Gå til innhold

kan en dødssyk person "bestemme" seg for å leve lengre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har hørt noen historier som ser ut til å bekrefte at det kan se slik ut. Hvordan det kan forklares aner jeg ikke.

Litt på siden av tema. Folk jeg kjenner med jobb i helsevesenet forteller at de ofte opplever at 3 eller 6 mennesker dør med lite tid mellom, f.eks få timer eller dager. F.eks. hvis en pasient dør på sykehjem lurer de ofte på hvem de to neste blir. Etter at 3 mennesker er borte, kan det gå lang tid til neste gang noen blir borte. De sa at de ikke alltid var slik, men ofte.

Finnes det noen forklaring på det da? Hørtes rart ut....

Jeg kommer ikke på noen naturlig forklaring. De som sa dette har jobbet mange år på sykehus, men mest på sykehjem ulike steder i landet og påstod at det var slik på alle stedene. Tilfeldig? Aner ikke, for jeg vet ikke hvor mange dødsfall de har lagt merke til på den måten i forhold til hvor mange som fallt utenfor det mønsteret og hvor mange det var totalt. Men merkelig var det.

Hmm. Ser det er mange tvilere her. Men, er det ikke akseptert at psyken er en del av det somatiske også, at det at man ønsker å bli friskere, kan hjelpe? Det at man ikke gir opp? Nå snakker jeg ikke om døds-sykdom, nødvendigvis, men generelt.

Man ser jo stadig på tv at ambulansepersonell snakker til pasienten, prøver å holde bevisstheten - er det bare i film, eller også i virkeligheten? (Jeg har heldigvis sluppet å se sånt foreløpig)

Hvis en "fighting spirit" kan gjøre en viss forskjell i noen sammenhenger, burde den samme spirit'en kunne gjøre at noen klarer å holde ut en viss tid til...?

Jeg kommer ikke på noen naturlig forklaring. De som sa dette har jobbet mange år på sykehus, men mest på sykehjem ulike steder i landet og påstod at det var slik på alle stedene. Tilfeldig? Aner ikke, for jeg vet ikke hvor mange dødsfall de har lagt merke til på den måten i forhold til hvor mange som fallt utenfor det mønsteret og hvor mange det var totalt. Men merkelig var det.

Det jeg synes er rart er at det nesten kan virke som om når norske kjendiser dør, så skjer det tre dødsfall i løpet av kort tid :P  Er det bare jeg som tenker dette, eller? :P

Det jeg synes er rart er at det nesten kan virke som om når norske kjendiser dør, så skjer det tre dødsfall i løpet av kort tid :P  Er det bare jeg som tenker dette, eller? :P

Dette tror jeg ikke er reelt, men noe som handler om hvordan enkelte organiserer sine erfaringer. Siden det dør kjente mennesker hele tiden, så vil det jo kun være snakk om hvordan man avgrenser "kort tid" for at tre mennesker skal dø i perioden.

Dette tror jeg ikke er reelt, men noe som handler om hvordan enkelte organiserer sine erfaringer. Siden det dør kjente mennesker hele tiden, så vil det jo kun være snakk om hvordan man avgrenser "kort tid" for at tre mennesker skal dø i perioden.

Jada, ser den;) Ville jo vært ganske snålt om det var et mønster i det;)

Annonse

Jeg har som nevnt ikke noe forklaring. Men de som døde var folk på samme sted (kunne godt være lite kjente folk.). Enten bodde de på samme sykehjem eller i samme nabolag. Statisk er jo ikke påstanden mulig å fastslå, fordi tall mangler. Slik sett kan påstanden være feil.

Hvis påstanden deres stemte, finnes ikke mange mulige forklaringer. F.eks. at det reker rundt flere slags "copycats" til Alfred Nesset, eller det er noe alvorlig galt med rutiner på noen sykehjem (med å begrense smittsomme sykdommer/infeksjoner) eller at det finnes et eller annet som begrenser eller bestemmer menneskelig livslengde. Altså et eller annet utenfor vanlig menneskelig erfaring som influerer på livslengden, men ikke akkurat bekreftelse på påstanden til trådstarter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...