Gå til innhold

Lettvint middag til kjæresten kommer :)


Togli

Anbefalte innlegg

Skal hente kjæresten min på flyplassen fredag kveld (1 1/2 time t/r) og vil forberede en kjapp middag til vi er hjemme igjen :) Har brukt opp kyllingwok, sushi og baccalao :P

 

Middagen må enten være slik at den kan lages ferdig på forhånd og varmes opp når vi kommer hjem, eller den må være så enkel å lage at den er fiksa på ti min ;)

 

Kjæresten liker all mat, men er foreløpig så forelska at han sier det er godt nok med en Grandiosa - noe som er uaktuelt for min del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må vel bli Bali kyllinggryte, da, når jeg ser den tenker jeg alltid på deg! ;).

Hahahaha :))) Eldstejenta mi har fortsatt ikke kommet over at jeg nekta å lage den til konfirmasjonen hennes :P

 

Vi hadde den i dåpen til minstemor - med ekstra tilbehør selvsagt - og med stor suksess hos både store og små :) Men det holder med en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hjemmelaget pizza? Som du laget før du drar :)

Takk for forslag... men litt lei pizza... er liksom slik mat jeg lager når ungene er hjemme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med sashimi? Litt likt sushi, men - godt!

 

Jeg pleier å servere som følger - da ofte som forrett eller kveldskos:

 

Salmalaks (back loin) e.l. skjæres i tynne skiver, legges på fat, og serveres med hakket fersk koriander og sesamfrø, samt soyasaus og teryakisaus som blandes i beger til "dipping". Nam :).

 

Ellers er det jo en ide å forhåndsmarinere kyllingspyd, som kan stekes opp i ovnen eller grillpannen i en fart, og kanskje serveres med en liten salat.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som kan forberedes i forkant og hives i ovnen, er jo lettvint. Da kan du kose deg med kjæresten mens maten gjør seg sjøl ;-)Du nevner laks; her er litt inspirasjon:

https://www.google.no/search?q=ovnsbakt+laks+med+gr%C3%B8nnsaker&rlz=1C1TEUA_enNO494NO508&oq=ovnsbakt+laks&aqs=chrome.1.69i57j0l5.12760j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8

Gryter som kan lages i forkant og varmes. Noen eksempler med lam, inkludert en indisk variant:

http://dinmat.no/Artikler/Lam-i-gryte

Couscous er superraskt og kan varieres i det uendelige - se f.eks her:

http://www.alleoppskrifter.no/s/couscous-oppskrift.html

Kos deg masse uansett hva menyen blir :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he ok, hva med å dra innom en sushirestaurant :P

Vi har ikke sett hverandre på TO UKER!! Tror vi må være hjemme hos meg ja......... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hente kjæresten min på flyplassen fredag kveld (1 1/2 time t/r) og vil forberede en kjapp middag til vi er hjemme igjen :) Har brukt opp kyllingwok, sushi og baccalao :P

 

Middagen må enten være slik at den kan lages ferdig på forhånd og varmes opp når vi kommer hjem, eller den må være så enkel å lage at den er fiksa på ti min ;)

 

Kjæresten liker all mat, men er foreløpig så forelska at han sier det er godt nok med en Grandiosa - noe som er uaktuelt for min del :P

Lag en fresh pastasaus kvelden før, sånn at du bare trenger å koke pasta og varme opp sausen.

 

Prøv f.eks. Arrabiata: En pk bacon strimles og freses, tilsett 1 finhakka løk, 3-4 fedd finhakka hvitløk, en finhakka chilli,la alt surre en stund, tilsett en boks hakka tomater og la alt putre så lenge du gidder. Du kan ha i noen oliven hvis du liker det også. Krydre med salt og pepper. Tilsett hakka fersk basilikum og timian rett før det er ferdig. Server med pasta og masse fersk parmesan.

 

Dette er en saus jeg gjerne lager klar søndagskvelden og setter i kjøleskapet klar til oppvarming for middag mandag eller tirsdag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en fresh pastasaus kvelden før, sånn at du bare trenger å koke pasta og varme opp sausen.

 

Prøv f.eks. Arrabiata: En pk bacon strimles og freses, tilsett 1 finhakka løk, 3-4 fedd finhakka hvitløk, en finhakka chilli,la alt surre en stund, tilsett en boks hakka tomater og la alt putre så lenge du gidder. Du kan ha i noen oliven hvis du liker det også. Krydre med salt og pepper. Tilsett hakka fersk basilikum og timian rett før det er ferdig. Server med pasta og masse fersk parmesan.

 

Dette er en saus jeg gjerne lager klar søndagskvelden og setter i kjøleskapet klar til oppvarming for middag mandag eller tirsdag. :)

Oh, høres godt ut! Noterer meg denne oppskriften! Takk :)

 

Forresten... Fersk basilikum og timian - MÅ man kjøpe en hel plante da eller får man kjøpt på en annen måte (spm høres urimelig teit ut tror jeg, men jeg lurer virkelig :P)

Endret av Togli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, høres godt ut! Noterer meg denne oppskriften! Takk :)

Forresten... Fersk basilikum og timian - MÅ man kjøpe en hel plante da eller får man kjøpt på en annen måte (spm høres urimelig teit ut tror jeg, men jeg lurer virkelig :P)

Tror du må ha ei hel potte. Men du har de jo kjempelenge hvis du gidder å gi de litt vann! :) Så kan du ribbe resten av basilikumen i neste uke og lage hjemmelaga pesto til pastaen. Ungene mine elsker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må ha ei hel potte. Men du har de jo kjempelenge hvis du gidder å gi de litt vann! :) Så kan du ribbe resten av basilikumen i neste uke og lage hjemmelaga pesto til pastaen. Ungene mine elsker det. :)

Jeg har nemlig avvent mine planter med vann, så skremmende å få ei ny og fersk plante inn i huset :P Godt tips med å lage pesto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...