Gå til innhold

Runners Knee


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg har nettopp gjenomført Oslo maraton og under løpet fikk jeg smerter på utsiden av venstre kne! ( altså på venstre siden, venstre kne ) jeg var online å søkte etter mulige forklaringer og Runners Kne kom opp som mulig treff.
Slik jeg forstå det så er det en vanlig belastnings skade for løpere og hoppere.
De fleste sier at etter riktig behandling så vil det bli bedre?
Noen nett sider ( norske leger ) mener at det er bra med styrke trening og at jeg ikke bør begyne å løpe igjen før jeg kan utføre alle styrke øvelser uten smerter?
Det høres fornuftig om det stemmer?
Det jeg kunne be deg gjøre er følgende.
Jeg er ikke så god på muskel navn eller navn på øvelser, men om du har illustrasjoner på diverse øvelser så vil jeg gjerne ha dem? :)
Eller så er det fint om du forteller meg alt jeg bør vite om skaden?


Håper du kan hjelpe meg :)

Hilsen
Velibor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fysioterapeut Erik Øiangen

Hei,

Gratulerer med gjennomført løp enten det var 10 km, halv eller helmarathon.

Du beskriver (om noe kort) et relativt klassisk forløp ved en tilstand vi på fagspråket kaller\"tractus iliotibialis syndrom\" eller langdistansekne.

Syndromet oppstår pga repiterende bøye og strekkebevegelse i kneleddet. På utsiden låret går det en lang seneplate/bånd som strekker seg fra utsiden av hoften og helt til et feste rett nedenfor kneleddet. Problemet oppstår dersom dette båndet er stramt og gnisser(som et tau over en stein) frem og tilbake ved bøye og strekkebevegelser i kneleddet.

Dette skjer jo hele tiden ved løping, hopping, sykling der repetisjonstallet er høyt og bevegelsene veldig like og monotone.

Symptomene er ofte stivhet og smerter på utsiden av kneleddet ved løping og tydeligere ved nedoverbakke.

Ved akutte plager skal du avlaste, ise ned og event. få rekvirert betennelsesdempende i 3 dager. Man kan også event. prøve injeksjonsbeh. (litt cortison/smertestillende).

I tillegg skal du tøye senebladet 3 x pr dag a ca 30 sek.

Deretter lett alternativ trening(sykkel/svømming og gradvis prøve deg frem med kortere jogge/gåturer. Dersom du er symptomerfri kan du gradvis øke løpsbelastningen.

Ved kroniske/tilbakevennende plager kan steroideinjeksjon være et alternativ, samt systematisk tøyning av senebåndet og gradvis opptrening.

Dete vil være lurt ved både akutte og kroniske plager å se på utløsende faktorer.

1) ofte er det trettheten i den innerste lårmuskelen(vastus medialis obliqus) og hofteleddets stabilisator på utsiden av hoften(gluteus medius) som gjør at vi faller litt inn i kneleddet under lange løp samt at vi tenderer til overpronasjon(fothvelvet detter ned) i fot/ankel. Dermed øker irritasjonen på senebladet.

2) undersøke om det er benlengdeforskjell (gir uheldig og ulik belastning)

3) sørge for optimalt gode sko tilpasset din fot og event innleggssåler for sport(mykere enn vanlige såler).

4) unnvære skråbakke ved trening/løp langs veiskulder(gir skjev belastning)

5) redusere mengden nedoverløping(øker belastningen betydelig)

6) variere alle parametre ; hastighet, løpstrase,lengde og hyppighet.

Det er desverre lite godt dokumenterte effekter ved øvelser, men endel mener å ha god effekt av tøyning av senebladet og styrketrening av gluteus medius og lårmuskelen(VMO).

Her finnes mange varianter og det må instrueres \"live\"av fysioterapeut for å få den ønskede effekt da det er veldig lett å gjøre det feil.

hilsen fysio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...