Gå til innhold

Skoleinntak for gutten vår, venteliste

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sønnen vår har ikke kommet inn på sitt 1 valg på skole, som var studiespesialisering.

Han står som nummer 4 på venteliste...

Noen som vet om det er slik at mange pleier og gi fra seg plass, er det noe håp tro? Er det slik at venteliste 4 kan gi oss et reelt håp om plass?

Er veldig fortvilte her nå... men det er vi helt sikkert ikke alene om.

Anonymous poster hash: 42861...c3f

Fortsetter under...

Noen som vet om det er slik at mange pleier og gi fra seg plass, er det noe håp tro? Er det slik at venteliste 4 kan gi oss et reelt håp om plass?

Hvis du mener at han ikke kom inn på studiespesialisering, altså den linjen uansett hvilken skole, synes jeg ikke 4. plass høres så ille ut. Men det kommer jo helt an på hvor mange slike plasser det er i lokalmiljøet deres, og han må evt. være forberedt på å få tilbud på en skole som kanskje ikke er øverst på ønskelista.

Har du sjekket om fjorårets opptak ligger på nett, slik at du kan få en pekepinn? Sjekk hva som var siste opptakskrav etter 1. og 2. opptak. Hvis det er mer enn helt ubetydelig forskjell, kan du regne med at det var et visst "opprykk".

I de største byene er det nesten alltid en del som flytter eller av andre grunner ikke tar i mot plassen. På et lite sted med noen få skoler "alle" konkurrerer om plass på, blir det annerledes.

AnonymBruker

"Har du sjekket om fjorårets opptak ligger på nett, slik at du kan få en pekepinn? Sjekk hva som var siste opptakskrav etter 1. og 2. opptak. Hvis det er mer enn helt ubetydelig forskjell, kan du regne med at det var et visst "opprykk"."

LABAN:

Hvordan søker jeg på slikt da?

Hva skriver jeg i søkefeltet liksom:)
Er så utrolig dårlig på dette...

Dette er en bygd med en videregående skole, men den var nok ikke så poppis tidligere.

I år er det tydligvis mange søkere.

Hvordan søker jeg på slikt da?

Hva skriver jeg i søkefeltet liksom:)

Er så utrolig dårlig på dette...

Dette er en bygd med en videregående skole, men den var nok ikke så poppis tidligere.

I år er det tydligvis mange søkere.

Her er i hvert fall kalenderen:

http://www.vilbli.no/?Artikkel=016296&Side=Artikkel&Fylke=2

Her står det også en del, sjekk .pdf-vedlegget et stykke ned og se om du får noen ideer til søking der:

http://www.akershus.no/nyheter/?article_id=201612

Prøv f.eks. "Akershus videregående første inntak 2012-2013" eller noe sånt.

Når det gjelder hvordan ventelistene oppdateres, vet forhåpentligvis sønnen din mer enn jeg gjør. Inntakskontoret vet det nok også, men de ringes kanskje fullstendig ned i disse dager.

Lykke til, jeg synes ikke 4. plass i Akershus er veldig avskrekkende. Men det kommer an på hvor mange skoler som er reelt aktuelle, det er store avstander. Man kan liksom ikke pendle fra Nesodden til Nittedal eller omvendt, for å gå på vgs.

Endret av laban
AnonymBruker

Det er venteliste nr 4 på den ene skolen det er snakk om.

Kan han få plass på en annen skole enn han har søkt?

Er ikke aktuelt med annen skole tror jeg, blir for lang reisevei.

Så da må det bli elektrofag på samme skole, selv om det er dumt, når han egentlig ike vil det...

Mwn, men, mye kna jo fortsatt skje:)

Annonse

Så da må det bli elektrofag på samme skole, selv om det er dumt, når han egentlig ike vil det...

Men, men, mye kna jo fortsatt skje:)

Det var akkurat det der jeg lurte på, det var uklart når du skrev i første innlegget at "Sønnen vår har ikke kommet inn på sitt 1. valg på skole, som var studiespesialisering." I mitt første svar forutsatte jeg at det handlet om linje, ikke bare skole, derfor skrev jeg "Hvis du mener at han ikke kom inn på studiespesialisering, altså den linjen uansett hvilken skole, synes jeg ikke 4. plass høres så ille ut."

Reglene for valg av linje og skole har blitt forandret flere ganger, så jeg vet ikke hvordan det er i år mht. å bli tilbudt plass på riktig linje, men "feil" skole. Akkurat det vet garantert sønnen din.

Om det er noe håp om å rykke opp som nr. 4 på venteliste på en bestemt skole, må man nesten ha lokalkunnskap for å vurdere. Er skolen oversøkt og kjempepopulær, er det kanskje små sjanser. Er den "bare" full i år fordi det er mange ungdommer som starter vgs i det strøket, blir det noe annet.

Endret av laban

Datteren min skal også begynne på videregående skole, og regelen var slik at alle MÅTTE sette opp tre (eller var det fire?) søknadsalternativer. Jeg oppfatter deg slik at han har søkt bare på et sted/en linje? Det syntes jeg hørtes litt rart ut?

AnonymBruker

Neinei, han har satt opp tre valg, men tre forskjellige linjer på samme skole.
Det blir for lang vei med annen skole, derfor ble det studiespes som 1 valg, elktro som andre og bygg på tredje.

Hadde vi bodd nærmere andre skoler ville han ha søkt studiespes på 3 forskjellige skoler.

Det blir for lang vei med annen skole, derfor ble det studiespes som 1 valg, elktro som andre og bygg på tredje.

Hadde vi bodd nærmere andre skoler ville han ha søkt studiespes på 3 forskjellige skoler.

Da vil han, så vidt jeg vet, få plass på denne skolen uansett. Selv om han må starte på elektro eller byggfag, så vil det uansett være nyttig lærdom å ta med seg videre om han skulle ønske å begynne på noe helt nytt andre året. Det er svært mange som føler de har valgt "feil" første året på vdg.skole, og som starter på nytt året etter. Det viktigste er at han FULLFØRER uansett. Lykke til :)

Neinei, han har satt opp tre valg, men tre forskjellige linjer på samme skole.Det blir for lang vei med annen skole, derfor ble det studiespes som 1 valg, elktro som andre og bygg på tredje.Hadde vi bodd nærmere andre skoler ville han ha søkt studiespes på 3 forskjellige skoler.   Anonymous poster hash: 42861...c3f

Hvis han helst vil gå på studiespesialiserende, tok dere en stor sjanse ved å bare søke på en skole. Er det virkelig så store avstander innen Akershus at ingen annen skole var aktuell? Mange har reisevei på opptil en time for å gå på videregående. Det er også et betydelig antal videregående elever i Norge som må bo på hybel.

Riktig linje er mye viktigere enn å komme på en bestemt skole.

Det blir for lang vei med annen skole, derfor ble det studiespes som 1 valg, elektro som andre og bygg på tredje.

Hvis dette er en skole i en del av Akershus som omtrent bare har søkere fra nærmiljøet, synker jo sjansene. 4. plass er ikke veldig lavt, men det blir helt spesielle forhold rundt slike "lokalskoler".

Men ved å sette opp en slik søknad, har han jo klart og tydelig prioritert skole framfor linje. Hvis linjevalget var viktigst, måtte han jo gardert seg ved å søke skolen med "nest minst" reisevei.

Man kan aldri være sikker på noe som helst hvis man ikke har veldig gode karakterer. Det svinger fra år til år hvilke skoler som er populære. Noen ganger handler det om størrelsen på ungdomskullene og andre forhold som er logiske og forståelige, andre ganger er det bare et rykte eller f.eks. en upopulær rektor som skal til.

Han kan gå de to årene på elektrofag og ta tredje påbyggingsåret som gir studiekompetanse, og da har han fullført på tre år.

Endret av Høstløv

Annonse

Han kan gå de to årene på elektrofag og ta tredje påbyggingsåret som gir studiekompetanse, og da har han fullført på tre år.

Det stemmer. Men hvis han må til en annen skole for å ta påbygg, blir det ingen "gevinst" totalt sett. Da kunne han like gjerne gått vg1 studiespes på en annen skole og byttet til den nærmeste etter ett skoleår. Det er nesten alltid mulig å bytte på den måten, siden noen faller ut mellom vg1 og vg2.

Jeg kritiserer ikke svaret ditt, altså! Men alt dette viser bare hvor viktig det er å tenke gjennom situasjonen før man søker: Hva er "verst" - to skoleår på en yrkeslinje som ikke er førstevalget, eller ett skoleår på riktig linje, men med lang reisevei?

Men det kan jo hende denne skolen har tilbud om påbygg.

Det stemmer. Men hvis han må til en annen skole for å ta påbygg, blir det ingen "gevinst" totalt sett. Da kunne han like gjerne gått vg1 studiespes på en annen skole og byttet til den nærmeste etter ett skoleår. Det er nesten alltid mulig å bytte på den måten, siden noen faller ut mellom vg1 og vg2.

Han har ikke søkt om vg1 ved annen skole og dermed har ham misset dette tilbudet i år.

Jeg påpekte muligheten han har for å fullføre studiekompetanse på tre år, i forhold til den skoleplassen han er blitt tilbudt.

Dessuten blir han eldre og det er enklere å ta tredje påbyggingsåret ved en annen skole iom at han da blir 19 år og lettere kan bo hjemmefra i tilfelle dette tilbudet ikke er ved hans skole.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...