Gå til innhold

Ny antidepressiv Brintellix fra Lundbeck

Anbefalte innlegg

Skrevet

1) Vet noen når denne kommer på markedet og blir tilgjengelig for at leger kan skrive den ut til sine pasienter i Norge?

2) Kan den skrives ut på registreringsfritak dersom den lanseres i andre land tidligere, men bruker lengre tid på å bli godkjent her hjemme?

Anonymous poster hash: 0d183...493
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den kommer på markedet i 2013. Norske legemyndigheter er alltid trege, så det bruker å ta et par år ekstra før vi får ta del i nyvinningene.

Ja, det er mulig å skrive ut på reg.fritak av psykiater.

Skrevet

Den kommer på markedet i 2013. Norske legemyndigheter er alltid trege, så det bruker å ta et par år ekstra før vi får ta del i nyvinningene.

Har du hørt noe om denne - om dette er en god medisin?

Skrevet (endret)

Har du hørt noe om denne - om dette er en god medisin?

Virker som medisinen på en måte er en kombinasjon av et SSRI og noen av effektene fra Remeron og/eller Buspiron.

Medisinen hemmer reopptak av serotonin slik som et SSRI gjør, men den modulerer også effekten av serotoninet i hjernen, altså blokkerer reseptorer som deprimerte mennesker kan ha for mange(?) av og stimulerer de som serotoninet skal virke på for å gi antidepressiv effekt.

Nå har jeg bare lest børsmeldingen til Lundbeck angående dette, så jeg vet ikke sikkert, men det høres jo ut som en bra medisin. Når det er sagt, så er vel heller ikke dette noen "vidundermedisin" som virker umiddelbart eller ikke har bivirkninger.

Og jeg tviler på at den blir skrevet ut som førstevalg, til det blir den nok for dyr.

Endret av issomethingwrong
YoplaitDouble
Skrevet

Allerede i år - det er jo gode nyheter. Kanskje jeg skal vente med å begynne på noe annet i mellomtiden. Er det kun psykiatere som kan skrive ut dette på registreringsfritak, ikke fastlegen?

Skrevet

Allerede i år - det er jo gode nyheter. Kanskje jeg skal vente med å begynne på noe annet i mellomtiden. Er det kun psykiatere som kan skrive ut dette på registreringsfritak, ikke fastlegen?

Regn med at den er ekstremt dyr hvis den ikke er godkjent i Norge og nyutviklet.

For at legen skal skrive den ut på regfritak må han gå god for at han kjenner medisinen. Vet ikke om så mange allmennleger gjør det med en nyutviklet medisin..

YoplaitDouble
Skrevet

Regn med at den er ekstremt dyr hvis den ikke er godkjent i Norge og nyutviklet.

For at legen skal skrive den ut på regfritak må han gå god for at han kjenner medisinen. Vet ikke om så mange allmennleger gjør det med en nyutviklet medisin..

A-ha, skjønner. En allmennlege har neppe god peiling på en sånn medisin om han ikke har spesiell interesse innenfor akkurat dette feltet. En annen ting som er litt skummelt med noe helt nytt er jo langtidsbivirkninger man ikke kjenner så godt. Og seponering.

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres spennende ut. Vet du noe mer om lanseringstidpunkt i Norge?

Anonymous poster hash: 0d183...493

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...