Gå til innhold

Vask av håndkleder

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Yngstejenta dusjer annenhver dag og bruker samme håndkleet hele uka. Hun bretter det og henger det opp på dusjkabinettet etter bruk.

Jeg bruker mitt håndkle i to dager (dusjer 2-4 ganger i løpet av fire dager).

Husk at vi er helt rene når vi skal bruke håndkleet, så bakterier bør du ikke tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

20

• Togli

10

• Lillemus

8

• morsan

6

Mest aktive i denne tråden

Dette var det sannelig bra du spurte om - det er HELT unødvendig, dyrt og miljøuvennelig å vaske etter hver bruk. Har ikke mannen din protestert på dette gjennom årenes løp? :)

Begynte å tenke på om du kanskje kan ha et par andre rutiner disse nonnene har anbefalt også - kanskje du skal lufte flere av de "gode rådene"? :P

He he. Tiltredes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre - ikke nødvendig å vaske etter én gangs bruk. Men jeg foretrekker at de våteste håndklærne kan tørkes ved å henge dem opp over en stang etter bruk og ikke bare henge på knagger tett i tett. Hurtigst mulig tørking viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å få en second opinion om andre ting han har protestert mot også... :P

Hei!

:-) det kan hende, kommer jeg på noe skal jeg spørre her :-)

Jeg har nok listesystemet mitt mye derfra, det kom jeg på nå. Listene er imidlertid gode, de henger på alle rom og i ulike varianter.

Jeg liker ikke å snakke så mye, blir sliten av mine egne ord også, glad i stillhet, så listene medvirker til stillhet.

Jeg har forsøkt justere meg litt, ikke være så opphengt i struktur og orden, men ikke lett.

Feks når jeg setter meg ned ved et bord retter jeg straks på ting slik at de ikke står uryddig. Eks penn og mobil ligger i samme vinkel på notatblokken. Det er lik avstand mellom lysestaker og jeg slenger ikke post på bordet, men legger alle bunker rett. Jeg retter også på fjernkontroller, bøker, iPad'er, og det meste.

Min mor syns det er irriterende, og min mann bryr seg ikke, men jeg forstår ikke at man ikke føler det bedre hvis linjene blir mer systematiske før man setter seg ned?

Håper noen forstår? Min mann smiler av det og bryr seg ikke... Slenger fra seg pennen og mobilen? Uten å legge de i sammenfallende linjer med papirer. Jeg syns det må være fint å ha det som han, men jeg er ikke sånn, får det ikke til, forsøkt mange ganger. Men kanskje er det sånn for meg fordi mye av det jeg opplever er vinkler og linjer, derfor har jeg nok så god orienteringsevne/stedsans. Det første jeg kan spørre om når jeg besøker mennesker er å se huset, jeg ser da inn i alle rom, også boder, og på den måten får jeg et overblikk av kvadratmeter og husets vinkler. Det liker jeg.

Takk for alle råd om håndklær , så kan jeg spørre senere om noe annet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngstejenta dusjer annenhver dag og bruker samme håndkleet hele uka. Hun bretter det og henger det opp på dusjkabinettet etter bruk.

Jeg bruker mitt håndkle i to dager (dusjer 2-4 ganger i løpet av fire dager).

Husk at vi er helt rene når vi skal bruke håndkleet, så bakterier bør du ikke tenke på :)

Hei!

Og husk på all den døde huden som ligger i håndkle neste gang du dusjer og tørker deg:-)

Det gikk fint, jeg har tørket meg med samme håndkle to ganger nå, jeg tenkte på hudcellene, men brydde meg ikke.

Et for håret og et stort for kroppen og et mindre for intimområde, det siste kaster man jo til vask.

Jeg skal kjøpe flere små håndklær nå.

Men jeg burde vel da kjøpe hvite, slik at jeg skiller på små håndklær, så kan jeg bruke de med farge for hendene ved servantene? Tror det bør være sånn. Da må jeg lage en ny liste over det nye håndkle systemet. Det kan jeg henge ved siden av sorteringslisten for skittentøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre - ikke nødvendig å vaske etter én gangs bruk. Men jeg foretrekker at de våteste håndklærne kan tørkes ved å henge dem opp over en stang etter bruk og ikke bare henge på knagger tett i tett. Hurtigst mulig tørking viktig.

Hei!

Ja vi henger på stang, slik at jeg tenkte på om jeg bare skal kjøpe en til sånn stang, med fire stenger ut, for da kan alle ha en hver. Isteden for knagger tenkte jeg...

Kan ha det bak dusjen, men det ser fort rotete ut med håndklær på stang, men siden jeg ikke ser det, så kanskje mulig. For ellers må barna ta håndkle når tørt å henge det påbplasswn sin og det blir enda en ting å huske for dem. De er jo så flinke på å følge lister og systemer, men de er barn og tenker ikke på alt.

Takk i vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg burde vel da kjøpe hvite, slik at jeg skiller på små håndklær, så kan jeg bruke de med farge for hendene ved servantene? Tror det bør være sånn. Da må jeg lage en ny liste over det nye håndkle systemet. Det kan jeg henge ved siden av sorteringslisten for skittentøy.

Det spiller vel ingen rolle? Når de er brukte hives de i skittentøyet og vaskes (jeg gjetter på at du vasker alle håndklær på 95 grader?) og blir gullende rene etterpå. Om de har vært brukt nedentil eller til hendene spiller da ingen rolle?

Minner meg om moren på småbarnsforumet for noen år siden som var veldig nøye på at kluter med rød kant ble brukt til babyens ansikt, mens kluter med blå kant ble brukt til å vaske babyens rumpe. For deretter å vaske alle klutene i samme maskin... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel ingen rolle? Når de er brukte hives de i skittentøyet og vaskes (jeg gjetter på at du vasker alle håndklær på 95 grader?) og blir gullende rene etterpå. Om de har vært brukt nedentil eller til hendene spiller da ingen rolle?

Minner meg om moren på småbarnsforumet for noen år siden som var veldig nøye på at kluter med rød kant ble brukt til babyens ansikt, mens kluter med blå kant ble brukt til å vaske babyens rumpe. For deretter å vaske alle klutene i samme maskin... :)

Hei!

Da gjettet du riktig :-) nesten. Av og til 90 av og til 60:-)

Det med kluter er jo ikke logisk, det har med en følelse å gjøre, man vasker ikke toalett med vaskekluter selv om man koker dem etterpå.:-)

Jeg legger dessuten ofte kluter, de hvite i klorin, før vask for jeg liker å ha de skikkelig hvite.

Jeg er glad det i dag fins engangskluter til toalett osv.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Og husk på all den døde huden som ligger i håndkle neste gang du dusjer og tørker deg:-)

Det gikk fint, jeg har tørket meg med samme håndkle to ganger nå, jeg tenkte på hudcellene, men brydde meg ikke.

Et for håret og et stort for kroppen og et mindre for intimområde, det siste kaster man jo til vask.

Jeg skal kjøpe flere små håndklær nå.

Jeg skrubber huden i dusjen og vasker av meg de døde hudcellene, og tørker meg ikke så hardt at det ligger igjen masse døde hudceller i håndkleet;)  Hvis jeg skulle vært redd for dette, så måtte jeg jo skifta sengetøy hver dag også? Jeg skifter det uansett for ofte - en gang i uka, men det er fordi jeg føler det mest komfortabelt:)

Ang farge på håndklær, så velger jeg alltid mørk farge uansett - fordi de da holder seg penest i vask :)

Du skriver lenger oppe her at du må rette på ting på bordet osv når du skal sette deg ned? Sånn er jeg også, men asperger har jeg ikke ;) Det er nok mange av oss som har slike "greier", så det er ganske normalt. Når det begynner å bli slitsomt å lage lister, ha system osv, da bør man selvsagt trene seg på å ha en mer avslappa holdning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det mannen som insisterer på reint dusjhåndkle hver gang og jeg har resignert. Altså ikke i den forstand at jeg tar nytt hver gang, men at jeg lar ham gjøre det. For min del er premisset at man er ren når man kommer ut av dusjen og godt å høre at mange er enig med meg der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har nok listesystemet mitt mye derfra, det kom jeg på nå. Listene er imidlertid gode, de henger på alle rom og i ulike varianter.

2. Jeg liker ikke å snakke så mye, blir sliten av mine egne ord også, glad i stillhet, så listene medvirker til stillhet.

3. Feks når jeg setter meg ned ved et bord retter jeg straks på ting slik at de ikke står uryddig. Eks penn og mobil ligger i samme vinkel på notatblokken. Det er lik avstand mellom lysestaker og jeg slenger ikke post på bordet, men legger alle bunker rett. Jeg retter også på fjernkontroller, bøker, iPad'er, og det meste. Min mor syns det er irriterende, og min mann bryr seg ikke, men jeg forstår ikke at man ikke føler det bedre hvis linjene blir mer systematiske før man setter seg ned?

4. Det første jeg kan spørre om når jeg besøker mennesker er å se huset, jeg ser da inn i alle rom, også boder, og på den måten får jeg et overblikk av kvadratmeter og husets vinkler. Det liker jeg.

Vi er veldig ulike på dette punktet. Jeg liker også å ha orden rundt meg, men ut fra ditt ståsted fortoner nok min orden seg som kaos!  :D

1. Det er sikkert ikke en dum ide å ta en gjennomgang av listene med familien nå. Jeg har sagt det før, men dere er mange i familien, det er alles hjem, og alle skal trives i huset. Dette fordrer at alle - også du - må fire litt på egne krav sånn at andres behov også dekkes. Kanskje kan noen punkt fjernes nå, sånn at listene ikke er så massive? Kanskje kan listene - som ungene har etterlyst - henges mer diskret? Kanskje trenger ikke alle familiemedlemmer samme lister? Jeg ville tro at dette var et lurt tema å ta opp i plenum.

2. Igjen; dette får det til å høres ut som listene dekker ditt behov, ikke andres. Kanskje du kan gi litt etter for ditt behov for kontroll og stillhet? Dette med håndduksvask er jo et eksempel på en unødvendig rutine som heller ikke koster deg så mye å endre, sant. Kanskje er det flere slike punkter på listene?

3. Hehe, du ville synes at det var kaotisk hos meg. Jeg liker å legge ting på plass etter bruk, men ting som er framme ligger definitivt ikke i vinkel. Jeg ville synes det var jobbig å bo sammen med noen som krevde av meg at jeg etterfulgte deres behov for vinkler og orden, men det høres ut som du lar din mann (og dine barn?) gjøre som de ønsker, og det er bra. Hvorfor blir din mor irritert?

4. Hehe, nå måtte jeg le litt. Jeg har aldri hatt besøk av noen som ønsker å se bodene, og det ville jeg synes var underlig. Har du aldri fått reaksjoner på dette? Greier du å sette fingeren på hvorfor du har behov over en så grundig oversikt over andres areal? Og by the way - i boden min ville du fått sjokk! Det er INTET i vinkel  :D

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

:-) det kan hende, kommer jeg på noe skal jeg spørre her :-)

Jeg har nok listesystemet mitt mye derfra, det kom jeg på nå. Listene er imidlertid gode, de henger på alle rom og i ulike varianter.

Jeg liker ikke å snakke så mye, blir sliten av mine egne ord også, glad i stillhet, så listene medvirker til stillhet.

Jeg har forsøkt justere meg litt, ikke være så opphengt i struktur og orden, men ikke lett.

Feks når jeg setter meg ned ved et bord retter jeg straks på ting slik at de ikke står uryddig. Eks penn og mobil ligger i samme vinkel på notatblokken. Det er lik avstand mellom lysestaker og jeg slenger ikke post på bordet, men legger alle bunker rett. Jeg retter også på fjernkontroller, bøker, iPad'er, og det meste.

Min mor syns det er irriterende, og min mann bryr seg ikke, men jeg forstår ikke at man ikke føler det bedre hvis linjene blir mer systematiske før man setter seg ned?

Håper noen forstår? Min mann smiler av det og bryr seg ikke... Slenger fra seg pennen og mobilen? Uten å legge de i sammenfallende linjer med papirer. Jeg syns det må være fint å ha det som han, men jeg er ikke sånn, får det ikke til, forsøkt mange ganger. Men kanskje er det sånn for meg fordi mye av det jeg opplever er vinkler og linjer, derfor har jeg nok så god orienteringsevne/stedsans. Det første jeg kan spørre om når jeg besøker mennesker er å se huset, jeg ser da inn i alle rom, også boder, og på den måten får jeg et overblikk av kvadratmeter og husets vinkler. Det liker jeg.

Takk for alle råd om håndklær , så kan jeg spørre senere om noe annet:-)

Oj, - det er nok veldig mange av oss som ikke ville like at du inspiserte hele huset - inkludert bodene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjester kan få kikke i alle mine rom, men spør først.. (slik du skriver at du gjør, Madelenemie). Opplevde en slektning som hadde kikket overalt i huset mens vi hadde vært borte, det synes jeg var både uhøflig og litt creepy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, - det er nok veldig mange av oss som ikke ville like at du inspiserte hele huset - inkludert bodene!

Tenkte jeg også! Jeg ville bli ganske beklemt og begynt å lure om en som var hos oss første gang insisterte på å se alle rom - inkludert boder og soverom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe - rart hvordan sånt fester seg! Den husker jeg godt jeg også :)

Men du, Lillemus... Jeg vasker alltid håndklærne på "bare" 60 grader, så også med undertøy. Det sies at bakterier drepes ved 40 grader, så sånn sett burde vel 60 være nok? Eller... :wacko:   (vi er iallefall aldri syke noen av oss :huh: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, Lillemus... Jeg vasker alltid håndklærne på "bare" 60 grader, så også med undertøy. Det sies at bakterier drepes ved 40 grader, så sånn sett burde vel 60 være nok? Eller... :wacko:   (vi er iallefall aldri syke noen av oss :huh: )

En ting som er irriterende er at underbukser som ikke er av den solide bomullstypen sjelden tåler mer enn 30-40 grader. Av denne grunn klager mannen i huset i mellom på fruens lite elegante undertøy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg også! Jeg ville bli ganske beklemt og begynt å lure om en som var hos oss første gang insisterte på å se alle rom - inkludert boder og soverom.

Enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, Lillemus... Jeg vasker alltid håndklærne på "bare" 60 grader, så også med undertøy. Det sies at bakterier drepes ved 40 grader, så sånn sett burde vel 60 være nok? Eller... :wacko: (vi er iallefall aldri syke noen av oss :huh: )

40 grader?? Synes jeg høres lite ut! Her vaskes håndklær og undertøy og sengetøy på 60, slik som du gjør, og jeg innbiller meg at såpass må til.

Kokvask bruker jeg forresten nesten aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vasker undertøyet mitt på 40 grader. Bruker av og til litt flekkfjerning (biotex) ved f.eks mensflekker, men det blir rent, det! Bortsett fra hvite truser, de synes jeg aldri blir helt rene. Har nesten sluttet å bruke hvite truser nettopp av den grunn. Eller forresten, trusene er jo rene, men det kan sitte fargestoffer igjen. Samme som når man vasker babyklær med bæsjeflekker/gulrotflekker, det kan fremdeles være en flekk der etter vasking, men klærne er rene likevel.

Anonymous poster hash: 1bacb...e96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig ulike på dette punktet. Jeg liker også å ha orden rundt meg, men ut fra ditt ståsted fortoner nok min orden seg som kaos! :D

1. Det er sikkert ikke en dum ide å ta en gjennomgang av listene med familien nå. Jeg har sagt det før, men dere er mange i familien, det er alles hjem, og alle skal trives i huset. Dette fordrer at alle - også du - må fire litt på egne krav sånn at andres behov også dekkes. Kanskje kan noen punkt fjernes nå, sånn at listene ikke er så massive? Kanskje kan listene - som ungene har etterlyst - henges mer diskret? Kanskje trenger ikke alle familiemedlemmer samme lister? Jeg ville tro at dette var et lurt tema å ta opp i plenum.

2. Igjen; dette får det til å høres ut som listene dekker ditt behov, ikke andres. Kanskje du kan gi litt etter for ditt behov for kontroll og stillhet? Dette med håndduksvask er jo et eksempel på en unødvendig rutine som heller ikke koster deg så mye å endre, sant. Kanskje er det flere slike punkter på listene?

3. Hehe, du ville synes at det var kaotisk hos meg. Jeg liker å legge ting på plass etter bruk, men ting som er framme ligger definitivt ikke i vinkel. Jeg ville synes det var jobbig å bo sammen med noen som krevde av meg at jeg etterfulgte deres behov for vinkler og orden, men det høres ut som du lar din mann (og dine barn?) gjøre som de ønsker, og det er bra. Hvorfor blir din mor irritert?

4. Hehe, nå måtte jeg le litt. Jeg har aldri hatt besøk av noen som ønsker å se bodene, og det ville jeg synes var underlig. Har du aldri fått reaksjoner på dette? Greier du å sette fingeren på hvorfor du har behov over en så grundig oversikt over andres areal? Og by the way - i boden min ville du fått sjokk! Det er INTET i vinkel :D

Hei!

1) det er jeg som liker listene best. Ok, jeg oppdaget til min glede at listene hang midt på veggen til mine to store barn, jeg ble forundret og husket hva barnehabiliteringen sa sist, at lister viktige, men henge i skap.

2) jeg har vansker å endre på listene... Skal tenke på det. Tror jeg liker lister best.

3) min mor blir irritert fordi hun syns jeg ligner på sin mann sier hun.

Hun syns man skal slenge ting og vi er veldig ulike. Hun blir også irritert fordi jeg er så taus. Og før fordi jeg ikke oppfører meg normalt, nå har hun vist godtatt det mer. Hun syns jeg er pen og så lenge jeg ikke snakker det hun kaller tull, er hun for tiden stolt av meg. Jeg ligner ikke på noen i familien , så man kan jo lure?

4) jeg liker å få oversikt, og jeg liker vinkler arkitektur og linjer. Jeg spurte naboene om å se inn i bodene, de hadde ingen innvendinger, min mann mener imidlertid at jeg ikke trenger det.

Men skal jeg se huset, må jeg se bodene også, jeg ser kun på arealstørrelse, ikke Evt rot, jeg er god på å angi areal uten måleinstrumenter.

Om andre reagerer... Det er vanskelig å si, for jeg oppdager ikke det hvis ikke mennesker sier det direkte til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...