Gå til innhold

Fra forskningens verden. IQ og religiøsitet

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

8

• slabbedask

7

• ISW

7

• AnonymBruker

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg skårer over 135 på IQ tester og jeg studerer per tiden realfag. 

Siden du er så smart forstår du sikkert også at dette gjelder på gruppenivå.

Jeg er døpt og konfirmert og anser meg som kristen. Jeg feirer jul og påske og når jeg har det tungt så kan jeg ta turen innom en kirke. Det er ikke slik at jeg ber daglig og er overreligiøs. 

Da høres du ikke spesielt religiøs ut. Husk at denne undersøkelsen er fra USA, hvor folk generelt sett er langt mer religiøse og gjerne tolken Bibelen helt bokstavlig, og hvor kreasjonismen står sterkt (verden er 6000 år gammel, dinosaurene levde samtidig med Adam og Eva, osv).

Endret av Louis Cyphre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissAftereight

Da høres du ikke spesielt religiøs ut. Husk at denne undersøkelsen er fra USA, hvor folk generelt sett er langt mer religiøse og gjerne tolken Bibelen helt bokstavlig, og hvor kreasjonismen står sterkt (verden er 6000 år gammel, dinosaurene levde samtidig med Adam og Eva, osv).

Jeg påstår ikke at jeg er spesielt smart. Poenget mitt var at IQ tester ikke kan måle hvor intelligente en person er da resultatene av slike tester stort sett baseres utifra en persons matematiske evner, løsningorientering og rom forståelse blant annet. Det er mange evner et menneske kan ha som gjør dem mye smartere enn meg selv om de kanskje hadde fått en lavere skore enn meg på en test. Uansett ser jeg ikke noen sammenheng mellom det å være ingeniør og det og ikke være religiøs. Les hva jeg kommenterte én gang til så forstår du kanskje budskapet mitt. 

Jeg forstår hva artikkelen legger vekt på, du trenger ikke forklare eller utdype det for meg. Jeg tror fortsatt ikke at en kan klare å måle intelligens mot religiøs tro. Det er spekulativt, antakelser og påstander som er langt fra godt nok underbygget.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår ikke at jeg er spesielt smart. Poenget mitt var at IQ tester ikke kan måle hvor intelligente en person er da resultatene av slike tester stort sett baseres utifra en persons matematiske evner, løsningorientering og rom forståelse blant annet. Det er mange evner et menneske kan ha som gjør dem mye smartere enn meg selv om de kanskje hadde fått en lavere skore enn meg på en test. Uansett ser jeg ikke noen sammenheng mellom det å være ingeniør og det og ikke være religiøs. Les hva jeg kommenterte én gang til så forstår du kanskje budskapet mitt. 

Jeg forstår hva artikkelen legger vekt på, du trenger ikke forklare eller utdype det for meg. Jeg tror fortsatt ikke at en kan klare å måle intelligens mot religiøs tro. Det er spekulativt, antakelser og påstander som er langt fra godt nok underbygget.  

Det er veldig godt underbygget, etter en gjennomgang av 63 vitenskapelige studier, at det er en sammenheng mellom IQ og religiøsitet. Så kan man diskutere om IQ er det samme som intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å trekke frem at man har IQ > ditt og datt, da... ja... det er jo... viktig... mener jeg. På en måte, liksom. Ja, da er man jo smart... og greier.

Smart nok til å syns det som står nederst i artikkelen;

bare er svada fra en livsfjerne og tullete ikke-realist. Ja, jeg mener... når det gjelder forskning på religion, da er det jo best å hente inn en ingeniør, man skal ikke bruke religionsvitere da, for de har bare sittet i kantina og snakket exphil...

Er det ikke flott med en tråd der alle kan få gjort et nummer av hvor smarte de er, og klaske hverandre anerkjennende på skulderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette egentlig overraskende?

I min vennekrets av ingeniører er det ikke EN person som tror på Gud. Hvis en ingeniør skulle trodd på Gud ville han stilt spørsmål som: Hva er Gud laget av? Hva veier han? Hvor i verdensrommet er den såkalte himmelen? Etc.

Nå er det vel da slik at mennesker med ganske høy IQ velger å orientere seg realfaglig (ingeniør, matematiker, økonom, lege) og av den grunn blir litt mer opplyste?

Interessant spørsmål,  men har du tenkt på at det er mye som vi er omgitt til daglig har enorme krefter, men som vi ikke ser ? Ja vi er faktisk svært avhengig av mye det vi ikke ser med det blåe øye. Hva tror du det kan være da ?

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de som du sikter til sier også at jorden ble skapt på 6 bokstavelig dager, som er helt ubibelsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan det skyldes at Harvard-studenter i snitt har en IQ på 125, mens snittet for øvrig er 100?

Studerer alle ved Harvard realfag? http://www.harvard.edu/faculty

Dessuten er Harvard et prestisjeuniversitet som neppe kan generaliseres til å gjelde alle studenter.

P.S Jeg har ingen meninger om sammenhengen mellom religion og intelligens, det opptar meg ikke. Jeg reagerte på din grove overforenkling av sammenhengen mellom intelligens - realfag - opplyste mennesker. 

Anonymous poster hash: ee90a...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de som du sikter til sier også at jorden ble skapt på 6 bokstavelig dager, som er helt ubibelsk. 

Hvordan er det "helt ubibelsk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan det skyldes at Harvard-studenter i snitt har en IQ på 125, mens snittet for øvrig er 100?

Jeg vil anta at snittet ved flere universiteter enn Harvard ligger på godt over 100. Har du sett noen statistikk på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at snittet ved flere universiteter enn Harvard ligger på godt over 100. Har du sett noen statistikk på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissAftereight

Det er veldig godt underbygget, etter en gjennomgang av 63 vitenskapelige studier, at det er en sammenheng mellom IQ og religiøsitet. Så kan man diskutere om IQ er det samme som intelligens.

Jeg synes ikke det er godt nok underbygget til å trekke slike konklusjoner så der er vi nok uenige gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri nevnt opplyste mennesker..

Men at det er en sammenheng mellom intelligens og valg av fag, det tror jeg så absolutt.

Akkurat det tror jeg ikke det kan være noen tvil om siden iq-tester primært er anvendelige til å predikere grad av suksess i utdanningssystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissAftereight

”Jeg er ikke ateist. Spørsmålet er for stort for våre begrensede sinn. Vi befinner oss i samme posisjon som et lite barn som kommer inn i et enormt bibliotek fullt av bøker på mange språk. Barnet vet at noen må ha skrevet disse bøkene. Det vet ikke hvordan. Det forstår ikke språkene de er skrevet på. Barnet aner en gåtefull orden disse bøkene er oppstilt på, men vet ikke hva den består i. Det synes jeg er den holdning selv det mest intelligente menneske bør innta overfor Gud. Vi ser at universet er forunderlig ordnet og overholder visse lover, men forstår bare dunkelt disse lovene.”

-Albert Einsteins svar når han ble spurt om han trodde på Gud,....I rest my case!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin Doktoronline

TK, a.k.a CC a.k.a HD? :)

Vennligst avstå fra denne typen kommentarer. Vi godtar ikke slike forsøk på å oute brukere som velger å underskrive anonymt.

Du tar for øvrig feil mht hvem som står bak innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”Jeg er ikke ateist. Spørsmålet er for stort for våre begrensede sinn. Vi befinner oss i samme posisjon som et lite barn som kommer inn i et enormt bibliotek fullt av bøker på mange språk. Barnet vet at noen må ha skrevet disse bøkene. Det vet ikke hvordan. Det forstår ikke språkene de er skrevet på. Barnet aner en gåtefull orden disse bøkene er oppstilt på, men vet ikke hva den består i. Det synes jeg er den holdning selv det mest intelligente menneske bør innta overfor Gud. Vi ser at universet er forunderlig ordnet og overholder visse lover, men forstår bare dunkelt disse lovene.”

-Albert Einsteins svar når han ble spurt om han trodde på Gud,....I rest my case!  :)

Det er milevis forskjell på det og det å tro at denne guden skriver lovbøker med påholden hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det "helt ubibelsk"?

Bibelens snakker ikke om bokstavelige dager slik som mandag tirsdag osv. men perioder. Ordet dag brukes ofte som en tidsperiode i bibelen.  bokstavelig dager harmonerer ikke med andre ting som er skrevet i bibelen, men det gjør perioder på flere tusen år. 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelens snakker ikke om bokstavelige dager slik som mandag tirsdag osv. men perioder. Ordet dag brukes ofte som en tidsperiode i bibelen.  bokstavelig dager harmonerer ikke med andre ting som er skrevet i bibelen, men det gjør perioder på flere tusen år. 

Det er din tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...