Gå til innhold

Medikamentutløst hodepine og migrene


Gjest

Anbefalte innlegg

Kan man få medikamentutløst hodepine selv om man har perioder med opphold av bruk av smertestillende (Paracet)?

Slik jeg forstår det, må denne hodepinen være tilstede hele tiden og er ganske lik migrene. Men jeg tar kanskje feil?

 

Jeg leste nylig noe om medikamentutløst hodepine da jeg var litt bekymret for det selv, og det ser ut til å være mye som skal til for å få den typen hodepine:

 

"Det er vanlig at pasientene tar i snitt tre til fem smertestillende doser per dag."

 

"De offisielle kriteriene fra 1988 (2) har tre krav for å stille diagnosen legemiddelutløst hodepine: Symptomdempende midler skal være inntatt daglig i minst tre måneder, hodepinen skal være til stede minst 15 dager i måneden, og den skal forsvinne innen en måned etter seponering."

 

http://tidsskriftet.no/article/580566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man få medikamentutløst hodepine selv om man har perioder med opphold av bruk av smertestillende (Paracet)?

Slik jeg forstår det, må denne hodepinen være tilstede hele tiden og er ganske lik migrene. Men jeg tar kanskje feil?

Her gis det mange konkrete råd mht hodepine. Blant annet advarer de mot bruk av paracet ol mer enn to ganger pr uke. http://www.klikk.no/helse/doktoronline/sykdommer/article819475.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min migrene trigges også av smerter i nakke/skuldre, og Relpax hjelper alltid. 

 

Det eneste som varig forebygger dette, er når jeg endelig tok meg selv i nakken (pun intended) og startet med tilnærmet daglig trening/øvelser som jeg har fått av fysioterapeut.  

 

Har vært til fysioterapi/naprapat mange ganger, men det har bare hjulpet en liten stund.  Det var selvsagt fordi jeg ikke fulgte opp med styrketrening.  Nå gjør jeg det, og har blitt mye bedre.

Takk for svar :) Jeg har time hos legen etter høstferien for å ta opp fysio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...