i dette (som i praksis vil si å legge nytt takdekke) eller evt. betale en erstatning? Og hvilken størrelsesorden vil det normalt være på en slik erstatning?

Fortsetter under...

Madelenemie

Vi bor i et rekkehus der det ligger en carport mellom husene. Naboen på ene siden ville plutselige beise huset. Han gikk dermed opp på taket på vår carport uten å verken spørre eller gi beskjed. Dette fant vi ut når vi tilfeldigvis gikk ut med søppelet.

Problemet er at han kun brukte tynt gråpapir for å dekke til taket. Beisen rant rett gjennom denne. I tillegg var den ikke godt nok sikret og blåste til slutt bort. Da fullførte han beisingen uten tildekning.

Han opplyste ikke om tilgrisingen, dette oppdaget vi selv. Vi kontronterte han med dette, men han så ikke problemet. Og trakk bare på skuldrene.

Vi tok kontakt med leverandør av takbelegget (Isola) og taktekker. Ifølge begge to er det ikke mulig å vaske vekk beisen uten å ødelegge takbelegget, da det ikke tåler verken høytrykksspyling eller tøffe rensemidler.

Hva er mine rettigheter ift å kreve at naboen enten retter opp i dette (som i praksis vil si å legge nytt takdekke) eller evt. betale en erstatning? Og hvilken størrelsesorden vil det normalt være på en slik erstatning?

Hei!

Det er vel bare å si at han får gå opp på taket og ordne etter seg, fjerne flekkene, han vil sikkert ha et greit naboforhold, men man må jo være tydelig med at flekkene ønskes fjernet..

Sikkert vil han fikse det selv enn å betale erstatning.

Selv ville jeg spurt om lov, da jeg ordnet noe i hagen og måtte inn i naboen hage spurte vi om det var greit. Så det er jo vanlig å spørre om slikt. Hvis han er et normalt anstendig mennesker ordner dette seg greit.

Du må gjøre det skriftlig. Beskriv dato og alt som skjedde, og så sier du hva som skal ordnes opp i, og GI HAM EN FRIST. Hvis han ikke følger opp dette, kan du gå til søksmål (forliksrådet i første omgang) og du kommer helt klart til å ha retten på din side.

Men for all del: opptre saklig og høflig. 

Endret av ekte nick
AnonymBruker

Jeg synes at din nabo bør betale for hva det koster i materialer og arbeidspenger for å bytte ut den delen av takdekket som han griset til. Evt om han tilbyr seg å gjøre arbeidet og dere blir enige om det, kunne han betalt kun for materialene.

Anonymous poster hash: 23a19...383

Jeg tror det er rimelig klart at naboen juridisk sett plikter å enten utbedre skaden eller betale erstatning. Erstatningens størrelse skal tilsvare "økonomisk tap" , noe som jo er vanskelig å ta stilling til i en slik situasjon.

Men har sølet reelt sett noen betydning? Er det synlig fra bakkenivå eller er takdekningens funksjon forringet? Hvis ikke blir det vel en avveining mellom naboskap og tak ;-)

Hvis eiendommen er organisert som et boligsameie, så er det muligens slik at takene er "fellesareal" og således noe styret i sameiet må forholde seg til? Da jeg bodde i boligsameie bodde jeg i en blokk, så det er mulig at slik inndeling ikke er tilsvarende når det er snakk om rekkehus.

Annonse

Hvis eiendommen er organisert som et boligsameie, så er det muligens slik at takene er "fellesareal" og således noe styret i sameiet må forholde seg til? Da jeg bodde i boligsameie bodde jeg i en blokk, så det er mulig at slik inndeling ikke er tilsvarende når det er snakk om rekkehus.

Det kan være forskjellig fra sted til sted. Jeg bor i et sameie som dekker flere forskjellige hustyper, og der er enkelte større ting (som drenering) en sameiesak, mens andre ting (som tak og utvendig panel) er en bygningssak. Det settes av litt penger pr. bygning til et vedlikeholdsfond. Den hendelsen tråden handler om, ville ikke blitt sameiesak hos oss - bare hvis en av partene trekker selve nabokrangelen inn for styret.

Selvfølgelig er han ikke i sin fulle rett til å søle på garasjetaket, og han vil være pliktig til å fjerne maling om du ber om det.

Men synes malingen fra bakken eller har den noen betydning på annen måte? Hvis ikke, ville jeg bare latt det passere, tror jeg.

• 2 uker senere...
petter smart

Takker for alle svar. Det er ikke helt enkelt å fjerne beisen da takbelegget ikke tåler kraftige vaskemidler eller høytrykksspyling. Også vanskelig å bare bytte ut delene som er sølt på.

Blir vel til at en prøver med litt forsiktig spyling.

Må vel sikkert svelge denne kamelen. Hadde han spurt om lov og ikke minst beklaget seg etterpå så hadde jeg neppe blitt så forbannet. Men den gi-faen holdningen hans provoserte meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...