Gå til innhold

Forhøyet B12 + div.


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg fikk nylig vite at jeg hadde veldig høyt B12-verdi (over 1450) da jeg tok blodprøver for jern/b12. Andre som skilte seg ut på denne prøven var B-Hb = 11,5. B-Trombocytter=140. Og B-Erytrocytter=3,60.

Jeg har over et års-tid fått B12-injeksjoner hos fastlegen da jeg hadde veldig lav B12 tidligere. (både min mor og mormor har perisiøs anemi og får injeksjoner). Jeg tok disse sprøytene hver 3 uker i begynnelsen, men gikk etterhvert over til hver 3. måned de siste ca 3 gangene.

Den siste tok jeg i mars og da tok jeg også en blodprøve som viste rundt et nivå på 200-300, altså normalt. Da jeg satte ny sprøyte nå nylig, når jeg tok blodprøven, var det altså over 5 mnd siden siste sprøyte.

Jeg fikk nå også en ny sprøyte etter blodprøven, så nivået må da nå være enda høyere enn det prøven viste..

Almenntilstanden min er ok, men jeg er en del slapp og trøtt, og har hatt litt mindre matlyst og motivasjon generellt, de siste ukene.

Tidligere har jeg hatt mye problemer med helsa, men har jobbet nå 100% siden januar, for første gang i mitt liv. (kontorjobb).

Litt om tidiligere helsetilstand: Jeg var syk i 5 år, noe som startet med mononukleose med kraftige komplikasjoner. (i lever, milt etc) I ettertid fikk jeg diagnosen ME, og prøvde "alt" av terapier uten hell.

Helt til jeg ble anbefalt en kinesisk lege i Øst Europa, som gjorde meg veldig mye bedre (drakk 1 liter urtemedisin hver dag i 100 dager..) Jeg gikk fra en med kraftige magesmerter, ekstremt intolerant for mat, oppblåst, stadig hovne lymfekjertler, svimmel m.m. til en som fungerer så og si normalt.

Legen sa bl.a.at jeg hadde revmatisme i milten, infeksjon/betennelse i milt og blod, infeksjon i tarmene (pga. milten), candida, mangel på oksygen i blodet og problemer med nyrer som ikke fungerte optimalt.

Grunnen til at jeg ramser opp alt dette er at jeg tenktedet er lettere for deg å komme med forslag når du får "hele bildet". B12-nivået kan jo kanksje ha en sammenheng med det jeg ble fortalt om bl.a blodet.

Jeg sliter fremdeles litt med oppblåst mage i blant (spes ved gluteninntak), trøtthet og at jeg må tisse veldig, veldig ofte(?). Bortsett fra dette er det meste i orden.

Har du noen ideer om hva denne veldig høye B12 verdien kan bety?

Jeg blir jo livredd for at noe alvorlig skal være galt igjen..

Mvh, kvinne 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Jeg tror at dine høye B12 verdier kan skyldes at lageret begynner å bli fullt eller at opptaket av B12 er blitt bedre. For å få et bedre bilde av din vitamin B status anbefaler jeg å måle blodverdier av homocystein og metylmalonsyre som er bedre mht å følge med vitamin B12 verdier når du har fått sprøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...