Gå til innhold

Drømmepasienten?


ISW

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ISW

    30

  • Kayia

    10

  • Madelenemie

    9

Huff, stusselig. På tide å begynne å svare anonymt.

 

Så lenge det er et nyttig innlegg er det jo bare positivt, men skjønte ikke helt nyhetsverdien av denne sutringen min her ;)

 

Men en del av svarene var jo meget gode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Interessant diskusjon. Ja, du er en dyktig, motivert og hardtarbeidende pasient.

 

Selv kombinsjonen av den motiverte pasient og den kompetente behandler vil ikke alltid føre til full symptomfrihet, full funksjon eller helbredelse. Slik skiller ikke psykiatrien seg fra somatikken her heller.

 

Det er synd dersom behandleren din ikke har tatt opp dette med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon. Ja, du er en dyktig, motivert og hardtarbeidende pasient.

 

Selv kombinsjonen av den motiverte pasient og den kompetente behandler vil ikke alltid føre til full symptomfrihet, full funksjon eller helbredelse. Slik skiller ikke psykiatrien seg fra somatikken her heller.

 

Det er synd dersom behandleren din ikke har tatt opp dette med deg.

 

I dette med aksept, så har min behandler påpekt at OCD er en kronisk lidelse med et fluktuerende forløp. Jeg har ingen problemer med å akseptere at jeg også kan ha en tvangspreget personlighet og av den grunn vil kunne oppleve angst når jeg opplever egodystone livsfenomener.

 

Alt dette er greit. Men akkurat de nåværende tankene skulle jeg gjerne blitt kvitt snart. Heller hjerteangst og hypokondri fremfor det å føle at man ikke kan stole på sin egen sunne fornuft :-)

 

Jeg føler på en måte litt at "jeg gjør mitt" så godt jeg kan, og av den grunn ønsker jeg litt mer hjelp fra min behandler, spesielt i form av riktige medikamenter og ikke minst riktig dosering av de.

 

Takker for øvrig for meget hyggelige ord. Det hjelper :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe negativt ment mot deg dette her.

Lurer på om du kanskje misforsto meg. Der var ikke noe negativt ment rettet mot deg. Synes du skal gå foran som er godt eksempel for oss andre :) du er flink og gjør ting riktig :)

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diskusjonen er jo helt borti hampen. Jeg tror ikke noe på at den jevne psykiatriske pasient er en giddalaus, umotivert, umoralsk slask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen er jo helt borti hampen. Jeg tror ikke noe på at den jevne psykiatriske pasient er en giddalaus, umotivert, umoralsk slask.

Godt poeng!

Anonymous poster hash: eb9b3...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd :-) Skal prøve å sette meg litt inn i det!

Hei!

 

:-)

 

Det er jo ikke sikkert det hjelper mor OCD, men mot autisme er det virksomt.

 

Jeg er ferdig behandlet, og har begrunnet dette for min psykiater.

 

Hun tror jeg har gjort jobben selv, men det er jeg ikke helt enig i, jeg har skrevet spørsmålslister og vært forberedt, men jeg hadde jo ikke skrevet spørsmålslister, og skrevet så mye til meg selv, jeg trengte jo et annet klokt menneske å skrive til, som ga meg tilbakemeldinger.

 

Nå trenger jeg ikke flere, alle svar finner jeg nesten svar på selv, det er rart, det trodde jeg aldri skulle skje, at spørsmåls-strømmen skulle stanse. Men en grunn er verktøyene, jeg vet, har erfart, kjenner mekanismene og da er det bare å tenke seg frem, og det selv.

 

Jeg har sjeldent time for tiden og når jeg har det har jeg lite spørsmål.

Men siden jeg er travel, er det ok, jeg har feks i dag ikke hatt tid til å svare på min psykiaters mail, jeg satt opptatt med kvantefysikk da mobilen sa pling og lyste opp, og jeg måtte skru på lydløs og oppdaget, "mail fra min psykiater" :-) Da ble jeg glad, men jeg klarte ikke svare for jeg var veldig opptatt.

 

Det er fint med jobb og studier, viktig å ha fokus mot interesser og ikke bare seg selv.

 

Men jeg er glad for erfaringene og det fokus jeg burde/har hatt/ og har trengt, mot meg selv, for indirekte er det mot og for andre mennesker, for fellesskapet og mekanismene i det, det gjør at jeg vil fungere helt greit i arbeidslivet, fordelen min er bare at jeg er mer bevisst min relasjon til andre, og mer enn andre, og mer enn andre uten autisme:-)

 

Jeg syns selv jeg har brukt laaang tid på å komme hit. En dag spurte jeg meg selv, hva nå, trenger ikke timer mer, hvordan da treffe mine aller beste venn? (min psykiater), men så er jeg så interessert i en del emner og der drukner jeg tankene om det, jeg vet ikke om jeg er lei meg, hvorfor skal jeg være lei meg, min psykiater er jo ikke død, men det er en forandring i emning,og ikke vil jeg drikke kaffe med henne, men jeg vil snekre fuglekasser til henne og det er hun glad for, så på den måten utfyller vi hverandres behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser tittelen på innlegget mitt, så legger du kanskje merke til spørsmålstegnet?

 

Åh, du tror det gjør at de 500+ ordene med selvskryt stiller i et helt annet lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, du tror det gjør at de 500+ ordene med selvskryt stiller i et helt annet lys?

 

Det er ting min behandler har sagt til meg. Det er ikke mine ord.

 

God natt :) vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ting min behandler har sagt til meg. Det er ikke mine ord.

 

God natt :) vi snakkes

Hei!

 

Jeg har også fått mye skryt:-)

 

Jeg liker det når jeg fikk forstått det, og oppfattet det, på timen var jeg uttrykksløs,

 

Jeg har fått sånne ord som "du er et behagelig menneske å være med" og for meg er det fint, det er mer konkret enn om jeg ble kalt drømmepasient, da måtte jeg tenke og tolke og vurdere og konkludere, men du er behagelig å være med, det er fint el.l.

 

Rart er det vel at jeg kjenner meg igjen i deg, kaffereklamemann :-)

 

Jeg er til og med kaffeholiker. Jeg elsker kaffe!

 

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ting min behandler har sagt til meg. Det er ikke mine ord.

 

 

Men det faktum at du følte behov for å fortelle om det - og faktisk gjør det - får deg til å framstå som ganske selvopptatt og med avkorta sosiale antenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det faktum at du følte behov for å fortelle om det - og faktisk gjør det - får deg til å framstå som ganske selvopptatt og med avkorta sosiale antenner.

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være et problem at han skrev det her på dol. Jeg opplever han ikke slik du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Alle sammen:

 

Jeg forstår at innlegget mitt kunne misforstås. Spesielt i lys av hvordan det ble fremstilt på klikk.no (han mener at han er en drømmepasient). 

 

Jeg skal forsøke å utdype litt:

 

En sannsynligvis mindre klok kvinne, kjent for sitater som "Jeg er for dødsstraff. Mennesker som gjør grusomme ting må få en skikkelig straff, så de lærer til neste gang", sa en gang:

"If there's nothing missing in my life, then why do these tears come at night". (La det være første og siste gang jeg siterer Britney Spears på DOL) :-)

 

Budskapet mitt var vel noe av det samme. Hvis jeg (i terapi, vel å merke) ikke gjør noen feil som jeg kan se, hvorfor blir jeg ikke frisk? Implisitt: Jeg gjør feil, men hva er det jeg gjør feil?

 

Det jeg ønsket en diskusjon rundt, var på samme måte: Hva gjør jeg feil, som verken jeg eller min behandler ser?

 

Jeg synes jeg har fått mange gode svar på dette, både av NHD og andre. Det har hjulpet meg en god del. Og jeg er glad hvis andre greier å hente motivasjon fra det jeg skriver.

 

Innlegget mitt var ikke ment å være selvforherligende. 

 

Håper jeg klarte å uttrykke meg klarere nå(?)

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Alle sammen:

 

Jeg forstår at innlegget mitt kunne misforstås. Spesielt i lys av hvordan det ble fremstilt på klikk.no (han mener at han er en drømmepasient). 

 

Jeg skal forsøke å utdype litt:

 

En sannsynligvis mindre klok kvinne, kjent for sitater som "Jeg er for dødsstraff. Mennesker som gjør grusomme ting må få en skikkelig straff, så de lærer til neste gang", sa en gang:

"If there's nothing missing in my life, then why do these tears come at night". (La det være første og siste gang jeg siterer Britney Spears på DOL) :-)

 

Budskapet mitt var vel noe av det samme. Hvis jeg (i terapi, vel å merke) ikke gjør noen feil som jeg kan se, hvorfor blir jeg ikke frisk? Implisitt: Jeg gjør feil, men hva er det jeg gjør feil?

 

Det jeg ønsket en diskusjon rundt, var på samme måte: Hva gjør jeg feil, som verken jeg eller min behandler ser?

 

Jeg synes jeg har fått mange gode svar på dette, både av NHD og andre. Det har hjulpet meg en god del. Og jeg er glad hvis andre greier å hente motivasjon fra det jeg skriver.

 

Innlegget mitt var ikke ment å være selvforherligende. 

 

Håper jeg klarte å uttrykke meg klarere nå(?)

Tiligmed jeg forsto deg riktig og at dette var hensikten din med dette innlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiligmed jeg forsto deg riktig og at dette var hensikten din med dette innlegget :)

 

Til og med du ja :P

 

Jeg ser deg som utrolig reflektert, ikke tro noe annet :)

Stort sett (foruten trollingen i går kveld) har jeg jo også fått positive tilbakemeldinger fra de fleste her, og det setter jeg veldig stor pris på.

 

Når det er sagt: Jeg setter også stor pris på konstruktiv kritikk. Jeg er ikke så skjør, så bare peis på. NHD har jo vært veldig flink til å komme med saklige men kritiske tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med du ja :P

 

Jeg ser deg som utrolig reflektert, ikke tro noe annet :)

Stort sett (foruten trollingen i går kveld) har jeg jo også fått positive tilbakemeldinger fra de fleste her, og det setter jeg veldig stor pris på.

 

Når det er sagt: Jeg setter også stor pris på konstruktiv kritikk. Jeg er ikke så skjør, så bare peis på. NHD har jo vært veldig flink til å komme med saklige men kritiske tilbakemeldinger.

Jeg for min del har ikke noe kritikk til deg. Jeg må tvert om si at jeg ser litt opp til deg fordi du takler ting bra ved å være positiv og ikke grave deg ned i negative og destruktive tanker. Jeg synes det står stor respekt av dette og prøver å gjøre det samme :) Jeg har som sagt før, lest dine innlegg med interesse og du har gitt meg (og etter min mening også andre) gode svar og innspill.

Takk for gode ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har ikke noe kritikk til deg. Jeg må tvert om si at jeg ser litt opp til deg fordi du takler ting bra ved å være positiv og ikke grave deg ned i negative og destruktive tanker. Jeg synes det står stor respekt av dette og prøver å gjøre det samme :) Jeg har som sagt før, lest dine innlegg med interesse og du har gitt meg (og etter min mening også andre) gode svar og innspill.

Takk for gode ord :)

 

Problemet mitt, der jeg har ganske mye å lære, tror jeg er bekymring. At bekymring er en like meningsløs prosess som grubling og nedgraving. Det er bare tidsperspektivet som er forskjellig, der grublingen går bakover i tid, går bekymringen fremover i tid og "ødelegger" gledene over fremtiden.

 

"Hva om jeg plutselig klikker og skader meg selv?" "Hva om jeg er død innen neste sommer?" og "Hvis jeg står i fare for å dø, kan jeg da glede meg til fremtiden?" er typiske bekymringstanker som jeg arbeider hardt for å ignorere. De er jo også destruktive, men på en annen måte enn "hvorfor er jeg så ubrukelig?" Man føler på en måte at bekymringen har en hensikt, å forsikre seg om at ingenting galt skjer. Denne meta-antakelsen må jeg jobbe hardere med å bryte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...