Gå til innhold

Bare en opplysning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det du ikke klarte?

Der er vel der problemet ligger. Det er ikke sunt å gå rundt og ikke gjøre noe.

Anonymous poster hash: 845e2...690

Jeg klarte ikke ta utdannelse f.eks. Og når man er i systemet blir man prøvd ut, det ble jeg men taklet ingenting av det. Men var syk da. Nei, det er ikke bra å ikke gjøre noe, det merker jeg da nå selv. Skulle gjerne hatt noe å gjøre nå.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

34

• AnonymBruker

19

• frosken

12

• miakami

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

@issomethingwrong: Følelsen av avflata følelsesliv m.m. er en meget kjent bivirkning av antipsykotika. Stjernestøv er definitivt ikke den eneste pasienten som opplever dette.

Det samme gjelder for mange på SSRI. Særlige kreative og kunstenere kan få store problemer med å gjøre jobben sin på både antipsykotika og antidepressiva.

Syns også du tenker svart/hvitt i forhold til psykotiske opplevelser. Selv om psykose som regel er en overveiende negativ opplevelse er det ikke alltid slik, og mange opplever visse deler av psykosen som positivt.

Det er fint at medisinene virker for deg, men ut fra det kan du ikke generalisere til hvordan andre burde oppleve ting.

Skrevet (endret)

Begynnelsen av den maniske psykosen er det mest fantastiske jeg noen sinne har opplevd. Det var utenomjordisk deilig. Først etter noen dager at det ble skremmende. Skulle gjerne opplevd det igjen. Men slutter ikke på medisiner, for merker tvert det negative. Men ingenting slår den følelsen. Bare det å bli berørt... få håret vasket i frisørsalong...berøring var så orgasmisk deilig at jeg fikk latterkrampe. Klart man savner slike opplevelser! De er ubeskrivelig gode.

Endret av miakami
Skrevet

@MotorPrøysen:

Ja, jeg ser den.

I mitt tilfelle føler jeg at medikamentene dekker et behov. Det vil si, jeg har ikke behov for å ha tanker om skade og død. Det faktum at medikamentene mer eller mindre fjerner slike tanker, ser jeg som positivt. Og det faktum at jeg da kan ha fokus på livet mitt, det egentlige meg, ser jeg på som klart verdifullt.

Jeg forstår at deler av en psykose kan oppleves som positive. Men det som var mitt opprinnelige spørsmål, som jeg klart forstår at kan høres hardt og brutalt ut, er: 

Skal samfunnet la mennesker stå utenfor sine plikter bare for å kjenne positive følelser, når det totale bildet blir klart negativt?

For å illustrere bedre: En tørrlagt alkoholiker har helt klare totale fordeler av å ikke drikke. Men tror du ikke vedkommende savner å være full? En person som har sluttet å røyke har klare fordeler av å ikke røyke. Men du kan banne på at vedkommende ønsker seg en sigg iblant :-)

Jeg mener fortsatt at vi mennesker har en plikt. Om den plikten er å jobbe, å ta vare på sine barn, stell av huset, på andre måter være produktiv eller hva det måtte være, kan selvfølgelig diskuteres. Men jeg mener fortsatt at det er egoistisk å ønske seg kontakt med sine psykotiske sider fremfor å bidra med det man kan (mye eller lite).

Skrevet

Jeg klarte ikke ta utdannelse f.eks. Og når man er i systemet blir man prøvd ut, det ble jeg men taklet ingenting av det. Men var syk da. 

Men har du prøvd mens du går på medisiner og er "frisk" da?

Skrevet

Men har du prøvd mens du går på medisiner og er "frisk" da?

Føler meg ikke frisk på medisiner heller, tåler lite og blir fort utmattet. Er initiativløs og lat. Skulle fantes en vidunder pille. Klart jeg ville jobbet da og tjent mine egne penger, hadde drøm om å ta utdannelse en gang. Dette er ikke er tilværelse jeg ønsker, det er ikke gøy å få en diagnose for så å bli uføretrygdet. Men jeg klarte ikke det vanlige livet. Men jeg har ikke vært arbeidsledig, har faktisk klart å oppdra barn. Det var det jeg konsentrerte meg om, kunne ikke maktet mer.

Skrevet

Stjernestøv, vet du hva de kalte schizofreni før? Dementia Praecox, vet du hva det betyr? Det betyr tidlig demens. Vil du bli dement? Hvis ja, slutt med medisinene, hvis nei, fortsett å ta de. Jeg har vært innlagt sammen med schizofrene som har hatt veldig dårlig løp av sykdommen, og jeg trodde de var hjerneskadde, ikke schizofrene.....

Skrevet

Det beskrives at man "mister seg selv" ved å ta medisiner. Man mister jo ikke seg selv, man mister en sykdom. Man får seg selv tilbake! Eller tar jeg feil?

Ja, du tar feil. Du forenkler problemstillingene noe voldsomt.  De færreste med schizofreni får tilbake den de var før sykdommen slo ut første gang, medisinene reduserer en del symptomer men gir ofte også noen uønskede virkninger.

Skrevet

Jeg forstår at deler av en psykose kan oppleves som positive. Men det som var mitt opprinnelige spørsmål, som jeg klart forstår at kan høres hardt og brutalt ut, er: 

Skal samfunnet la mennesker stå utenfor sine plikter bare for å kjenne positive følelser, når det totale bildet blir klart negativt?

Hvem mener du skal ha retten til å vurdere et menneskes livskvalitet?

Skrevet

Men hvis dette bare dreier seg om subjektiv livskvalitet kunne jeg f.eks. godt tenke meg å slippe og jobbe, og kun drive med hobbyprosjekter på fulltid.

Skrevet

Jeg takker for din n'te negative tilbakemelding på et innlegg fra meg. De siste par måneder har det nesten gått sport i at du skal slakte det jeg skriver (og jeg tør minne om at du har fått tilbakemeldinger på at du iblant går litt langt). Det er selvfølgelig helt greit. Jeg har ryggrad til å tåle kritikk, jeg. Men jeg ville blitt glad for om du kunne bruke noe mer objektive briller når du leser.

Vi står på to fullstendig ulike planeter i våre ståsteder. Du snakker om individ og jeg snakker om samfunn. Jeg tror nemlig at et menneske er ansvarlig for mer enn seg selv og sin livskvalitet.

Skrevet

Men hvis dette bare dreier seg om subjektiv livskvalitet kunne jeg f.eks. godt tenke meg å slippe og jobbe, og kun drive med hobbyprosjekter på fulltid.

Spikeren på hodet.

Skrevet

Stjernestøv, vet du hva de kalte schizofreni før? Dementia Praecox, vet du hva det betyr? Det betyr tidlig demens. Vil du bli dement? Hvis ja, slutt med medisinene, hvis nei, fortsett å ta de. Jeg har vært innlagt sammen med schizofrene som har hatt veldig dårlig løp av sykdommen, og jeg trodde de var hjerneskadde, ikke schizofrene.....

Det er skremmende ja og jeg vurderer å ta medisiner, men kanskje en an sort...vet ikke. Er redd for å bli dement, de rundt meg sier jeg husker ingenting og glemmer fort. Det er jeg bekymret for.

Skrevet

Jeg verken jobber eller går skole selv på medisiner. Sitter bare i senga og sitter på facebook om jeg ikke er på trening eller med en venninne.

Skrevet

Og hatt en dritt sykdom i tilegg? Jeg kunne tenke meg å jobbe, kunne tenke meg å være frisk.

Skrevet

Og hatt en dritt sykdom i tilegg? Jeg kunne tenke meg å jobbe, kunne tenke meg å være frisk.

Nei, jeg skrev "hvis dette bare dreier seg om subjektiv livskvalitet".

Skrevet

Jeg verken jobber eller går skole selv på medisiner. Sitter bare i senga og sitter på facebook om jeg ikke er på trening eller med en venninne.

Du orker nå ihvertfall å trene. Og har venner.

Skrevet

Nei, jeg skrev "hvis dette bare dreier seg om subjektiv livskvalitet".

.......og der datt jeg av lasset :)

Skrevet

Du orker nå ihvertfall å trene. Og har venner.

Også bidrar jeg til samfunnet ved å betale skatt av leieinntekten min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...