Gå til innhold

Barnehage-bakterier

Karamellis

Anbefalte innlegg

Siden jeg har forstått at noen har savnet "action" på småbarnsforumet, kan kanskje de erfarne mødrene her inne hjelpe meg? :)  

Sønnen min (1 år +) har omtrent vært konstant forkjølet etter at han begynte i barnehagen tidligere i høst. Han har ikke vært så mye hjemme fra bhg, men har hostet i flere uker (hvor mye varierer fra uke til uke), og er konstant snørrete. Jeg ser jo at de andre barna også er snørrete, men synes det er vondt at han ikke får sove skikkelig etc pga den hosten/tett nese.

Var på ferie en uke, da ble han nesten bra. Men nå er han tilbake i bhg, og det samme er hosten og snørra. Han får hostesaft når det er verst (uten at jeg vet om de hjelper så mye), var hos legen for noen uker siden, og fikk beskjed om å komme tilbake dersom hosten "satte seg fast" eller førte til stort pustebesvær. Det gjør den ikke.

Må han/vi leve med det til han er blitt "immun"? Akutt-tiltak mot hoste f.eks om natten tas også i mot med takk...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. hoste om natten kan det hjelpe å heve sengeenden slik at barnet ligger litt høyere ved hodet ved å feks bruke noen bøker under bena. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke helt uvanlig det første året i barnehagen. 

Regner med det er litt sår hals også, da hjelper is veldig bra.  Ikke bare smaker det godt, men kjøler også ned halsen/munnen og demper eventuelle hevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han tåler ull, er ull innerst mot kroppen ypperlig mot forebygging av forkjølelse, og jeg synes selv at jeg blir raskere frisk dersom jeg bruker ull. Hevet hodeende av senga er også lurt. Masse drikke.

Det pleier å bli bedre etter hvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips. Trodde jeg var forberedt på at det kom til å bli sånn når han startet i barnehage, men liker det ikke...

Påskelilje: Ull er gull! Han sikler veldig mye, og da er jo ull fint fordi han ikke nødvendigvis blir kald selv om han blir våt.

Løvemamma: Takk for tipset med senga. Har forsøkt å bygge opp med pute under madrassen, men da sklir han bare ned i fotenden.. ;)  Så skal prøve med bøker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Trodde jeg var forberedt på at det kom til å bli sånn når han startet i barnehage, men liker det ikke...

Det første året Datra gikk i barnehage, hadde både jeg og faren brukt opp alle sykt barn-dagene før 1. mai. ;)

Det BLIR bedre, altså! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året Datra gikk i barnehage, hadde både jeg og faren brukt opp alle sykt barn-dagene før 1. mai. ;)

Det BLIR bedre, altså! :D

Oh no! Han har ikke vært så mye hjemme ennå, heldigivis. Eller, nå er det iallfall en stund siden sist, og det er jo greit mtp på jobbene våre. Får litt mindre dårlig samvittighet for å være borte fra jobb om det går litt tid mellom... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...