Gå til innhold

Grensesetting


Gondor

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Virker som NHD mener all adferd utenom adferd som han selv har dreier seg om å unngå umiddelbart ubehag.

Slik jeg ser saken/det opprinnelige innlegget: Trådstarter har et eller annet forhold tile en annen person og føler at dette forholdet ikke er likeverdig. Gondor føler at det er den andre sine tanker og sin vilje som vinner frem hele tiden. Gondor ønsker å sette grenser for den andre.

Så kommer spørsmålet: Skal det bare gjøres/utføres, eller skal en først finne ut hvorfor en frem til nå har problemer med å sette grenser?

 

Ting blir ofte klarere om en setter ting på spissen. A voldtar B gjentatte ganger. B har vansker med å gjøre skikkelig motstand evt politianmelde det og dermed få en slutt på voldtektene. Skal B da gå i psykoterapi for å finne ut hvorfor det er slik (mens voldtektene fortsetter), eller skal B sette foten ned umiddelbart (Just do it) og få slutt på voldtektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • TulleKoppen

    16

  • Nicklusheletida

    6

  • ISW

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    5

Mest aktive i denne tråden

Slik jeg ser saken/det opprinnelige innlegget: Trådstarter har et eller annet forhold tile en annen person og føler at dette forholdet ikke er likeverdig. Gondor føler at det er den andre sine tanker og sin vilje som vinner frem hele tiden. Gondor ønsker å sette grenser for den andre.

Så kommer spørsmålet: Skal det bare gjøres/utføres, eller skal en først finne ut hvorfor en frem til nå har problemer med å sette grenser?

 

Ting blir ofte klarere om en setter ting på spissen. A voldtar B gjentatte ganger. B har vansker med å gjøre skikkelig motstand evt politianmelde det og dermed få en slutt på voldtektene. Skal B da gå i psykoterapi for å finne ut hvorfor det er slik (mens voldtektene fortsetter), eller skal B sette foten ned umiddelbart (Just do it) og få slutt på voldtektene?

 

Blir svaret mitt (under) litt feil? Jeg blir litt usikker, vil gjerne forstå det fordi det er relevant. 

 

''Ts ønsker å ut av dette, og da er hun bare nødt til å gjøre slik nhd sier. Det har ingen hensikt å gruble på hvorfor ditt og hvorfor datt, det har hun gjort så mange ganger før uten å komme noen vei. Skal hun komme noen vei, er hun nødt til å gjøre det som nhd foreslår.

 

Synes han har et godt poeng. Det er et RÅD fra en fagperson med lang erfaring. Og det han sier, er vel egentlig at det koster, men for at hun skal komme noen vei så må hun bare gå den harde veien - det finnes ingen enkel omvei.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B skal selvfølgelig endre atferd umiddelbart. I ettertid kan det i tillegg være lurt å reflektere over hvorfor hun var villig til å la seg misbruke slik over tid, da dette kan motvirke at hun repeterer samme handlingsmønster. Men det er ikke noen vits i denne refleksjonen dersom ikke atferden endres.

 

Jeg tror forøvrig ikke at svaret på hvorfor nødvendigvis er fullt så enkelt som at det kun handler om å unngå umddelbart ubehag, selv om dette også er involvert. Folk kan ha de merkeligste rasjonaler bak det å forbli i en offerrolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Blir svaret mitt (under) litt feil? Jeg blir litt usikker, vil gjerne forstå det fordi det er relevant. 

 

''Ts ønsker å ut av dette, og da er hun bare nødt til å gjøre slik nhd sier. Det har ingen hensikt å gruble på hvorfor ditt og hvorfor datt, det har hun gjort så mange ganger før uten å komme noen vei. Skal hun komme noen vei, er hun nødt til å gjøre det som nhd foreslår.

 

Synes han har et godt poeng. Det er et RÅD fra en fagperson med lang erfaring. Og det han sier, er vel egentlig at det koster, men for at hun skal komme noen vei så må hun bare gå den harde veien - det finnes ingen enkel omvei.''

Jeg mener at du har forstått det. Eksemplet med din mor var utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er viktigst? Å finne ut hvorfor det er slik eller rette seg i ryggen og bli enig med seg selv at dette er uakseptabelt og så gjøre noe? Kanskje begge deler? Psykologmat? Jeg tror jeg har vært sånn stort sett hele livet. Jeg har fullstendig tåkesyn!

Som sagt mange ganger: Endre adferd.

 

Hvordan gjøre dette? Tenk at alle voksne mennesker har valg. Du er ansvarlig for dine valg, denne mannen for sine. Det er ikke ditt bord. Slutt å "hjelp". Just do it.

 

Og - slutt samtidig å mate din dårlige samvittighet ved å si at null hjelp er "slemt" eller hensynsløst". Det ER nemlig ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forøvrig ikke at svaret på hvorfor nødvendigvis er fullt så enkelt som at det kun handler om å unngå umddelbart ubehag, selv om dette også er involvert. Folk kan ha de merkeligste rasjonaler bak det å forbli i en offerrolle.

 

Bra noen forstår det. For det er ikke alle som har den evnen, selv om de er lærd som pokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Ser ingen grunn til å bruke tid på hvorfor det er slik. Gjør noe med det.

 

I dag da jeg skulle ut, regnet det. Brukte lite tid på hvorfor. Tok på regntøy.

Ha ha, begynte å skratte høyt her. Du har noen korte, enkle, men veldig gode og treffende kommentarer innimellom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, begynte å skratte høyt her. Du har noen korte, enkle, men veldig gode og treffende kommentarer innimellom :-)

 

"Waiting for the perfect man"... er ikke han der litt for gammel for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg er enig i at det er bedre å gjøre noe med det enn å gruble over hvorfor det er sånn, men jeg ser ikke hvorfor dette er relatert til det jeg snakket om. Jeg kritiserer NHD for å ha et kynisk menneskesyn. Selvsagt helt off-topic, men noen må stå opp mot denne mannen.

Rart hvor forskjellig man kan se det. Etter min mening er det ikke mulig å gi noe bedre råd enn dette. Jeg fikk en telefon fra sønnen min i dag som gjorde meg helt skjelven, men begynte å tenke på at det kan jo sammenlignes litt kanskje? Han og en annen var på jakt og feilberegnet hvor de skulle gå. En bratt fjellside som viste seg å være mye farligere enn de trodde. De sto fast, de kunne ikke klatre ned, det var livfarlig. Hadde de plassert en fot feil, ville det ha endt i døden. Aldri hadde han kjent på en slik dødsangst og samtidig begynte burdagsmeldingene å tikke inn, blant annet i fra meg. Det var på 20-årsdagen hans og der kjempet de for livet. Han som var med og egentlig hadde ansvaret for sønnen min siden han var stipendiat, var på gråten. I en slik situasjon, tenker man nok ikke på hvorfor man havnet i den kan jeg tenke meg, man fokuserer kun på å gjøre de riktige tingene for å overleve. Jeg tror det er det Nhd forsøker å si at man kommer ingen vei ved å se bakover. Noe sånt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

"Waiting for the perfect man"... er ikke han der litt for gammel for deg?

Du verden, er det ikke mulig å si noe positivt uten at det skal misforstås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvor forskjellig man kan se det. Etter min mening er det ikke mulig å gi noe bedre råd enn dette. Jeg fikk en telefon fra sønnen min i dag som gjorde meg helt skjelven, men begynte å tenke på at det kan jo sammenlignes litt kanskje? Han og en annen var på jakt og feilberegnet hvor de skulle gå. En bratt fjellside som viste seg å være mye farligere enn de trodde. De sto fast, de kunne ikke klatre ned, det var livfarlig. Hadde de plassert en fot feil, ville det ha endt i døden. Aldri hadde han kjent på en slik dødsangst og samtidig begynte burdagsmeldingene å tikke inn, blant annet i fra meg. Det var på 20-årsdagen hans og der kjempet de for livet. Han som var med og egentlig hadde ansvaret for sønnen min siden han var stipendiat, var på gråten. I en slik situasjon, tenker man nok ikke på hvorfor man havnet i den kan jeg tenke meg, man fokuserer kun på å gjøre de riktige tingene for å overleve. Jeg tror det er det Nhd forsøker å si at man kommer ingen vei ved å se bakover. Noe sånt :-)

 

Jeg er enig i dette, har aldri sagt noe annet, men det dreier seg ikke alltid bare om å "unngå umiddelbart ubehag", og det er et ganske viktig poeng. Faktisk. Han skal ikke holde på og degradere pasientene sine på den måten.

 

Du verden, er det ikke mulig å si noe positivt uten at det skal misforstås?

 

Jeg syns det jeg sa var morsomt jeg, men du misforstod tydeligvis.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg er enig i dette, har aldri sagt noe annet, men det dreier seg ikke alltid bare om å "unngå umiddelbart ubehag", og det er et ganske viktig poeng. Faktisk. Han skal ikke holde på og degradere pasientene sine på den måten.

 

 

Jeg syns det jeg sa var morsomt jeg, men du misforstod tydeligvis.  :)

Kanskje jeg var litt kjapp med å tolke deg ja, men det var nok på grunn av det andre du har skrevet også. Beklager det :)  Jeg er for øvrig på let etter en om ikke perfekt, så en bra mann, men har vel aldri opplevd dol som en sjekkeside :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg var litt kjapp med å tolke deg ja, men det var nok på grunn av det andre du har skrevet også. Beklager det :)  Jeg er for øvrig på let etter en om ikke perfekt, så en bra mann, men har vel aldri opplevd dol som en sjekkeside :P

 

Hehe, neida, jeg vet jo det.  :)

 

Nei, det er bare min feil. Jeg tror jeg har mye humor, men den er ikke helt normal, i alle fall ikke hvordan jeg kommuniserer den... og i dette tilfellet blandet jeg det jo med kritikk.

 

Nei, jeg mente aldeles ikke "alvor" med den kommentaren.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Hehe, neida, jeg vet jo det.  :)

 

Nei, det er bare min feil. Jeg tror jeg har mye humor, men den er ikke helt normal, i alle fall ikke hvordan jeg kommuniserer den... og i dette tilfellet blandet jeg det jo med kritikk.

 

Nei, jeg mente aldeles ikke "alvor" med den kommentaren.  :)

Skjønte det etter hvert. Bare jeg som var litt treig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg er forøvrig en mann...  ;)

 

Vil du se på pillesamlingen min?

LOL, nei jeg har ufrivillig sett nok piller (som vi sier der jeg kommer i fra)i det siste :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, nei jeg har ufrivillig sett nok piller (som vi sier der jeg kommer i fra)i det siste :lol:

 

Ja, ja, du vet ikke hva du går glipp av.  ;)

 

Ja, av piller, altså. Mange piller. Fiiiiiine piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i dette, har aldri sagt noe annet, men det dreier seg ikke alltid bare om å "unngå umiddelbart ubehag", og det er et ganske viktig poeng. Faktisk. Han skal ikke holde på og degradere pasientene sine på den måten.

Jeg tror du ikke du har registrert at NHD svarter spesifikt til ts i denne tråden, mens du fremdeles snakker på et generellt nivå?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du ikke du har registrert at NHD svarter spesifikt til ts i denne tråden, mens du fremdeles snakker på et generellt nivå?

 

Jeg er klar over at NHD svarer trådstarter spesifikt, men i svaret hans så står det at det dreier seg om unngåelse av umiddelbart ubehag. Jeg mener det er et kynisk og forenklet syn. Når jeg kritiserer dette, så snakker jeg generelt, ja, men det er bare fordi jeg plasserer dette eksempelet inn i en større sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kritiserer dette, så snakker jeg generelt, ja, men det er bare fordi jeg plasserer dette eksempelet inn i en større sammenheng.

Det tror jeg ikke du skal gjøre. Jeg syns NHD ga et svært godt og tydelig råd til ts i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...