Gå til innhold

Fra forskningens verden. IQ og religiøsitet

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Vennligst avstå fra denne typen kommentarer. Vi godtar ikke slike forsøk på å oute brukere som velger å underskrive anonymt.Du tar for øvrig feil mht hvem som står bak innlegget.

Den er grei. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

8

• slabbedask

7

• ISW

7

• AnonymBruker

6

Mest aktive i denne tråden

Nei det er ikke min tolkning. bibelen kan ikke tolkes, alt ligger der klar til å forstås, akkurat som en videnskapsmann forstår for eksempel ting naturen. Men det står også i bibelen at den er skult for de såkalte vise og forstandige i denne verden. Vet ikke  om en skal blande dette inn med IQ , men mange vil være store , men er allikevel så er de veldige små i den store sammenheng og svært uvitende når det gjelder bibelsk kunnskap og visdom .

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Er det ikke flott med en tråd der alle kan få gjort et nummer av hvor smarte de er, og klaske hverandre anerkjennende på skulderen?

Joda, det var festlig nok det, men jeg ville jo ha det festlig jeg også da, siden alle andre hadde det, mener jeg, så da drar jeg jo frem litt god gammeldags sarkasme...

----------

Det å tro at man kan måle grader av religiøsitet med en test, eller flere, det er jo rene vanvidd. Det er enda verre enn å måle intelligensen.

Det er såklart slik at "realister" skårer høyere på Mensa-testene enn ikke-akademikere. Hva så? Jeg syns disse testene ligner rimelig godt på oppgaver de har fått bryne seg opp gjennom utdannelsen, fra 1. trinn til en master, eller hva de har... "learning by doing", og "monkey see, monkey do"...

Kan sikkert slenge opp et IQ-ess jeg og (i alle noe royalt), men jeg syns det er tåpelig, for jeg har ikke fått til en dritt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det forundrer meg ikke.

Likevel, handler ikke tro om å tro, være religiøs, eller ikke tro/vite at Gud ikke fins, være ateist.

For min del, som for de fleste jeg kjenner og omgåes, og de er i overkant realfagutdannet så handler det mer om å ikke vite, og da er veien kort til å være agnostiker, som er både en åpen og ydmyk innstilling, til alt det man ikke vet, ikke kan tro på, blindt fordi ikke vet, eller ikke kan fornekte bombastisk for ikke vet.

Jeg trives som agnostiker, det rommer både tro og tvil, det handler om ydmykhet og søken, lengsel og ærlighet.

• Ateisten sier: «Jeg vet Gud ikke fins»
  • Agnostikeren sier: «Jeg vet ikke om Gud eksisterer.»

Den religiøse vet og tviler ikke, jeg tvilte selv da jeg var novise, min trøst er at mange nonner før meg har tvilt, likevel holder noe oss til kirken, men dette noe er ikke slik at det setter vitenskapens forklaringer på rad to, vitenskapen er drivkraften i alles liv også de religiøses, enten de anerkjenner det eller ikke.

På gruppenivå har nok muligens de religiøse lavere IQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke min tolkning.

Jo, når det finnes ulike meninger om dette er det er din tolkning. Og rallingen din viser bare at hvor galt det går når man bruker flere tusen år gamle eventyrbøker som grunnlag for sin oppfattelse av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I særdeleshet blandt de mest fundamentalistiske.

Hei!

mm sant.

Det er det samme, enten man er kristen eller muslim osv...

Jeg har opplevd hykleri og løgn i det religiøse skrytet, derfor var det deilig da jeg endelig kunne tørre å sette ord på min tvil.Ordet het agnostiker. Da viste det seg at flere tvilte :-) også Mor Teresa :-)

Og enda bedre, det var rom for min tvil, for mange tviler, særlig når man er utdannet innen realfag noe de fleste innenfor klostervesen er. 

Mange tviler ikke, og jeg lurer på hvordan det er mulig, når man nyter godene av realfag og kunnskap.

Jeg vet ikke, jeg vet ikke om endringene i synet på de svarte hull er riktige og derfor vet jeg lite og enda mindre sikkert dette med Gud, men jeg kjenner glede ved å være i kirken, tenne lys og bare være meg og i universet. Sikkert ikke alle som tenner lys tenker på svarte hull, men jeg gjør det, og tenker på relikvie og om det nå er ekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo tester på gruppenivå.

Men det finnes sikkert  superintelligente mennesker på denne kloden som er svært religiøse. Men i  disse dager har de gjerne diagnoser.

Kanskje Jesus hadde veldig høy IQ han også, men var selvsagt schizofren. Det går vel an å forene høy IQ og schizofreni... eller?

Anonymous poster hash: 64cce...cdf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Kanskje Jesus hadde veldig høy IQ han også

Tror han hadde veldig bra IQ, jeg. Når jeg tok min Mensa-test nummer 153 (kan jo aldri ta nok av dem, liksom, for man blir jo smartere for hver gang), så spurte jeg meg selv: "What would Jesus do?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at en ikke kan sette likhetstegn mellom lav  iQ og tro. eller høy IQ og ikke troende. det har ingen ting med hverandre å gjøre. Men  det kan bli slik at hvis en har store tanker om seg selv , så har en nok med det, uten å bry seg så mye om det finnes en gud, eller om bibelen er guds ord osv. 

Men jeg tenker ofte på hvor er deres fornuft og logiske sans når det gjelder skaperverket ? 

Er en ydmyk og oppriktig, og har et åndelig behov, så vil en nok forstå at det ligger en mye høyere visdom  over en som kan vare vanskelig å fatte. 

Jesus trengte sikkert ikke noe mer IQ en det som er vanlig,for å utføre den oppgaven han hadde. 

Opp igjennom tiden så har også flere store vitenskapsfolk innsett det, og har også forsvart bibelen sannhet, og avslørt løgner og usannheter, som til og med prester på den tiden prøve å holde i hevd.  En av dem var Isak Newton

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette egentlig overraskende?

I min vennekrets av ingeniører er det ikke EN person som tror på Gud. Hvis en ingeniør skulle trodd på Gud ville han stilt spørsmål som: Hva er Gud laget av? Hva veier han? Hvor i verdensrommet er den såkalte himmelen? Etc.

Du kjenner ikke forferdelig mange ingeniører, gjør du vel? Jeg har tilfeldigvis studert for å bli sivilingeniør, og i mitt kull var det _veldig_ mange som trodde på Gud. Selvfølgelig var det nok mange som _ikke_ trodde på Gud også, men å si at ingeniører ikke tror på Gud er i grunn fullstendig på bærtur.

Anonymous poster hash: 8a4c4...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår ikke at jeg er spesielt smart. Poenget mitt var at IQ tester ikke kan måle hvor intelligente en person er

Hehe. IQ er jo nettopp akkurat det. Intelligens måles i IQ. IQ er et mål på intelligens. IQ måler ingenting annet enn akkurat intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. IQ er jo nettopp akkurat det. Intelligens måles i IQ. IQ er et mål på intelligens. IQ måler ingenting annet enn akkurat intelligens.

Hei!

IQ tester vil man skåre bedre på hvis man er trent og tatt tilsvarende tester før!

Feks liker jeg figurer og tallrekker, huske tall er MYE en treningssak, jeg er bedre trent på det enn andre, så gjør jeg det bedre på rene IQ tester.

Derfor er jeg enig med en professor som for en stund siden skrev noe om at IQ tester var dårlige på å måle IQ da de måler en begrenset og viss type IQ.

Jeg kan ikke nok om dette til å vite om han hadde rett, men jeg vet at min mønster, rekke og tallhukommelse mye er et resultat av interesse og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Captain Cheeseheart

Enig med Madelenemie.

IQ er et forsøk på å måle intelligens, men jeg mener det ikke kan måles. Greit nok, har man Downs syndrom eller lignende så vil man skåre lavt, men det vil man saktens gjøre i Ludo og.

Mensa-folket tar testene om og om igjen, fordi de tror de blir smartere av det. Det er jo ganske vittig å tenke på, i og med at det skal være en klubb for de aller smarteste.  :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...