Gå til innhold

Tips til bryllupsgave...


Ayia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lager denne salaten selv :-) men kaller det ikkevfor noe spesielt ?

Men nå vet jeg hva både det og belgisk blåskjellrett heter :-)

Her til lands omtales den ofte bare som tomat og mozarellasalat også :) 

 

Moules frites har jeg spist mye i Frankrike, kjempegodt. Man kan få blåskjellene tilberedet på mange ulike måter, og denne gangen skal jeg lage en variant med kokosmelk, chili, litt kinesisk hvitløk, ingefær og koriander - det blir bare veldig friskt og godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting av kniver (bortsett fra "spisekniver") skal i oppvaskmaskina, de blir fort sløve av det.

I know, men det gjør ikke mann. Eller det vil si - han vet, men "glemmer"...

Det er bra han har mange andre bra sider hehe... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her til lands omtales den ofte bare som tomat og mozarellasalat også :) 

 

Moules frites har jeg spist mye i Frankrike, kjempegodt. Man kan få blåskjellene tilberedet på mange ulike måter, og denne gangen skal jeg lage en variant med kokosmelk, chili, litt kinesisk hvitløk, ingefær og koriander - det blir bare veldig friskt og godt.

Hei!

Det er hva jeg kaller den :-)

Hm jeg trodde jeg var avansert i matveien :-)

Men nå vet jeg hvem spørre:-)

Jeg har aldri lagd blåskjell med de smaker, kan du sende meg oppskriften? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hva jeg kaller den :-)

Hm jeg trodde jeg var avansert i matveien :-) Men nå vet jeg hvem spørre:-)

Jeg har aldri lagd blåskjell med de smaker, kan du sende meg oppskriften? :-)

Mange matglade her på dol, og du & jeg, flyfly og Xtra er bare noen av dem. Mange å spørre mao :)

 

Jeg gjør så her:

 

1. Legger skjell i kaldt vann, fjerner evt skjegg og skadede/ åpne skjell. Legger pommes frites i form i stekeovnen.

2. Kutt chilien (1 rød) i to deler - fjern frø. Del den ene halvparten i skiver, den andre halvparten finhakkes sammen med en klump ingefær og en halv kinesisk hvitløk. Mange oppskrifter anbefaler også sitrongress, men det bruker ikke jeg.

3. Grovhakk fersk koriander. Legg tilside.

 

4. Ha chili, hvitløk og ingefær i en stor kjele sammen med olje. Fres lett i et halvt minutt (stopp før hvitløken blir brun, da blir den så skarp, nesten besk i smaken).

5. Tilsett skjell og kokosmelk (noen bruker 50/50 fløte/ kokosmelk, jeg bruker heller i en skvett tørr hvitvin). Gi dette et oppkok, og la det koke til skjellene har åpnet seg (ca 2-3 minutter). Rør rundt så alle skjell åpner seg (kast de som ikke åpner seg).

 

6. Rett før servering heller du over koriander og rører rundt, samt skviser 1/2- 1 lime over det hele, og rører rundt til koriander og lime er godt fordelt.

 

Server med godt, gjerne overflatesaltet brød, pommes frites, aioli (lag selv, lett og myyyye bedre) ++. Jeg plusser gjerne på med litt tomat- og/ eller oliventapenade (tomattapenade=  1 glass solmodne tomater i olje kjørt i blender med ekstra olivenolje) for alt sånt er så godt til godt brød og sprø pommes frites! :)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange matglade her på dol, og du & jeg, flyfly og Xtra er bare noen av dem. Mange å spørre mao :)

 

Jeg gjør så her:

 

1. Legger skjell i kaldt vann, fjerner evt skjegg og skadede/ åpne skjell. Legger pommes frites i form i stekeovnen.

2. Kutt chilien (1 rød) i to deler - fjern frø. Del den ene halvparten i skiver, den andre halvparten finhakkes sammen med en klump ingefær og en halv kinesisk hvitløk. Mange oppskrifter anbefaler også sitrongress, men det bruker ikke jeg.

3. Grovhakk fersk koriander. Legg tilside.

 

4. Ha chili, hvitløk og ingefær i en stor kjele sammen med olje. Fres lett i et halvt minutt (stopp før hvitløken blir brun, da blir den så skarp, nesten besk i smaken).

5. Tilsett skjell og kokosmelk (noen bruker 50/50 fløte/ kokosmelk, jeg bruker heller i en skvett tørr hvitvin). Gi dette et oppkok, og la det koke til skjellene har åpnet seg (ca 2-3 minutter). Rør rundt så alle skjell åpner seg (kast de som ikke åpner seg).

 

6. Rett før servering heller du over koriander og rører rundt, samt skviser 1/2- 1 lime over det hele, og rører rundt til koriander og lime er godt fordelt.

 

Server med godt, gjerne overflatesaltet brød, pommes frites, aioli (lag selv, lett og myyyye bedre) ++. Jeg plusser gjerne på med litt tomat- og/ eller oliventapenade (tomattapenade=  1 glass solmodne tomater i olje kjørt i blender med ekstra olivenolje) for alt sånt er så godt til godt brød og sprø pommes frites! :)

 

*lagrer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange matglade her på dol, og du & jeg, flyfly og Xtra er bare noen av dem. Mange å spørre mao :)

 

Jeg gjør så her:

 

1. Legger skjell i kaldt vann, fjerner evt skjegg og skadede/ åpne skjell. Legger pommes frites i form i stekeovnen.

2. Kutt chilien (1 rød) i to deler - fjern frø. Del den ene halvparten i skiver, den andre halvparten finhakkes sammen med en klump ingefær og en halv kinesisk hvitløk. Mange oppskrifter anbefaler også sitrongress, men det bruker ikke jeg.

3. Grovhakk fersk koriander. Legg tilside.

 

4. Ha chili, hvitløk og ingefær i en stor kjele sammen med olje. Fres lett i et halvt minutt (stopp før hvitløken blir brun, da blir den så skarp, nesten besk i smaken).

5. Tilsett skjell og kokosmelk (noen bruker 50/50 fløte/ kokosmelk, jeg bruker heller i en skvett tørr hvitvin). Gi dette et oppkok, og la det koke til skjellene har åpnet seg (ca 2-3 minutter). Rør rundt så alle skjell åpner seg (kast de som ikke åpner seg).

 

6. Rett før servering heller du over koriander og rører rundt, samt skviser 1/2- 1 lime over det hele, og rører rundt til koriander og lime er godt fordelt.

 

Server med godt, gjerne overflatesaltet brød, pommes frites, aioli (lag selv, lett og myyyye bedre) ++. Jeg plusser gjerne på med litt tomat- og/ eller oliventapenade (tomattapenade=  1 glass solmodne tomater i olje kjørt i blender med ekstra olivenolje) for alt sånt er så godt til godt brød og sprø pommes frites! :)

Hei!

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...