Gå til innhold

Å unnlate å fortelle sannheten

Anbefalte innlegg

Jeg fikk vite noen litt spesielle ting om kjæresten min... Jeg trodde han hadde vært ærlig mot meg, men det er tydelig for meg nå at han har holdt mye informasjon skjult. Han har sagt litt av sannheten, men ikke hele. Dette gjelder for det meste ting som skjedde før vi ble sammen. Jeg fikk vite de gjennom en nær slektning av han.

Føler meg ført bak lyset, har lyst til å konfrontere han med dette, men jeg har lovet slektningen og ikke si noe.

Han snakker ofte om hvor viktig det er med ærlighet for han. Samtidig gjemmer han seg selv bak en fasade. Lurer på hva mer han har holdt skjult for meg. Har ofte følt på at han framstår som veldig overfladisk og virker mest komfortabel med det. Jeg har åpnet meg veldig mye, det er få ting jeg har holdt skjult. Vanskelig å late som ingenting, men det er vel ikke så mye mer jeg kan gjøre?

Anonymous poster hash: b9567...95e
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395110-%C3%A5-unnlate-%C3%A5-fortelle-sannheten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk vite noen litt spesielle ting om kjæresten min... Jeg trodde han hadde vært ærlig mot meg, men det er tydelig for meg nå at han har holdt mye informasjon skjult. Han har sagt litt av sannheten, men ikke hele. Dette gjelder for det meste ting som skjedde før vi ble sammen. Jeg fikk vite de gjennom en nær slektning av han. Føler meg ført bak lyset, har lyst til å konfrontere han med dette, men jeg har lovet slektningen og ikke si noe. Han snakker ofte om hvor viktig det er med ærlighet for han. Samtidig gjemmer han seg selv bak en fasade. Lurer på hva mer han har holdt skjult for meg. Har ofte følt på at han framstår som veldig overfladisk og virker mest komfortabel med det. Jeg har åpnet meg veldig mye, det er få ting jeg har holdt skjult. Vanskelig å late som ingenting, men det er vel ikke så mye mer jeg kan gjøre? Anonymous poster hash: b9567...95e

Hei!

Stol på din kjæreste, det kan vel så mye være slektningen som lyver, og særlig når vedkommende forteller ting som skal holdes hemmelige, da ville jeg ignorert informasjonen og regnet den for tull og holdt avstand til slike konfliktmakere.

Hvorfor skulle du være mer loyal overfor slektningen enn overfor kjæresten din? Jeg ville sagt til slektningen at dessverre kan du ikke holde noe løfte om å ikke si dette, fordi du må ha åpen linje til kjæresten din.

Så ville jeg tatt det opp med kjæresten.

I utgangspunktet tenker jeg ikke at en kjæreste "har noe med" absolutt alle kriker og kroer som tilhører partnerens fortid, med mindre det er ting som angår nåtiden og forholdet deres. Dersom det er vonde ting, kan det jo også hende han har holdt tilbake ting av frykt for å bli fordømt. Derfor bør du trå litt varsomt og respektfullt fram.

Kanskje vil en åpen og ærlig samtale mellom dere føre til en av to konsekvenser: Enten blir det full kræsj og en opplevelse av at du ikke kan stole mer på kjæresten din. Eller dere kan komme dypere og nærmere hverandre, også fra hans side.

Jeg er enig med Madelenemie, med mindre det er alvorlige ting han har latt være å si noe om eller pyntet veldig på. Hvis han har sagt til deg at han en gang hadde en flørt på gang med en dame, og de egentlig var sammen noen år ser jeg ingen grunn til å lage en stor sak av det, men hvis han har sagt til deg at han havnet i litt bråk med politiet etter noe slåssing i ungdomsårene, og egentlig har sittet inne for drap, da synes jeg du har god grunn til å reagere.

Jeg fikk blant annet vite årsaken til flere familiekonflikter (han har trukket på skuldrene og sagt at han ikke husker noe når jeg har spurt, men det var egentlig veldig alvorlig), at han har vært veldig selvdestruktiv over mange år (han nevnte en episode for meg, men pyntet veldig på sannheten), at han har vært så langt nede at han ikke har klart å ta vare på hus og hjem, at manglende tillit til andre mennesker har vært et vedvarende problem, årsaken til at tidligere kjærlighetsforhold ikke har fungert (blant annet utroskap fra den andre part).

På en måte overrasker det meg ikke så mye, for vi har kjent hverandre noen år nå, og jeg kjenner han jo godt, selv om han alltid prøver å framstille seg som sterk og velfungerende... Det kan være han har følt mye skyld og skam i forhold til en del av temaene. Jeg må tenke litt på om jeg likevel ønsker å ta de opp med han, og da mot slektningens ønske... Føler vel bare at jeg har blottlagt meg veldig mye (med noen få unntak), og det har vært vanskelig, så jeg skjønner ikke hvorfor han ikke følte at han kunne snakke med meg om disse tingene.

Anonymous poster hash: b9567...95e

Det kan være skam over tideligere hendelser og minnefortrengning som gjør at han ikke forteller noe. Det denne slektningen har fortalt kan være betydelig "farget" av subjektive inntrykk, særlig fordi det forventes at noe skal holdes hemmelig. Klarer du å bygge opp et sterkere tillitsforhold og fortelle ham slikt som du ikke vil fortelle til hvem som helst, kan det være at han forteller deg noe. En annen grunn til at han ikke vil fortelle, kan være at de tingene synes han tilhører en fortid han vil være ferdig med, at han vil se framover. Da må det respekteres. Konsentrer dere mest om fortiden og la ingen sånne hemmelige historier så splid mellom dere.

Endret av ecbole

Annonse

Jeg fikk blant annet vite årsaken til flere familiekonflikter (han har trukket på skuldrene og sagt at han ikke husker noe når jeg har spurt, men det var egentlig veldig alvorlig), at han har vært veldig selvdestruktiv over mange år (han nevnte en episode for meg, men pyntet veldig på sannheten), at han har vært så langt nede at han ikke har klart å ta vare på hus og hjem, at manglende tillit til andre mennesker har vært et vedvarende problem, årsaken til at tidligere kjærlighetsforhold ikke har fungert (blant annet utroskap fra den andre part).

På en måte overrasker det meg ikke så mye, for vi har kjent hverandre noen år nå, og jeg kjenner han jo godt, selv om han alltid prøver å framstille seg som sterk og velfungerende... Det kan være han har følt mye skyld og skam i forhold til en del av temaene. Jeg må tenke litt på om jeg likevel ønsker å ta de opp med han, og da mot slektningens ønske... Føler vel bare at jeg har blottlagt meg veldig mye (med noen få unntak), og det har vært vanskelig, så jeg skjønner ikke hvorfor han ikke følte at han kunne snakke med meg om disse tingene.

Har disse nye opplysningene endret ditt syn på han som person og/ eller på forholdet deres?

Hva ønsker du å få ut av å evt ta det opp med han?

Jeg er enig med Ekte Nick i at slekningen ikke kan forvente større lojalitet enn du har til kjæresten din, så dersom det du har fått vite har stor betydning for deg kan du ta det opp. Eksemplene du nevner her syns imidlertid ikke jeg at du burde ta opp. Dersom han tar vare på hus og heim i dag og ellers er en pålitelig kar syns jeg det må være greit at han velger å ikke dvele med fortiden dersom den på noen måte vekker skamfølelsen i han. 

PS. Jeg ser at du sier flere ganger presiserer at du har vært svært åpen, og dersom ditt ønske er at han skal være like åpen tror jeg ikke at du oppnår dette gjennom å konfrontere han med det du nå vet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...