Gå til innhold

Et kilo ned og to kilo opp


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg tror særlig at mennesker med tendens til å få spiseforstyrrelser skal være svært forsiktige med å gjøre dramatiske kostholdsendringer. Dersom man har en ok måltidsrytme og et ok kosthold generelt sett, så bør man ta godt vare på dette. Enig i at forslaget om å kutte litt i alle måltider kan være en god ide, men jeg tror kanskje ikke du trenger å kutte så mye som 25 %.

 

Har du noen mulighet til å få trent litt ekstra eller gått mer tur? En times spinning sies å medføre ca 450 kcal forbrent.

Jeg liker å gå tur, men det har lett for å bli mindre på vinteren når det blir så tidlig mørkt.  Har prøvd å bruke trimsykkelen litt.  

 

Jeg tror heller ikke jeg trenger å kutte ned så mye.  Bare jeg klarer å kutte ned så jeg stabiliserer meg, og helst går ned i vekt, men det har jeg ikke noe hast med. 

 

Jeg har vært borti en slags spiseforstyrrelse når jeg var ungdom.  Slanking som gikk over til overspising. Jeg mistet totalt kontrollen.  Prøvde å kaste opp, men fikk det heldigvis ikke til.  Har vært litt redd for strenge slankekurer etterpå, for det var grusomt å gå gjennom det.   Det gikk vel ikke under begrepet spiseforstyrrelse i den tiden, men tror det gjør det nå.  Jeg følte meg iallefall helt elendig. 

Endret av eller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    16

  • stjernestøv

    13

  • Nycora

    4

  • Cool Verbatim

    4

Mest aktive i denne tråden

Hva spiser du i løpet av en dag?

Enorme mengder :( Vil ikke skrive om det en gang. Skal ta meg sammen i morgen, må jo bare klare det. Føler meg deprimert med denne stygge kroppen, vet det er min egen feil og at jeg ikke eier selvdisiplin. Jeg er rett og slett mislykket, men nå skal jeg ikke skrive mer. Må prøve å være mer sosial, så ikke hullet i meg må ha påfyll hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enorme mengder :( Vil ikke skrive om det en gang. Skal ta meg sammen i morgen, må jo bare klare det. Føler meg deprimert med denne stygge kroppen, vet det er min egen feil og at jeg ikke eier selvdisiplin. Jeg er rett og slett mislykket, men nå skal jeg ikke skrive mer. Må prøve å være mer sosial, så ikke hullet i meg må ha påfyll hele tiden.

Hva ønsker du å spise i løpet av dagen da? Hvordan tenker du at et fornuftig kosthold for deg skal se ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enorme mengder :( Vil ikke skrive om det en gang. Skal ta meg sammen i morgen, må jo bare klare det. Føler meg deprimert med denne stygge kroppen, vet det er min egen feil og at jeg ikke eier selvdisiplin. Jeg er rett og slett mislykket, men nå skal jeg ikke skrive mer. Må prøve å være mer sosial, så ikke hullet i meg må ha påfyll hele tiden.

Her skriver du noe interessant; er det derfor man trøstespiser - for å fylle tomrommet? Aldri tenkt over det og helt skjønt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du å spise i løpet av dagen da? Hvordan tenker du at et fornuftig kosthold for deg skal se ut?

To knekkebrød til frokost, litt middag og to knekkebrød til kvelds. Skal prøve å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriver du noe interessant; er det derfor man trøstespiser - for å fylle tomrommet? Aldri tenkt over det og helt skjønt det...

Ja det er det tomrommet både inni meg og det at jeg bare sitter og glor hele dagen. Fylles opp med spising. Blir dårlig når jeg spiser mindre og, da kommer uhyrer frem inni meg. Men de får bare komme, skal takle de. Får gjøre meg klar til kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To knekkebrød til frokost, litt middag og to knekkebrød til kvelds. Skal prøve å klare det.

Kanskje det kan være lurt å fordele det litt mer i løpet av dagen.  3 måltider er lite, og mye vanskeligere å gjennomføre.  Dessuten så mener jeg du forbrenner mer med flere små måltider enn færre større.

Endret av eller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan være lurt å fordele det litt mer i løpet av dagen.  3 måltider er lite, og mye vanskeligere å gjennomføre.  Dessuten så mener jeg du forbrenner mer med flere små måltider enn færre større.

Mulig det men jeg står opp veldig sent. Hater i grunn mat og snop, jeg har et avhengighetsforhold til det. Som en alkoholiker. Akkurat som jeg burde holdt meg helt unna, men må jo ha noe mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cool Verbatim

Hei :) Og tusen takk for hyggelig kompliment. Nei, jeg jobber ikke i helsesektoren, men er glad i å tilegne meg (litt for mye iblant) informasjon.

 

Jeg er også mektig imponert over alt du kan! Du trenger ikke engang mer enn en Ringenes Herre - film for å lære deg om psykologi og psykiatri! Takk for at du eksisterer på dette forumet!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan være lurt å fordele det litt mer i løpet av dagen.  3 måltider er lite, og mye vanskeligere å gjennomføre.  Dessuten så mener jeg du forbrenner mer med flere små måltider enn færre større.

Men ikke meningen å skrive tull i tråden din, beklager det :) Må ta ansvar for meg selv, vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det men jeg står opp veldig sent. Hater i grunn mat og snop, jeg har et avhengighetsforhold til det. Som en alkoholiker. Akkurat som jeg burde holdt meg helt unna, men må jo ha noe mat.

Det er det som er med på å gjøre det så vanskelig.  For du kan ikke kutte helt ut slik som med andre ting.  Du må bare begrense det, så da er det en kamp ved hvert måltid.  Noen glass med vann før hvert måltid kan gjøre det enklere.  Men så er det om du små spiser mye mellom måltidene. Da kan det også være lurt å ta et glass vann når du vil stappe noe annet i munnen. Jeg håper du vil klare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke meningen å skrive tull i tråden din, beklager det :) Må ta ansvar for meg selv, vet det.

Jeg eier ikke tråden, er bare trådstarter :) Jeg synes det er positivt at vi er flere som kan dele og søke råd. Det er slettes ikke negativt om vi er flere i samme tråd som trenger råd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er med på å gjøre det så vanskelig.  For du kan ikke kutte helt ut slik som med andre ting.  Du må bare begrense det, så da er det en kamp ved hvert måltid.  Noen glass med vann før hvert måltid kan gjøre det enklere.  Men så er det om du små spiser mye mellom måltidene. Da kan det også være lurt å ta et glass vann når du vil stappe noe annet i munnen. Jeg håper du vil klare det. 

Får drikke mer vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg eier ikke tråden, er bare trådstarter :) Jeg synes det er positivt at vi er flere som kan dele og søke råd. Det er slettes ikke negativt om vi er flere i samme tråd som trenger råd.  

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ikke tråden, er bare trådstarter :) Jeg synes det er positivt at vi er flere som kan dele og søke råd. Det er slettes ikke negativt om vi er flere i samme tråd som trenger råd.

Enig. Det er en av de tingene som er så fint med dol - lærerikt er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ekstremisme bør utføres med moderasjon. Jeg trikser og mikser med Grete Roede-kalkulatoren, ned til på grammet, men jeg passer på å få i meg så mye som jeg skal ha av alt, til riktige tider.

 

Likte godt rådet om å redusere med 25%, forresten, det er en enkel og grei måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ned i en ny depresjon.  Det gjelder vel å finne en mellomting i det meste.  Men jeg kan bli en del forvirret over alle meninger om hva som er sunt og hva som ikke er sunt. "Spis gulrøtter mens det er sunt" sa de for en del år siden.  Meningene har skiftet mye opp gjennom tidene.

Ja, skal skynde meg å spise gulrøtter :-). Jeg tror du må sette deg opp et kosthold selv som er til å leve med. Tror det er bedre med 4-5 små måltider om dagen enn 2-3 store. Dette vil holde forbrenningen igang.

Jeg har perider jeg nesten ikke spiser fordi jeg kaster opp og er veldig kvalm. Så har jeg perider jeg må ta meg sammen for ikke å overspise. Sist jeg spiste lite, tok jeg av 4 kilo. Ingen anbefalt slankekur dette da. Jeg bare er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cool Verbatim

For de som sliter med å få i seg grønnsaker kan det være et smart tips å skjære opp rå gulrot, sellerirot, kålrot, paprika etc, og kjøpe inn en sånn boks med ferdig aioli. Eller lignende.

 

Det er så godt og lettvint at man får snopfølelsen - selv om det er langt, langt sunnere.

 

(Merk at aioli er majones og inneholder mye fett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...