Gå til innhold

Grensesetting


Gondor

Anbefalte innlegg

Jeg syns NHD ga et svært godt og tydelig råd til ts i denne tråden :)

 

Hva har det med saken å gjøre? Det jeg har kritisert er ikke hvordan svaret fungerer, men det som kommer frem om NHD's menneskesyn under besvarelsen. Det har ikke så stor betydning her, men jeg mener det er på sin plass å diskutere mtp. et større bilde.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • TulleKoppen

    16

  • Nicklusheletida

    6

  • ISW

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    5

Mest aktive i denne tråden

Hva er første trinn i å vellykkes med å sette klare grenser ovenfor andre voksne mennesker, uten å være uhøflig, slem eller lite villig til å lytte til den andre part? Jeg er i en situasjon nå hvor jeg merker at jeg setter en altfor lav prislapp på meg selv. Og det er ikke første gang. Jeg aksepterer og akspeterer den andre personens synspukt, handlinger  og følelser uten å ta hensyn til mine egne. Den andre parts velbefinnende er mye viktigere enn min egen og det gir jeg også uttrykk for. Det er jo ikke rart at den andre part fortsetter å ture frem på samme vis!

 

Hva er viktigst? Å finne ut hvorfor det er slik eller rette seg i ryggen og bli enig med seg selv at dette er uakseptabelt og så gjøre noe?

Du gir jo svaret selv. Du må gi blaffen i om du virker slem, uhøflig, lite villig til å lytte. Du må sette en høyere prislapp på deg selv. Du må ta hensyn til dine egne synspunkt, og bry deg mindre om andres. Ditt velbefinnende er like viktig som den andres ( eller viktigere for deg). Du må gi uttrykk for dette.

Du tenker jo tydeligvis mye på dette, så kan du ikke øve deg på setninger og handlinger du skal si når disse situasjonene dukker opp? Som " Nei, det vil jeg ikke", Nei, det passer ikke". Dette må du ordne selv" og rett og slett:"Nei. "

Og bestem selv om du i det hele tatt skal ha kontakt med denne/disse personene. "Jeg er opptatt, jeg vil ikke hjelpe deg, kontakt noen andre, ikke mitt problem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre? Det jeg har kritisert er ikke hvordan svaret fungerer, men det som kommer frem om NHD's menneskesyn under besvarelsen. Det har ikke så stor betydning her, men jeg mener det er på sin plass å diskutere mtp. et større bilde.  :)

Hva det har med saken å gjøre? Det er jo dette innlegget handler om?! Ts har i en årrekke vært i en destruktiv relasjon til en person. Hun har blitt grovt utnyttet, og denne relasjonen har gått ut over henne og hennes nærmeste. Hun vet selv at relasjonen er usunn, vil ut av den, men har slitt med samvittighet og ikke greid å bryte det destruktive mønstret. Dette er altså bakteppet når hun nå spør: Hva skal jeg gjøre - bare endre atferd eller jobbe med å finne ut hvorfor jeg forblir i den dårlige relasjonen. 

 

Konkret spørsmål i en konkret svar, der det ikke vil hjelpe ts det spøtt å generalisere, filosofere - eller utvide tråden til å omhandle NHDs menneskesyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det har med saken å gjøre? Det er jo dette innlegget handler om?! Ts har i en årrekke vært i en destruktiv relasjon til en person. Hun har blitt grovt utnyttet, og denne relasjonen har gått ut over henne og hennes nærmeste. Hun vet selv at relasjonen er usunn, vil ut av den, men har slitt med samvittighet og ikke greid å bryte det destruktive mønstret. Dette er altså bakteppet når hun nå spør: Hva skal jeg gjøre - bare endre atferd eller jobbe med å finne ut hvorfor jeg forblir i den dårlige relasjonen. 

 

Konkret spørsmål i en konkret svar, der det ikke vil hjelpe ts det spøtt å generalisere, filosofere - eller utvide tråden til å omhandle NHDs menneskesyn.

 

Det NHD sier er feil, for det handler ikke bare om umiddelbar unngåelse av ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det NHD sier er feil, for det handler ikke bare om umiddelbar unngåelse av ubehag.

Fint. Det kan du godt mene. Jeg er imidlertid enig med NHD, jeg tror trådstarter unngår umiddlebart ubehag. Case closed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint. Det kan du godt mene. Jeg er imidlertid enig med NHD, jeg tror trådstarter unngår umiddlebart ubehag. Case closed. 

 

Jada, skal gi meg. Jeg skulle ikke ødelagt tråden på denne måten. Men jeg mener likevel det jeg har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint. Det kan du godt mene. Jeg er imidlertid enig med NHD, jeg tror trådstarter unngår umiddlebart ubehag. Case closed. 

 

Ja, det er sant at jeg unngår umiddelbart ubehag, men et menneskets psyke er mer komplisert enn som så. Det ligger mange faktorer til grunn.

 

Jeg er glad jeg startet denne tråden. Det har åpnet øynene mine på mange måter. Jeg ser nå med fulle at jeg faktisk har begynt å sette grenser, ikke bare ovenfor en person, men to! Hvorfor har jeg vært så blind for det? Jeg må se i øynene at jeg også kan være "slem", ufølsom, egoistisk og at jeg har evne til å gi blaffen i den personen som utnytter meg. Og sannheten er at jeg fryder meg over disse følelsene. Jeg kan være en skikkelig bitch!

 

Men slaget er ikke vunnet. Jeg må ha et aktivt forhold til dette, slik at jeg ikke havner i det gamle reaksjonsmønsteret igjen. Det tar tid å etablere et nytt handlingsmønster. Jeg hadde et langt "venninneforhold" som var preget av at hun holdt lange enetaler ovenfor meg og fortalte meg hvordan jeg skulle tenke og handle. Hun behandlet meg som et barn. Etter noen år! orket jeg ikke mer og kuttet "vennskapet" uten noen forklaring. I ettertid ser jeg at jeg burde ha slått neven i bordet på et tidlig tidspunkt, satt henne grundig på plass og så gått.

 

Jeg innser at hvis jeg virkelig skal klare å bryte dette mønsteret, må jeg tåle å stå oppreist med hjertet i halsen.

 

Men akkurat nå nyter jeg følelsen av å være - POWERGIRL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...