Gå til innhold

Psykolog eller psykiater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere best erfaring med?

Jeg trodde jeg likte psykologer først fordi jeg trodde de så problemer i litt større sammenheng enn leger. At de ser litt mer på oppvekst, og barndom. Og har fokuset på hvordan man utvikler sin personlighet.  

Men nå tror jeg at jeg har endret oppfatning. Jeg liker psykiatere bedre fordi de vet mer om hjernen og er mer opptatt av hjernens funksjoner enn alt det andre. Jeg kan ikke legge skylden på familien min eller mobbing i oppveksten. Men heller at hjernen min ikke takler sånt.

Man kan jo ikke noe for at man har den hjernen man har. Noen ganger så føles det som jeg står utenfor meg selv og betrakter det hele. Jeg vet jeg mange ganger tar feil i ulike situasjoner men jeg vet jeg ikke greier det bedre. Jeg prøver det beste.

Foretrekker dere psykologer eller psykiatere?

Skrevet

Jeg trodde jeg likte psykologer først fordi jeg trodde de så problemer i litt større sammenheng enn leger. At de ser litt mer på oppvekst, og barndom. Og har fokuset på hvordan man utvikler sin personlighet.  

Men nå tror jeg at jeg har endret oppfatning. Jeg liker psykiatere bedre fordi de vet mer om hjernen og er mer opptatt av hjernens funksjoner enn alt det andre. Jeg kan ikke legge skylden på familien min eller mobbing i oppveksten. Men heller at hjernen min ikke takler sånt.

Man kan jo ikke noe for at man har den hjernen man har. Noen ganger så føles det som jeg står utenfor meg selv og betrakter det hele. Jeg vet jeg mange ganger tar feil i ulike situasjoner men jeg vet jeg ikke greier det bedre. Jeg prøver det beste.

Jeg går til en sykepleier og synes i grunn det er greit, bare synd hun ikke vet noe om diagnosen min. Har gått til psykologer før og de var alle forskjellige, men bare en av dem gikk veldig etter boka. De andre hadde sine personligheter og det gav preg i terapien, gikk til en vernepleier men hun var helt på bærtur.

Ellers snakker jeg med psykiatere når det gjelder medisinene, det er kun da de er inni bildet. Merker jeg har respekt for psykiatere, de har autoritet. Men kommer jo an på personligheten til psykiaterne og da, liker når de er autoritære og bestemte. Får respekt for dem da.

Skrevet

Hvis jeg bare hadde hatt behov for terapi tror jeg jeg ville valgt psykolog. Jeg har BP og har prøvd ut mye forskjellige medisiner, og da foretrekker jeg psykiater.

Nå har jeg begge deler. Psykologen hadde jeg når jeg hadde en del å bearbeide, men til videre oppfølging ønsker jeg å ha psykiater.

Så jeg vil si alt etter hvilke behandling du har behov for.

Anonymous poster hash: 8a535...1f8

Skrevet

Hvis jeg bare hadde hatt behov for terapi tror jeg jeg ville valgt psykolog. Jeg har BP og har prøvd ut mye forskjellige medisiner, og da foretrekker jeg psykiater.

Nå har jeg begge deler. Psykologen hadde jeg når jeg hadde en del å bearbeide, men til videre oppfølging ønsker jeg å ha psykiater.

Så jeg vil si alt etter hvilke behandling du har behov for.

Anonymous poster hash: 8a535...1f8

Vet om psykologer som ikke liker psykiatere :-) og det er vel ikke uten grunn. Mange er uenige, kanskje spesielt den litt eldre skolen - psykologer som er over 50 år. Der man får spørsmål om man onanerer eller ikke.

Det beste hadde vel vært en mellomting. Det føler jeg min psykiater er.

Skrevet

Generelt:

Vil du ha en behandler som er kjent med normalpsykologien, som er en god støttespiller og samtalepartner, som kan stille spørsmål rundt dine tankemønstre og utfordre de, velg psykolog

Vil du ha en behandler som kjenner hjernens "hardware", enklere kan stille diagnoser og har et bredere register for behandling (inkl medisiner), velg psykiater.

Hvis du velger psykolog er det uansett lurt å involvere fastlegen for å få med deg den medisinske siden av saken også..

Skrevet

Når det gjelder terapi er det viktigere hvilken terapiform behandleren har spesialisert seg i enn om han er psykiater eller psykolog. Det samme gjelder tendens/evne til å stille diagnose. Begge grupper har lang spesialisering. Psykologer vet også mye om hjernen, men ikke så mye om resten av kroppen som en psykiater. 

Skrevet

Hei!

Psykiatere liker jeg, de har realfagutdanning,og snakker konkret, er tydelige, presise og rett frem og direkte, jeg takler ikke svevende tåkeprat og gjetteleker og for mye snakk om følelser.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ikke for å diskvalifisere de som har skrevet svar her, men jeg tviler på at noen av dere har hatt så mange av hver gruppe at dere kan si noe generelt om gruppene.

Jeg tror at det kan være personlige faktorer ved behandleren som har minst like stor betydning som grunnutdannelsen.

Skrevet

Jeg er enig med NHD her! Personlig egnethet og kjemi er det viktigste - det finnes mange rare folk av begge kategorier som aldri skulle hatt pasienter, og andre som er kjempeflinke. Jeg har møtt en del av alle typer :)

Skrevet

Ikke for å diskvalifisere de som har skrevet svar her, men jeg tviler på at noen av dere har hatt så mange av hver gruppe at dere kan si noe generelt om gruppene.

Jeg tror at det kan være personlige faktorer ved behandleren som har minst like stor betydning som grunnutdannelsen.

Jeg føler jeg har hatt så mange av hver gruppe :-)

Uansett, så er det jo noe som skiller psykologer fra psykiatere vil jeg tro. Det er vel ikke bare selve medisinfaget som er forskjellig? Jeg synes det virker slik at psykologene jeg har møtt ikke er så punktlige i terapien, og helst vil drikke kaffe med meg,  føler de snakker mer om løst og fast, mens legene sitter der nærmest klar med penn og papir.

Det er vel hver sin smak.

Skrevet

Det er da helt individuelt.

Noen psykologer er svært opptatt av nyeste forskning og hjernens funksjoner.

Noen psykiatere er svært opptatt av oppvekst og åndelighet.

De beste er de som kjenner sine begrensninger, tilpasser metoden etter den aktuelle problemstillingen basert på gjeldende retningslinjer for behandling, og som du har kjemi med.

Anonymous poster hash: 2b2d0...56b
Skrevet

Hei!

Jeg uttaler meg også på grunnlag av min psykiater :-)

Hva hun har sagt og bekreftet, og det er egentlig nokså logisk, at realfagutdannende mennesker er enklere å snakke med. Der erfarer jeg alltid! (men så klart fins det unntak fra regelen)

Selv har jeg ingen erfaring å mene noe om dette på.

Skrevet

Jeg har sett deg skrive på dol at du mener bipolare skal gå til psykiater. Jeg antar det er pga. medisinering - men er det fordi dere også har utdannelse i hvordan hjernen fungerer slik andre her skriver?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har sett deg skrive på dol at du mener bipolare skal gå til psykiater. Jeg antar det er pga medisinering - men er det fordi dere også har utdannelse i hvordan hjernen fungerer slik andre her skriver?

Ja, jeg har skrevet at det om mulig bør være slik i det minste det første året etter diagnose. Dette fordi medisinvurdering er en så stor del av det hele - særlig det første året.

Skrevet

Ja, jeg har skrevet at det om mulig bør være slik i det minste det første året etter diagnose. Dette fordi medisinvurdering er en så stor del av det hele - særlig det første året.

For min lidelse synes jeg at min foretrukne rekkefølge i behandlere er:

1. Psykiater

2. Fastlege 

3. Psykolog.

Psykiater har tenkt mye mer helhetlig, føler jeg. Jeg er heller der at jeg trives hos psykolog hvis jeg har utfordringer ifm mestring av dagliglivet (stress, mv). For konkrete lidelser synes jeg psykiater er best.

Men nå er både min psykiater og psykolog privatpraktiserende. Det er behagelig å kunne få time hos psykolog nærmest på dagen hvis jeg er stresset da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...